Min *lille* prins*er stor* Skrevet 25. oktober 2007 #26 Skrevet 25. oktober 2007 jeg slutte med min elste når han var 7mnd. da gnagde han så fælt at jeg slutta. min yngste pumpet jeg i 2 mnd, fikk ammet han et par ganger men klarte ikke mere. men jeg syns man kan amme så lenge man vil! men trenger kansje ikke sette seg på cafe med en 2 åring å amme, får en følelse av at det er bevist bare for å provosere
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 25. oktober 2007 #27 Skrevet 25. oktober 2007 Joda, det er klart jeg ser kosen.. Og jeg skjønner at det er vanskelig når ungene er så glad i puppen. Jeg sto selv ved trappegrinda å ropte uss uss når jeg var lita og mamma kom hjem fra jobb.. hehe.. Men det var pga argumentene om antistoffer og goder av morsmelk jeg spurte.. Kosen kan jo også erstattes i grunn.. Med annen kos, selv om det ikke blir det samme..
LadyLuck & Skrevet 25. oktober 2007 #28 Skrevet 25. oktober 2007 Må bare være meg det.(ironisk) Ammet i to mnd, så fikk småen sopp, smittet meg, og måtte ta flaske noe uker, etter der TOTAL puppeangst
Northernlights Skrevet 25. oktober 2007 #29 Skrevet 25. oktober 2007 Ammer ikke 2 åringen offentlig. Han har kopp å drikke fra,og vil heller ikke ha pupp ute blandt folk,på restaurant o.l. Det er kun hjemme, når han er sliten/trøtt at det er puppen som er god å ha. Men tror ikke de damene i Afrika vil provosere, når 3 åringen henger i puppen i all offentlighet.
Anne-B. Skrevet 25. oktober 2007 #31 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ammet i ett år med eldstejenta mi. Svigerinna mi har ammet sammenhengende i 12 år.
Northernlights Skrevet 25. oktober 2007 #32 Skrevet 25. oktober 2007 Men er det ikke da flott at de får dekket begge samtidlig,da? ;o) antistoffer OG kosen!
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 25. oktober 2007 #33 Skrevet 25. oktober 2007 Som jeg sa, så mener jeg ikke at dere skal endre vaner pga min mening, det ville blitt for dumt. Jeg bare spurte jeg, hvorfor det MÅ komme fra puppen liksom.. Og svar fikk jeg også, for kosen.. Min datter sluttet å se på puppen som kos ganske tidlig, men de er jo alle så forskjellige.. Og igjen av nyskjerrighet, når syns dere det er litt "på kanten" om man kan bruke det uttrykket? Når er de for gamle? Og da tenker jeg ikke på det å få morsmelk, men det å faktisk die..
Northernlights Skrevet 25. oktober 2007 #34 Skrevet 25. oktober 2007 Før syntes jeg det var 12 mnd. Så forandret det seg til 1,5 år....og nå,når jeg har et "ammetroll",så vet jeg ikke lengre... Trodde faktisk aldri i livet at det skullevære så vanskelig med brystavvenning.Og det med 6.mann... Alle de andre var kjempeenkle når det gjaldt avvenning. En var 10 mnd, og nektet puppen da. Han spyttet den ut, og sa takk for seg. De andre var ganske nøyaktig 12 mnd gml. Jeg har nå forandret mening et par ganger,som du ser, for hva jeg personlig synes er akseptabelt. Jeg synes ikke det er ok å amme en 7 åring (alle har vel sett den youtube videon nå), men men, det er min mening, og tydeligvis ikke den mora eller datteren sin mening. Skal jeg være ærlig,så synes jeg 3 år er maks når det gjelder barnet MITT. Men for 6 mnd siden, så hadde jeg altså en annen mening..... Uff,det er ikke lett når barnet VIL ha puppen. Aner egentlig ikke hva jeg synes lengre.
Sjalabais Skrevet 25. oktober 2007 #36 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg mener at så lenge det er greit at barnet får morsmelk, så kan de få det rett fra puppen. Ser ikke helt poenget med å pumpe for å så gi på glass når barnet er interessert i å die. Når barnet mister interessen, tror jeg at det ikke lenger har noe behov for mm. Jeg har andre måter å få og gi nærhet og kos til L, men samtidig så gir ammingen en anne type nærhet for oss som bæring, klemming, klø på ryggen, massasje, sitte på fanget og lese bok, sitte på fanget og slappe av, kose håret o.s.v. ikke kan erstatte. En eller annen dag, i nær eller fjern fremtid, så vil hun ikke lenger ha behov for denne typen kos, og da vil det og være med på å avslutte ammingen. Amming er noe av det første de aller fleste babyer får oppleve like etter fødselen. Denne ammingen virker å gi en grunnleggende trygghet til det nyfødte barnet, og jeg tror at det er noe av den samme trygghetsfølelsen L fortsatt får mens hun dier. Før hun begynnte i barnehagen, så diet hun kun om morgenen og om kvelden. Etter at hun begynnte i barnehagen har hun begynnt å die midt på dagen igjen også. Dette tror jeg kommer av at hun trenger å forsikre seg om at jeg fortsatt vil gi henne den tryggheten hun trenger. Det skjer så mye nytt, og hun får mange og varierte inntrykk hun trenger å bearbeide etter en dag i barnehagen. Jeg tror at ammestunden etter barnehagen hjelper henne med å bearbeide dagen hennes og roe henne ned sånn at hun blir klar for å sitte i ro og spise middag og å finne roen som trengs for å klare å sovne for natta. Når er L for gammel til at jeg vil amme henne? Vet ikke! Veien blir til mens vi går den. Tenkte før at jeg kanskje ville vurdere å avvenne til våren (hun blir to i begynnelsen av mars), men nå vet jeg ikke lenger. Kanskje hun vil trenge det enda lenger? Eller kanskje hun vil selvavvenne innen vi når så langt? Uansett, jeg kommer nok ikke til å amme henne i mange år til framover, men så lenge det føles greit for meg, og det er hun selv som ønsker å die så er det vel greit? Ja, og får hun plutselig et diemønster som ikke er greit fo rmeg å leve med, da kommer jeg nok til å avvenne eller bestemme at hun kun får melk av meg til bestemte tider.
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 25. oktober 2007 #37 Skrevet 25. oktober 2007 ammet i nesten 19 mnd
Octopus Skrevet 25. oktober 2007 #38 Skrevet 25. oktober 2007 bente69;) : Hvis den var til oktaviastar så er det nok fordi hun har mange barn og det er derfor hun har ammet i nesten 11 år
Annie Bailey Skrevet 25. oktober 2007 #39 Skrevet 25. oktober 2007 Ammet førstemann til han var 17 mnd, men fullammet ikke før han var ca 2 mnd. Nå ammer jeg en som er tre mnd, men har kun fullammet han også i en mnd.. Det tar tydeligvis tid hos meg før melka er skikkelig igang.. Litt slitsomt, men jeg vil amme jeg.. Stort sett syns jeg det er kos og jeg tror også det er viktig for barna.. Jeg tror at hvis det går så kommer jeg til å amme lillemann lengre.. men håper jeg klarer ihvertfall ett år.
trollmamma Skrevet 26. oktober 2007 #40 Skrevet 26. oktober 2007 Dei to første vart amma til dei var ca 10 mnd. Då slutta dei sjølve. Nr 3 amma eg til han var litt over 2 år. Da måtte eg slutte pga at eg måtte gå på ein hestekur med antibiotika og da kunne eg ikkje amme han lenger. Viss eg er så heldig å få fleire barn håper eg at eg kan amme til 2 år ca, kanskje lenger og. Med alt det me no veit om antistoffer og kor bra det er at barna vert amma lenge, så overasker det meg at mange slutter så tidleg fordi det er "ekkelt." Det er jo berre ekkelt fordi me har bestemt at det er det.
Milli Vanilli Skrevet 26. oktober 2007 #41 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg ammet i 3 mndr med førstemann, 9 mndr med neste, og 6 mndr nå med siste.. Synes jeg har "strevt" mye med denne ammingen. Det aller vanskeligste har vært at alle mine har vært/er skikkelige gulp-unger. Gulp hele tiden, og måtte starte med mme som tillegg. Og dessuten er det mest gulp med mm :-( Men jeg må bare gi en applaus til alle som ammer så lenge man har melk, og barnet er interssert!! Synes det er sykt at man tenker at det er ekkelt. Det er jo voksne som har skapt denne tanken!! Ser jeg en mor som ammer et barn på 2, så er jeg faktisk litt misunnelig jeg, synes det er kjempeflott!! Stå på jenter :-)
tyr66 Skrevet 26. oktober 2007 #42 Skrevet 26. oktober 2007 2 år med elstemann, og mini blir 1 1/2 til uka og jeg ammer han ennå og har tenkt å fortsette til den verste forkjølelsessesongen er over. Siden gutta mine er født på våren så synes jeg det er greit å slippe at de river og sliter i genseren ute blant folk. Må nok til med plaster på puppa og si de er ødelagt med mini også. Jeg synes 2 1/2 er max for min del. Håper også på å få sove en hel natt snart, og at mini sover i egen seng.
@--->---- Skrevet 26. oktober 2007 #43 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg ammet mitt første barn til han var 2 år. neste til hun var 13 mnd. Om folk vil si det er kvalmt, får så være. vær sine meninger. jeg gjør det jeg synes er best for meg og mine barn. og synes alle som prøver å få til ammingen er flinke. enten de ammer i 2 dager eller 2 år. fatter ikke hvorfor mødre som velger å amme lenge skal måtte "forsvare" at de ammer. nå skal det liksom være flaut å amme barna etter en viss alder. helt utrolig etter min mening.
Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #44 Skrevet 26. oktober 2007 Kommer dere til noen konklusjon på hvem som har ammet lengst her da? Er det tilsammen på alle unga, eller er det lengden man har ammet ett barn?? Jeg er iallefall ikke med på denne "konkurransen" for snuppa mi er bare 11uker...og dvs at jeg har ammet i , ja nettopp...11 uker
Dotten Skrevet 26. oktober 2007 #45 Skrevet 26. oktober 2007 Nå har i hvert fall ikke jeg rekorden ser jeg, men ammet dag og natt til hun var 15 mnd. og deretter et par måneder til med litt morgen og kveldskos Hun elsket puppen, og så lenge det ikke var "plagsomt" for meg, lot jeg henne få beholde kosen. Ser ingen grunn til å kutte ut, bare fordi barnet er eldre enn 1 år. Men, skal være enig i det at når barna har fylt 3 år og oppover, bør en sånn kos også være slutt. Samme med smokk..... Da er de så store, at de kan kose på andre måter!!!
Meg og min lille superstjerne Skrevet 26. oktober 2007 #46 Skrevet 26. oktober 2007 Jenta mi er 2 år og 2 mnd gammel og jeg ammer fortsatt. Jeg blir veldig provosert når jeg leser (og hører) at det er kvalmt, at vi er ekle osv. Jeg er så lei av å forsvare meg, og ikke minst min datter. Jeg er en helt vanlige oppegående person, ser ikke på meg selv (eller min datter) som kvalme. Og jeg blir så glad når jeg leser at det er flere enn meg som fortsatt ammer, at jeg ikke er alene. Hadde egentlig ikke tenkt å amme så lenge, men snuppa mi er ikkje klar for å slutte helt, og det er greit for meg.
Lavendel*06*10* Skrevet 26. oktober 2007 #47 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg skal ikke si hva jeg synes er ekkelt eller supert eller hva som helst.. For makan til pes jeg fikk da jeg ammet bare en uke(pumpa i 2 uker) , hadde jeg aldri trodd.. Så da synes jeg at man skal få amme så lite eller så lenge man vil.. Jeg ville gjerne amme jeg.. MEn det blei ikke sånn..
RajaPia Skrevet 26. oktober 2007 #48 Skrevet 26. oktober 2007 Mi er 25 mnd , og hun koser seg fortsatt med en puppskvett morgen og kveld...
RajaPia Skrevet 26. oktober 2007 #49 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg synes heller din holdning til de som ammer veldig lenge er kvalm jeg da !!! Helsestasjonen her i byen synes det er helt topp. Ammer ikkeute blant folk uansett, men sånne kommentarer som Go`mamman kommer med gjør meg litt irritert , selv om hun får mene hva hun vil .
Gjest otilie79 og gojentene<3 Skrevet 26. oktober 2007 #50 Skrevet 26. oktober 2007 Vet om ei som ble amma til hun var 6 år!!! Hun er voksen og mamma selv nå da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå