Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ammet til jenta mi var 10 mnd. Hvor lenge ammet du?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Måtte slutte da hun var 15 mnd. fordi hun skal begynne å sove hos pappaen:)
Mom2Two Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Ammet minsta til hun var 18 mnd, da var hun totalt uinteressert og jeg rimelig lei:-p
Iselilja Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Ammet eldste til han var to. Da hadde jeg tandemammet ham og nestemann i seks måneder, og var litt lei kan du si. Men han nektet å gi slipp på puppen, og vi prøvde ikke så hardt, da vi tenkte han kanskje ville bli sjalu når jeg ammet lillebror. Ammet ham bare en gang i døgnet de siste seks månedene, og kun hjemme. Minsten ammet jeg til han var litt over året.
Sånn kan det gå Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har ammet i nesten 11 år totalt. ;-)
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ammet guttungen til han var 2,5 år både natt og dag. Men ammet kun hjemme da. Og et par ganger om dagen og noen ganger om natten. .)
Giftmamma med2jenter Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 ammet til hun var 13 mnd, da ville ho ikke mer..
winneboo Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 Sluttet å amme da hun var 10mnd for da ville hun ikke ha mer. Hun skjønte at det fantes en verden uten pupp, noe jeg ikke trodde siden hun var fryktelig glad i puppen hele veien, unnatt de siste to ukene før hun slutta. Så da slapp jeg avvendingen som jeg hadde tenkt til å ta ved 1-års alderen.
bente69;) Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Kan jeg spørre om hvorfor du ammet så lenge?
Go`mamma`n... Skrevet 25. oktober 2007 #11 Skrevet 25. oktober 2007 Amme til ungen er over 2!KVALMT!Unnskyld meg. Jeg ammer selv, men vet du hva.............Det er jo ikke for matens skyld, lissom........
BettyBoob Skrevet 25. oktober 2007 #12 Skrevet 25. oktober 2007 jeg ammet 6 mnd, men BLE ammet til jeg var 2,5 år....ikke spør meg hva mamma drev med! hun er ammefan og jeg elsket puppen. søsteren min ville ikke ha mer enn 1 år.
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 25. oktober 2007 #13 Skrevet 25. oktober 2007 Ammet eldste til hun var 14 mnd, mens minien her ble puppenekter allerede når han var 5 mnd:(
Northernlights Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 Han fylte nettopp 2,og vil fremdeles ammes. Kvalmt???Nei,det er det iallefall ikke. Selv om det ikke er livsnødvendig,så er det fremdeles helsebringende på lang sikt. Men jeg tror ikke han vil ha puppen for annet enn kosen, men jeg vet det må smake godt, for han sier "nammi"! ofte, etterpå. Jeg har ammet i nesten 7 år tilsammen,spredt på 6 barn. Aldri hatt problemer med avvenning før denne siste. Akkurat nå har jeg latt det i fred,for det var en kamp uten like da jeg virkelig gikk inn for det. Nå har jeg kommet til den konklusjonen at jeg faktisk ville slutte med det ASAP fordi "verden rundt meg" mener man ikke skal amme så lenge, og ikke med tanke på barnet mitt,og hva han ville. Det ble feil for meg!
Sjalabais Skrevet 25. oktober 2007 #15 Skrevet 25. oktober 2007 Hurra for deg som klarer å se sønnen ditt sitt behov for din melk framfor å lytte til samfunnets normer om at ammingen må avsluttes tidlig! Ja, L er mitt eneste barn så langt, og hun er 19 mnd'er nå. Ammer fortsatt hyppig og regner med at vi kommer til å holde på en god stund til :-) Med mindre det skjer noe som gjør at jeg føler at ammingen må avsluttes, så tror jeg at jeg vil la henne selvavvenne når hun er moden for det selv. Jeg har vel egentlig begynnt det første forsiktige skrittet på å la henne avvenne da... Tilbyr henne aldri melk lenger, men nekter henne det ikke om hun yttrykker et ønske om å få. Er vi midt i en situasjon hvor det ikke passer, så sier jeg at hun ikke kan få akkurat nå, men når vi er ferdig med det og det så skal hun få :-) Fungerer veldig bra for oss! Jo mer jeg leser om amming og barns utvikling, jo mer har jeg tro på at langtidsamming er riktig! To enkle eksempler er bl.a. det at immunforsvaret til barna ikke er ferdig utviklet før rundt femårsalder - og mm inneholder jo immunstoffer som hjelper immunforsvaret til barnet, en annen ting er at en del av utviklingen av hjernen har veldig god nytte av bestemte fettsyrer som finnes i mm, denne utviklingen stopper også rundt femårsalder. Ser en på kulturer som ikke har blitt påvirket av vestlig tenking i forhold til amming og morsmelk, men heller følger instinktet sitt i forhold til dette, så er det vanlig å amme til barna er rundt fem år. Tviler på at det er tilfeldig ;-)
Northernlights Skrevet 25. oktober 2007 #16 Skrevet 25. oktober 2007 Enig. Jeg tror ellers at det ikke er tilfeldigheter som gjør at min yngste ikke har hatt en eneste forkjølelse, og vært mye mindre syk enn de andre barna mine,som ble ammet halvparten så lenge. Jeg leste også engang at melkefettet i mm forandres etterhvert som barnet blir større. Kroppen vår er merkelig laget. Iallefall vær snill å la oss være i "fred" vi som ammer litt lengre enn gjenomsnittet. Ingen lider noen nød,og det er ikke gjort mot barnets vilje. Jeg håper han snart finner ut at dette vil han ikke lengre, men akkurat nå så er det ikke noe jeg stresser med.
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 25. oktober 2007 #17 Skrevet 25. oktober 2007 15 mnd ammet jeg. Og jeg skal amme like lenge neste gang, om ikke lenger, hvis det går like knirkefritt som med Emma.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 25. oktober 2007 #18 Skrevet 25. oktober 2007 Men da vil jeg komme med et spm, kun for nyskjerrighetens skyld.. Jeg mener folk må få gjøre som de selv vil, kjenner selv at jeg rynker på nesen av toåringer som får pupp, må ærlig innrømme det, men det er jo ikke min sak hva andre gjør.. men til spørsmålet da, dere snakker så varmt om morsmelken, ja, det er jo vitenskapelig bevist at den er positiv, selv etter 1års dagen liksom, men hvorfor AMME, man må ikke amme for å gi barnet morsmelk, de fleste toåringer drikker helt fint av kopp. det er vel ikke tanken på at toåringen får morsmelk som gjør at folk reagerer, men tanken på å amme, altså legge en to/tre-åring til brystet..
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 25. oktober 2007 #19 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ammet forresten til hun var 1år, og da sluttet hun selv.. Passet meg utmerket
Monajenten Skrevet 25. oktober 2007 #20 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ammet datteren min til hun var 19 mnd.
Northernlights Skrevet 25. oktober 2007 #21 Skrevet 25. oktober 2007 Men det er kosen og varmen han ikke vil gi slipp på. Han drikker vanlig melk,vann og eplejuice fra kopp som en konge, ved siden av amminga.
Monajenten Skrevet 25. oktober 2007 #22 Skrevet 25. oktober 2007 Ser du ikke at f.eks. Northernlights her, tenker på BARNETS behov også? Tror ikke toåringen tenker at han vil ha pupp for da får han så masse bra næring, det er vel heller det at han liker kosen.
ScaryMama Skrevet 25. oktober 2007 #23 Skrevet 25. oktober 2007 Kunne ikke vært mer enig Sjalabais:) Nikolai blir straks 1 år og jeg ammer fremdeles. Jeg slutter når han vil.
Northernlights Skrevet 25. oktober 2007 #24 Skrevet 25. oktober 2007 Og hvorfor i all verden skal jeg pumpe melka og gi det til han i en kopp,bare fordi ANDRE synes det er "kvalmt" at det kommer rett fra puppen, når ikke hverken jeg eller barnet mitt synes det er kvalmt? ...jeg bare spør.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #25 Skrevet 25. oktober 2007 er det ikke rart, man får pes for å ikke amme.. for å amme for lite og å amme for lenge... kan ikke alle bare forstå at barn har forskjellige behov og vi har forskjellige behov, jeg har bare ammet 3 måneder og tre uker enda men må nok snart gi opp pga alt for lite melk, det lille han får nå er for kosen sin del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå