Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Suspendert fra skolebussen ut uka. :-/ Han hadde i tillegg jaget ei jente rundt på skolegården i går,og sunget "I love you,you are hot and sexy"....til henne. Fatter ikke at han ikke tenker over at dette ikke er "lov"! Vi driver da ikke sånn her hjemme heller.... Hvordan skal jeg få han til å skjønne alvoret av ikke å si sånne ting,da??
LizzyG Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Skjønner at det ikke er lov, men straffen var da vel litt streng? Han har vel kanskje lært nå da men?
-Hengebuksvinet- Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Eller så har den rektoren mye mer veloppdragne elever enn hva jeg har... Uansett, så burde vel denne konsekvensen virke preventiv i seg selv. Og så kan bør dere jo gi han noen konsekvenser på hjemmebane også, sånn at han forstår at sånn oppførsel ikke lønner seg.
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. oktober 2007 Nja,det er ikke første gangen han er suspendert fra skolebussen. Har hendt 3 ganger før...men aldri på grunnlag av noe sånt. Han har store problemer med at han sier det han tenker. Vi "vanlige" tenker inni oss,og sier det ikke sånn som det ligger inni tankene. Med han så plumpes det rett ut. Uansett, det er enkelte ting vi nå skal jobbe ekstra mye med her hjemme. Får trene sammen med han på hva man IKKE sier. Jeg snakket med terapauten hans på tlf, og sa alt som hadde skjedd. Han skal ringe rektoren,for han synes det er viktig de vet at det er sånt som faktisk kan skje med gutter i den alderen,spesielt de som har impulskontrollen i dvale... Jeg er opprørt over både skolen og gutten,kjenner jeg.Synes de kan håndtere det sammen med oss foreldre,og der var terapauten helt enig. Han mener vi foreldre skulle vært der sammen med de involverte ungene. På toppen av alt så har mamma havnet på sykehus hjemme i Norge pga hjertet. Dette er en trist dag =o(
En_av_hver Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Uff da, det var trist:-( Håper mamman din blir fort frisk igjen..... Sender deg en trøsteklem i dag jeg. Men med en mamma som deg vil nok gutten din klare seg helt utmerket etter hvert!!!!! Han er sikkert en skikkelig go`ing;-)))
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. oktober 2007 Takk. Ja,han er en go`ing ;o) Han har mere å streve med enn de fleste på egen alder, og det synes jeg skal bli litt lagt vekt på også. Men vi skal ha "møte" her hjemme i dag,over en kopp med kakao og iskrem. Meg og han,bare. For her skal det snakkes konsekvenser,selv om vi føler vi gjør det hver eneste dag (ingen kan forestille seg hvordan det kan være med denne adhd-diagnosen,før man har prøvd det på "kroppen" omtrent). Vil bare krølle meg opp i senga og sove...
Kirsebæra Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Beklager hvis jeg virker respektløs n, northernlighst...bare lurer på en ting, ingen kritikk, bare spm... er ikke kakao og iskrem ''kos''? tenker da å ha en alvorsprat om konsekvenser over en kopp god kakao og enda bedre iskrem?
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2007 Det er en måte jeg tror han roer seg ned på,over en meget alvorlig samtale. Nei,vi skal ikke "feire" dette her. Hva foreslår du,da? Før du foreslår noe,skulle du kanskje møtt gutten min.Jeg kjenner han veldig godt, og straffen fra skolen er nok noe som sitter ganske dypt i han når han kommer hjem. Så jeg skal ikke kjefte og stå i. Det hjelper ikke i dag. I dag skal det prates alvorlig, og om han får en kopp kakao og is mens vi snakker, betyr ikke det at det blir en koseprat.
Kirsebæra Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 Nei altså jeg tenkte mere på at dere kan sette dere på kjøkkenet for eksempel og prater bare dere uten noen ting. slik at virkelig får med seg hva du sier...jeg har selv adhd og mamma prøvde noe liknende. hun lagde mat og satt seg ned og hadde alvorsprat, men jeg var så opptatt med det på tallerken at jeg ikke fikk med meg hva hun sa....andre ganger etterpå der når hun skulle ha alvorsprat tok vi praten før jeg fikk maten slik at hun viste at jeg fikk med meg hva hun sa mener så alldeles ikke å tvile på deg som mor altså, for all del ikke!! vet bare av egen erfaring at det ikke hjalp på meg og få noe godt når mamma hadde alvorsprat.... bare lurte jeg egentlig...
LizzyG Skrevet 24. oktober 2007 #10 Skrevet 24. oktober 2007 HUff, har sikkert ikke vært så greit for dere idag da. Kan han norsk eller må du ta det på engelsk?
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Herregud, synes en så streng straff er helt latterlig jeg da.. Han er en gutt på 9 år, er ikke sånn oppførsel heeelt vanlig for en gutt på den alderen da? husker når vi gikk i 5 klasse hvertfall, alle guttene i klassen var jo sånn da hehe. Er jo helt naturlig at de begynner å få opp øynene for det motsatte kjønn i den alderen da hadde jeg vært deg så hadde jeg bare snakket med han om hvordan man behandler jenter på en ordentlig måte, altså ikke å skrike til de at de er sexy, men at det er helt ok å si at hun er veldig pen på en ordentlig måte og så la det være med det...
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 24. oktober 2007 Er åpen for forslag,jeg, På hvordan man tar tak i akkurat dette her. For denne gutten her, så prater han lettere når han spiser...(du aner ikke hvor løst skravla sitter rundt middagsbordet her i huset....) :-/
Mikroline Skrevet 24. oktober 2007 #14 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg mener på ingen måte å bagatellisere det sønnen din sliter med, men akkurat slike episoder med prepubertale gutter høye på hormoner og umodenhet husker jeg mange av fra skoledagene. Disse gutta kunne være utrolig slitsomme, men de skikket seg etterhvert;) Skjønner at dere ikke synes det er særlig morsomt nå, men om noen år tenker jeg dere ler godt av de noe mislykkede sjekketriksene dette er et eksempel på... Men forstår godt at du må ta dette alvorlig altså, det er viktig å sette grenser for barna, men jeg må bare innrømme at jeg humret litt for meg selv da jeg så for meg en forelsket gutt som ikke helt vet hvordan han skal få oppmerksomhet fra den peneste jenta i klassen:)
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 24. oktober 2007 Takk,mayaya Trenger det...blir helt fra meg,jeg.
Kirsebæra Skrevet 24. oktober 2007 #16 Skrevet 24. oktober 2007 Kan tenkte meg at det er like før skravla detter ut fordi han prater så mye?? been there done that.... jeg var en mas uten like ved middagsbordet.... Nå vet ikke jeg hvordan du reagere på at jeg sier dette tild eg siden jeg er ''bare'' 19 år.... men alle adhd-unger(beklager at jeg bruker det ordet, men vet ikke hvordan jeg ellers skal formulere det) er forskjellige....jeg konstentrerte meg ikke med mat eller noen ting. ikke når det kom til alvorsprat og slikt....da måtte jeg sitte og høre på hva mamma sa og så fikk jeg snakke selv da... mamma spurte hva jeg hadde gjort idag...sånn ''ja Karina...har du nåkka å fortell mæ idag?? som kan ha skjedd på skola?'' litt sånn at ho viste ka d va,m en ikke ville si noe....hvis du skjønner? Men gjør for all del det du mener er best for gutten din om at han konsentrere seg....
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #17 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg snakker mest norsk...men det hender ofte han sier han ikke skjønner hva jeg sier, og da må jeg ta det på engelsk. Men mest går det på norsk fra min side,ja... I dag tror jeg han skjønner mamma er trist,så kroppspråket får snakke for seg også.. Jeg synes det er vel blåst opp. Og er ikke happy for at de ikke hadde oss på dette møtet. Men men... Blir det mere bråk og styr, så skal jeg undervise han hjemme, har jeg bestemt meg for.
mayaya Skrevet 24. oktober 2007 #18 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg blir egentlig litt overrasket over at det kan bli en så stor sak utav det jeg.. Fra skolen sin side også. Han er 9 år, gutt med litt problemer fra før av og ny på skolen.. Ikke så lett å være han heller. Jeg synes kakaoprat høres bra ut, jeg. Han skjønner at det er alvorlig når du er det. Hvordan går det med mamman din?
Rusketuska Skrevet 24. oktober 2007 #19 Skrevet 24. oktober 2007 Har lest innlegget et par ganger nå. Og må innrømme, at første gang jeg leste det du skriver, smilte jeg her ;0) Synes han var litt søt jeg da;) Men... klart, hvis denne jenta synes det var litt "ekkelt", så er det jo på tide med en liten prat "hot and sexy"... kan jo kanskje byttes ut med litt andre ord? Har vært litt på "sidelinjen" her inne i det siste, men fått med meg litt likevel, og synes egentlig at de tar dette litt for ille jeg da men... "Suspendert?" Trudde ikke de gjorde slik før ungdomstrinnet? Det gjør de ikke her i allefall. Da skal det i allefall noe virkelig alvorlig til. Men, skjedd er skjedd, og da må man ta det derfra. En liten "alvorsprat" må nok til da. Tenkte bare jeg bare skulle spørre; vet de andre barna/elevene at han har adhd? Vet bare at her så informerer de elever og foreldre om barn som trenger litt ekstra. Rett og slett fordi det gjør det lettere for alle å forstå de stadige impulsive handlingene. Det er jo som regel foreldrene som avgjør dette da, om det skal sies eller ties. Det virker i allefall som han kjapt har funnet seg til rette da, det er jo bra, siden han allerede er "forelsket" ) :0)
Süsse Skrevet 24. oktober 2007 #20 Skrevet 24. oktober 2007 Bare du ikke gir han gave til over 1000 kr og hund naar han blir utvist for aa ha kalt en lärer fittehore. Det gjorde naboen vaar til din gutt.
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #21 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg føler også det er å ta i for hardt med en 9 åring, men jeg skjønner jo at om det var "fælt" for de andre barna,så kan ikke jeg bare tenke på min gutt. De vet kanskje ikke han har adhd,for det vil han skjule overfor klassen. Men læreren,rektoren og hele sullamitten ellers vet det. De vet at han trenger ekstra hjelp i veldig mye,og at impulsiviteten er et stort problem. Jeg er livredd de skal tro han er en slags sexfreak nå... :-/ mye rart en mamma skal streve med!
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #22 Skrevet 24. oktober 2007 mamma har nettopp fått vite hun må ha storoperasjon i hjertet,men ble lagt inn pga smerter.Hun er i hjertekø,og selvsagt ikke særlig høy i hatten,nei. Håper alt går bra =o) Heldigvis skal jeg hjem snart!
@--->---- Skrevet 24. oktober 2007 #23 Skrevet 24. oktober 2007 synes synd i både deg og gutten din jeg. kanskje jeg er veldig "rar", men i mine ørere høres dette helt utrolig ut.... tror den rektoren skal være glad han ikke hørte hva som ble sagt på den tiden jeg tok skolebussen. og hva guttene sa til jentene i friminuttene... om jenta ble redd er det selvfølgelig greit å ta en prat. men det høres ut som tull for meg?? å bli utestengt fra skolebussen pga dette?? nei, jeg rister bare på hode jeg... Håper det ordner seg for deg. med både gutten din, skolen og ikke minst mammaen din! klem )
Northernlights Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #24 Skrevet 24. oktober 2007 Nei, er du gal!!Vi berømmer da ikke noe sånt.
Süsse Skrevet 24. oktober 2007 #25 Skrevet 24. oktober 2007 Sin, skulle det stå. Tror ikke de berömte han, men rett og slett syntes synd på han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå