Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #26 Skrevet 22. oktober 2007 Et uviktig spm til dere, men dere har erfraingen så jeg prøver meg jeg. Når dere føder premature barn og må bli lenge på sykehuset, hvordan er det da med permisjonstiden?? Er dere sykmeldte til dere kommer hjem eller går permisjonen som "vanlig?"
NyBaby2007 Skrevet 22. oktober 2007 #27 Skrevet 22. oktober 2007 Så lenge man ligger på sykehuset får man pleiepenger. Sikkert samma som sykepenger bare det heter noe annet og er for barnet.. Når man blir skrevet ut går det over til vanlig permisjon. Men man mister di 3 ukene før fødselen da....
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #28 Skrevet 22. oktober 2007 Kjære jenter! Vi er jammen mange som har vært i samme båt. Så hyggelig å høre at det er bra med alle gullene våre ) Som flere av dere nevner, så var ukene på sykehuset jammen tøffe... Ventingen, usikkerhet og den vonde adskillelsen.... tina_mor; jeg fødte på Ahus og har bare gode erfaringer fra føden og intensiven. Litt blandet på barsel.. Meget dyktige sykepleiere og leger som gjorde det beste utifra en veldig hektisk hverdag på intensiven.
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #29 Skrevet 22. oktober 2007 Alba33 - ser gutten din var 2.3 kg og 47 cm - det samme var Anniken og hun kom på mensterminen, en uke før ultralydtermin! er helt rart å tenke på da skjønner jeg hvor liten hun egentlig var, like liten som en som blir født i uke 33... hun var dysmatur da. hadde bare klær i str 50 og 56, var altfor stort. nå passer 50 og 56 er litt stort, hun er snart 7 uker.
tina_mor Skrevet 22. oktober 2007 #30 Skrevet 22. oktober 2007 Når det gjelder permisjonstiden, svangskapspenger osv... De fleste som får konstatert svangerskapsforgiftning , vil jeg tro blir sykemeldt i god tid før fødselen... Man skal jo følges spesielt godt opp da. Jeg ble sykmeldt 2 måneder før termin og fødte 6 uker før opprinnelig termindato. De 3 ukene før mister du ja.... Jeg fødte på Lillehammer og opplevde det både og.....men sånn i etterkant , så er jeg bare glad og fornøyd - Hjelper ikke og "dvele" med det som skjedde. Vi var tross alt kjempeheldige
Rogalandsjente -og lillegull:) Skrevet 22. oktober 2007 #31 Skrevet 22. oktober 2007 Emma er født 5 uker for tidlig. var 2671g og 45 lang.Startet med vannavgang og riene startet like etterpå. vet ikke hvorfor hun kom for tidlig, fikk aldri noe svar på det, vi lå 12 dager på sykehus.
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #32 Skrevet 22. oktober 2007 Sauen: Oi, ja jenta di var lita ved fødsel, men alt er bra med henne nå? Tenk at barna våre var like store da selv med 7 ukers mellomrom Gutten min var visst en gjennomsnittbaby ved uke 33 og fødsel, og veide ca 3,5 kg ved termin som er gjennomsnitt. Gikk ned til 2 kg på intensiven, men vekta har sakte men sikkert økt nå til ca 7 kg! Store gutten min ) Så rart å se på bilder fra den første tiden...
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #33 Skrevet 22. oktober 2007 Alt bra ja, fikk 9 av 10 på apgar score og 10 av 10 etter et min... ammingen går dårlig pga startproblemer og hun hadde litt lav kroppstemp men vi fikk reise hjem etter 3 dgr! da var hun 2200 g. 4 dager etter det var hun 2535 g så la fort på seg! nå er hun nok normal fødselsvekt eller litt over (2.3-4 kg) skal på kontroll i morgen=)
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #34 Skrevet 22. oktober 2007 Så bra! Ei tøff lita fighterjente du har )
tina_mor Skrevet 22. oktober 2007 #35 Skrevet 22. oktober 2007 Ja Alba33- sitter også igjen med blandet fra barsel. Men når man tenker tilbake på hvor hektisk hverdag og hva de egentlig gjør, så er det fantastisk - Var bare så sårt og spesielt de ukene man er der, at verden utenfor blir så borte.Det var godt og komme hjem - selv om den første uken var tøff synes jeg.......merkelig og komme hjem med en sååå liten skapning - mat annen/tredje hver time - hadde ikke melk, så måtte gi mme. MEn det går så bra så bra.... Nå er hun jo hele 4.650kg tji-hi Fikk du respet på vitaminer? Vi har startet med tran, men det er jo et "mareritt" hehe - hun liker ikke det i det hele tatt stakkar. Vurdert og slutte - og starte opp litt senere faktisk
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #36 Skrevet 22. oktober 2007 Rogalandsjente; fikk heller aldri svar på hvorfor fødselen startet så tidlig. Vannavgang og rier med en gang her også...
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #37 Skrevet 22. oktober 2007 Fikk ikke resept på vitaminer. Gir han nycoplus multivit.,neo fer(jern)+tran. Ikke alltid så lett med tranen,nei. Hehe... Men; gir han 2,5 ml hver dag med en 5 ml-sprøyte. Gir litt og litt under måltidet. Fungerer helt greit nå, men her i huset er det min jobb. Mannen min er veldig glad for det. Hihi..
Rogalandsjente -og lillegull:) Skrevet 22. oktober 2007 #38 Skrevet 22. oktober 2007 Tenker en del på det i forhold til når vi skal ha nestemann, kommer det samme til å skje da liksom.. Bare tiden vil vise, men kommer til å være rart når det nærmer seg uke 34-35 neste gang =) Emma har vokst seg stor iallefall, er blitt 6670g nå, hun er 8 mnd. er merkelig å se i speilet f.eks når jeg holder henne hvor lang og stor hun har blitt i forhold til den lille bylten hun var når hun ble født! =) Men en ting er iallefall sikkert, etter å ha vært innlagt på ei sånn avdeling, det er UTROLIG hvordan legene klarer å redde de minste barna! Er helt imponert jeg! =)
Ioren Skrevet 22. oktober 2007 #39 Skrevet 22. oktober 2007 Min er ikke prematur, men veldig liten fordi... Han ble født 16. oktober, 11 dager etter menstermin og 3 dager før ULtermin. Veide da 2440 og var 47 cm lang. Hadde gått ned til 2320 da vi dro hjem på fredag, og veide i dag 2380. Han bruker str 44 nå, hadde bare 50 da vi kom hjem og det svømte han i, så mamma måtte en tur og handle klær, godt å se han i klær som passer. Vi sliter en del med ammingen enda, men skal på helsestasjonen i morgen og skal snakke litt med dem om det da...
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 22. oktober 2007 #40 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg fikk en sønn fem uker og en dag, tror jeg, før tiden. Han ble forløst med katastrofesnitt, vannet mitt gikk etter mange uker med kraftige blødninger ( var mye redd de ukene ) og alt liv forsvant. Ble hentet med ambulanse og kjørt til riksen, der ble det konstantert veldig store blødninger, 3,5 cm åpning og ikke noe fosterbevegelser. Men så fant de pulsslag i navlestrengen, etter det gikk det så fort at jeg rakk ikke tenke, tror ikke legene skiftet og vasket seg engang. Viste seg at jeg hadde full morkakeløsning, og den hadde delt seg i flere biter, sønnen min kom ut i siste øyeblikk, og alikevel scoret han først 9 så 10 på Apgar. Han var 2900 og 33 cm fra hode til rumpe. Jeg hadde i tillegg hjerteformet livmor, så han hadde vokst i tvunget seteleie. Vi ble på sykehuset i 6 dager+ fødselsdagen, han trengte aldri annen hjelp enn flere lysbehandlinger mot gulsott, hadde mye kramper i hele kroppen pga fødselen, viste seg etterhvert at han hadde KISS, og nå har han fått mye behandling for det. Vi har vært mye på sykehuset pga unormal måte å puste på, for fort, og med feil innsug, men det er ikke noe galt han vokser det forhåpentlig av seg. Og han er en vidunderlig plugg, nå er han fem og en halv måned, veier 7600 og er 65 cm lang, han ler og smiler mye, sover hele natten, spiser godt og liker bedre og bedre fast føde. Han er så utrolig tillitsfull til tross for så mye vond behandling og undersøkelser. Jeg har tatt bilde av ham som nyfødt med en fyrstikkeske ved siden av segden dagen han kom hjem og veide 2500 g. Bare for å huske hvor utrolig liten og sårbar han var, den esken er stooor i forhold til ham. Jeg glemmer heller ikke ammingen de første 4 ukene , hver annen time døgnet rundt ! Puh alt vi gjør for våre små...... så mye kaffe har jeg aldri drukket før, for datteren min på 3 år trengte også mamma, hun hadde mange rare reaksjoner etter den bråe avreisen til sykehuset. Dette blei langt gitt, men så artig å få dele opplevelsen, nå når det verste er over. Klem til alle "småtting" mødre, vi klarer det utroligste for våre små, og vet nå at ingen barn er en selvfølge.
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #41 Skrevet 22. oktober 2007 Skjønner godt engstelse i forhold til eventuelle flere barn. Har nesten ikke turt tenke tanken, jeg.. De legene og pleierne er utrolig dyktige, og må ha en av verdens beste jobber! Redder så mye av fremtiden hver eneste dag... Norge er visst et av de tryggeste landene i verden å få prematurbarn i. Vi er jammen heldige!!
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #42 Skrevet 22. oktober 2007 Det siste her var svar til Rogalandsjenta )
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #43 Skrevet 22. oktober 2007 Husker deg godt fra bim! GRATULERER så mye med gutten!!! ) Er han dysmatur? Måtte også ut og kjøpe klær. Ikke noe behagelig å svømme i str. 50 stakkars små. Håper det ordner seg med ammingen! Vi hadde masse problemer med det...
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #44 Skrevet 22. oktober 2007 I alle dager...blir svar under feil innlegg... Den over her er til Loren.
Alba44 Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #45 Skrevet 22. oktober 2007 Klem tilbake til deg, Olebrumma! For en dramatisk fødsel!! Helsevesenet gjør en fantastisk innsats, og som oftest går det heldigvis bra. Sammenligne med en fyrstikkeske var lurt. Jeg ser så godt i forhold til våre hender hvor bitteliten gutten min var...Den lille hånda hans som grep om en av våre fingre..Nå har han lubne babyhender )
Rogalandsjente -og lillegull:) Skrevet 22. oktober 2007 #46 Skrevet 22. oktober 2007 =) er litt godt å dele tanker med andre i samme situasjon, selv om hun er født "bare" 5 uker for tidlig er det mange ting som jeg går og tenker på innimellom, som ikke er så lett å snakke med andre som ikke har vært i samme situasjon om..
skilpaddemamma Skrevet 22. oktober 2007 #47 Skrevet 22. oktober 2007 min første var født akkurat en måned før termin, neste mann en uke før ultermin,altså til termin og tror dere ikke tredjemann kom en uke etter ultermin...som jordmora mi alltid har sagt :ingen svangerskap er like. Så jeg skjønner at dere tenker hva med nestegang, det gjorde jeg også. særlig siden jeg med førstemann var lagt inn tre ganger med rieaktivitet og blødninger før han kom, så dette innlegget var egentlig ment som et lite posetivt innslag om at dere kanskje ikke trenger å egste dere så mye til neste svangerskap... Og eldstemann er en fin og flott femåring
Rogalandsjente -og lillegull:) Skrevet 22. oktober 2007 #48 Skrevet 22. oktober 2007 Takk for fint innlegg =) dette var godt å høre =)
Julie83 Skrevet 22. oktober 2007 #49 Skrevet 22. oktober 2007 Hei! så "koselig" å høre at det er andre som har hatt erfaring med prematurfødsel. Selv fikk jeg en jente 7 uker før tida. Hun var 1280g(23%undervektig)og 41cm. Ble sendt rett opp på operasjonsrommet fra en svangerskapsundersøkelse pga.morkakesvikt og alvorlig svangerskapsf. Jeg hadde ikke merka noenting bortsett fra at jeg merket at hun ikke vokste særlig. Ble 5 uker på sykehuset fordi det var vanskelig å få henne til å die. Kan fremdeles ikke amme henne skikkelig dessverre, pumper, men dårlig med melk. Ellers ingen større komplikasjoner heldigvis. ustabilt blodsukker, litt lysbehandligng, men thats it:) Har gått veldig bra egentlig, men en ekkel opplevelse, og spesielle uker på skh...
Løyyypeeee!! Skrevet 23. oktober 2007 #50 Skrevet 23. oktober 2007 Det er synd det er så lite aktivitet inne på "prematurdebatten", men nå har jo ikke jeg vært aktiv der heller.. Tina_mor: Jeg ser du sliter med å få i poden tran. Gir du fortsatt mme? Her er iallefall løsningen å blande tranen (og det andre vitamintilskuddet vi gir) i melken. Jeg vet ikke om det er dette du gjør, men hvis ikke er det iallefall verd et forsøk. Leste også et tips öm å tømme det i en flaskesmokk, slik at den lille fikk suge det i seg. Ulempen er vel hvis man strever med amming og flaske bidrar til sugeforvirring. Her har dessverre ikke ammingen fungert i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå