Alba44 Skrevet 21. oktober 2007 #1 Skrevet 21. oktober 2007 Ser av termintråden at det bare er jeg som har hatt prematurfødsel. Regner med det er andre her inne også )
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #2 Skrevet 21. oktober 2007 Ja, her kon Julia 4 uker for tidlig. Hvor mye permatur var din??
Alba44 Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2007 Gutten min kom 7 uker for tidlig. Det stemmer det; jeg husker vi hadde termin ca likt )
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #4 Skrevet 21. oktober 2007 Ja;) men jeg fikk lissom aldri med meg åssen det gikk med din lille? Vekt osv.. Julia veide faktisk 3020g og var 46cm. Gikk ned til 2700. Brukte str 44 de to første ukene.. Er så rart, titter på de bittesmå klærna noen ganger og husker ikke at ho var så liten. Ho bruker str 56 og noe 62 nå(4mnd). Slet gutten din med noe etter fødsel eller?? Julia hadde gulsott og måtte gjennom 7 lysbehandlinger. Ho pusta ikke da ho kom, men etter ti min så fikk de fart i henne;) Vi måtte bli på sykehuset i litt over en uke og var på sjekk annenhver dag de første to ukene etterpå. Var tungt syns jeg. Håper jeg neste gang kan gå hele tiden ut;)
tina_mor Skrevet 21. oktober 2007 #5 Skrevet 21. oktober 2007 Hei Vår kom 6 uker for tidlig. Var 2kg og 44cm lang
Bolla&mikrogutten:) Skrevet 21. oktober 2007 #7 Skrevet 21. oktober 2007 Lille Magnus min ble født nesten ni uker før tiden. Var da en bitteliten gutt på 1370g og 38cm. I dag er han litt over to mnd, og veier 3220g og er 51 cm. Var 6 uker på sykehus, noe som var litt tøft, men samtidig gikk veldig fort. Veldig fornøyd med behandlingen på St. Olavs. Vi har nå vært hjemme i nesten en måned og nyyyter dagene med mikro. Så langt er han bare frisk og rask:) Kan jeg spørre om hvorfor dere fødte prematurt? Og hvordan de utvikler seg ift til "skalaen"? Stemmer fremskrittene mye med korrigeringen? Klem fra mamman til bittelille Magnus:)
Alba44 Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 21. oktober 2007 Han veide ca 2,3 kg og var 47 cm lang. Lang og tynn ) Brukte 40 og 44 i begynnelsen. Såå bittesmå plagg... Han måtte bli på sykehuset i 3 uker, men ble ikke formelt skrevet ut før han var 5 uker. Hadde frem til da hjemmebesøk av sykepleiere. Tungt å være på sykehus ja, og grusomt å reise hjem på kveldene. Jeg gråt og mannen min trøstet...Gråt av glede da vi ENDELIG kunne reise hjem alle 3. Lillegutt måtte få oksygenhjelp i ca 1 uke, fikk flere lysbehandlinger og mat gjennom sonde. Men; nå er han blitt stoor, og er frisk og rask :-D Tror han veier ca 7 kg nå og bruker klær i str. 68 og 74. Ble en annerledes start som mamma for oss begge, Maria, men det viktigste er jo at gullene våre har det helt fint i dag )
Alba44 Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. oktober 2007 Ganske like store barna våre da, tina_mor ) Gutten min var nesten 2,3 kg og 47 lang.
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #10 Skrevet 21. oktober 2007 Hei Bolla! Nå ble jo din lille gutt født 5 uker tidligere enn min. Må ha vært utrolig liten! Kan godt forstå at det ble slitsomt på sykehuset ja;) man vil jo gjerne hjem med knøttet. Men samtidig syntes jeg det var godt å få hjel til å komme igang, Julia orket ikke spise pga gulsott, så vi slet litt. Men det gikk seg til etter to ukers tid;) Jeg ble satt i gang pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Gullet var jo god og rund til alderen å være, så var tross alt heldige;) Hvorfor kom din så tidlig??
Alba44 Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2007 Magnus var en liten gutt ja. Åå, de er såå skjøre i begynnelsen... 6 uker var lenge... Vi var 3 og det føltes som en evighet syntes jeg, men vet jo at noen må være i flere mnd. også. Jeg fikk prematur vannavgang og fødselen startet av seg selv med en gang etter det. De fant aldri grunnen til at det skjedde... Gutten min er nå 4 og en halv mnd og er som jevngamle babyer :-D hvorfor fødte du før tiden?
Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #12 Skrevet 21. oktober 2007 Alba; Det er helt sant;) I dag har dem det fint og da er alt godt;) Husker jeg gråt mye jeg og. For ho var så slapp og ville ikke spise.. Dessuten ble jeg så sliten av sykehuset. Sov max 3 timer om natta i to uker.. Da vi kom hjem var jeg så glad at jeg gråt og gråt mens jeg holdt lillegull tett inntil meg;) Så ble gulsotten verre igjen og det var rett inn på nytt etter to dager hjemme.. det var tungt det!! Men da jeg kom på intensiven og så alle de bittesmå med hjertefeil og andre sykdommer, så forandret jeg måten å tenke på og skal si alt ble lettere ja!! Huff,,, stakkars små. Vi er heldige som tross alt har friske og gode barn;)
Bolla&mikrogutten:) Skrevet 21. oktober 2007 #13 Skrevet 21. oktober 2007 Hei Maria of Alba:) Ja, han var veldig liten og skjør, men han har kommet seg raskt opp i vekt. Heldigvis. Magnus ble tatt med hastesnitt pga alvorlig svangerskapsforgiftning her også, litt traumatisk, men man glemmer fort når man ser resultatet. Skjønner godt at dere synes sykehusperioden var lang og tung, og selv om dere ikke var like lenge som oss, er jo alle problemer relative. En uke kan sikkert føles like lenge som 6 uker, særlig psykisk. Men vi skal jo være lykkelige for at alt har gått bra med de små Håper jeg bare slipper slike komplikasjoner ved neste svangerskap.
Tingelingelate med to tomater Skrevet 21. oktober 2007 #14 Skrevet 21. oktober 2007 Mini kom 4 uker før termin og var hele 4150 gram og 51 cm. Lå på nyfødt medisinsk i litt over 1 uke da han hadde gulsott...
tina_mor Skrevet 21. oktober 2007 #15 Skrevet 21. oktober 2007 Hei , ja de var det. Hun gikk ned til 1800 e fødselen. Vi var på sykehuset i 2,5 uker. Hun greide seg selv uten sonde, og var kjempesterk. Ble matet med flaske hver 2,5 time. I dag er hun akkurat passert 3 måneder og veier 4,6kg og er 56cm lang. Fikk akutt keisersnitt pga s.forgiftning. Litt tøff opplevelse , men man glemmer det så fort når babyen er kommet. Hvor i verden bor dere Alba33?? Hvilket sykehus født dere på?? Var dere fornøyd med oppholdet? Vi fødte på Lillehammer. Kom midt oppe i fellesferieavviklingen he he
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #16 Skrevet 22. oktober 2007 Snuppa vår kom 10 uker for tidlig, Var 1100 gr da hun ble født, gikk ned til 898gr. Str 40 svømte hun i i begynnelsen. 6 mnd nå og veier 5,4 kg. Hadde en lysbehandling, cpap 6 dager og sonde. Ingen komplikasjoner eller infeksjoner. er så stolt av henne, hun har vært så sterk og stabil hele tiden, skulle bare bli stor. Var på sykehuset i 7 uker, slitsomt, men ville ikke reist hjem en dag for tidlig. Men når vi endelig kunne reise hjem var det veldig godt. Nå storkoser vi oss. Er så spennende med utviklingen.
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 22. oktober 2007 #17 Skrevet 22. oktober 2007 joda..jeg har to=) mine kom 5 uker for tidlig og veide 2335gr og 2450gr og 46 lange..=) de ble tatt med ks pga alvorlig svangerskapsforgiftning..men alt gikk bra til slutt=)=) vi var på sykehuset i 3 uker..da var vi glade for at vi fikk dra hjem ja..=) nå er mine 6mnd og veier ca 7,6gr.. lilletrill81??når er hun født da??
Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #18 Skrevet 22. oktober 2007 Svangerskapsforgiftning her og ja;) Hun ble født 30. mars (så hun er faktisk snart 7 mnd, tiden flyr) maria: Når er dine født?
Løyyypeeee!! Skrevet 22. oktober 2007 #19 Skrevet 22. oktober 2007 Ja, her er det flere... Tuppa ble født 12 uker før tida og veide 1000 gram og var 37cm. Hun hadde noen medfølgende komplikasjoner og var 8 uker på sykehus. Nå har hun blitt 3,5 mnd og er ca 4kg og 51 cm og alt går helt strålende! ) Det er litt gøy å dele erfaringer, da våre jo er litt "spesielle".
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 22. oktober 2007 #20 Skrevet 22. oktober 2007 så liten pia...men veldig søt sikkert.. mine ble født 20 april..=)
SaftSuse *Overtid* Skrevet 22. oktober 2007 #21 Skrevet 22. oktober 2007 Min er ikke helt prematur da, ble satt igang 19 dager før termin, og måtte ligge på nyfødt intensiv i 9 dager før vi kom hjem... Så kjenner meg godt igjen i det dere forteller ) Mathias hadde også litt gulsott, og var for slapp til å spise noen ganger, så da måtte sonden ned... Han veide 2580 gram når han ble født, gikk ned til 2400, så maten måtte ned uansett om han orket å drkke sjøl... Mens vi var der fant de også en arytmi på hjertet hans, det hoppet over et slag innimellom, så det ble også sjekket på kryss og tvers og i ettertid måtte vi tilbake å koble han på en døgnovervåkning, så det var ingen gøy periode... Men heldigvis viste siste overvåkninga at hjertet slo helt fint, så han har vokst det av seg ) Når han ble født var han også veldig kald og hadde så lavt blodsukker at han måtte få intravenøst med ei gang, så han ble tatt fra meg veldig fort etter fødselen.... Blodsukkereret skal visst ligge over 3 før de er fornøyd, hans sitt var bare på 0,9, så han lå med intravenøst i 2 dager før det var stabilt. Men nå er han frisk som en fisk, 6 mnd og er en lang og slank liten kar som er i strålende humør dagen lang )
Sylteflesk Skrevet 22. oktober 2007 #22 Skrevet 22. oktober 2007 Hadde KS seks uker før termin pga svangerskapsforgiftning og morkakesvikt. Nå er det en uke til gullungen fyller 1 år! Vi var to uker på sykehuset før vi fikk reise hjem. Slet en del med ammingen i begynnelsen, men det ordnet seg heldigvis etter et par måneder.
Løyyypeeee!! Skrevet 22. oktober 2007 #23 Skrevet 22. oktober 2007 Hm... merker jeg får litt flashback når dere forteller om sykehusoppholdene, det var ei tøff tid nå når vi ser tilbake. Mens man er i situasjonen, takler man det meste. Ja, Tuppa var lita og gikk ytterligere ned til 847 gram. Men hun var stor i forhold til enkelte av barna vi møtte på Rikshospitalet. Egentlig er det helt utrolig at det går så bra i mange tilfeller.. Og så utrolig trist når det ikke gjør det.
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 22. oktober 2007 #24 Skrevet 22. oktober 2007 Nesten fem uker for tidlig.
tina_mor Skrevet 22. oktober 2007 #25 Skrevet 22. oktober 2007 Hei på dere tøffe jenter og bebisene. Flere som fødte pga svangerskapsforgiftning her....hmmm Trodde ikke jeg skulle få det også, men tydeligvis mange som opplever dette. Var dere fornøyd med oppfølging på sykehus i forkant/etterkant?? Vi ble "tvunget" til og bli lagt inn et par uker før....ble noen lange dager og uker, men verdt det til slutt selvsagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå