Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #1 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg syns at besteforeldrene til mini kan stille opp å sitte barnevakt for oss hvis vi trenger litt avlastning av og til, kun 2-3 timer om gangen. Skjønner ikke at det kan være så vanskelig. Og at de av og til kan tilby seg selv å sitte barnevakt av og til uten at vi trenger å spørre. Han er nå 6 mnd gammel. Hva syns dere og hvordan er foreldrene og svigerforeldrene deres med tanke på å sitte barnevakt?
Gjest -<<- Skrevet 20. oktober 2007 #2 Skrevet 20. oktober 2007 Det synes jeg må være helt opp til dem. Ungenes besteforeldre passer så mye vi måtte ønske og tilbyr seg gjerne, men likevel ikke så voldsomt mye siden de alle bor langt unna.
Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #3 Skrevet 20. oktober 2007 Ja, okay......mini sine besteforeldre bor 10 min unna....ikke så langt liksom. Og jeg syns alle som har barn har behov for litt avlsatning av og til .
Diva Muffin Skrevet 20. oktober 2007 #4 Skrevet 20. oktober 2007 Vi har aldri barnevakt, siden besteforeldre bor langt unna. Mine foreldre er f.eks 120 mil unna. Hvis du vil få de til å passe, så må du bare spørre. Og fortelle hvor mye du setter pris på det, kanskje det oppmuntrer dem.
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. oktober 2007 #5 Skrevet 20. oktober 2007 Min mamma har aldri vært barnevakt for snuppa over lengre tid (tenker da noen timer, eller en dag), før nå, fordi hun ikke vil skifte bleie. Hehe.. Snuppa sin farmor(mammaen til xen) passet når hun ble spurt, etter mye om og men. Tilbudte seg aldri! Nå har jeg ny sambo, og barn med han. Søsteren hans vil mer enn gjerne passe, og skal det også om 2 uker. Hadde svigermor og svigermor bodd i nærheten, så hadde de nok passet begge ungene hver dag om de fikk lov.. (de bor 12 timer unna, så det begrenser seg selv) MEN, i fare for og virke prippen, så er det faktisk ikke opp til dem og tilby seg. De er ferdig med småbarn i den forstand.. MEN de kan godt svare ja når de blir spurt
Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #6 Skrevet 20. oktober 2007 Ja, mine foreldre hadde sittet barnevakt hver dag hvis vi ville, men de bor åsså alt for langt unna, over hundre mil de åsså. Vi har spurt om de kan sitte barnevakt, og de sa før jeg fødet at de skulle sitte så mye barnevakt....men ,men.....hver gang vi spør så "kan" de ikke. De reiser bort nesten hver helg.
Gjest -<<- Skrevet 20. oktober 2007 #7 Skrevet 20. oktober 2007 Ja, de fleste foreldre har behov for litt fritid. Det er dog ingen automatikk i at det betyr at besteforeldrene har plikt til å tilby seg å passe barn. En mulighet er selvsagt at de ikke ønsker å være påtrengende og at det bare er et spørsmål om dårlig kommunikasjon, men om de faktisk ikke har lyst å passe ungen - så tough luck, det er helt opp til dem.
Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #8 Skrevet 20. oktober 2007 Syns egentlig ikke man kan kreve det. Ikke alle som syns det er så lett å passe en så liten baby....
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 20. oktober 2007 #9 Skrevet 20. oktober 2007 Mine foreldre passer han ganske ofte.. Men det er fordi de selv vil, og tilbyr seg å passe han.. Svigers er mer tilbakeholdne, men det er de når det gjelder alt og jeg har akseptert at det er sånn de er som personer.. Har derimot ikke opplevd at de har sagt nei til å passe han.. Og hvis noen sier nei, så er det helt i orden også.. Kan ikke forvente ja hver gang vi ber om barnevakt heller..
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 20. oktober 2007 #10 Skrevet 20. oktober 2007 Nå bor besteforeldre et stykke unna oss, men jeg hadde ikke forventet noenting jeg - dem er ferdig med småbarns tiden. Men er jo koselig om dem passer en gang iblant..
mayaya Skrevet 20. oktober 2007 #11 Skrevet 20. oktober 2007 Vi har besteforeldre som mer enn gjerne tar han om de får lov, men det ser jeg slett ikke på som en selvfølge. De er ferdig med sin småbarnstid og har ikke valgt å få barnebarn.
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 20. oktober 2007 #12 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg syns at det må bli opp til besteforeldrene.Sier de nei,så må de få slippe "mas" og "surmuling".Hyggelig om de tilbyr seg,men gjør de ikke det så er det ok også.De er ferdig med sin småbarnsperiode. Vi har selv valgt å få våre barn,de har ikke tvunget oss til det:). Men selvfølgelig,jeg ser den at småbarnsforeldre godt kan trenge litt avlastning i blandt.Kjunne godt ha trengt det selv av og til:). Dere får alliere dere med venner og passe hverandres barn på omgang,det har jeg gjort. Mvh
Mockanin Skrevet 20. oktober 2007 #13 Skrevet 20. oktober 2007 Foreldrene mine bor 130 mil unna så det er jo totalt uaktuellt å ha dem som barnevakt. Svigerforeldrene mine bor 15 min. unna men dem stiller ikke opp frivillig. Svigermor kan godt sitte noen timer en kveld om vi spør. Men det blir lissom ikke sånn at vi kan gå ut om du skjønner. Skulle ønske han kunne vært på overnatting hos dem, men det er totalt uaktuellt. Dem har rett og slett ikke noen interesser av det. Blir vel brudd i rutinene dems og han blir i veien osv. Klarer oss som best vi kan, men det tærer på for min del og aldri få noen "kjæreste" tid sammen eller gjøre noe bare oss uten noen av unga.
LizzyG Skrevet 20. oktober 2007 #14 Skrevet 20. oktober 2007 Det må da være helt opp til besteforeldrene selv om de vil passe barnebarna eller ikke. Gudskjelov er jeg blessed med at både mamma og svigermor bor nærme oss og vil gjerne passe Natty så ofte som mulig.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 20. oktober 2007 #15 Skrevet 20. oktober 2007 Vet du hva det synnest jeg ikke du har noe rett til å forlange. Velger enn å få barn får enn ta jaggu ta konsekvensene av det og klarer du ikke å ta deg av ditt eget barn uten avlastning så burde du ikke få barn heller. Jeg er kvass nå men jeg mener at enn skal ikke ta det som en selvfølge at besteforeldre skal stille opp. Foreldrene mine har selv valgt å passe på lillegutt og jeg tar det ikke som en selvfølge at de skal gjøre det.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 20. oktober 2007 #16 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg vet jeg hørrest kvass og slem ut men når enn velger å få barn må enn også ta det som det kommer. Enn velger selv å få barn og det er ikke besteforeldrene sitt ansvar å passe barna våre. Jeg setter pris på at foreldrene mine vil passe gutten min, men når jeg spør de så sier jeg bestandig at de må selv bestemme om de vil det eller ikke. Jeg tar det ikke som en selvfølge, de har gjort fra seg tiden med små barn og jeg vet enn kan bli veldig sliten av å ha en liten unge i huset igjen bare for en helg. Og jeg vet de som ikke har besteforeldre til å stille opp, ei jeg var på svangerskapskurs sammen med hadde bare en gammel far på over 80 som slett ikke egnet seg som barnepike pluss at hun var voksen selv da hun fikk ungene sine.
Venezia 1 Skrevet 20. oktober 2007 #17 Skrevet 20. oktober 2007 Helt enig! Har svigerforeldre 1 time unna, men det er ikke mange timene de har vært barnevakt på 4 år...
Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #18 Skrevet 20. oktober 2007 Hyggelig du. Jeg synes ikke man kan kreve det, men forvente det kan man. Det er en veldig stor forskjell på de to tingene. Forventninger er jo personsbundne, men det er du vel klar over når du er så krass? Og det er bare piss å si at man ikke burde fått barn dersom man ønsker seg barnevakt en gang i mellom, uten å føle at man må mase for å få noen til å sitte. Slike holdninger kan du ta med deg et annet sted enn hit, for det er faktisk lov å ønske seg noen som ØNSKER å tilbringe tid med barnet. Jeg er så heldig at jeg har oldeforeldre til trollet som elsker å være sammen med henne. Besteforeldrene hennes bor nemlig alt for langt unna til å bare ha henne på besøk en dag eller så, og jeg er dem evig takknemlig for at de VIL være sammen med henne, knytte nære bånd til henne og være aktivt deltagende i hennes oppvekst uavhengig av om jeg er i samme rom eller ikke.
fleXibel Skrevet 20. oktober 2007 #19 Skrevet 20. oktober 2007 Tåpelig... unnskyld meg.. Dine og din manns foreldre er ikke pliktet til å stå på pinne som barnevakt..dette er noe som er helt opp til dem. Er dere som valgte å få barn og da burde dere ta det ansvaret som følger med. Er fjernt at en velger å få unge og så ikke lenge etterpå syter om at en har så lite med avlastning...AVLASTNING????? Nei.. bli voksen og ta ansvar.. Ingen andre enn dere er det som har ansvaret og ikke deres rett å kreve at besteforeldrene skal sitte barnevakt...
BettyBoob Skrevet 20. oktober 2007 #20 Skrevet 20. oktober 2007 er enig med deg jeg HI. Man forventer jo gjerne at besteforeldre er interessert i å tilbringe tid med barnebarna! noen sier over her at "får man barn får man ta ansvaret bla bla"=bare tull! selvsagt tar man ansvaret selv om man ønsker litt fri!!! Jeg og søsteren min var mye hos alle besteforeldrene da vi var små. Jeg er alene (far og den siden i australia, så ingen avlastning derfra...) og trenger helt klart avlastning i ny og ne. Foreldrene mine tilbyr seg ikke, men sier alltid ja hvis ikke de har andre planer de bor 3 minutter unna meg. Jeg har også en søster og en god venninne som ikke er vanskelige å be heldigvis! mini er 19 mnd nå.
Honningmelon Skrevet 20. oktober 2007 #21 Skrevet 20. oktober 2007 Besteforeldrene til våre barn stiller mer enn gjerne opp, og tilbyr seg ofte. De elsker å ha barnebarna på besøk.
♥Snulder Skrevet 20. oktober 2007 #22 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg synes ikke du kan forvente at de kommer og tilbyr seg, men jeg vil vel si at det er naturlig at du forventer at de sier ja når du spør av og til :=)
Kamomille Skrevet 20. oktober 2007 #23 Skrevet 20. oktober 2007 Jeg synes IKKE du kan forvente og frolange at besteforeldre stiller opp som barnevakt. Uansett hvos koselig de synes dte er med barnebarn, så er ikke det det samme som at de øsnker å ha aleneansvaret fro barna!!! Barnet deres er bare 6 mnd, og du synes de skal stille opp som avlastning med jevnte mellomrom?? Huska at det er lenge siden de selv hadde småbanr, og kanskje de ikke føler seg komfortable med å ta vare på et så lite barn?? Kanskje de ikke har energien til å stille opp? Dersom dere ønsker barnevakt, så kan dere vel heller finne en som øsnker å være barnevakt og betale henne? Annonser i avisa og så finner du kanskje en som er egnet og som vil! Ingen besteforeldre kan pålegges aleneansvare fro barnebarna synes jeg!
Mø schæl! Skrevet 20. oktober 2007 #24 Skrevet 20. oktober 2007 Som småbarnsforeldre ØNSKER man selvsagt at besteforeldre skal stille opp betingelsesløst når man måtte ønske - man vil jo selvsagt at de på eget initiativ oppsøker kontakt med barnebarnet sitt. Likevel: å kreve, eller forvente for den saks skyld, synes jeg ikke man kan gjøre. Det er tross alt ikke foreldrene våre som har fått barn, det er vårt eget valg - og vi er voksne nok til å påta alt det ansvar det måtte medføre. Om det så er at vi ikke har barnevakt, så neivel, da må man bare takle det - selv om man selvsagt skulle ønske at situasjonen var annerledes. Besteforeldregenerasjonen i dag er som regel fullt yrkesaktive - de er jo tross alt ikke SÅ gamle de fleste. De har sitt eget liv, sine egne rutiner og aktiviteter, og man kan ikke forvente at alt dette skal forkastes bare fordi barna deres har fått barn og trenger avlastning. Men: dersom dette er sårt for dere, så ville jeg tatt en fin prat med foreldre/svigerforeldre om temaet, og hørt hva de hadde å si til saken. Kanskje de er for redde for å trenge seg på? At de venter på at dere skal spørre? Husk også på at det tross alt er mange år siden de selv hadde småbarn, og at de nok har glemt en del om hvor stressende det kan være - og derfor ikke spør på "egen hånd".
Bægge dætern Skrevet 20. oktober 2007 #25 Skrevet 20. oktober 2007 jeg forventer at besteforeldrene er interesserte i å være sammen med barnebarna, men ikke at de tilbyr seg å være barnevakt. det betyr at det er like naturlig at vi inviterer dem på middag hit som at vi reiser til dem. da er vi sammen alle sammen. dersom vi trenger barnevakt er de de første vi spør fordi de kjenner barnet best og gjerne vil tilbringe tid med henne. kan de ikke så er det greit..........det er viktigere for meg at vi kan hygge oss som storfamilie enn at de avlaster oss. avlastning er noe man får dersom barnet har en vanskelig diagnose eller man er alene om omsorgen. de gamle naboene våre hadde ikke vært ute sammen bare far og mor på 5 år fordi de hadde slekt langt unna. sånn er det når man har barn var deres holdning, to var blitt til fire. en for alle, alle for en.................
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå