Gå til innhold

Det heter Hvilken

Anbefalte innlegg

Skrevet

heter det ikke gudsbestebarn, forresten? eller har du en skjult berydning i nicket??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så utrolig lykkelig hver gang jeg skjønner at det er flere enn meg som opptrer som (irriterende, dog) skrivepoliti!!!

La dere merke til at jeg brukte "dog"?? (himlerlittmedøyneneavmeg selv)

Lurer på hva som spiller mest inn på feil som avviker fra norsk rettskrivning; alder, bosted (dialekt f.eks) eller noe annet? Jeg vet at mye er "talespråk", men når jeg gikk på skolen (utgammel jeg da, 35 år) så var det ikke lov å skrive annet enn korrekt skriftspråk. Sliter skikkelig med å hjelpe 13 åringen med lekser, de får lov til å skrive akkurat hva de vil synes jeg det virker som...

Skrevet

Ja, de nye rettskrivningsreformene er jo helt hinnsides. Jeg hadde selv 9 år med nynorsk - og skriver ganske "gammeldags" nynorsk. Er bare 29 år, men det er jo eldgammelt i forhold til barne- og ungdomsskole.

Nå er det jo nesten ingen forskjell på de to skriftspråkene våre lenger - alt er jo lov.

Blir helt forvirret jeg...

Skrevet

Vi bor i en dialektkommune på østlandet, men det skrives ikke nynorsk. Allikevel får de skrive f.eks "mjølk", "golv" og "hematt" (som ikke er noe nynorsk ord heller, vel?) Når skal de lære å skrive et fullverdig skriftspråk da? Trodde det bare var lov til å gjøre dette de første årene på barneskolen jeg.

Skrevet

Det heter hvilken i skriftspråket, men her inne er vi avogtil ganske muntlige av oss.

Kanskje det en gang vil bli lov å skrive Hvem i stedet for Hvilken i skriftspråket også?

Språket forandrer seg hele tiden, hvis ikke hadde vi snakket gammelnorsk den dag i dag.

Skrevet

Joda, Odine, språket forandrer seg hele tiden, men av og til går det over alle støvleskaft. Også enig i at det er greit å være, som du sier; "ganske muntlige av oss", men et sted bør grensen gå. "Hvem bil" og "Hvem ullsokker" er bare så inderlig feil, samtidig som det er grusomt å både se og høre... Tror og håper det blir veldig lenge før det blir "lov" å skrive "hvem bil"... Håper virkelig jeg slipper å oppleve det! :-)

Skrevet

Jeg skriver aldri "hvem bil" o.l. Men si det gjør jeg.

Hun som har så lyst på pikk påstår at det betyr at jeg er dum, mens andre igjen mener at det er sosiolekt.Da kan jeg opplyse om at dere tar feil begge to. I Oslo er det kanskje sosiolekt, men enkelte andre steder er det dialekt.

Mange Oslofolk skriver dessuten feks jeg snakket med hun. Eventuelt henne sa det og det. Minst like ille i mine ører.

Skrevet

Og når vi nevner rettskriving ; hva med Å og OG !??!! *grøsser*

Skrevet

Og jeg lurer på om hele gjengen her har store fritidsproblemer... hehe

Henge dere opp i hvordan andre skriver...ærlig talt !!!

Tenk på de som virkelig har skriveproblemer da... er det vits i å rakke ned på de, slik at de kanskje ikke lenger tør å skrive her inne?

Jeg reagerer mer på slike innlegg som dette, enn på innlegg hvor folk har blandet og,-og å....

Skrevet

Er my eher inne jeg får litt småfnatt av egentlig, alt fra hilken/hvem feil, til og/å og ikke minst, en av de verste, orddelingsfeilene. Jeg får nesten utslett på tastefingrene til tider;)

Og i de fleste slike debatter blir dyslektikere nevnt, men slike feil har ingenting med dysleksi å gjøre. Overhodet ingenting!

Det har med mangel på en av de følgende å gjøre; kunnskap, lærdom, interesse for å skrive korrekt eller rett og slett latskap. Man vet det ikke er korrekt men gidder ikke tenke en ekstra gang for å få det riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...