Gå til innhold

Posten ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har rotete websider, og jeg har hjernesvinn. Om man skal sende noe som A-post, må man gjøre noe spesielt med konvolutten annet enn å frankere den ørlite mer enn økonomi/B-post?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

brev eller pakke?

Skrevet

alt sendes som a-post om man ikke betaler mindre og får de som B, men da må man ha mange av samme type. Ellers er det ekspress/over natten.

Skrevet

Du må ha på sån blått klistremerke som det står A prioritet på eller noe.

Skrevet

A-Prioritert

Når du skal sende ordinære brev innenlands og til hele verden er A-Prioritert sendingsalternativet for deg. Brevene leveres rett til mottakers postkasse.

Dekning

Brev innenlands og til hele verden.

Framsendingstid

Innen 1-2 dager i Norge, 2-4 dager i Europa og innen 10 dager til resten av verden.

Skrevet

Ja, jeg finner også dette. Men det står ikke noe om hvorvidt man behøver klistermerket eller om jeg bare kan frankere og putte i postkasse og så går det som a-post.

Er snakk om et brev til en lokal adresse.

Skrevet

hmm, jeg vet ikke, men ville jo satt på lappen.. ellers tar det jo uansett ikke så lang tid da.

Skrevet

Og du er sikker?

I så fall; wunderschönt!

Heh, jeg holder på med en innleveringsoppgave. Eller, det vil si, jeg henger her mens jeg burde holde på med en innleveringsoppgave. Den skal leveres i morgen ettermiddag, men det er lov å sende den så lenge den går som a-post og poststemples i morgen. Og postkassene tar inn lokalpost helt til kvelden, så da kan jeg jo fortsette å surre her, sove meg gjennom hele formiddagen og så gjenta rutinen med å henge her mens jeg klager over hvor ille det er med innleveringsfrister ... (ja, kone og barn er på legd, det går bare ut over meg selv, altså =)

Skrevet

stemmer. meen - jeg ville ha fått det poststemplet jeg da, om det er veldig viktig med datoen.

Skrevet

Det er det, men at det blir poststemplet så lenge det er i den gule kassa før 20.00 vet jeg, så det går greit.

Skrevet

da går du for det :-D

evt kan du faktisk skriv på en A ved siden av frimerket også. Ikke at det gjør noen forskjell, men...:-)

Skrevet

Hehe, ok. Da ble jeg litt mindre hektisk her. Høh, som om jeg har vært hektisk hele dagen i dag.

Skrevet

jeg tror ikke det er noen god ide om du blir MINDRE hektisk.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Tar ikke postterminalen på Grønland imot brev helt til midnatt?

Skrevet

Hmnei, står bare til 20.00 der også på Posten.no ... men jeg bør uansett se til å bli ferdig innen den tid.

Skrevet

Oki...for jeg har også denne tidsfristallergien!:P

Du får ha lykke til med oppgava da...jeg må levere inn semesteroppgave om mindre enn ei uke, og jeg har ikke engang åpna ei bok!:-/

Skrevet

Takk! Det går alltid bra, men det er litt slitsomt.

Semesteroppgave på en uke går fiiiiint, du kan slappe av i minst tre dager til. ;-) Hva skal du skrive om?

Skrevet

5 sider om en av de her 23 tingene...skjønner ikke helt åssen jeg skal få til å skrive hele 5 sider om det. Så problemet er ikke at det er mye jeg må sette meg inni, men at jeg må skrive 5 sider om noe som egentlig er bare maks en halv side, og det uten at det blir kjedelig!

Karakteriser syntaksen i ein tekst.

Jamfør syntaksen i to tekstutdrag

Gje eit oversyn over leddsetningane i ein tekst (eit tekstutdrag). Klassifiser dei, og om mogleg sei noko om kva dei har å seie for stilen eller innhaldet i teksten.

Finn kva ledd som er i forfeltet i ein tekst (eit tekstutdrag). Prøv å grunngje valet av ledd i forfeltet, og sei noko generelt om bruken av ledd i forfeltet.

Finn setningsfragment i ein tekst, og sei noko om kva funksjon dei har.

Finn det-setningar i ein tekst, og gjer greie for kva slags type dei hører til.

Ei jamføring av framstillinga av det-setningar i nokre grammatikkar

Om beskrivinga av preposisjonsobjekt eller transitive verbalgrupper i eit par ulike grammatikkar.

Om setningar og inndelinga av dei i nokre grammatikkar

Finn passivformene i ein tekst. Gjer greie for korleis formene er danna, og grunngje kvifor passiv er brukt framfor aktiv i teksten.

Finn eksempel på kongruens (samsvarsbøying) i ein tekst. Gjer greie for når ein skal ha slik bøying, og om reglane er følgde i teksten. (Bruk helst tekst på nynorsk.)

Ei jamføring av bøyingskategoriane i norsk og X

Ordklassar i norsk – ei drøfting av ulike inndelingar og kriteria for dei

Bøying av framandord i norsk

Gjer greie for kva vi meiner med framandord, lånord og arveord. Finn eksempel på desse kategoriane i ein tekst.

Ei drøfting av morfemmodellen – fordelar og ulemper

Om endringane i rettskrivinga i bokmål 2005

Samansetjingar. Finn eksempel på leksikaliserte og ikkje-leksikaliserte samansetjingar i ein tekst.

Om binde-s og binde-e i samansetjingar

Finn forkortingar (kortord, initialord o.l.) i ein tekst (gjerne avistekst e.l.), og gjer greie for kva som karakteriserer forkortingar i norsk.

Ei samanlikning av substantivbøyinga i norsk, dansk og svensk

Finn kva slags tempusformer vi har i ein tekst, og gje eit oversyn over kva som kjenneteiknar dei ulike tempusformene (form og bruksmåte).

Perfektum partisipp – ei jamføring av formene i bokmål, nynorsk, dansk og svensk

Tror kanskje jeg tar "Ei samanlikning av substantivbøyinga i norsk, dansk og svensk" siden jeg ikke har peiling på dansk og svenk, og det må jeg jo kunne om før eksamen.

Skrevet

Hehe, fantastisk geeky. Ikke du, altså, men vedkommende som fant ut at "Om binde-s og binde-e i samansetjingar" var en bra ting å få noen til å skrive fem sider om.

Men der var jo et par drøftingsoppgaver man burde kunne tvære ut litt.

Skrevet

Er du ute etter geeker så er det humanistiske fakultet på Blindern det perfekte stedet å begynne letingen på! Glem mattenørdene, glem datanørdene...skaff deg heller en språknørd fra høyeste klasse! Da får du bl.a. innføring i det armenske alfabetet, analyse av hvordan ordet fjord har forandra seg gjennom tidene,- helt fra gotisk til dagens nynorsk, sammenligning av russiske og latviske gloser (er du heldig får du noen litauiske med på kjøpet) og ikke minst; verbbøying på tysk like etter at dere er ferdig med sengekosen! Jippi!

Med på kjøpet følger det med 23 ordbøker...vel brukte selvsagt!:-)

Strengt tatt orker jeg ikke drøfte morfemmodellen...en modell jeg selvsagt aner ikke hva er!:P

Skrevet

Hehe, jo, takk, jeg har gått der selv og kjenner en del av arten. Morsomt en stund, men skrekkelig lite matnyttig i lengden, med mindre man vil leve livet som professor ellerno' - ikke helt min greie. Men språk er artig, det.

Skrevet

Hahahaha...barnefars mål er jo å bli professor!:P Hva var det du gikk på da?

Alle eksemplene er forresten selvopplevd! Eller...jeg vet ikke nøyaktig hvor mange ordbøker det er her i huset, men det er en del for å si det slik! Jeg synes språk er gøy, men den teite kvalitetsreformen har gjort så mye av undervisningen obligatorisk, og det passer ikke så bra når man føder midt i semesteret, så jeg må ta sånne teite norskfag!:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...