Gå til innhold

Norsk ruspolitikk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår deg veldig godt Cat. og det kan nok være at hvem som helst hadde endra standpunkt når slikt skjer. Lykke til med sønnen din.

I Nederland har de coffeeshops der det selges og røykes hasj på lovlig vis. Dette fører til en sterk avgrensing av de harde og de myke stoffene, og gjør at det ikke blir en så lett overgang fra hasj til andre stoffer da hasj er lovlig og en slipper å forholde seg til det illegale miljøet. Det blir da et vanskeligere skritt å ta enn det er her, der du er kriminell og narkoman samma faen bare du tøtsjer hasjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Willemo har du noe nyere forskning på angst problematikk i forhold til cannabis bruk? Syns jeg hørte noe om det for ikke så lenge siden,

Cat.68 håper det ordner seg for sønnen din, krysser alt jeg har å krysse.

Svogeren min har drevet med selvmedisinering for adhd i mange år og sliter fremdeles. Han og sier det værste er å kutte hasjen. Han har kuttet nå, men sliter mye med ettervirkninger samtidig som han har adhd å slite med.

En annen ting som dere snakker om er stigmatisering. Tanten til mannen min døde som heroinist. Hun gikk fra å være en av sine beste i sitt kull på videregående,utrolig oppegående og kjempe god i språk (snakket flytende spansk,tysk og fransk) Til å bli hekta på heroin på et par år. Ville bare få frem at ikke alle de som blir narkomane er "tapere" i samfunnet.

Skrevet

Til det siste du nevner, narkomane finnes i alle samfunnslag. Men den typen vi treffer på gata, er oftes fra lav sosial klasse. Sjelden at det er en endring i sosial klasse fordi en bruker narkotiske rusmidler. Er jo et eksempel fra en plass nord i landet, med en lege som endte opp som gatenarkoman. Slike historier finnes men representerer et betydelig mindretall.

Selvmedisinering er et begrep som blir mislikt i rusforskningsmiljøet. Det fører til at vi går fra å se på rusbrukeren som en avviker, som blir påvirka av rusmidler og dermed blir mye verre, til å se på han som en syk, som blir påvirka av rusmidler og dermed blir frisk!

Nei, vet ikke noe spes om angsproblematikk og rus men du finner sikker endel ved å søke det opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...