Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Barnet skal sitte bak føreren.. Bare tenk att du snur deg i 2 sek for å gi den smokken, fordi den gråter!! men hva skjer foran deg i de 2 sek? det kan få ett katastrofalt utfall!! Bare til ettertanke:)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 tror jeg ikke noe på.dessuten er det vanskligere å snu seg og gi noe til noen som sitter bak deg når du kjører en en som sitter bak passarsjersiden. har aldri hørt noe sånt iallefall.har faktisk hørt at det opptimale er å ha setet i midten hvis man har sete som kan settes der.det er det sikreste stedet for barna. ellers så er det ganske vanskelig hvis man har flere barn som sitter baki da,da har man jo uansett et barn som sitter der det er vanskligst å nå..
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 enig med HI.. Ha babyen i mitten sånn at han kan flyve ut av ruta framme viss noe skjeer? nei vet du va..
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 hele poenget er att du ikke skal snu deg!! du skal konentrere deg om vegen når du kjører!
Minnie Mom Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Og hva når man har mer enn ett barn da? Man skal jo uansett ikke snu seg! Her blir det ett barn på hver side.. )
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #6 Skrevet 18. oktober 2007 Det finnes jo masse foreldre med flere enn ett barn da. Alle kan jo ikke sitte samme sted.....Man må vel plassere ungen/ungene der en finner det mest praktisk. En har da uansett ikke mulighet til å mate, putte i smokk e.l når en kjører bil
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 biler er generelt mest utsatt for å få påkjørsel/kolisjon mot sidene og derfor sitter barna mest sikkre i midten.det er dokumentert.de er jo montet bakover og babyen flyver da ikke fremover mot vinduet!dessuten skal ikke babyen "fly" noe sted for setet står fast i basen og slipper ikke løs viss det ikke er feilmontert eller er noe galt med. det er vel så vidt jeg hvet kun seter som plasseres med base som har mulighet til å stå i midten.
Suss@ med 3 gutter Skrevet 18. oktober 2007 #8 Skrevet 18. oktober 2007 Er det ikke mere sannsynlig att man snur seg etter en liten bebi enn en større som kan ta smokken selv? Jeg vet ikke venter min nummer en. men har noen veninner som gjør litt for mye med den lille i baksete. som gi smokken og rette på den osv!! Jeg vil sette min bebi bak meg så jeg ikke har muligheten til og se etter den:) Selv om jeg vet att når det kommer flere så kan de jo ikke sitte oppå hverandre!
silje-Thea 010108;) Skrevet 18. oktober 2007 #9 Skrevet 18. oktober 2007 jeg skal bilstolen bak passasjersete da det er størst risiko for at det skjer noe med de som sitter på fører siden i møteulykker å sånn. så skal barna sitte på andre siden! snu seg skal man vel ikke gjøre uansett egentlig?
3barn+en spire Skrevet 18. oktober 2007 #10 Skrevet 18. oktober 2007 Men herregud då!!!! har ikke lappen selv men en kan jo stoppe vist det blir for gale,har vel ikke så dårlig tid når en er i permisjon.
Bystedt Skrevet 18. oktober 2007 #11 Skrevet 18. oktober 2007 Dette står på Britax sin side: "Er man flere i bilen og har en bakovervendt godkjent stol, så kan midtplassen bak være den beste for barnet. Midtplassen bak er den mest beskyttende for sidekollisjoner. Hver ulykke er unik og påvirker ulike passasjerer på ulike plasser i bilen, avhengig av bilens eller bilenes kjøreretning, nedbremsing og fart!" Må du snu deg, så må du stoppe...
Luna** Skrevet 18. oktober 2007 #12 Skrevet 18. oktober 2007 Her var det mange meninger..., ingen konkulsjon? Helt ærlig, har ikke tenkt på dette før jeg las dette innlegget.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #13 Skrevet 18. oktober 2007 Enig med anonym 15:51. Hvis du snur deg når du kjører bil skulle du aldri hatt lappen. Du får heller kjøre inn til siden. Hvis ikke det er mulig å stoppe, ja så snur du deg fortsatt ikke fordi ungen din gråter. Den dør neppe hvis den ikke får smokk med en gang, derimot ungen du kunne komme til å kjøre på fordi du absolutt må snu deg kan jeg ikke garantere for.
øynesomtinntallerkner Skrevet 18. oktober 2007 #14 Skrevet 18. oktober 2007 Har tenkt å ha det i passasjerstolen foran, er det helt på bærtur?? Dette fordi vi har grønne skilter på den bilen jeg skal ha frem til mars.....Nok et potensielt problem jeg ikke hadde tenkt på.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #15 Skrevet 18. oktober 2007 Det går an, men da MÅ du kople ut airbagen!!! Det er forbudt å ha bilsete foran dersom man har airbag. I ulykker der barna har sittet foran og airbagen har kommet ut, har noen blitt halshugget. Helt forferdelig! Kommer jo med litt av en kraft den airbagen!
Totinona Skrevet 18. oktober 2007 #16 Skrevet 18. oktober 2007 Så da er det greitt å ha barnet i framsetet, uten airbag? Er litt usikker på dette jeg også. Vi har en ganske ny bil der vi kan koble vekk airbagen med nøkkel. Virker jo mest praktisk å ha den framme.... minst trafikkfarlig.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #17 Skrevet 18. oktober 2007 http://www.dinside.no/php/art.php?id=278743&mail=1 Les her!
coon Skrevet 18. oktober 2007 #18 Skrevet 18. oktober 2007 1. Man skal se fremover ikke bakover, bestandig...!!! 2. Alle steder i bilen er da trygge, så lenge utstyret blir montert riktig. 3. Det er ikke kun base stoler som kan stå i midten i baksetet. De aller fleste biler i dag har trepunktsbelte i midten. I tillegg har mange isofix. 4. Hva med meg som har tre barn... hvem skal jeg plassere i den "såkalte verste" sitteplassen...??????? Er det slik at den jeg er mest glad i skal sitte bak føreren i bilen... Det blir et vanskelig valg! -summen; Alle må tenke seg godt om. Ingen skal se seg bakover, nedover eller et annet sted når man styrer bilen. Da skal blikket vende fremover. Babyen kan skrike 20 sek til du får stoppet bilen på en bussholdeplass... Vær så snill å gjør det, det så innmari surt å møte deg som ikke ser fremover!!!!!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #19 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg mente ikke att det var trygere og ha den bak førersete om man kræsjer,, men att beibien skaper minst distraksjon bak deg, der du ikke kan se den. men jeg forstår jo og att har man flere enn en så må de dele på plassene baki:) dette var rådet jeg fikk da jeg kjøpte mitt sete i butikken. Mente ikke å trøkke på noen føtter her!
Hanne31 Skrevet 18. oktober 2007 #20 Skrevet 18. oktober 2007 I følge trygg trafikk er det tyggest i midten bak iallefall. Dersom man kan koble ut airbagen foran skal visstnok dette også være ganske sikkert. Hørte at plassen rett bak føreren er det mest usikre, men det kommer jo an på hvor man blir truffet ved en evt kollisjon. Barnet skal jo ikke fly ut av setet dersom det er sikret, derfor er midten bak sikrest, men også mest tungvint når man skal ta barnet inn og ut av bilen.
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 18. oktober 2007 #21 Skrevet 18. oktober 2007 Til anonym HI. Så lenge du fester barnesetene riktig er det samme hvor de sitter . De fleste får jo mer enn et barn, og man kan ikke sette stolene i høyden heller fordi det liksom bare skal være trygt bak føreren. Jeg venter nr.3 nå og da blir hele baksete fylt opp av tre barneseter. Alle sitter jo like trygt for det.
SuperGlad Skrevet 18. oktober 2007 #22 Skrevet 18. oktober 2007 i midten er tryggest, så kommer bak passasjersiden, så bak fører. dette er jo logisk tenking. i midten unngår man værste smellet fra begge sidene. Deretter er det bak passasjeren, siden de fleste kollisjoner er med motgående bil. har man tre barn så plasser minste barn på tryggeste stedet osv siden man tåler et større trykk jo større man er.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #23 Skrevet 18. oktober 2007 de fleste har vel vett på å la være å snu seg med bilen i fart. da burde man revurdere om man er skikket til å ha barn og hvertfall ikke lappen!! øya på veien til enhver tid og stoppe når småtten bak har et eller annet behov. vanskeligere er det ikke. det tror jeg de aller fleste har fattet. trenger ikke bedrevitere til å fortelle oss at vi ikke må snu oss mot ungen når vi kjører bil. vi kjører med uvurderlig last i bilen og vet bedre enn å risikere barnas liv ved å kjøre rundt som gærninger. (vet det fins unntak og jeg kjenner en, han blir anmeldt dersom jeg ser han i aksjon for å si det sånn)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #24 Skrevet 19. oktober 2007 Var på trafikk kurs for to uker siden og fikk beskjed om at den tryggeste plassen for babyen er på høyre side, IKKE bak føreren. Motgående trafikk kommer først og fremst fra venstre siden og derfor er oddsen størst for at bilen blir truffet fra venstre. ERGO: Tryggest på HØYRE side i bilen
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 19. oktober 2007 #25 Skrevet 19. oktober 2007 Minst alvorlige ulykker på plassen bak passasjersetet! Så der sitter snuppa!!! Man skal jo uansett aldri snu seg for å gi smokk. Og er man opptatt av å vite hvordan ungen sitter/har det, så kjøp et sladrespeil. Da ser du ungen ved å kaste et blikk opp i speilet ditt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå