Gå til innhold

Hvor feire jul??

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal den feires hjemme i København. Skulle egentlig ha reist til Norge i år, siden vi feiret med hans familie sist, og særlig siden min far fyller 50 nyttårsaften, men jeg har termin 21. desember, så det går dårlig. Hans familie er fra vest-Jylland, og pleier å samles i stor stil der, men på grunn av termin kommer ikke vi, og siden søstera hans (som bor i oppgangen ved siden av oss) tar keisersnitt om 12 dager, kommer ikke hun heller. Dermed kommer hele banden fra Jylland heller hit til København og feirer med oss. Heldigvis bor også en tredje søster her i gården, så vi har tre små leiligheter å fordele besøket og festlighetene på. Hans familie har temmelig mange og sterke juletradisjoner, og det blir litt merkelig å prøve å gjennomføre dem her i de små københavnerleilighetene... De pleier f,eks å gå rundt et tre med levende lys...Vi lurer på om vi ikke kan sette et opp i bakgården og gjøre det der.

Dette er jo selvfølgelig kun med mindre "Bittefjes" melder sin ankomst litt for tett på juleaften, i så tilfelle vil jeg jo finne ut av om kjøkkenet på Fredriksberg Hospital kan finne ut av å tilberede dugelig and med "brunede kartofler".. hehe

Og Pappa ( i følge med mamma og en lillebror), han kommer likegodt ned hit nyttårshelga og feirer 50 årsdagen med oss (han er i øvrig mektig fornøyd med å stikke av fra hele greia) og for å hilse på sitt første barnebarn.

Deretter blir det annethvert år, Norge neste år. På den måten kommer vi inn i samme rytme som min sambos søstre som også feirer annethver med familien.

Med tiden kommer vi nok til å flytte fra København og ta over barndomshjemmet i Jylland, så da er det nok vi som inviterer. Heldigvis er det et riktig stort gammelt hus, med masse soverom, så det også er plass til å invitere min familie :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi skal feire vår 3 jul hos oss :) og vi ber bare mine foreldre....svigers feirer sammen med begge søstrene og den ene broren til min samboer siden de er single......synes det hadde blitt litt for mange om vi skulle bedt de nedover til oss....synes det holder mere nok med 4 voksne og 2 barn !

skulle de ha kommet hadde vi blitt 11 stk.....så slik kommer nok jula til å være fremover også synes det er greit å ha jula hjemme hos oss når vi har 2 barn med hensyn til pakker osv...slippe å dra frem og tilbake med masse pakker de helt sikkert kommer til å få.....:)

Skrevet

HAHHHH!!! det er ikke bare meg!!!!!!!

hehe har hatt mye rundt det med jula,ting blir plutserlig vanvittig mye mer avansert når man blir gravid....for når ungen er ute da er det vi som har jul men hva skjer denne jula når babyen ikke er ute enda???siste jul enten hos svigers elller mor...i fjor delte vi det opp men jeg aner ikke hva vi skal gjør i år.....jul er veldig koselig men utrolig avansert....

Skrevet

Skal feire første jul med samboer i år (har bare vært sammen i 2 1/2 år), og siden gutten vår kommer i slutten av november vil jeg ha en stille og rolig jul med mamma og pappa, broren min, og søsteren min som kommer hjem fra Mexico.

Vi tenker i utgangspunktet annenhvert år, men er litt skeptisk til hans familie sin måte å feire jul på. Der er det alkohol, alkohol og masse alkohol, noe som jeg ikke er vant med på julaften. Mamma har alltid ment (og resten av familien også) at julaften er BARNAS dag, noe jeg har satt stor pris på i oppveksten, og som jeg har lyst at mine barn også skal vokse opp med.

Så ser for meg at det kommer til å bli litt uenigheter der.

Men jeg synes virkelig ikke det passer seg med fyllafest når det er hverken 2-åringer eller 10-åringer til stede, så da vil jeg heller ta med barna til min familie der det er julenisse, gaveåpninger, kaker og brus :-)

Skrevet

vi feirer jul hjemme vi, så får de foreldrene som vil komme til oss. er så godt å slippe alt drakset det er med gaver og unger og utstyr osv. julematen er ikke vanskelig å lage i det heletatt. og vi slipper diskutere hvor vi skal dra.

Skrevet

Vi har alltid byttet på å feiret hos svigers og mamma og pappa annet hvert år. I år er det egentlig svigers tur, men siden de er på flyttefor så blir det hjemme hos oss i år. Også kommer mammaen min til å feire med oss i år også siden pappaen min døde tidligere i år. I tillegg kommer broren til mannen min sammen med kone og 3 barn og hans andre bror sammen med samboer så her blir det fullt hus. Skulle ønske at huset var litt større.

Blir litt koselig å feire hjemme faktisk. Med en gutt på 2 år og en liten tulle på 1,5 mnd. kan det nok bli nok å henge fingrene i og litt uvant blir det nok, men får heldigvis masse hjelp med matlaging og sånne ting av svigers da. Svigerfaren min er i utgangspunktet kokk og han lager verdens beste kalkun og karamellpudding...mmm...gleder meg!!

Skrevet

I år tror jeg det blir jul her hjemme med kun meg og sambo! Tror ikke jeg satser på å kjøre hjem til mamma på vinterføre, hun bor ca 65 mil unna..... Å dra til svigers er ihvertfall fullstendig uaktuelt! For de bor over 100 mil unna! Og med det bekkenet jeg har, så er ikke det i tankene mine engang!!! Dessuten har de pinnekjøtt og det er ikke jeg så begeistra for! ;) hehe.... ;)

Skrevet

Vi skal feire jul hjemme hos oss i år. Jeg kunne ikke tenkt meg og feiret uten min familie. Samboers foreldre er skilt så da blir det min fam og hans mor + samboers søsken år og neste år blir det min fam. og hans far + samboers søsken.

Skrevet

Samboer'n min sa faktisk at vi skal feire jul med min familie. I år er første gang vi kommer til å være 3 så det blir jo litt spesielt. Men familien min bor i Trondheim og hans i Lillestrøm, og da vi bor i Moss så ser vi jo hans familie mer enn min. Foreldrene mine er flinke til å komme på besøk da, men det blir jo ikke mange ganger i løpet av et år. Gleder meg til jul iallefall. Vi kjører vel innom slekta hans også. Trives veldig godt sammen dem så det er bare koselig, men jula er jo aller best hjemme hos mamma og pappa. Blir aldri voksen, he-he. Spørs om vi etter hvert bytter på (annet hvert år) å feire jul hos hans familie og min eller om vi bare ber inn alle hos oss.

Skrevet

Nå er ikke jeg gravid enda, men lurer på hvordan det skal å når vi blir tre! Jeg er kjempeglad i juletradisjonene, og elsker både julen og maten hjemme hos foreldrene mine.

Foreldrene til sambo FEIRER ikke jul!!! De har ikke noe tradisjon på hverken gaver eller julemat!

De drar ut og spiser 2 juledag. Det er lissom det.. Da er hele hans familie samlet og blir med ut å spiser!!

De begynte med dette etter at barna flyttet hjemmefra!

Sambo var med til mine foreldre i fjor, og han forventer at jeg skal bli med han i år. Det var planen, men nå som julebrusen og julemarsipanen er i butikken tror jeg faktisk ikke jeg klarer!!

Julen skal være JUL. Ikke bare en ekstra fridag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...