Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #1 Skrevet 18. oktober 2007 Den har jo blitt det, men kommer opprinnelig fra Irland/Skottland (Celtisk tradisjon). Ser bare at det diskuteres her nede på siden og alle nevner USA, men denne tradisjonen er gammel og kom først til USA i 1840... The word itself, "Halloween," actually has its origins in the Catholic Church. It comes from a contracted corruption of All Hallows Eve. November 1, "All Hollows Day" (or "All Saints Day"), is a Catholic day of observance in honor of saints. But, in the 5th century BC, in Celtic Ireland, summer officially ended on October 31. The holiday was called Samhain (sow-en), the Celtic New year. One story says that, on that day, the disembodied spirits of all those who had died throughout the preceding year would come back in search of living bodies to possess for the next year. It was believed to be their only hope for the afterlife. The Celts believed all laws of space and time were suspended during this time, allowing the spirit world to intermingle with the living. Naturally, the still-living did not want to be possessed. So on the night of October 31, villagers would extinguish the fires in their homes, to make them cold and undesirable. They would then dress up in all manner of ghoulish costumes and noisily paraded around the neighborhood, being as destructive as possible in order to frighten away spirits looking for bodies to possess. The Romans adopted the Celtic practices as their own. But in the first century AD, Samhain was assimilated into celebrations of some of the other Roman traditions that took place in October, such as their day to honor Pomona, the Roman goddess of fruit and trees. The symbol of Pomona is the apple, which might explain the origin of our modern tradition of bobbing for apples on Halloween. The custom of Halloween was brought to America in the 1840's by Irish immigrants fleeing their country's potato famine. At that time, the favorite pranks in New England included tipping over outhouses and unhinging fence gates.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #2 Skrevet 18. oktober 2007 Så den versjonen vi har fått i norge er den irske? Kjøss meg.
Diva Muffin Skrevet 18. oktober 2007 #3 Skrevet 18. oktober 2007 Det er nok den moderne utgaven skapt av handelstanden folk anser som amerikansk...
Mom2Two Skrevet 18. oktober 2007 #4 Skrevet 18. oktober 2007 Du trenger jo ikke kle deg ut, du, Doppler, bare å hente sopelimet:-p
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Den "nye" versjonen er jo like stor i Storbrittannia som i USA. Det er bare at alle ser på tv og tror at USA eier denne tradisjonen. Sånn er det altså ikke. Jeg bor i Skottland, så jeg ser jo dette litt annerledes.
Mom2Two Skrevet 18. oktober 2007 #6 Skrevet 18. oktober 2007 Vi feiret Halloween da jeg bodde i England i hvert fall, og det til gangs:-) Men noen er jo motstandere av alt som er nytt... Sånn har det alltid vært. Mange som ikke tåler forandringer så godt:-p
La Perla Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 Ja, det er riktig, men når noen har drevet med noe i over 160 år, synes jeg man kan begynne å kalle det er tradisjon. Dermed er det OGSÅ en amerikansk tradisjon, selv om den opprinnelig kommer fra irland/skottland. De fleste amerikanere kommer jo opprinnelig ikke fra Nord-Amerika heller , så sant de ikke er indianere.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. oktober 2007 #8 Skrevet 18. oktober 2007 haha.. jeg ler.. jeg skrev akkurat det samme på den andre tråden. jeg ler av alle som er så anti - USA fordi det er så inn å være det. Alle skal hate USA. HAHAHAHA! Alt som kommer fra USA er evil. ALT ALT ALT! Pssssj. Så lidderlig teit, og det værste er at folk bare antar at det er sånn fordi det har de jo sett på hollywood filmene. Haha.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #9 Skrevet 18. oktober 2007 Gi det en generasjon så er det like vanlig her som i UK eller US. Men jeg trenger ikke like det for det? Og den versjonen vi har i Norge er den fra USA. For irene hulte ut kålrabi og satte lys i, gresskar er amerikansk substitutt.
Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #10 Skrevet 18. oktober 2007 Enig! Trenger ikke å like det. Synes det er teit at vi skal adoptere slike tradisjoner. Samme med Valentines day også..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #11 Skrevet 18. oktober 2007 Noen av oss misliker USA pga deres manglende innenrikspolitikk, og deres noe aggressive utenrikspolitikk (ble det litt vanskelige ord for deg?) Og noen misliker halloween fordi det er en tradisjon brakt til Norge av handelsstanden, ikke av folket.
Mom2Two Skrevet 18. oktober 2007 #12 Skrevet 18. oktober 2007 Gresskar eller kålrabi... tomatoooooes tomaaaaaatoes:-p Man trenger jo ikke synes gresskar er teit og et substitutt bare fordi det er amerikansk vel? Hvis de har bruktt det siden 1840 vil jeg vel neppe definere det som et subsitutt... Nei, du trenger ikke like det.. Man trenger ikke like julen heller.. eller påske.. eller 17. mai. Egentlig kan man sitte på en tue for seg selv å forbanne at verden går fremover:-p
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. oktober 2007 #13 Skrevet 18. oktober 2007 Doppler Er du helt teit? Jeg har bodd i USA i 4 år. Jeg tror at jeg vet ganske mye om både innenrikspoitikk og utenrikspolitikk der. Tror jeg engasjerer meg mer en de felste nordmenn når det gjelder feks valg i USA. Det er folket som har bragt det hit.... Uten folket ville ikke handelstanden overlevd. Jeg antar at du ikke har rød coca-cola julenisse, eller lar ungen din kle seg ut i karnevalet som er i februar. De aller felste barnehager ferier vel det gjør de ikke? Du tror kanskje ikke det ble bragt hit av handelstanden da?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #14 Skrevet 18. oktober 2007 Feirer ikke valentinesdag heller, og liker i grunn ikke 17. mai. Men jeg liker julaften. Men hva har det med om halloween er en amerikansk skikk eller ikke å gjøre? Jeg argumenterte mot HI her som påsto at den halloween vi feirer i Norge er Irsk. Det er den ikke. Den er kommersiell.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. oktober 2007 #15 Skrevet 18. oktober 2007 Det blir det samme som om at det gnåles om at siden vi ferier Halloween så kan vi feire thanksgiving også. Det kan vi faktisk... Det er ikke noe i veien for å feire Thanksgiving i Norge. De aller fleste nasjoner har en høsttakkefeste-dag. Og i norske kirker har de høsttakkefest-messe. Dette er helt normalt, og et ritual for å takke for en god høst med rike avlinger. Dere er så tragiske som tror at alt som dere ser på tv og fim fra hollywood er akkurat sånn det er. Jøsses. Greit at de feirer Thanksgiving en spesiell dag i USA og en annen i feks CANADA.. så da kan vi jo velge en dag vi vil ha om du har lyst på kalkun.... ikke at kalkun er noen nødvendighet på høsttakkefesten. Men det ville vel vært naturlig med feks lam og grønnsaker her i norge på høsten
Mom2Two Skrevet 18. oktober 2007 #16 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg misliker også manglende innenrikspolitikk i USA, og jeg misliker den aggressive utenrikspolitikken. Hvem gjør ikke det? Trenger man å legge et helt land og et folk for hat av den grunn? Jeg har vært mye i USA, og har reist mye generelt. Få land er så koselig å komme til. Folk er utrolig gjestfrie, hjelpsomme osv. Bare så du vet det, er den jevne_opplyste og utdannede_amerikaner like mye motstander av Bush mm. som det du og jeg er. Bildet er mer en svart hvitt... Vel, julen slik den fremstår i dag er vel også bragt til folket av handelsstanden er det ikke? Tror ikke det var Jesus som kjøpte eller oppfordret til å kjøpe 1000 kroners gaver på Toys 'r' Us (alternativt 1000 kroners gave på mer politisk korrekte Sprell eller Riktige Leker) osv.. Så hvis det er pga. handelsstanden, så bør du nå i hvert fall ta et oppgjør i forhold til julen, doppler!!! For ikke å snakke om morsdag og farsdag...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. oktober 2007 #17 Skrevet 18. oktober 2007 Jula er jævlig kommersiell den også. Skapt av en haug av gamle tradisjoner, og har særdeles lite med jesus å gjøre.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #18 Skrevet 18. oktober 2007 Nei jeg anser meg ikke for helt teit. Hvorfor spiller det noen rolle hva jeg gjør? Eller har? Det er du som skriver at vi som ikke synes halloween er lykka i livet gjør det fordi vi ikke liker usa, fordi det er det korrekte å gjøre og tror på hollywoodfilmer. Jeg skriver bare at noen av oss er i stand til å ta våre egne valg. Og at det HI skriver her er bare delvis riktig.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #19 Skrevet 18. oktober 2007 Nå kommer jeg til å sjokkere deg stort. Jeg kjøper julegaver. Men bare til de jeg virkelig bryr meg om. Så til sammen blir det ca 10 julegaver i året. Stort sett til unger, for voksne har stort sett for mye saker uansett. Jeg kjøper ikke gave til min mann, og han kjøper ikke til meg. Fordi jula ikke handler om gaver. Så det oppgjøret har jeg tatt. Mor og farsdag feirer vi ikke, men vi feirer bursdager.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #20 Skrevet 18. oktober 2007 Kommersiell er den blitt, men den har røtter i norge langt tilbake. Det er ikke tilfeldig at julaften ble plassert samtidig med midtvinters blotet. Alle folkeslag har feiret at sola snur til alle tider.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #21 Skrevet 18. oktober 2007 Vi har allehelgensmesse i Norge for å minnes våre døde også. Halloween har ingen funksjon i så måte i Norge.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. oktober 2007 #22 Skrevet 18. oktober 2007 Det er ikke bare delvis rikig. Det er så mange meninger og grunner til at Halloween feires at det blir et sammensurium av tradisjoner. Det strides om hvorfor vi feirer jul når vi gjør også og hvordan vi gjør det. Vel, når du synes at du må påpeke at jeg sansynligvis synes at ordene dine var vanskelige så må en jo få spørre om du er helt teit!! Det spiller en rolle fordi du surmage bestemmer deg for at du ikke liker noe. Og jeg tror det har meget med at folk for enhver pris skal hate alt USA gjør . Derfor det er greit å fortelle at det slettes ikke er noen amerikansk tradisjon og at det feks var europeerne som gikk fra dør til dør og tagg soul-cakes som ble til trick or treat.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. oktober 2007 #23 Skrevet 18. oktober 2007 Europeerne som ble amerikanere?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. oktober 2007 #24 Skrevet 18. oktober 2007 nej, de adopterte en tradisjon da vettu.. fra europa. Det var en tradisjon her også, som de tok med seg når de flyttet.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. oktober 2007 #25 Skrevet 18. oktober 2007 Når er alle-helgens dag er vel da altså i November, som all-saint day. Og halloween er dagen eller kvelden før. Greit at du ikke vil, men du trenger jo ikke nødvendigvis å ødelegge dagen og gleden for ungene dine.. eller mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå