Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Er det sånn at du er lesbisk? Men er det deg eller kona di som har født ungene da? Hva hva kaller barna dere?
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Gift med en kvinne i alle fall. Begge. Mamma og mommy.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Ok, men hvordan tok barna det at mamman deres er sammen med en annen kvinne? Og går barna bra sammen?
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Hæ? Barna er søsken, de har aldri uttrykt noen spesiell forbauselse over at de har to mødre. De går temmelig godt sammen, med sine ups and downs, som niårige storebrødre og toårige småbrødre bruker å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Ok, trodde dere begge hadde vært sammen med pappaene deres og så slått dere sammen senere. Men da fikk dere barna mens dere var sammen da?
Diva Muffin Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg lurer litt på noe, angående partnerskap: Hvis et lesbisk par bestemmer seg for å gå hver sin vei, og de har et barn sammen.. Hvordan blir det da med tanke på samværsrett for den som ikke er biologisk mor til barnet?
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Biologisk sett; nei. Juridisk/sosialt sett; ingen av dem har en.
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Det kommer an på om barnet er stebarnsadoptert av den biologiske morens registrerte partner eller ikke. Våre er, og ville da være underlagt samme samværsregler som andre barn. Hadde de ikke vært det, ville de ikke hatt noen rettigheter til samvær whatsoever. Akkurat som de ikke ville hatt arverett osv. om ikke-biologisk mor skulle dø, eller rett til å bli boende hos sin andre sosiale forelder om biologisk mor skulle dø. Dette forandres antagelig til våren, og det er jaggu på tide.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Kult at du er så åpen om alt. Stå på videre!
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 Det virker seg å være mye mer papirarbeid med dette? Så utrolig teit i så fall.
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Jo, takk. Jeg innrømmer både at jeg er gift og har unger - skikkelig overstrømmende greier.
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Papirarbeidet er nå så sin sak, men som situasjonen er i dag må man bl.a inspiseres av barnevernet før man kan bli juridisk forelder til et barn man har vært med på planleggingen av, fødselen til og oppdragelsen av. Om man hadde vært en mann i samme situasjon - altså gift med et barns biologiske mor, ville man automatisk vært juridisk far. Rent bortsett fra foreldrenes manglende rettigheter, gir dette barna en svekket juridisk stilling fram til adopsjon er gjennomført - og det kan ta temmelig lang tid en del steder.
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 Det syns jeg er temmelig dårlig. Hvorfor er det sånn? Det virker å være litt kålete med sånne ting, jeg tenker iblant på at det finnes jo endel barn som trenger hjem, og det får jo heller ikke homofile/lesbiske lov til - eller ?
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Fordi vi per definisjon er uegnede foreldre, siden det er naturbestemt (det har jo vært slik helt siden syttitallet) at barn behøver en far og en mor ... skjønt nå til dags er formuleringen "jeg har iiiiingenting i mot homofile, altså, men vi må jo tenke på barnas beste." Vi får ikke adoptere. Vi kan godtas som fosterhjem dersom det ikke er sannsynlig at barnet senere kan adopteres og barnevernstjenesten på stedet er fleksibel. Vi er supre som beredskapshjem, for disse er det så ekstrem mangel på. Vi er godtatt som besøks-/avlastningshjem, men utenom de store byene har det en tendens til å være slik at man "tilbys" utelukkende mentalt handicappede barn som ingen andre vil ta hånd om. Men det er som sagt et forholdsvis anstendig lovforslag på trappene, hail Karita (faktisk), som antagelig går gjennom en gang på vårparten neste år.
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 Så sånn det er nå kan dere ta "drittjobben" og så kan et heterofilt par få barna etterpå?
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 Hehehe, jeg jobber i barnevernet - jeg kommer neppe til å gå med på at det ikke kan være en drittjobb å være fosterhjem også. =) Men jo, roughly - det det er mangel på er det greit at vi gjør; korttidsfosterhjem, beredskapshjem, besøkshjem - da helst for problembarna. Reglene rundt dette er dog litt opp til den enkelte kommunes tolkning, så f.eks her i Oslo er det langt mer fleksibelt enn på den jevne sørlandslandsbygd.
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 Selvsagt, men i det store og det hele så skjønte du hva jeg mente. Men jeg syns det er veldig urettferdig at jeg f.eks kan adoptere barn med mannen min, mens lesbiske som kanskje gjerne vil ha et barn ikke får lov. Jeg syns også den "det er ok å være homofil men man må tenke på barnas beste" er helt bak mål.
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #22 Skrevet 17. oktober 2007 Skjønner ikke hvorfor vi må tenke på barnas beste hvis alle mener det er ok å være homofil. da må det da være like greit som noe annet for et barn å komme til en familie der foreldrene er homofile?
Gjest ->>- Skrevet 17. oktober 2007 #23 Skrevet 17. oktober 2007 Vel. Resonnementet er stort sett at menn har egenskaper barn behøver og som ingen kvinne kan substituere, og ditto for kvinner - og at disse egenskapene er nødvendige for barn og at de må forekomme hos barnas primære omsorgspersoner, ikke hos andre personer de er knyttet til. Presiseringer av egenskapene forekommer relativt sjelden, skjønt argumenter som "ja, for jeg kunne aaaaldri ha diskutert mensen med pappa!" dukker gjerne opp.
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 17. oktober 2007 #24 Skrevet 17. oktober 2007 Jo! Et spørsmål. Siden du og konen din har gått gravide begge to, hvordan ser staten på det? Hvis du skjønner hva jeg mener. Blir du stående som alenemor?
Cat.68 Skrevet 17. oktober 2007 #25 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg tenker ikke på homofile som et begrep engang jeg. De er et par som alle andre hverken mer eller mindre. At det ser ut til å endelig komme likestillingslov også når det gjelder de som lever med noen av samme skjønn er ikke en dag for tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå