ragna Skrevet 17. oktober 2007 #26 Skrevet 17. oktober 2007 eeeeh.. men så har vi en ting de sikkert hadde gjort mye for å ha; en å dele bekymringene med, en å dele regningene med, en å dele gledene med, en å dele oppdragelsen av barna med, en å pugge sammen med, en å dele senga med....listen kan sikkert bli lengre. ville jeg ha byttet? ALDRI!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. oktober 2007 #27 Skrevet 17. oktober 2007 En å dele bæsjebleieskifting og våkennetter med!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #28 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er ikke alenemor nå, men jeg var det da jeg tok bachelorgraden min. Ja, jeg hadde god råd, noe som gjorde livet lettere. Men jeg var helt alene om all oppdragelse og ansvar for ungene. Jeg kjenner ingen alenemødre som bor hjemme, og heller ikke da jeg studerte. De alenemødrene jeg har kjent har brukt de tre årene de får overgansstønad til å skaffe seg enten jobb eller utdanning. For det er snakk om bare TRE år. Så står man der uten rett til noen ytelser. Og at din samboer jobber mye er et merkelig argument. Det handler om valg.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #29 Skrevet 17. oktober 2007 Ja, har lån ja. Mange som har det. Men men, da blir det ikke noe utdannelse på meg.
ragna Skrevet 17. oktober 2007 #30 Skrevet 17. oktober 2007 ikke minst! Dèt er en ting jeg aldri hadde taklet om jeg var alene. så all honnør til dem som fikser oppgaven selv.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #31 Skrevet 17. oktober 2007 Merkelig argument? Bare et svar på det du skrev om å dele bekymringer. Klarrt, vi snakker sammen når han kommer hjem, men jeg er hele dagen alene med mini. Han ser ham i våken tilstand kun i helgene. Det var det jeg mente. Men han må jo jobbe.............
Diva Muffin Skrevet 17. oktober 2007 #32 Skrevet 17. oktober 2007 Som man reder ligger man, det er sant. Vi betaler over 13000 hver måned på huset.. Denne måneden gikk 42000 bort i utgifter, til sammen har vi rundt 38000 inn hver måned. Hva om vinduer må skiftes mens jeg går på skole? Det blir jo helt umulig. Det enkleste er å gå fra samboere til kjærester med forskjellige adresser, eller selge huset. Latterlig, men sant.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #33 Skrevet 17. oktober 2007 Og dersom dere ikke greier å leve på ca 15000 bør dere revurdere forbruket. Det går an for en periode. Vi har i flere år levd på 1 inntekt + studielån og barnetrygd. Stramt, ja men man får det til om man vil.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #35 Skrevet 17. oktober 2007 Igjen. Dere bør revurdere forbruket. Og hvordan i svarte klarer dere å få 42000 i utgifter? Og argumentet ditt om vinduene blir litt teit.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #36 Skrevet 17. oktober 2007 Lån, kjære deg........ Mange har lån..........
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #37 Skrevet 17. oktober 2007 Men han kan ta fri om du er syk og hjelpe deg da. Han kan handle før han kommer hjem. Han kan ta bilen med til verksted osv. Og du har noen å snakke med om kveldene når han kommer hjem og ungene er i seng. Alle misunner alenemødrene,men ingen vil være en?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #38 Skrevet 17. oktober 2007 Kommer ofte uforutsette regninger..........
Diva Muffin Skrevet 17. oktober 2007 #39 Skrevet 17. oktober 2007 Hus, forsikring, studielån, kommunale avgifter, to nye vinduer, noen hundre liter olje og småregninger blir fort 42000. Hvis du synes det er teit får det være ditt problem. Men jeg vil gjerne ta del i din rosa verden hvor nye vinduer ikke trengs.
ragna Skrevet 17. oktober 2007 #40 Skrevet 17. oktober 2007 13000,- i mnd på huslån. det er ganske mye, og da går jeg utifra at huset er dyrt, og relativt nytt? trenger ikke å bytte vinduer i hytt og pine. men hvorfor betale så mye på huset i studieperioden? går fint an å senke beløpet i noen år til dere får stablet dere på bena igjen.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #41 Skrevet 17. oktober 2007 Nye vinduer trengs hvert 40ende år ca, og man trenger sjelden bytte alle på en gang. Og man trenger heller ikke kjøpe alle på en mnd. Dessuten er ikke vinduer en løpende utgift. Dere kan helt sikkert leve i 5 år med noen av de vinduene dere har til du er ferdig med utdannelsen din. Men jeg tror det krever at dere tar noen grep om økonomien. Budsjettering, evt bare betale renter på lån osv. Dere får det til om dere vil, men jeg tror ikke viljen er så veldig stor til å få til annet enn å syte over at noen får flere penger enn deg som student. Og jeg lever ikke i en rosa verden, men i en ganske grå verden med hard økonomisk styring sånn at vi kan få gjort det vi trenger. Uten at jeg ville vært alenemor igjen.
Diva Muffin Skrevet 17. oktober 2007 #42 Skrevet 17. oktober 2007 Vi har et hus fra 1960 med 11 orginalvinduer, orginal bordkleeing, orginalt elektrisk anlegg... Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det 47 år, altså er 11 vinduer allerede 7 år på overtid i følge dine fantastiske beregninger. Men at vi kan utsette fradragene på lånet er sant. Bare det vil gjøre at vi har 7-8000 mer i måneden.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #44 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg bodde i et hus fra 67 tidligere og hadde alt originalt, og så heller ingen grunn til å bytte noe. Så lenge det fungerer må det ikke byttes fordi om det er gammelt. Og ingen av vinduene i et huset fra 67 er fortsatt byttet. Bordkledningen er vanligvis også mer slitt på to vegger der været står mest på og trenger heller ikke byttes osv. Men det handler om hva dere prioriterer. Ganske enkelt. Da jeg tok masteren hadde vi ikke penger til annet enn mat, regninger og klær til ungene. Og bare det mest nødvendige ble kjøpt. Ingen av oss voksne handlet klær på to år. Men du hadde ikke fått bedre råd selv om alenemødrene fikk mindre penger? Og til deg som til den andre anonym. Vær så god, bli alenemor. Du har også muligheten.
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #45 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg syntes det er helt horribelt å høre om de som klager på alenemødre. Jeg står akkurat i dag og blir kanskje alene med 3 barn. Jeg har sittet på kontorer og div. Jeg har jobb, men er for tiden i permisjon uten lønn pga studier, dette begynte jeg med i sommer da jeg var samboer. Det jeg kun har fått da er kontantstøtten eller er det å leve på lønn til min samboer. Tøft ja. Nå blir jeg mulig alene og har hentet inn opplysninger om hva jeg har rett på. Jeg får da OS pga permisjonen min og alle andre ytelser som følger med som alene. Men så sitter jeg å regner på det. Jeg er en som skal betale husleie som da er på str som et lån på over en mil. Strøm, forsikringer på innbo og barn. Jeg skal selv betale alle utgifter på alle tre barna, skole ,fritid osv. Ja bidrag får jeg, men bidrag skal også dekke mer enn klær til barna. Jeg er alene om å alle tre barna i hverdagen, til skole, hente, mat, legging, butikk, møter, kontorer, fritid til barna. Selvom min x samboer jobber mye har jeg hatt tiden etter som er min. Jeg kan studere mens han legger barna, jeg drar å handler mens han er hjemme. Jeg kan være med min ene sønn på en aktivitet mens han er hjemme. SÅ i mitt ståsted nå som mulig alene mor kan jeg ikke si den frister mer enn å hatt samboer, selvom jeg får dekt sfo. For i lengden er det ikke hvor mye penger eller hvor mye man får dekt som utgjør noe. Jeg ville heller ha gjort alt for å ordnet det med samboeren og betalt studiene mine enn å vært alene og hatt over 20000 i mnd. Nå er det kontantstøtten og barnetrygd+bidrag.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. oktober 2007 #46 Skrevet 17. oktober 2007 Altså huslån og billån, og ingen kredittlån f.eks.? Jeg personlig skjønner ikke at du ikke kan ha råd til å ta deg en utdannelse...dere må jo enten ha veldig høye levekostnader eller en ektremt lav inntekt.
Diva Muffin Skrevet 17. oktober 2007 #47 Skrevet 17. oktober 2007 Når nevnte jeg at alenemødre burde få mindre penger..? Å si "vær så god, bli alenemor" når noen synes det er noe i samfunnet som ikke fungerer er rett og slett skremmende. Jeg håper det er en holdning som ikke er vanlig, da har vi ikke særlig gode fremtidsutsikter i sosialiststyrte Norge. Og når det gjelder huset mitt: Selv om ditt hus fra 67 var bra, Doppler, så betyr det ikke at mitt er det. Men det kan jo hende vi legger forskjellige ting i "bra" Her er min definisjon av "ikke bra" hva huset mitt angår: -5 punkterte vinduer, 6 kjellervinduer som skrangler bare en bil kjører forbi -Det renner sotvann nedover pipa på soverommet -Bordkleingen utendørs er full av blærer Nok om det. Huset mitt suger! Og det trenger betydelig oppgradering. Poenget mitt i hele denne tråden er: Det er pussig at det ikke blir tatt hensyn til studenter med barn. Barn er en betydelig utgift, som vi sikkert vet alle sammen. Å skremme folk med barn fra å studere er rett og slett dårlig politikk.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2007 #48 Skrevet 17. oktober 2007 Man blir faktisk belønnet for å være alene. Mange som velger det sånn nettopp fordi det er en økonomisk gevinst.Det er sånn systemet er. Det lønner seg ikke være gift eller samboere. For da må man streve sammen. Vært alenemor.Og vært student samtidlig. Hadde det skikkelig romslig,og fikk masse penger. Men akk,så ensom................ Det er da like viktig at ei mamma som er samboer eller gift skal få hjelp til utdannelse som ei enslig mor? Er det ikke? Samfunnet er så skjevt og urettferdig lagt opp at det er ikke til å tro. Men det er ikke de enslige mødrenes feil. Så ikke hakk på dem. Hakk på dem som lager lover og regler.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #49 Skrevet 17. oktober 2007 Hadde vi og, huslån, billån og studielån. Alikevel fikset vi det på en inntekt (ca 15000) studielån og barnetrygd.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. oktober 2007 #50 Skrevet 17. oktober 2007 Studenter med barn får mer penger enn studenter uten barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå