Gå til innhold

Blir litt matt!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser flere innlegg her inne (har ikke satt meg inn i dette fra før nei...) om enslige studenter og alt de får i støtte.

Begynte å studere ifjor jeg, men måtte kutte ut pga økonomien. Og kun fordi jeg har samboer da......!!!!???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, ja vi stiller litt annerledes vi studenter med samboere.

Skrevet

eh... man faar vel foedselsstipend fra laanekassa... laan og stipend faar du jo uavhengig om du har samboer eller ikke... hvor andre steder er det man faar stoette fra da? da har ihvertfall jeg gaatt glipp av mye penger!

Skrevet

Overgangsstønaden.... samt dobbel barnetrygd og eventuelt farsbidrag.

Skrevet

dobbel barnetrygd, overgangsstønad, og noe mer som jeg ikke husker i farta.......

(men det er jo ikke fordi man er student da)

Skrevet

jepp, skulle vært likt for alle studenter med barn. Samboer eller ei.

Skrevet

he he, da kan ingen si at jeg utnytter systemet iallefall:) he he! da gaar jeg nok glipp av mye jeg da! hi hi

Skrevet

Det sysn ikke jeg- man har da mange flere utgifter når man er alene en når man er to. Ihvertfall om den ene ikke er student men jobber. Men syns det burde være ordninger for foreldre der begge er studenter. Må være ganske vanskelig å klare seg på to stipend (man får jo da mindre som to- en om man hadde fått om man var alene)

Skrevet

Eller ikke flere- det ble feil. Større utgifter mente jeg å si.

Skrevet

Overgangsstønaden er vel på rundt ti tusen kroner i mnd. er den ikke det?

Skrevet

Man kan faktsik få rundt 20000 utbetalt i mnd dersom man er enslig student med et lite barn. Med overgangsstønaden, barnebidrag, bostøtte, ektra barnetrygd og småbarnstillegg. Det er mer enn hva jeg og samboeren kommer til å få tilsammen til våren når han skal ut i permisjon og jeg skal ta opp studielån:(

Skrevet

Bevares. Jeg har forberedt meg på at det blir 7200 hver måned når jeg blir student, og det er med baretrygd. Men så har jeg samboer da.

Skrevet

Da får du kvitte deg med samboeren! Da skal du få se på greier da!!

Skrevet

Dere har glemt at de også får stønad til barnetilsyn, og utdanningsstønad i noen sammenhenger.

Ble magesåret større nå? Egoister.

Skrevet

Egoister? Kan du utdype?

Er det egoistisk å irritere seg over alle bidragene alenemødre får når en annen en med samboer ikke har råd til å studere? Hadde fint klart det om jeg hadde vært alenemor!

Skrevet

Så bli alenemor da! Ingen som stopper deg. Systemet er likt for alle.

Jeg synes det er fint at disse damene i en periode kan utdanne seg uten å bekymre seg for økonomi. For de er vanligvis alene om alle andre bekymringer. Og det er en gylden mulighet til å ta utdanning, og de som ikke gjør det er dumme. I alle fall om de trenger utdanning da.

Skrevet

HAHA! Så man skal belønnes om man ikke klarer å holde sammen? Noe av det dummeste jeg har hørt!!!

Skrevet

Du tror jeg er noe av det dummeste jeg har hørt. Det som ryr ut av brødhullet ditt gir faktisk ingen mening.

Skrevet

Ja, men det er ille at man "skal bli alenemor" for å klare seg.

Helt ærlig, synes ikke du også det?

Er det ikke litt urettferdig? (Er du alene selv kanskje?)

Min samboer jobber fra 8 til 18 hver dag, vil ikke akkurat si at vi er så mye sammen om de hverdagslige bekymringene da.......

Og mange av alenemødrene jeg kjenner bor hjemme hos sine foreldre og får masse hjelp der av dem og av søsken!!

Skrevet

Som hva? At man skal belønnes om man ikke klarer å holde sammen? Det er jo fakta for alenemødre det!!!

Skrevet

Er det rart om vi som ikke er alenemødre opplever det som en slags straff at det ikke blir tatt hensyn til at vi har barn når vi skal gå skole?

Nå som vi har bare et barn kan det gå bra, men jeg ser ingen mulighet til å ha to barn i barnehage, og to brødhøl å mette for bare 7200 pluss samboers inntekt. Utrolig trist, utdannede mennesker bidrar ofte med noen flere skattekroner enn de uten utdannelse. Akkurat det spiller vel liten rolle for de høye herrer.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Men det er kanskje greit å tenke litt mer framsiktig...ja, de får 20 000 utbetalt i 3 år, men så må de altså tjene nok til å ha leilighet/hus helt aleine (ingen dobbel inntekt, nei) og det er jo veldig lite de får omgjort til stipend de får fra Lånekassa, så studielånet blir jo større når en mottar OS samtidig.

Og det at en får 20 000 utbetalt betyr jo ikke at man må bruke dette...man kan være fornuftig å spare til åra etterpå.

Du og/eller samboeren din må jo ha gjeld hvis dere ikke greier dere økonomisk når du er student. Er ikke mange pengene en trenger for å greie seg. Finnes jo dem som bare greier seg på Lånekasse...hvorfor greide ikke du det som tom. har en samboer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...