Gå til innhold

Fordeler /ulemper ved keisersnitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en grusom første fødsel. Men nesten totalruptur, og ble klippet.

Tulla satt fast med skuldrene, så de brakk kravebeinet hennes for å få henne ut.

Hun fikk 1 på apgar scoren da hun kom ut. Men kom heldigvis raskt opp igjen. Så hun har ikke noen mèn etter dette heldigvis.

Jeg mistet så mye blod at jeg knapt kunne stå oppreist etterpå.

De måtte legge meg i narkose for å sy meg.

Jeg ble lovet et KS ved neste svangerskap, og det er jeg både glad og lei for.

Glad fordi jeg vil ikke risikere livet til barnet mitt under fødsel en gang til.

Jeg vil heller ikke risikere mitt eget liv.

Men jeg blir lei, fordi jeg ønsket meg en normal fødsel. + at det er jo mange ulemper med KS også.

Men jeg slår meg til ro med at jeg må ha KS. Ville aldri overlevd dersom et barn hadde dødd under fødsel. ihvertfall når jeg vet hvordan det gikk sist

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du hadde en så flott ks-opplevelse da:o)

Jeg kan bare føye på at jeg slet veldig med ammingen etter ks`et. Tok 5 dager før melken kom, så gutten min gikk ned så mye at han fikk feber. Slet med for lite melk hele ammeperioden også (men vet jo ikke om DET hadde noe md ks`et å gjøre da).

Samtidig følte jeg at jeg gikk glipp av noe da jeg ikke fikk se han eller holde han før flere timer etterpå...kom trillende inn med en seng med et lite nyvasket nurk i...og jeg hunsker jeg tenkte: "er det du som er min?" Jeg visste jo at det var det, men det føltes bare veldig rart å få babyen på den måten. Spesielt nå etter at jeg har hatt en vaginal fødsel også, er jeg lei meg for at jeg aldri fikk oppleve å få Tobias opp på brystet sånn som med Milla - det var en så sinnsykt sterk opplevelse syns jeg:o)

Jeg kom meg ikke ut på tur før et par mnd etter ks`et, men jeg nå var ute uken etter. Kroppen min har blitt mye fortere seg selv igjen nå enn sist. Jeg kan være mer aktiv og begynne å trene tidligere enn sist + at magen forvant mye raskere denne gangen;o)

Arret mitt er også super-fint og grodde veldig bra, så ikke noe problem der:o)

Skrevet

Klipper ut innlegget mitt siden det var så liten respons på det: ;o)

Kom over noe i foreldre og barn ang keisersnitt og allergi...

Flere som leste det? Har ikke hørt om det før, men det står altså at barn som er forløst med keisersnitt har tre ganger så stor risiko for å ha melkeallergi eller melkeintoleranse når de er 2,5 år. De har også større sjanse for å være allergisk mot egg enn barn født vaginalt. De vet ikke enda hvorfor men driver å forsker på det. En teori er at keisersnittbarn ikke har fått med seg bakterier som spiller en viktig rolle i modningen av immunforsvaret , fra fødselkanalen.

Dette må da være en god grunn til ikke å ta keisersnitt hvis man har mulighet til å føde vaginalt selvfølgelig. Interessant er det hvertfall, håper de finner ut hvorfor det er sånn. Står en link nederst: forskning.no, for de som måtte være interessert. :o)

Dette må da være en av ulempene!

Skrevet

Uff, stakkars mennene våre:o( Samboeren min var lettere stresset ja, mens jeg lå å gråt og kastet opp fordi jeg hadde så vondt, kunne han bare sitte å se på. For ham var det mye bedre denne gangen, da jeg fødte vaginalt - selv om jeg hadde smerter, så var det ikke smerter som ikke skulle være der...

Skrevet

Nei vi damer er ganske så egoistiske av natur tror jeg.... Merkelig at kun èn har nevnt hva som faktisk er best for barnet.

Skrevet

KEISERSNITT- er ingen enkel utvei!!! Langt langt i fra..

Noen som opplevde etterrier etter fødselen?

Det er det jævligste som finnes og ikke bare er det vanlige etter rier heller fordi at livmoren er skåret i å da er det ekstra smertefult når livmoren trekker seg sammen.

Jeg skulle ønske jeg kunne født normalt men det er utelukket grunnet altfor traumatiske opplevelser med underlivet! Jeg kan ikke en gang bestemme det selv.

Oi, leser nå at dette kansje kan virke litt agresivt skrevet men det er ikke ment slik altså. Ville bare nevne det jeg husker best med det hele!

mvh

Skrevet

Det skal da ikke være sånn...

At du gikk tilbake til Det sykehuset ved fødsel nr 2 kan ikke jeg skjønne. Jeg skal til Voss neste gang.

Jeg vil ha lystgass og forståelsesfulle jm.

Skrevet

Det kommer jo veldig an på også da - grunnen til at det blir ks for eks. Er fødselen fri for komplikasjoner er det jo selvsagt best med vaginal fødsel. Men mange ganger MÅ faktisk babyen ut gjennom magen for i det hele tatt å komme ut...

Min gutt, for eks, hadde nok ikke kommet seg ut vaginalt i så veldig god form, nei - så for HAM var ks det aller beste;o)

Skrevet

Jeg vurderte Voss, jeg også - men etter at jeg snakket med legen på kk ifb fødselen, ble jeg veldig beroliget. Og fødselen denne gangen gikk kjempefint - til slutt - men jeg fikk nesten litt panikk da det viste seg at jeg hadde en infeksjon i livmoren og de snakket om at de bare måtte få antibiotikaen til å gå over til babyen før de tok henne...(hun hadde veldig høy hjertelyd) - heldigvis gikk hjertelyden hennes litt ned da antibiotikaen virket + at fødselen gikk ganske kjapt. Det var en helt fantastisk opplevelse å klare å føde på vanlig måte, og jm/lege som jeg hadde denne gangen var et lysår mye bedre de jeg hadde sist gang, helt fantastiske:o) Etter forrige gang hadde jeg veldig fødselsangst, både for alt som kunne gått galt og for ks - men nå er det liksom glemt...men kan ha noe med å gjøre at jeg ikke skal ha flere barn, da;o)

Skrevet

Selvfølgelig er det godt å ha keisersnitt når det er medisinsk indikasjon for det. Men når de nevnte fordelene blir ramset opp, er det ingen som har bemerket at det kom ut en frisk baby. Et lite paradoks synes jeg. Men Rutletutt: er veldig glad for at det gikk bra med gutten din:)

Skrevet

Takk:o) Jo, selvsagt er den ALLER viktigste fordelen/grunnen til ks at babyen kommer ut i fin form:o) Det er jo stort sett derfor en tar ks...

Skrevet

kjempebra at babyen kommer ut i bedre tilstand enn hvis den skulle ut den normale veien, men er lei av at ks skal romantiseres sånn. for det første er det en grunn til at det blir ks (min første hadde nok vært død elelr hardt skadet uten), det kan fort bli komplikasjoner og det er mye smerter i dagene /ukene etterpå (feks etterrier, arr, luft osv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...