~~DoraDora~~ Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 FORDELER: * Smertefritt under "fødselen" (litt vondt/ubehagelig å ta bedøvelsen) * En vet når babyen skal bli født (ved planlagt keisersnitt) * En har kortere/mindre mengde renselse (de suger opp mye av restene under operasjonen) * Fedrene får være med babyen, jordmor, pleier opp på avdelingen og veie babyen. Han får stelle barnet, holde det lenge og kose masse med han/henne.(mens de avslutter operasjonen på deg og steller deg) ***** Mannen min syntes keisersnitt var en mye mer fantastisk opplevelse enn en vanlig fødsel. Pga alt han fikk delta selv. Slapp å sitte på sidelinjen og se at jeg hadde vondt. Og etterpå fikk han kose mest med babyen, og bli fortere kjent med/knyttet til den. Han er ikke i tvil om hva han foretrekker... (De beste minnene fra keisersnittbarna... sier han) ULEMPER: * Store smerter når en skal opp av sengen etterpå. * Ammingen/melkeproduksjonen kommer ofte senere i gang. * En må ligge lenger på sykehuset. * En kan ha litt smerter i såret lengre etterpå enn etter vanlig fødsel. * En kan ikke løfte tyngre enn babyens vekt de første 6 ukene etterpå. (kjipt dersom en har barn fra før av...)
mie76 Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Hva vil du med dette? Ha flere fordeler og/eller ulemper?
*Rutletutt* Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg syns IKKE det var smertefritt....ikke i det hele tatt. Jeg fikk for lite epidural da, så jeg kjente når de skjærte meg opp...men det skjer vel ikke så ofte;o/ Syns også jeg kom meg veldig mye fortere etter den vaginale fødselen enn ks`et, selv om det var veldig kjipt å svi når jeg tisset i to uker etterpå;o/
rødhette* Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Er jo ikke alle som har store smerter når man skal opp av sengen etterpå, og ikke alle ligger lenger på sykehus. Du spesifiserer jo at ammingen kommer ofte senere i gang, og også her gjelder jo ikke det alle.
Fraggelhysa! Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Takk for fin informasjon! Er du helt fin i dag etter KS?
klg,2 boys now:) Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 mange pms damer her i dag,vil krangle for alle innlegg. men jeg skal svare på det du faktisk skriver om. -fordel: slipper å få smerter nedentil -slipper evt sting nedentil -amming gikk veldig fint kom fort i gang. ulemper: -ble liggende ei stund i senga,mest pga stort blodtap,hadde hks -måtte ligge lenger på sykehuset -stygt arr i ettertid -hadde mye vondt i stingene å i såret -får ikke til å løfte noe på lang tid -hadde lang rensels prosses fordet om ks
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Som *Rutletutt* fikk jeg heller ikke nok bedøvelse og kjente at de skar, ble heldigvis kastet i narkose da. Men smertefritt var det ikke. Hvis renselsen er kortere ved ks lurer jeg på hvor lenge jeg vil blø ved vaginal fødsel. For jeg blødde i 14 uker etter ks'et. Ammingen gikk som bare det fra første forsøk, så ks ødela ingenting hos meg. De anbefaler å ligge lenge på sykehuset ja, men selv skrev jeg meg ut på eget ansvar etter halve tiden. I tilegg er mine ulemper: * Fy f... så vondt det gjorde den første 1.5 uka etterpå. Grein av smerte hver gang jeg måtte opp og røre på meg, og det ble bare værre og værre. I tilegg var jeg så sår etter klysteret at jeg måtte bli sittendes på doen noen minutter etter å ha tisset for å komme til hektene igjen. Dette begynte noen dager etter fødselen og varte 2 - 3 uker. * Tok lengre tid før jeg kunne gå med bukser pga såret Fordeler: * Du revner ikke og vet at underlivet er like bra etterpå. * Du vet hva som skal skje * Slipper rier......ved planlagt ks iallfall. Jeg håper iallfall jeg slipper ks igjen, smertene der overgår alt. Er glad for at jeg fikk det da, men håper å kunne føde vaginalt neste gang.
*Rutletutt* Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 Fikk du også for lite bedøvelse, Intensity?! På samme sykehus...hmmm...vet de ikke helt hva de driver med der eller...?!
grå :) Skrevet 16. oktober 2007 #10 Skrevet 16. oktober 2007 ehhhh vel jeg har tatt ks to ganger og må si at jeg ikke er enig. første gangen gikk selve operasjonen greit, men det var dritvondt å reise seg etterpå ( har lengdesnitt om det spiller noen rolle), fikk ikke lov å bære matbrettet mitt engang de første dagene ( ikek ville jeg greid det heller ), kateterne i magen var konstant i veien og kunne feks ikke snu meg mens jeg sov og fik kderfor liggesmerter av å ligge på samme punkt lenge. hadde vondt i såret helt til ks nr to. under keisersnitt nummer to gikk bedøvelsen ut mens de sydde igjen. etterfylling hjalp ingenting så alle de siste stinga kjente jeg. godt. dessuten fikk jeg komplikasjoner: hadde en blødning i magen som det gikk infeksjon i. det igjen medførte undersøkelser som var VELDIG vonde, jeg kunne ikke hodle i babyen min selv, langt mindre ha henne inne om natta . kunne heller ikke amme pga medisinene og måtte opp og pumpe døgnet rundt ( prøv det med lite blod i kroppen og infeksjon). jeg kunne ikke gjøre nesten noenting selv den første og, delvis, den andre uka. fikk flere poser med blod og store mengder antibiotika og tåler fortsatt ikke mye ekstra vekt rundt livet uten at det gjør vondt (feks bære i slynge er uaktuellt). hvis blødningene jeg har hatt etterksene har vært små så tror jeg at jeg hadde blødd i hjel om de skulle være, ifølge deg, normale. dessuten. pga det siste snittet er det anbefalt at jeg ikke får flere barn ettersom da livmor kan revne ( fikk væskefyllt område i arret). keisersniott er faen ikke noen lett måte å få barn på slik du framstilelr det
ALIICE Skrevet 16. oktober 2007 #11 Skrevet 16. oktober 2007 Det finnes ingen enkel måte å føde barn på grå! Begge deler har sine ulemper. Du har jo vært max uheldig! Jeg hadde selvbestemt planlagt ks, og syntes det var en flott måte å føde på. I likhet med to andre her virka ikke spinalen,så jeg ble nødt til å få narkose. Jeg var i veldig god form etterpå, og mini var også i toppform! Det blir garantert ks på meg neste gang også!
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 16. oktober 2007 #12 Skrevet 16. oktober 2007 Min erfaring er at ingen fordeler kan overgå ulempene... Men så hadde jeg akutt-ks,det har nok litt å si.Uannsett det var jæ*** vondt lenge,jeg kom meg ingen plasser på egenhånd på flere uker,jeg fikk infeksjon og ble dermed innlagt på nytt,og jeg hatet å være på barselavd,vonde sting,selve ks var helt forferdelig da jeg følte at jeg ikke fikk luft og fikk adrenalinsjokk,hadde ingen kontroll på hva som skjedde med meg og babyen+++ Ammingen var ikke noe problem da...
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 16. oktober 2007 #13 Skrevet 16. oktober 2007 hei, har ikke hatt ks (heldigvis) men sitter å leser ulempene... det er ingen som har nevnt at det beste og tryggeste for barnet er en normal fødsel! med mindre det er komplikasjoner da!
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 #14 Skrevet 16. oktober 2007 *Rutletutt* Ja det er skremmende at de ikke sjekker det bedre. Tror jeg skal være glad akkura da for at jeg hadde hatt rier i så mange timer og var helt utslitt. Ellers tror jeg reaksonen min hadde vært litt anderledes enn "Au dere skar i meg" he he. Men skal si de var kjeppe med å finne fram narkosemaska da de skjønte at jeg ikke tulla. Det jeg reagerte på da jeg våknet var at annestasilegen gikk forbi meg på oppvåkninga uten å titte til meg og spørre hvordan jeg hadde det.... Det tror jeg at jeg hadde satt pris på. En annen merklig ting er at det ikke står oppfært i journalen min....
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 16. oktober 2007 #15 Skrevet 16. oktober 2007 rai rai.. lurer på hvor lenge jeg hadde blødd etter vanlig fødsel jeg. Blødde iallefall i 6 uker. sikkert mer også. Hehe. synes ikke det var så fryktelig vondt å komme seg opp og ned av senga jeg da. den første natta var vondest også gikk det fint. du glemte å nevne det usedvanelige stygge arret man kan få, selvom jeg setter pris på arret mitt... tross alt lever både jeg og babyen takket være det arret.
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 #16 Skrevet 16. oktober 2007 6 uker er da INGENTING (S)TinkerBelle <3. Jeg blødde i 14.......
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 16. oktober 2007 #17 Skrevet 16. oktober 2007 Hahahaha..ja, du hadde vel sikkert blødd i ett år du da. Jeg sa ikke at det var mye, men trodde det var helt vanlig å blø i rundt 6 uker uansett jeg da. Renselsen er jo like mye at såret etter morkaken gror..ikke gørret som ble igjen.
It's all about me Skrevet 16. oktober 2007 #18 Skrevet 16. oktober 2007 Håper å få føde vaginalt en gang også, så skal holde deg oppdatert med hvor lange jeg blør da hvis du vil, ha ha ha. Men tror nok ikke et år er så galt gjettet.
rosa og en blå Skrevet 16. oktober 2007 #19 Skrevet 16. oktober 2007 supert.. takk for all info.. eg har brukt 5 uker på å klare å gå ved begge mine vaginale fødsler, så eg driter i arttdet tar tid ved keisersnitt, fordi for meg er det er fett.. hehe.. eg "gler" meg til keisersnitt om sann ca 6 år... hehe.. ;o)
~~DoraDora~~ Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #20 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg skrev innlegget for å se hva andre mener om dette med keisersnitt... og jeg skrev at ammingen OFTEST (som betyr oftest, men IKKE alltid...) kommer senere i gang. Jeg tror mange som ønsker keisersnitt er uvitende om at det faktisk ikke er bare bare å gå gjennom dette. At det ikke er en lettvint måte å "føde" barnet på. En slipper likssom ikke unna smerter og sånt. Men det er også positive sider ved det. (spesielt som jeg nevnte ang faren som får delta mer...) Nå er det 10 mndr siden jeg tok siste keisersnitt, og jeg har slitt med snittet helt til nå. (Slet etter de to første gangene også... Sprakk opp igjen etter de to siste gangene... bare litt da,men...) Jeg har slitt med ammingen ved alle mine tre keisersnitt... (fikk produksjonen i gang så seint at når det endelig kom i gang, så ville barna heller ha flaske...) Men alle de tre keisersnittbarna mine viste ingen tegn til at det har vært negativt for de å bli født på den måten. De var alle tre friske og fine. Alle tre hadde topp APGAR score...(en test jordmor tar på alle barn etter fødselen, for å se hvor kvikke de er etterpå)
*Rutletutt* Skrevet 17. oktober 2007 #21 Skrevet 17. oktober 2007 Fikk ikke narkose jeg, desverre:o( Jeg fikk en masse morfinsprøyter i magen + at de skrudde opp epiduralen min. Var ganske jærvlig for å si det mildt...samboer sa etterpå at han var nesten redd de kom til å ta livet av meg...;o/ Jeg har jo hatt operasjon med epidural før og vet at en kjenner noe mens de operere, men IKKE på den måten - det sved noe dyrisk når de begynte å skjære. Jeg har det heller ikke i min journal. Fikk kopi av den da jeg var til samtale på kk før siste fødselen - det står til og med at ks ble utført etter vellykket epiduralbedøvelse eller noe sånt! Jeg sa dette til han legen jeg var å snakket med (ikke at det ikke stod o journalen min - så ikke dette før vi hadde gått fra sykehuset) og han sa da at dette skjer svææææært skjelden...yeah right!
*Rutletutt* Skrevet 17. oktober 2007 #22 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg blødde bare i ca 2 uker etter ks`et, jeg og i 6-7 uker etter vaginal fødsel...kan jo være tilfeldig da, men jeg trodde faktisk det hadde noe å gjøre med at jeg hadde ks vs vaginal å gjøre;o)
EnJente_m_EnJente Skrevet 17. oktober 2007 #23 Skrevet 17. oktober 2007 Hei, jeg er 25 og har tatt ks i fjord ! Før jeg skriver noe, vil jeg bare si at dette er min mening og min kropp, jeg kan kun snakke for meg, og jeg er helt ærlig når jeg sier at jeg synes ks så og si var smerterfritt ! Jeg gikk samme dagen, reiste meg opp og gikk rundt. Syntes ingen sprøyter var vonde, kjente de ikke, kateter osv. som alle sa skulle være så fælt, var 0 vondt ! Altså virkelig utrolig grei måte for MEG å få barn på. Snittet grodde KJEMPEfort og ser råbra ut, tverrsnitt under trusa. Melken kom på dag 2, ja det tok tid, men gjorde ingenting, gikk helt fint det Jeg kan ikke huske at jeg blødde så leng, TOPPEN 2 uker ?! Sånn helhetlig så føler at migrene er verre enn ks. Jeg trillet med en gang jeg kom hjem, bærte ikke så mye, men det var mest fordi de sa jeg ikke skulle det. Klarte bære, men gjorde det ikke. For meg var dette supert ! Kroppen kom seg raskt hos meg, snittet grodde superpent og jeg bare er så fornøyd ! Jeg vet jo alikevel at dette ikke gjelder alle !!! Så ulemper ? Hmmm...jeg vet ikke om noen jeg, i MITT tilfelle da
It's all about me Skrevet 17. oktober 2007 #24 Skrevet 17. oktober 2007 Oj seriøst.... Det var ikke snakk om å fortsette med andre bedøvelser da den første ikke fungerte hos meg. Så bare at de ga hverandre et kjapt blikk og ropte ut: Narkose. Et sekund senere hadde jeg maska over ansiktet. Fikk lettere panikk siden jeg følte jeg aldri sovnet og trodde jeg gjorde noe galt......men så våknet jeg opp og så rett på noen gule gardiner. Mannen min sto jo ute på gangen og ventet på å få komme inn til meg. Han fikk bare beskjed om at de måtte bruke narkose istedefor og at han da ikke fikk komme inn alikevel. Måtte selv fortelle at det var fordi bedøvelsen ikke fungerte. Og først en stund etterpå at han skjønte at jeg kjente det hele, da fikk han mildt sakt sjokk.
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 17. oktober 2007 #25 Skrevet 17. oktober 2007 Ulempe ? Den deilige nerveskaden i ryggen etter at spinalen ble satt feil. Fordeler : Var oppe på bena etter 1 time
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå