Gå til innhold

Ønsker sexlek blant barn (artikkel i bt)


pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og dessuten, Kleopatra, du sier at "MEN det er JEG som mor (og min mann),og ikke barnehagen som skal oppdra ungen min,og formidle disse holdningene."

dette er en ganske naiv og litt sneversynt holdning.

For selvfølgelig formidler barnehagen holdninger til barna, de er med på å oppdra dem. Hvis du ikek ønsker det, må du holde dem hjemme.Og da kan man ikke bestemme at dette skal opphøre når det gjelder området nakenhet og seksualitet, at på akkurat dette punktet skal barnehagen være i et slags hodningsvakuum og ikke formidle noen ting.

Barn leker sånne leker, og dette handler om hvordan man som voksen skal forholde seg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig Appelsinblomst - for mange barn oppholder seg mer i bhg enn hjemme i våken tilstand, så det er en realitet at de fleste barn får mesteparten av oppdragelsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk utrolig viktig at barnehagepersonellet har forstått at de MÅ ha en innstilling til dette med barn og sexleker. For barn leker sexleker, det har de gjort til alle tider. Jeg gjorde det selv. Dersom voksne hadde sagt til meg at det jeg nå hadde gjort ikke var bra, vet jeg at jeg ville følt skam og usikkerhet i forhold til dette med kropp. Heldigvis har ingen skjennet på meg, og jeg har et helt normalt (og langt fra promiskuøst) liv idag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette. Pedagogisk virker det som noe som kunne blitt sagt på 70-tallet da alle skulle "våkne opp"

Vi lekte også doktor, både i barnehagen og bak fjøset. Men å gå nakne rundt?

Hvis barn skal oppmuntres til alt dette tror jeg de faller hardt den dagen de oppdager at verden ikke godtar at man går rundt naken og onanerer. Seksualitet har barn uten tvil, dette er ikke stygt, og skal ikke slås ned på. Men det må settes grenser her, som ved all annen lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,appelsinblomst

 

Selvfølgelig vil jo barnehagen formidle holdninger til barna,det skal de. De skal jo være "hjemmets forlengnede arm" som det så pent heter. Jeg er også enig i at man ikke skal si fy og æsj til barn som utforsker hverandre,og det gjør jo barn,det vet vel de fleste her. Det er jo ikke på det nivået jeg diskuterer.

 

Barnehagen og skolen har jo vært en sekundærinnstans for formidling av seksualiteten,akkurat som media og samfunnet generelt er det. I utgangspunktet er det familien som er hovedsosialiseringsfaktorene på dette området,og det mener jeg den fortsatt skal være. Jeg synes (og det er min personlige mening)at barnehagene beveger seg for mye inn på et område jeg ikke tror de kan mestre godt nok til å kunne få noe bra ut av det.

 

Jeg reagerer på at dette skal bli et definert ansvarsområde i barnehagen hvor normen er at "vi griper som regel ikke inn i når barn berører hverandre,og/eller viser hverandre kroppene sine". Hvordan skal barnehageansatte vurdere når de skal gripe inn eller ikke? For man vet at barn overgriper barn,også små barn og jevngamle barn. Dette har jeg lest om på mitt masterstudie i spes ped. og lederen for barnehelsetjenesten sa at man regner med at det er store mørketall her.

 

Poenget mitt er: ja,enig i at ingen voksne skal svartmale seksualiteten gjennom å formidle at den er noe stygt. Man kan si "at dette gjør vi ikke når vi spiser,du kan vente til du ligger under dyna di hjemme,osv."

 

Men jeg tror at det at voksne som hovedregel skal la barna leke med hverandre på den måten uten å gripe inn

a)krever en kompetanse som veldig mange i barnehagen ikke har

B) det er stor mulighet for at graden av inngripelse blir definert av den voksnes holdninger,og ikke kunnskap

c) enkelte barn vil oppleve at deres grenser blir tråkket på uten at noen voksne griper inn,selv om de ser det (det er som å si at den krenkelsen er akseptert).

 

Jeg tror heller at barnehagen bør fokusere på gleden over og respekten for egen kropp (inkludert seksualitet). At barn utforsker hverandre er naturlig og en normal side ved barnets utvikling som de må få ha. Men samtidig er det viktig at barn lærer denne tosidigheten,at seksualitet er noe fint,men den må taes vare på,så ingen tråkker over dine grenser,og ikke du over andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Så du mener det er dumt at barn blir trygge på sin egen kropp og andres du da HI? Det at barn får lov til å utforske sin seksualitet er jo bare sunt, de blir da ikke oppfordret til det da av voksne, de får lov til å gjøre det på eget iniativ. DEt at barn tar på tissen gjør at mange sier æsj og fysj og så vet de faktisk ikke at barn har godt av å utforske seg selv og bli trygg på seg selv. Dette at de får lov til å prøve sånt i bhg kan gjøre at barn får et bedre selvbilde når de blir eldre enn det mange av oss har i dag. Og det er da fint at de lærer at det er forskjell på jenter og gutter også. Og det er da ikke snakk om å være naken hele dagen heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

 

Nå er det da virkelig ikke slik at barna skal ligge på gulvet og onanere sammen det er snakk om. Men det at det er helt ok og leke doktor. Og dette med at de voksne atr opp dette med grensesetting ovenfor egen kropp, At dersom du ikke har lyst til noe, er det helt ok og si nei, og hva man skal gjøre dersom noen voksne gjør noe man ikke liker. I tilegg til at man kan si til barn som onanerer. At det er fint at du klarer å gjøre godt med kroppen din, men kanskje du kan gjøre det et sted der du kan være litt for deg selv?

 

Hvorfor skal ikke barna dine få utforske egne og andres kropp? Tror du virkelig ikke at ungene dine merker forskjel på utforsking og lek med andre barn og overgrep fra voksne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror de fleste vet at barn har seksuelle følelser.

men syns ikke at den rette måten å tilfredsstille barna er å vise hvor fantastisk naturleg det er, med å danse naken rundt på avdelinga, og er det en som vil onanere alene bak bokhylla så er det heilt okei..

 

dere som er for dette!!

er dette naturlig?

helt offentlig!!

for en b-hage med 100 unger er vel offentlig?

skal barna få lov å springe nakne på kjøpesenteret me kansje til slutt?

 

hun her med denne artirkelen sier jo, "onanere og springe naken"

syns det er å overdrive eg da..

 

i min b-hage og andre plasser eg har jobbet sier vi ikke fy og æsj.

 

ei episode på småbarn engang, tok eg 2 3åringer på badet for å skifte bleier, så stod han eg kledde av naken, og då tok han andre gutten og drog tissen hans langt ut i rommet.. og begge to flira så de datt på gulvet.

eg bare sa "tøysegutter", og kledde på som normalt..

sa ikke "NEI FY SKAM OG ÆSJ"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo - tror du virkelig ikke at barnehagepersonellet klarer å se de naturlige grensene som må settes? Det sto jo at det ikke var ok å putte hånda i buksa ved matbordet, f.eks. Det er snakk om å inneha en naturlig innstilling til dette, ikke oppfordre til nakenhet og onanering når og hvor som helst. Og ordet "fy" brukte jeg for å vise hvor usannsynlig tankeløst jeg syns det er å skulle gi barn skamfølelse for noe som ER naturlig, selv om man aldri bruker akkurat ordet "fy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo det tror eg de gjør.

du skriver at de ikke skal få onanrere el gå nakne hvor som helst. og ja det forstår eg ved matbordet feks.

 

men hvor og når mener du det er naturlig å onanere i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at barns seksualitet er naturlig, men jeg mener ikke at alle leker passer seg alle steder. Det eneste jeg tar stilling til her er at man ikke må gi barn skamfølelse dersom de blir oppdaget mens de gjør noe "upassende". Om det ikke passer seg å være naken og leke doktorleker, er det bedre å avlede barna med andre aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...