Gå til innhold

Ønsker sexlek blant barn (artikkel i bt)


pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

er jo ikke sex lek som at de skal ha sex. er jo for at de skal bli trygge på sin egen kropp og seg selv. Vil du si til ditt barn hvis det kjenner på seg selv, at det er fy og slikt får du ikke lov til?

 

Min sønn på 4 ,snart 5, spør og graver om hvorfor han har sann tiss, og hvordan tiss mamma har og slikt. har sagt helt enkelt at jenter og gutter har forskjellige tisser fordi de ikke er like uten på. I barnehagen så har flere av ungene løpt nakne ut av bade og ledd uten at dette har blitt et tabu tema. De kler jo på de kjapt etterpå, men synes ikke at dette er noe dumt. synes at det er greit for barn vil bli mer trygge på seg selv og hvordan de selv ser ut.

 

Lekte ikke du mor, fra og baby når du var liten? eller doktor leken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk ikke det hun damen sier er så dumt, jeg.

De skal jo ikke oppfordre til sånn lek, men bare la være å stoppe dem hvis de driver med det på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik som jeg skjønte artikkelen så skal ikke barnehagen legge opp til lekene det er jo noe barn gjør selv... Men de voksne skal da stoppe dem hvis de går for langt. er jo en grense for hva barn får lov til i barnehager osv. Men jeg er ikke uenig. Det er kanskje formulert litt feil i avisa synes nå jeg. kunne vært skrevet på en annen måte. Media har en måte å få ting til å høres veldig brutalt ut, selv om det ikke er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i den første kommentaren inne på siden:

 

"Hvordan få samlet alle pedofile på ett sted? Gi dem denne invitasjonen. Kanskje dette kunne fungert i en ideell verden, men ikke i den vi lever i i dag. Ja, barn trenger å få utforske sin egen seksualitet, men det må skje innenfor trygge rammer. Jeg ser ikke på en barnehage som trygge rammer. Det florerer med sykdom i barnehagene, ufaglærte ansatte, og med stor utskiftning på personalsiden. Et ugjennomtenkt forslag i beste fall. I verste fall, et direkte farlig forslag."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil jo ikke tvinge ungene til å ha sexlek, de vil la dem få lov dersom de vil. De gjør det jo allerede, forskjellen er bare at nå kommer det ingen flaue voksne og sier uff og æsj og fy.

 

I VG står det og at den seksuelle adferden skal sosialiseres, sånn at ungene ikke leker puleleker mens de spiser, eller onanerer.

 

Hvorfor er dette så fælt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene skal jo ikke leke puleleker med de voksne, det er heller ikke snakk om at de skal ha pulesamling i stedet for sangsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo ikke meningen at barna skal ha sex med ansatte da.

 

Det er jo bare å la barna leke sånne leker som faktisk også er en naturlig del av barndommen og ikke fordømme den, stoppe den og undertrykke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at det er i beste mening og hensikten med det, men kan ikke helt se for meg at min datter skal leke "puleleker, danse naken og onanere" foran voksne og andre barn i barnehagen. Det syns jeg er best at de erfarer utenfor barnehagen. Tror jeg ihvertfall, det har ikke vært et tema for vår del enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinglo

 

Ja tydligvis går det an å bli dummere. du er jo det som synes dette er så ufattelig teit. Hvorfor i alle dager skal man nedvurdere barns seksualitet og nysgjerrighet. Det er ganske naivt å tro at barn ikke lever med lystfølelse. Det finnes 2,3,4 åringer som onanerer uten at de noen sinne har blitt utsatt for overgrep fordi av den enkle grunn at det er GODT å ta seg på tissen.

 

Media greier å fremstille det som om at dette er en oppfordret lek fra de voksne og at det da er en ynglingplass for pedofile. Det er jo ikke det man snakker om, saken er at man skal la barn få utforske sin kropp og andre sin kropp i fred så lenge man ikke går over grensen med andre som de ikke vil. Ergo så er en uskyldig pulelek eller doktorlek ganske så normalt. Jeg har da lekt puleleker med mange av mine venner og har aldri vært utsatt for noe slagt overgrep av voksne. Seksualitet er ikke noe innlært, det ligger latent i oss alle.

 

Om voksne ikke greier å se på barn utforske seksualitet uten å knytte det rett opp mot pedofili og overgrep er det jaggu noe galt med samfunnet vårt!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er upassende å ha sånne leker i barnehagen. Greit nok at barn har behov for å lære og utforske ang sexualitet, men synest ikke barnehagen er det rette stedet for dette.

Synest no det er bedre at de har doktorleken o.l på rommet hjemme jeg, ikke forran en hel barnehage.

 

Men selvfølgelig, alle har hver sine meninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig i at det er like normalt for barna som for voksne å leke med kroppen.

- eg jobber i b-hage, har aldri sakt æsj el fy når barna leker slike leker, men når eg finner noen barn i lekehytta der 1-2stk er nakne, så sier eg at sånt gjør vi hjemme.

 

skal vi godtta i b-hagen at barna kan springe nakne fremfor 100 andre mennesker?

syns at det å være naken (altså i sammenheng med sexuelle opplevelse) er noe som kan skje på badet\ barneromet.

 

barna kan gjerne leke slike leker ilag.

men eg ser for meg at barna mine kan gjøre slikt på romet sitt ilag med en bestevenn,

og ikke slik att 20 andre barn ser og tar på..

 

en 2 åring leke ilag med en 6 åring?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en gangs skyld er jeg enig med Stinkerbelle. ;-)

 

Det er jo ikke snakk om at bhg-ansatte skal oppfordre til slik lek, men å "ta det" på en naturlig måte når det skjer. Hos oss er det småbarnsavdeling, så en 2 åring vil aldri kunne leke dette med en 6 åring.

 

Mulig jeg synes at dette er greit fordi jeg er vokst opp med et naturlig forhold til nakenhet. Så begge foreldrene mine nakne i oppveksten, og snuppa vår får gjerne være litt naken ifm med morgen- og kveldsstellet. Både jeg og mannen dusjer og bader sammen med snuppa, og har alltid gjort det. Ønsker ikke at hun skal få et unaturlig forhold til kroppen sin og nakenhet generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solstråle69

 

eg jobber på småbarn.

og jo 6 åringene vil ofte komme inn for å leke (ikke sexlek)

men dersom de vil leke en sexlek med en 2 åring så kan eg ikke stoppe dem for de skal være såååå naturlig??

 

er det slik dere mener?

 

INGENTING gale med å være naken...

men det er snakk om å rote med hverandres tisser,

en gutt på 6 år skal få lov å ta på ei jente på 2 år?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo lese hele artikkelen da... De ansatte stopper naturligvis leken om den overtrår grensene til et eller flere barn, noe som sannsynligvis skjer for 2-åringen i så tilfelle. Dette er jo en del av det å lære hva som er lov/ikke lov, sette grenser for seg selv og lære at nei er nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir provosert av dette!!! Jeg er helt enig i at seksualitet skal opplleves som noe naturlig,og ikke fy,fy. MEN det er JEG som mor (og min mann),og ikke barnehagen som skal oppdra ungen min,og formidle disse holdningene.

 

Dessuten har barn godt av å lære seg sine intimgrenser,lære å si nei,og lære at vi tar ikke på hverandres rumper,kjønnsorganer i offentlighet. Dette er med på å beskytte barna. Man skal huske på at det er ingenting som er flottere en seksualiteten,men heller ingenting som er mer personlig og viktig å ta vare på!

 

Jeg tror at barn lettere kan havne i situasjoner hvor de blir utsatt for noe fra andre barn som de egentlig ikke vil. Det er ikke alle som gråter og reagerer sterkt når de blir presset,men blir med på det,og gjør noe de kanskje ikke vil (viser rumpa,blir vist rumpa etc.). Voksne kan lett misforstå situasjoner!!

 

Det er ikke ofte at jeg skriver inn på slike ting,men når fagpersoner (eks Jesper Juul) mener dette,blir jeg sjokkert! Men man skal huske på at disse uttalelsene ikke er fundert i et bredt fagmiljø,vet at mange fagpersoner er uenig i dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.

i b-hagen ser eg tilogmed med småbarn att de leker mor og far, og beibi må få pupp.. og doktorlek, og tilogmed fødsler.

med med klærna på.. og det er jo bare fint.

 

-men skal de få lov å ligge nakne og bli befølt i b.hagen så syns eg at verda har blitt litt for "normal"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er avdelingene helt adskilt, så det er ikke aktuelt med 2 og 6 åringer sammen.

 

Dessuten er det ikke snakk om oppfordring til slik lek - barna leker dette på egen hånd, uansett hva vi voksne sier og gjør. Poenget er jo at de ansatte ikke skal håndtere dette som fy - fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skjer jo allerede! Hva skal du gjøre med det da? Jeg er helt sikker på at de fleste som jobber i barnehage har kommet over barn som har lekt sex-leker. Men ungene stikker seg vanligvis unna når de gjør dette. De gjør det ikke på bordet til almenn beskuelse som man skulle tro ut fra reaksjonene her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange hønsehjerner, ser jeg. Det er jo ingen i barnehagen som oppfordrer barn til disse lekene! Hvis de kommer over barn som leker "doktorlek", så er poenget at de ikke skal si "FYYYY". Skjønner dere ikke det da? Sier dere "fy skam deg" hjemme dersom barnet utforsker kroppen dsin? For noen sneversynte neper, altså.

 

Jeg gjentar: Det er snakk om barn som gjør slikt av EGEN FRI VILJE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hønsehjerne... hmm..

har jobbet i 6 b-hager..

ingen sier fyy til slikt.

tror det er mest foreldrene som sier fy i eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sett mangebarn leke slike leker,. det skjer hver dag..

men så lenge de har klærna på "bryr vi oss ikke"

men når vi finner en naken gutt bak ei dør sammens med 3 andre barn.. reagerer vi ikke med "FY FOR NOEN SKITNE BARN"

hallo??

 

vi sier med normal stemme at slikt gjør vi hjemme, og at nå kan du ha på dei klærna igjen. el noe i den stil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...