Gå til innhold

Er du en potensiell organ-donor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, husker det fra da jeg var i USA - at da jeg tok lappen fikk vi spm om vi ville være organdonor og så krysset de av for ja eller nei på førerkortet. Burde vært sånn i Norge også - greit nok at ikke alle har lappen, men tror nok mange fler ville tenkt over det om det hadde vært sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har donorkort og har sagt i fra til mine nærmeste at jeg vil donere organene mine.. ;) hmm, kom akkurat til å tenke på at jeg må snakke med sambo om hva vi ønsker dersom det skulle skje noe med jenta vår... håper nå virkelig ikke det, men er jo greit å ha det klart bare i tilfelle.. :) jeg er en veldig "bare i tilfelle" person, og vil ofte ha svar på hva og hvordan "bare i tilfelle" ;)

Skrevet

Har snakket med mine nærmeste flere ganger om det, så tror nok de har fått med seg at de kan ta det som brukes kan. Har dog ikke skaffet meg donorkort...

Skrevet

Dytter denne opp jeg, kanskje den blir litt aktuell nå hvis noen ser dokumentaren på tv2

Skrevet

Nei tror ikke jeg kommer til å gjøre det, kjenner ingen som har gjort det heller....

Skrevet

Istedenfor å fylle ut donorkort og greier,burde man adoptert idèen fra USA om å la det være et rødt hjerte på førerkortet, som betyr "ja, jeg er organ donor".

Greit om man omkommer i fks bilulykke....

Skrevet

Ja, har informert familie om det.

Skrevet

Dere som ikke vil gi bort organer, vil dere ikke ta imot heller?

Dersom barnet deres kommer opp i en situasjon der de har sjansen til å bli bedre ved å få et organ hadde dere tatt imot da?

Skrevet

Jeg har informert mine nærmeste at jeg vil donere mine organer når den tid kommer...

Skrevet

Det ville vært en enorm trøst hvis jeg mistet en av mine nærmeste, og de kunne redde et liv med sitt eget. Slik håper jeg de også tenker...

Jeg har hatt donorkort i lommeboka i snart 8 år.

Men jeg forstår de som sier nei. Jeg mistet en kjær venn i en bilulykke for noen år siden. Foreldrene hans ble spurt om han var aktuell som donor, da han var "skinndød" på operasjonsbordet. Foreldrene var jo selvsagt i sjokk, og de fikk faktisk for seg at sønnen deres ikke hadde noen verdi i seg selv, kun som deler for andre.. så de sa nei, og ble veldig brydd. Det er neppe en lett situasjon å komme opp i.

For de som nekter sine egne organdonasjon og blodoverføring på grunn av religiøse hensyn føler jeg ingenting annet enn forakt for. Folk som elsker gud mer enn sine barn (Jehovas vitner, enkelte muslimer) forakter jeg like mye som voldsforbrytere og mordere.

Skrevet

Ja, jeg har informert mine nærmeste om det.

Skrevet

Det er dersfor det er veldig viktig å snakke om det på forhånd. Vi vet ikke hva vi kan komme opp i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...