Gå til innhold

Er du en potensiell organ-donor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snakket med mine nærmeste og jeg har sagt at dersom noen kan bruke mine organer etter at jeg er død så vil jeg det.

Anbefaler ALLE til å gjøre det samme.

Tenk over det...du kan redde mange liv, og da vil ingenting være forgjeves mener jeg. Jeg forstår rett og slett ikke de som ikke vil donere organene sine.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig! Jeg har gått rundt med et organ-donor-kort i lommeboken i mange år og anbefaler alle andre å ha det også :-)

Skrevet

Håper inderlig at en annen kan få nytte av mine organer dersom noe skulle skje meg.

Skrevet

Jepp, har hatt donorkort i lommeboka i flere år, mannen min har det samme.

Skrevet

Flott! :)

Skulle ønske vi hadde en donor-liste i Norge som vi måtte melde oss ut av dersom vi ikke ville donere.

Hadde ikke det vært smart da?

Skrevet

Hentet på legekontoret da jeg var der i dag. Nå må jeg bare fylle det ut og ta det opp med foreldrene mine, enda jeg har gjort det før. Nå har jeg iallefall kortet også.ø

Skrevet

Jeg er også potensiell organ-donor. Har kortet i lommeboka. Men det burde vært mulig å registrere seg en plass, ikke bare ha en lapp i lommeboka. Men det er jo bedre enn ingenting:-)

Skrevet

Jepp. Mista en nær venn i donor kø, og fikk en vekker. To små er farløse fordi det er så få som har snakket om det før det "smeller".

Skrevet

ja jeg har snakket med mine nærmeste og har donor kort

skulle vært database på de som vil donere

Skrevet

Jeg er også potensiell donor, men jeg synes ikke det hadde vært bra med liste man måtte melde seg av hvis man ikke ville. Det ville jo i praksis bety at man blir født som donor og det er ikke alle som ønsker det og det bør respekteres.

For øvrig synes jeg jo at så mange som mulig burde gjøre dette, men det bør skje høyst frivillig.

Skrevet

Jeg er. Vurderer også å "gi" resten til forskning

Skrevet

Men det er visst viktig at man snakker med de rundt seg om dette.

Hvis situasjonen skulle oppstå at de nærmeste sier nei til å donere bort organene, så hjelper det visst ikke å ha donor-kort...

Skrevet

Har selvfølgelig donorkort og har informert de nærmeste om at det er det jeg ønsker.

Har også livstestamentet, og har også presisert der at jeg ønsker at organene mine kan gies til noen som trenger de.

Skrevet

Ja, men da kan man melde seg ut. Det hadde vært like frivillig som nå, bare at nå må man si at man vil istedet for at man ikke vil.

Det er nok mange som vil, men som ikke tenkter over det og derfor blir de ikke donorer.

Jeg respekterer alle, donor eller ei, men jeg forstår ingen som ikke vil hjelpe andre på en så bra måte.

Skrevet

Vel, det er rett.. Det skal være navngitt to av sine nærmeste på donorkortet og de må gi sin tillatelse. Det hjelper med donorkort uansett da, for da vet de jo iallefall hva du vil. Kan ikke forestille meg at foreldrene mine ville gå mot mitt ønske liksom. Huff.

Skrevet

Sorry, men ikke enig, altså. Det kan ikke være sånn at man må gjøre noe aktivt selv for å hindre at folk tar organene dine etter at du er død. Det synes jeg blir et overgrep fra statens side. Da synes jeg heller leger kan være flinkere til å spørre pasientene sine om dette er noe de kunne tenke seg.

Skrevet

En annen ting ved organdonasjon er at vi burde passe på å ha donorkort for barna våre. *gud forby at det noen gang hender noe så man hadde hatt behov for enten å få eller gi organer* Husk at det også finnes små syke barn som sårt trenger nye organer. Dersom barnet vårt hadde dødd *gud forby igjen* hadde jeg ønsket at noen skulle få leve dersom vi kunne ha hjulpet. Husker ikke om det finnes "donorkort på vegne av barna" men tror det.

Skrevet

jeg har sagt til familien at jeg ønsker dette.. men burde kanskje skaffe meg et slikt donorkort også da.!!

Skrevet

Paa foererkortet mitt er det trykket et bittelite roedt hjerte.

Det betyr at de kan ta hva de vil utav kroppen min naar jeg er doed.

Bare sjela som skal til Himmelen =o)

Skrevet

Jepp - har hatt donorkort i lommeboken i mange år, jeg.

Skrevet

Jeg har sagt det til mine nærmeste at jeg vil donere. Håper de hører på meg og ikke glemmer det....

Skrevet

Har hatt donorkort i lommeboka i over 10 år tror jeg. Har sgt fra til mine nærmeste også

Skrevet

Jeg har ikke kommet meg så langt å skaffet meg donorkort jeg da..har bare blitt med tanken

MEN har sagt til foreldre, søsken, samboer at jeg vil at de skal ta organene mine visst jeg dør..

Skrevet

Jeg og gubben har også organdonorkort i lommebøkene våre - og informert familien for sikkerhetsskyld. Skjønner heller ikke de som IKKE velger det - når mitt liv likevel er over er vel ingenting bedre enn at jeg kan hjelpe/redde noen andre...??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...