Gå til innhold

Hva synes dere?? Objektivt sett..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten uoverstemmelse hjemme her.

Saken er at jeg har skilte foreldre. Mannen mener at vi skal være annenhvert år sammen med hans og min familie. Så når vi da feiret jul med mamma i fjor mener han at det er hans familie for tur nå. Min pappa må da vente 3 år før vi får vært sammen med ham.

Litt innviklet er det jo.

Vi visste nok i fjor at det var siste julen med mamma så vi var selvsagt sammen vi, kun den nærmeste familien. Jeg ba svigers og, men de måtte si nei, for de andre barnebarna som de brukte være hos ble så lei seg.

Mamma var alltid med meg til svigerfamilien dersom det var dems "tur", så det var greit.

MEN, i år vil jeg være sammen med min pappa. Det er første julen uten mamma, og jeg har et stort behov for å være rundt mennesker jeg er trygg på. Vi har aldri feiret jul sammen med min far på de 5 årene vi har vært sammen.

Mannen sier at det er svigers sin tur, for vi var sammen med mamma i fjor. Selv om jeg ba svigers hit og. Han mener dem ikke skal lide for at jeg har skilte foreldre, og sier han kommer til å ta med seg guttungen dit uansett...

Jeg takket ja til pappa igår. Skal jeg overleve den jula her drar jeg dit..

Hva synes dere, er jeg urimelig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du er urimelig jeg ....

Klarer jo ikke helt å sette meg inn i situasjonen,men skjønner jo du vil være med pappan din og folk du er trygg på den første julen uten moren din, den blir sikkert tøff...

Og faren måtte da bare prøvd seg å tatt med ungen til foreldrene sine da ja.. Håper mannen din forstår deg bedre etterhvert , få det inn med teskje...

Skrevet

Normalt ville jeg vært enig med din mann, men pga situasjonen er jeg enig med deg. Mannen din burde vise forståelse for at denen julen vil være vanskelig for deg og at du har ekstra behov for å være sammen med dine. Har du prøvd å snakke med svigers så kan de snakke med din mann evt? Eller få til en løsning hvor dere er hos svigers på formiddagen og ungen får åpne et par presanger der og så reiser til pappaen din på ettermiddag og kveld?

Skrevet

jeg syns du skal gjøre det du mener er best for deg og det er tydeligvis å være hos pappan din...du sier dere ikke har feiret jul hos han på 5 år ? da synsjeg sannelig samboeren din kan være litt medgjørlig å la dere feire hos han..

Skrevet

Jeg kan forstå deg. Men jeg forstår også mannen din som har lyst til å feire med sin familie også, og at han føler han blir "straffet" for at du har skilte foreldre.

Kan skjønne at første jul uten mammaen din blir tøff, men det tror jeg den blir endten du feirer hos din eller hans familie.

Skrevet

Prinsipielt er eg einig med mannen din - men synes han verkar ganske kald om han ikkje forstår det spesielle i situasjonen med at du har mista mor di. Kan de ikkje kompensere for at det blir utakt i "annakvart-år"-ordninga med å vere mykje med svigerfamilien din i romjula, til dømes?

Skrevet

Helt ærlig så synes jeg du er urimelig. Jeg har også skilte foreldre og det er naturlig for oss at vi er annenhvert år hos hans familie og min familie.

Det betyr at det går lang tid mellom hver gang vi feirer julaften med mamma eller pappa. Vi er hos den enes familie julaften og den andres 1 eller 2 juledag, slik er vi med alle i jula.

Det er slik at de aller fleste av oss må være uten foreldrene våre annenhvert år, og er det mer rettferdig at din mann ikke er med sine foreldre på 3 år som det da blir om dere feirer jul med din far?

Men om du har noen underliggende grunner for å være slik aner jeg jo ikke, så det kan jo hende at saken hadde vært anderledes om det er noe mer her?

Skrevet

Min mann har skilte foreldre - og jeg forstår mannen din godt. Vi er annethvert år hos mine og hans. Dvs. et år hos hans mor - så til mine foreldre - så til hans far- og så mine foreldre igjen. Ikke min feil at hans foreldre er skilte. Mannen min er enig.

MEN.....om han hadde mistet moren sin, ville jeg ha ønsket at han skulle få feire jul med faren sin. Man må jo se ann situasjonen.

Kan dere ikke heller prioritere hans familie i romjulen. Voksne mannen klarer nok å føye seg nettopp fordi omstendighetene er som dem er.

Skrevet

Har mine tvil på at han endrer mening, men vi får se..

Mannen sier at svigers kommer til å bli veldig skuffet for det er dems tur.. Meeen, de valgte jo selv å takke nei hit i fjor også da.

Jeg sa i går at vi kunne dra innom de på vei hjem, men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke bare kan treffes 1. dag jul da alle er samlet hjemme hos svigers.

Er så lei av og tekkes alle andre! Men, det var nå heller ikke bra nok.

He he, så hold sammen folkens!:-)

Skrevet

Jeg syns dette er skikkelig vanskelige situasjoner selv. Har heldigvis en mor som lever, men det er allikevel 4 ulike familiedeler som "river og sliter" i oss og mener at vi skal være med de.

Jeg syns det er kjempeslitsomt. Vi har bestemt at vi ikke orker å ha det slik. Vi vil heller være hjemme hos oss selv.

Skjønner din manns prinsipp, men problemet med slike ordninger synes jeg er at de blir veldig pliktpregete og utrolig slitsomme for de som må fyke rundt og fordele seg hele tiden.

Jeg syns dere skal finne ut om dere orker å ha det sånn.

Og så går det an å lage ordninger dere både svigers og di far kommer tild ere f.eks.? Om de går godt sammen?

Skrevet

Løs hele problemet med å bli hjemme i år også å inviter alle til dere?

Skrevet

har samme problem som deg (kjipe greier, oss det går utover, med konstant dårlig samvittighet for den du ikke er hos..).

men vi prøver å ta sånn at det ene året er det mamma, så svigers så pappa så mamma så svigers..

og om det er mulig slår vi de sammen, som i fjor så hadde mamma alle hos seg, svigers og hans familie og mine søsken og mormor og morfar.. (pappa feiret med sin daværende kjæreste).

så i år så er det pappa sin tur, men vi tar også hensyn til om noen er aleine..

blei litt surrete detta her, men håper du forstår :)

Skrevet

ja, nå leste jeg ikke innlegget ditt godt nok, og syns ikke du er urimelig i det hele tatt! det syns jeg din samboer burde forstå!

lykke til :)

Skrevet

Skjønner deg godt, he he... Ikke bare bare altså!!

Til neste jul har vi flyttet inn i huset og da skal jeg be alle, så kan de som vil komme til oss.

I år orker jeg ikke tanken på å stelle istand noe her. Vil kun til pappa, og få maten servert, i rolige omgivelser.

De andre bor på gård og der er det full rulle med flere retter, og gaveåpning rundt 23.

Det er vel og koselig det, men føler ikke for å feire slik i år.

Er veldig glad i svigerfamilien min, men orker ikke det i år.. Ikke snakk om.

Skrevet

vi har samme problem... men jeg har bestemt (:P) at vi skal ta alle "tre" familiene på rundtur... men er ikke enkelt å få alle til å forstå det... blir mange å forholde seg til... på min side har ikke bare min familie skilt seg men også foreldrene til de nye samboerne til foreldrene mine... er jo umulig å få alle planene og ønskene til å klaffe her da.. HUFF!!!!

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg holdt med mannen din, men pga det som har skjedd i din familie i år så skjønner jeg godt at du vil være sammen med faren din.

Klem

Skrevet

Jeg synes du skal be alle hjem til dere julaften. Vi har samme løsning som dere i utg.pktet. I år er det svigers sin tur. Men pappa blir alene på julaften i år da hans familie reiser til syden. Så her er det ikke snakk om å la pappan min sitte alene på julaften....alle blir bedt til oss. Jeg synes det er mye enklere også. I stedetfor å stappe 3 unger og alle pakkene inn i bilen. Reise hjem sendt på kvelden, ungene får ikke pakke ut leker osv for de skal jo pakkes inn i bilen igjen.

Er dere i nytt hus til jul??

Skrevet

Jeg synes en må dele det på hvor mange familier en har. Og de som har skilte foreldre har jo to familier, og da må det deles på tre...

Og så kan en være hos de andre familiene de andre dagene (1 og 2 juledag)

Skrevet

Kan du ikke feire jul med alle da? Inviter svigers og din far hjem til feiring hos dere :o)

Skrevet

Kjære deg,

forstår godt følelsen din rundt dette!

Hva med å invitere alle hjem til dere? Evt foreslå at hans foreldre kan feire sammen med dere og din far? Om dette er vanskelig å få til, får dere vel prøve å fordele juledagene så godt det lar seg gjøre.

Ikke greit med familie når noen alltid blir fornærmet. Men de burde ha såpass forståelse for at dette blir en veldig spesiell jul for dere.....synes jeg;-)

Håper det ordner seg uten at du må dra alene.....Nå er det hensynet til dere selv som bør komme først, ikke til svigerforeldrene!

Skrevet

Vi er midt i flytting da..

Også er det slik at svigers har vært på gården hos søsteren i 20 år, og det ble full baluba når de først takket ja til å komme hit i fjor. Derfor måtte de takke nei.

Men, jeg har tenkt det fra neste år.. Be alle hjem, så får de som vil komme.

Skrevet

Ok, da skjønner jeg, men kan ikke faren din bli med til svigers da? Eller er det helt utelukket?

Skrevet

seriøst; hvis søsteren hans lager dette til en sak må nesten de ta ansvar selv for om de vil se dere julaften eller ikke. Det er ingen som "eier" julaften selv etter 20 år på samme sted. Herregud hva med å prøve noe nytt sier jeg:)

Skrevet

Takk Attpåklatten:o)

Skulle gjerne gjort det, men vi er midt i flytting da... Så regner med det er heller få møbler her.

Ja, jeg vil kun til pappa. Vil slippe og ordne noe selv, ret og slett. Vil dra til kirken, gå på graven til mamma og være sammen med de jeg er trygge på.

Gruer meg veldig til jul, men det går greit så lenge jeg tenker på at vi skal være hos pappa...

Jeg takket ja i går jeg. Orker ikke gjøre alle andre til lags hele tiden, lyst til å gjøre det jeg vil for en gang skyld!

*dermed basta*

Klem til deg attpåklatten

Skrevet

Ja, enig!

Vil ikke ha med pappa dit. Vil ikke feire jul slik i år.. Er vel det som ligger i bunn. Min søster skal være alene med sinn datter og kjæreste. Vil ha det rolig jeg og, denne jula.

Får vondt i halsen bare ved tanken.....

Vi har heller ikke noensinne feiret med min pappa. Jeg har ikke feiret jul med ham siden jeg var 13 år. Han har bedt oss år etter år...

Vi ba svigers hit ifjor, de takket nei. Det er første julen etter mamma er død, og jeg vil feire denne julen stille og rolig.

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig jeg..:-p Oh` jul med din glede..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...