Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til, derfor trenger jeg tips... Min situasjon: -Trives absolutt ikke i jobben,mye konflikter osv... - Jobber med adferdsproblematikk i skole. Hender jeg blir trua, men har aldri skjedd noe fysisk (enda). Både lege og rektor sier at jeg må be om tilrettelegging når jeg føler det er nødvendig. Jeg ønsker ikke å bli satt i helt nye oppgaver, mye pga at jeg ikke trives på stedet. -Kjenner bekkenløsningen alt nå, og har starta i behandling. Skal enda noe til før det er vondt,men smertene kommer gjerne på slutten av dagen. -Ønsker å ha litt energi igjen til jenta og mannen og ikke bruke meg helt opp i jobben slik jeg gjør nå. Dette holder jo ikke for å bli helt sykemeldt vil jeg anta, er jo ikke mer enn 7 uker på vei..... Så hvordan kan jeg legge det frem for at legen skriver ut sykemelding?? Hva bør jeg legge vektpå??
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Har du bekkenløsning så må du jo legge vekt på det, det er noe alle leger skal ta alvorlig. Jeg går i min 7 måned nå å sliter meg korsrygg å bekken, jobber som vasker. så å gå å vaske dagen lang er ikke bra. Ble sykmeldt 27 august å er nå sykmeldt til 11 november. Permisjonen min starter første uka på januar 08 så jeg blir vel sykmeldt til da. Jeg gikk til legen min å sa det at jeg plagdes med korsrygg å bekken. hun fant ut at jeg haddde å bekkenløsning, å sykmeldte meg. Men å sykmelde seg pågrunn av konflikter på jobb å div er ikke noe grunn for å sykmelde seg. synes ikke jeg da... men lykke til
Tony Soprano Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Bare si det som der er. At du rett og slett ikke orker. At du mistrives sterkt i jobben og at du, nå som du er gravid, er veldig sårbar og at det går på helsen løs. Trivsel er veldig viktig. Spesielt når man er gravid. Si at det ikke er så lett å få tilrettelagt ting på jobben sånn at du føler deg trygg og mesterer ting. Man skal ikke slite seg helt ut i svangerskapet. Det er ofte slitsomt nok i seg selv! Du burde ihvertfall kunne få en 50% sykemelding. Hjelper veldig det. Var selv sykemeldt mellom 40 og 60% fra uke 6 eller no. Fullt sykemeldt fra uke 18. Bare husk at det er ganske kjedelig å gå hjemme så mye. Får ikke nødvendigvis så mye mere energi av det. Men har du barn fra før er det kanskje litt anderledes...
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Ja,får nok spille på bekkenet. Var mye plaga forrige svangerskap,og nærmest sengeliggende de siste 3mnd (var student den perioden og ikke avhengig av sykemelding). Det med jobben er at det tar litt knekken på meg å ikke trives. Det å gå dag ut og dag inn uten å få noe energi fra jobben tapper meg veldig. Har nettopp flyttet til nytt sted og har heller ikke noe nettverk utenfor jobb, derfor det blir en stor del av mitt sosiale liv der. Men når folka der ikke hilser engang, er det ikke veldig hyggelig. Men er jo ingen grunn til sykemelding akkurat... Men hadde jeg ikke vært gravid ville jeg byttet jobb tvert! HI
Tony Soprano Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 At du ikke trives er absolutt en grunn for å bli sykemeldt! Veldig mange er sykemeldt pga det. Hvorfor skulle ikke det være gyldig grunn??
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Ja,må vel si noe slik. Synes bare det er ett nederlag å klage på jobben osv... Vil helst at legen foreslår sykemelding. Men har selvsagt ny lege og, som ikke kjenner meg...så tviler på om hun gjør det... Får nok ikke mer energi av å være hjemme, men har kanskje litt til overs til jenta mi om ikke annet... HI
Ikkelektuell Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Mistrivsel på jobben er, i en annen situasjon enn et svangerskap (men knapt da heller), absolutt ingen god grunn til sykemelding. I beste fall er det et symptom på en hang til å stikke av når ting blir ubehagelige. Blir det så mye hyggeligere å komme tilbake på jobb etter endt sykemeldingsperiode da, tror du? Problemene forsvinner da vitterlig ikke av seg selv. Med mindre man har tenkt å sykemelde seg for all fremtid, selvsagt. Sykdom er gyldig grunn til sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #8 Skrevet 13. oktober 2007 Mener på at mistrivsel på jobben er en gyldig og god grunn for sykemelding i et svangerskap. Det er ingen grunn til å stresses unødvendig når en går med et barn i magen. Desuten hender det OFTE at mistrivsel utløser fysiske plager som følge av stresset.., stressnakke (tro meg det vil du ikke ha) forstoppelse, diare, høyt blodtrykk.. En kan jo lage seg en liste.. men det er jo ikke ønskelig å sykemelde seg bare for fritidens skyld.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #9 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg er bare ansatt i jobben frem til sommeren og ville slutta hadde jeg ikke vært gravid. Men nå blør jeg,så kanskje det ikke blir noen aktuell problemstilling i det hele tatt....:/ Takk for særiøse svar uansett! HI
Tony Soprano Skrevet 14. oktober 2007 #10 Skrevet 14. oktober 2007 Jeab, hva er din definisjon av sykdom? Er det kun fysisk det eller? Høres rart ut spør du meg! Og hvorfor skal man vente til man blir syk med å sykemelde seg? Går an å få en full eller delsykemelding, for å unngå å bli syk. Det er både du og samfunnet tjent med!
Ikkelektuell Skrevet 14. oktober 2007 #11 Skrevet 14. oktober 2007 He, he. Jeg prøver igjen; la oss si at du faktisk kunne gå til legen din og si: "Du, jeg har en arbeidssituasjon som ikke er optimal, og det gjør at jeg ikke trives så godt der. Kan du sykemelde meg?". Legen lar deg slippe unna jobben en ukes tid eller to. Du blir hjemme og slapper av. Tar deg kanskje en kafétur eller tre. Hygger deg med barna. Alt som har med jobb å gjøre er skjøvet langt, langt bak i hjernens glemte avkroker. To uker går, og hva skjer så? Jo, tro det eller ei, men du må faktisk på jobb igjen. Du har selvsagt ikke særlig lyst, men du går på jobb, og det tar deg ikke mange minuttene å skjønne at der har ingen ting forandret seg. Situasjonen er nøyaktig slik den var da du stakk av, og muligens litt verre ettersom du flyktet hals over hode tilsynelatende for ingen grunn og lot kollegene ta støyten. Skjønner du hvor jeg vil hen? Du kan gjerne bruke argumentet om at samfunnet er tjent med forebygging av sykdom, men sykmelding er faktisk ikke veien å gå. Stikkordet er å ta tak i problemene og gjøre noe med dem. Det vil si at du må ta en konfrontasjon og et valg i stedet for å være hjemme i to uker og synes synd på deg selv fordi du synes jobben er kjip. Forsøk å gjøre noe med det i stedet, og hvis det ikke funker får du finne på noe annet. Eller, kan du kanskje bare sykemelde deg igjen, neste gang det blir uutholdelig? Å skyve problemet foran seg er neppe tjenlig for noen som helst, aller minst deg selv. Min definisjon av sykdom er den samme som den alment kjente, altså ved en diagnose.
Tony Soprano Skrevet 14. oktober 2007 #12 Skrevet 14. oktober 2007 Nja, skjønner tankegangen din. Men kan ikke si meg helt enig. Det er så mange flere sider ved en sak, og mennesker er så forskjellige. Er enig i at det beste nok ville vært å ta opp dette som et problem, forsøke å gjøre noe med det. Men ikke alle synes det er så lett. Vet f.eks at for min egen del, ville det vært så godt som umulig, pga den typen angst jeg sliter med. Har ingen diagnose, men angst har jeg like fullt! Det var faktisk litt sånn i min arbeidssituasjon nå. Jeg ble sykemeldt tidlig i svangerskapet bl.anna pga mistrivsel (selvfølgelig en del andre grunner og). Men jeg hadde bare jobb ut sommern da. Dette er selvfølgelig meg, men det jeg mener er at det er flere sider av en sak. Ikke alle greier å ta tak i problemer og ikke alle konflikter løses selv om man forsøker å løse dem. Å sykemelde seg endrer ingenting i arbeidssituasjonen, men av og til kan det være nødvendig med et avbrekk, en pause, for å klare å komme seg litt ovenpå igjen. Så kanskje man takler ting litt bedre når man kommer tilbake igjen. Synes det er trist at det så ofte settes likhetstegn mellom sykdom og det fysiske. Den psykise/mentale og sosiale biten tas ofte ikke hensyn til. Jeg har heldigvis en fantastisk lege som kjenner meg og mine problemer. Som jeg kan komme til å be om en sykemelding uten at han setter videre spørsmålstegn ved det, fordi han vet jeg ikke ønsker å utnytte/misbruke det. Det er det jeg mener!
Bobla :) Skrevet 14. oktober 2007 #13 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg VIL bli sykemeldt men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til??? Hvis du ikke vet hvordan du skal få det til, så er du ikke syk nok spør du meg. Synes det er alt for mange gravide (og andre for den sags skyld) som sykemelder seg alt for fort. "Det er jo mye bedre å være hjemme, man får jo penger for det og." Selv om man ikke er 100 % på topp absolutt hele tiden så bør ikke det automatisk føre til en sykemelding. Det er nå min mening i alle fall!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #14 Skrevet 14. oktober 2007 Du har helt rett i at jeg ikke er syk nok. Men jeg mistrives såpass på jobben at det går utover mitt familieliv. Og når jeg i tillegg merker at bekkenløsningen er på vei er det ikke verdt å "ofre" familielivet og helsa for jobben sin del. Starta i jobben i august, og ville sluttet hadde det ikke vært for at jeg er gravid. Jeg personlig er ikke i konflikt med noen, men når du kommer som ny og folk ikke hilser danner ikke det noe godt grunnlag for ett godt og positivt arbeidssted. I tillegg ble jeg lovt ting på intervjuet som ikke er blitt noe av,f.eks veiledningssamtale med ppt en time i uka pluss mye annet. Har forsøkt å ta opp enkelte ting,som at jeg sjelden får en halvtimes pause ol., uten at dette har blitt noe bedre. Er mye som kan nevnes, men det er ikke vesentlig i denne sammenhengen. Er jo en grunn til at jeg la dette på krangle og, selv om det er en reell situasjon for meg nå. Men som sagt så vet jeg at jeg ikke har en enkel, GOD grunn til å bli sykemeldt. Hadde bare håpet at helheten ville holde dersom jeg sa de rette tingene til legen.. HI
Suturtang Skrevet 14. oktober 2007 #15 Skrevet 14. oktober 2007 enig med jeab og amalies.mistrivsel på jobb er ikke grunn ti SYKemelding.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #16 Skrevet 14. oktober 2007 Den er jeg med på. Men hva kan jeg gjøre? Hvem vil ansette ei gravid dame med bekkenløsning?? Jeg har jo prøvd å snakke med jobben om forholdene. Det tar helt knekken på meg da jeg gruer meg til å gå på jobb HVER dag. Kom gjerne med forslag... HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #17 Skrevet 14. oktober 2007 Er du sikkert på at du har bekkenløsning? 8-0 Du er bare 7 uker på vei...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #18 Skrevet 14. oktober 2007 Ganske sikker ja. Hadde mye smerter sist, så vet hvordan det føles. Har vært hos fysioterapeut denne uken,og hun sa også at det var bekkenløsning og at det var kjempebra at jeg starta i behandling alt nå slik at jeg kan holde det stabilt... Kjente det i bekkenet før jeg fikk positiv test...:/ HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #20 Skrevet 14. oktober 2007 Legen ga meg bare rekvisisjon da jeg fortalte hvordan ting var... Hun tok ingen tester ol nei...men det gjorde ingen lege sist heller såvidt jeg husker? Skal legen gjøre dette? HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #21 Skrevet 14. oktober 2007 Mistrivsel på jobb er ABSOLUTT grunn nok til sykemelding. Moren min ble sykemeldt lenge pga problemer på jobb. Hun ble rett og slett fysisk syk av mistrivsel. Blodtrykket var for høyt og hun var konstant deprimert. Hun ble sykemeldt til hun fikk tilbake kreftene til å bytte jobb.
MaliMali- Lykkelig 2barnsmamma Skrevet 14. oktober 2007 #22 Skrevet 14. oktober 2007 Man kan ikke sykemelde seg pga mistrv sel alene. Jeg synes det er å utnytte trygdesystemet. Jeg sier ikke at vi burde gå tilbake til tidligere tider, hvor vi IKKE hadde trygdesystem og av den grunn måtte betale sykefravær selv.. men jeg synes alle burde tenke over hvilket system vi har og vurdere om man virkelig er syk nok til ikke å gå på jobb. Hadde du latt være dersom du ikke fikk lønn? Er det så ille at du ikke klarer å gå på jobb? (og ja, jeg vet selvfølgelig at mange hadde vært nødt til å dra på jobb uansett hvor syk man var.) Håper du kan finne en løsning med ledelsen ved din arbeidsplass. Det finnes bedre muligheter enn å 'gi opp'.
Ikkelektuell Skrevet 14. oktober 2007 #23 Skrevet 14. oktober 2007 Mistrivsel er ingen sykdom, verken fysisk eller psykisk. Å sykemelde seg pga mistrivsel alene er og blir utnytting av systemet. At det kan være godt med en pause har egentlig veldig lite med saken å gjøre. Det er sant at ikke alle greier å ta tak i et problem og gjøre noe med det, men å gå hen og sykemelde seg i stedet ligger jo helt i andre enden av skalaen igjen og er i mine øyne en forferdelig lite konstruktiv løsning på sikt. At mistrivsel kan føre til andre ting dersom det får skure og gå, det er et annet kapittel. Sykmelding i slike tilfeller er jo faktisk legitimt all den tid det foreligger symptomer på sykdom. Det er ikke disse tilfellene jeg er 'ute etter', jeg sikter til dem som sykmelder seg fordi jobben er dum, sjefen er teit og kollegene er ekle.
Ikkelektuell Skrevet 14. oktober 2007 #24 Skrevet 14. oktober 2007 Selv om moren din ble syk av å mistrives så er ikke mistrivsel en sykdom i seg selv - så nei, mistrivsel på jobb er ingen god grunn til sykemelding.
Ikkelektuell Skrevet 14. oktober 2007 #25 Skrevet 14. oktober 2007 "Jeg personlig er ikke i konflikt med noen, men når du kommer som ny og folk ikke hilser danner ikke det noe godt grunnlag for ett godt og positivt arbeidssted. I tillegg ble jeg lovt ting på intervjuet som ikke er blitt noe av,f.eks veiledningssamtale med ppt en time i uka pluss mye annet. Har forsøkt å ta opp enkelte ting,som at jeg sjelden får en halvtimes pause ol., uten at dette har blitt noe bedre. Er mye som kan nevnes, men det er ikke vesentlig i denne sammenhengen." Det er arbeidsgivers ansvar å holde det som loves ved en ansettelse, men når dette ikke skjer så faller ansvaret på deg som arbeidstaker (ja, hvem ellers?). Du må stå på krava, ikke sykmelde deg når ting blir vanskelig. Har du forsøkt å hilse på kollegene dine, eller forventer du at de skal bære deg i gullstol i runder på lærerværelset først?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå