♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 13. oktober 2007 #26 Skrevet 13. oktober 2007 min svigermor har sagt at hun synes det høres ut som en gammel dame om en kalles bestemor og at farmor er et bedre valg. hun er jo ikke 50 år engang så kan delvis være med på det svigermor blir farmor og svigerfar blir farfar her på denne siden.
*Lenn* :-)) Skrevet 13. oktober 2007 #27 Skrevet 13. oktober 2007 Hos oss er det mormor og farmor Koselige navn og utrolig praktisk fordi alle rundt oss vet med en gang hvem det er snakk om. "I dag er det farmor som skal hente i barnehagen" f.eks.... Syns også bestemor høres veldig gammelt og "satt" ut....
Hemmeligheten Skrevet 13. oktober 2007 #28 Skrevet 13. oktober 2007 hva med gomor og goffar. Du kan jo velge noe utradisjonellt om du ikke vil kalle henne d hun vil.
Sunniva78 har to små Skrevet 13. oktober 2007 #29 Skrevet 13. oktober 2007 Her har svigermor ytret ønske om å bli kalt bestemor:-) Helt greit for meg, hadde ikke tenkt over det om det hadde blitt farmor heller jeg. Mamma blir mormor:-)
♥En søt og ny søtnos i magen♥ Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter #30 Skrevet 13. oktober 2007 Uff, jeg føler meg rimelig dum som har tatt sånn på vei over dette. Det er artig å lese svarene her, og se at det er mange ulike løsninger. (Men jeg må legge til at jeg kan bli satt ut av de minste ting for tida. For noen uker siden så jeg Ole Ivars, eller hva de heter, spille den englesangen på frokost-TV. Jeg satte og sippa gjennom hele sangen. Og dette er musikk som normalt sett ikke ville rørt meg under NOEN omstendigheter...) HI
Curious74♥1jente&2gutter♥ Skrevet 13. oktober 2007 #31 Skrevet 13. oktober 2007 Hos meg har det altid vært mormor og morfar, farmor og farfar. Men datteren min har fått ett "ekstra"sett m besteforeldre siden jeg har "ny" samboer. Hos de bruker de bestemor og bestefar, så når sønnen min nå ble født passet det jo like greit å fortsette å bruke det. For da vet jo alle hvem vi prater om. Mamma`s foreldre: mormor og morfar Pappa`s foreldre(altså pappa`n til datra mi): Farmor og farfar Ste-Pappa`s foreldre: Bestemor og bestefar Om oldeforeldre sier vi navnet bak, som feks Oldemor Anna eller Oldemor Synnøve osv.( Eller så sier vi Olde-mormor om min mormor) :-)
mai mammaen til to Skrevet 13. oktober 2007 #32 Skrevet 13. oktober 2007 jeg syns du tar for mye på vei.. hun er farmor og syns at hun skal få bli kalt det om hun vil det..er jo ingenting galt med å kalle henne farmor? hva skal moren din hete da?
mai mammaen til to Skrevet 13. oktober 2007 #33 Skrevet 13. oktober 2007 førstegangsmamma 3 dager snuppa her sier bare oldemor da.. hun har tre stk.. men har ikke så veldig mye med dem å gjøre.. stortsett bare min farmor.. ene oldemoren er også great grandma .. for hun er skotsk.. men hun har bare sett snuppa 1 gang da..
mai mammaen til to Skrevet 13. oktober 2007 #34 Skrevet 13. oktober 2007 ble ikke ferdig med det jeg skulle skrive. en venninne av meg sa alltid oldefarmor og oldemormor. ev så kan man jo si oldemor anna og oldemor sigrid osv.. eller en kan bli kalt olla og en ollemor osv
Ezmeralda Skrevet 14. oktober 2007 #35 Skrevet 14. oktober 2007 Hos oss velger de SELV hva de vil bli kalt for... Min mamma vil være mormor, samboers mamma farmor.
Ezmeralda Skrevet 14. oktober 2007 #36 Skrevet 14. oktober 2007 oldemormor, oldemorfar, oldefarmor og oldefarfar. Litt tungvint, men barna greier det fint, så det er ikke noe problem hos oss.
ennah78 Skrevet 14. oktober 2007 #37 Skrevet 14. oktober 2007 Det lureste er nok å la de bestemme det selv hva de vil bli kalt.. mine forledre blir kalt mommo/bei (gutten funnet på selv ) og mammens forldre blir kalt besta/besten
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #38 Skrevet 14. oktober 2007 Her har vi valgt at besteforeldrene skal kalles for farmor og farfar, mormor og morfar. Hvis barna tilfeldigvis skulle begynne å kalle de noe annet ved egen vilje, så er det helt ok. Enkelt å forklare hvem besteforeldrene "er" på denne måten synes jeg.
lykkelig-mamma Skrevet 14. oktober 2007 #39 Skrevet 14. oktober 2007 Da har jeg en utfordring til dere! Min mor: Regner med at mamma vil kalles momor Min mors samboer: Min far: Regner med at pappa vil kalles morfar Min fars samboer: Samboers mor: Samboers far: Deteblir en utfordring synes jeg.Ønsker jo ikke å trå på noens tær...
Simbasa Skrevet 14. oktober 2007 #40 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg tror valget av navn på besteforeldre er veldig personlig, og hva vi føler rundt det i stor grad handler om hva vi selv kalte dem og det forholdet vi hadde til dem. Selv kalte jeg mormor og morfar for bestemor og bestefar og farmoren min for farmor. Bestemoren min var en varm, omsorgsfull kvinne der vi barna stod i sentrum når vi var på besøk. Farmoren min var tøff, intellegent, samfunnsengasjert og hadde alltid huset fullt av folk, noe som gjorde at hun sjelden lekte med oss. To flotte kvinner på hver sin måte, som jeg har kjempestor respekt for, men bestemor er for meg et koseligere ord enn farmor. Hva mitt barns besteforeldre skal hete kommer jeg imidlertid til å la besteforeldrene velge selv. Da regner jeg med at mormor og morfar blir bestemor og bestefar, og at farmor og farfar blir farmor og farfar. Skulle farmor og farfar ville hete bestemor og bestefar, så vil nok mormor og morfar bli besten og besta da de allerede har et barnebarn som kaller dem det.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 14. oktober 2007 #41 Skrevet 14. oktober 2007 Hehe...de vil gjerne ha et ord med i laget de som skal bli besteforeldre, tydeligvis=) Hos oss blir mine foreldre Bæssmor og Bæssfar, mens min manns foreldre blir Farmor og Farfar.
Måånestråle Skrevet 14. oktober 2007 #42 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg kommer til å spørre de kommende besteforeldre om hva de selv vil at barnebarna skal kalle dem, det må de få bestemme selv synes jeg!
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 14. oktober 2007 #43 Skrevet 14. oktober 2007 Her har de også valgt selv, og alle tre parene vil være besteforeldre. De syns alle det høres mer "koselig" ut enn mormor/farmor osv, så folk er forskjellige! Hadde vært lettere om de kunne valgt litt mer praktisk men.. Hehe..
venter på junior:) Skrevet 14. oktober 2007 #44 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har alltid kallt min biologiske bestefar for " Besse" og ste- bestefar for Bestefar, rett og slett fordi jeg hadde mest kontakt med han. Kaller fortsatt min kjære mormor for "Bistan", hvor jeg har fått det fra, aner jeg ikke... Farmor er min farmor, og søskenbarnas mormor, det var jo litt rart når man var mindre (Skal vi spørre farmor om en is? Ja, vi spør MORMOR om en is!) Tror vi skal la ungen ordne det sjøl, kan jo spørre hva de helst vil bli kallt. Lure tips det det med "oldemormor" "oldefarmor"osv, og "oldemor -navn" Kanskje man kan si "oldemor på - stedsnavn" f. eks? Tror det ordner seg ganske naturlig jeg.
Smellt P. Tjukka Skrevet 14. oktober 2007 #45 Skrevet 14. oktober 2007 For meg er bestemor en tittel som man gjør seg fortjent til ! Beste mor ... Farmor er litt kaldere i mine øyne , så det passer vel godt til din svigermor ! Jeg syns det er så fjåsete av voksne folk å si " Jeg vil bli kalt ditt og datt , og ikke det for da høres jeg så gammel ut ... "
Gemini7 Skrevet 15. oktober 2007 #46 Skrevet 15. oktober 2007 Enig m Smellt P.Tjukka:) famor er kaldt, stramt og surt, mense bestemor er er varmt og koselig;) Veldig subjektivt selvsgat, siden jeg alltid har kalt mine besteforeldre bestemor og bestefar, på begge sider. Og det fortsatte jeg ufortrødent med da jeg fikk barn selv også. Min mor ymtet om at hun kunne tenke seg å kalles mormor, men det synes jeg høres litt 'pent' og fjollete ut, vi er fra bygda, og der sier vi bestemor! Synes det er en tillitserklæring å bli kalt bestemor jeg da! Ble jo masse styr på sambos side, for svigermor insisterte på at de skulle kalles "mor og far" (!), men det skulle bli over mitt lik!! (Hun proklamerte med største selvfølgelighet overfor en venninne at de skulle kalles det, mens jeg var til stede og uten å spørre meg en gang, hva vi hadde tenkt!! Og da tenkte jeg bare at det skal vi nå få se på!! Hun prøvde etter beste evne å indoktrinere jenta ved å hele tiden kalle seg 'mor', hver gang jeg sa 'bestemor', var SÅ irriterende, Jeg mener det er opp til foreldrene hva barnet skal si. Sambo følte og det var unaturlig å kalle sin mamma for 'mor', selv om han sa det om besetmora si. Så svigers måtte gi tapt til slutt gett, det ble bestemor!
Lilje74 Skrevet 15. oktober 2007 #47 Skrevet 15. oktober 2007 Hos oss blir det mormor og morfar om mine foreldre, bestemor og bestefar om hans mor og hennes nye mann, og farfar om hans far. På den måten får alle sitt eget navn. Personlig hadde jeg mormor og morfar og farmor og farfar og har alltid sett på "bestemor og bestefar" som en slags yrkestittel... mormor var jo min bestemor og det var farmor også... Mormor og farmor er veldig koselige ord. Men alle ord blir veldig koselige når det er det man blir vant til. For barnet blir det bra uansett. Det er bare det at vi må svelge litt egen nostalgi en gang iblant.
d 76, juli 06 & des 07 Skrevet 15. oktober 2007 #48 Skrevet 15. oktober 2007 Her bestemte jeg at det skulle være Mormor og Morfar. De glemmer seg mange ganger og sier bestemor og bæssfar, men tar seg i det. Hihi, de kjenner sin hormonelle, bestemte datter ;-) På sambo's side ble det automatisk bestemor og bestefar. Marcus er barnebarn nr 9! De andre barnebarna sier mormor/morfar og bestemor/bestefar (barna til sambo's bror) Skønner HI's reaksjon godt. Jeg tar kjempemye på vei for sånne fillesaker selv. Og det er fryktelig mye værre når det gjelder svigers enn min familie...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå