Gå til innhold

Skal hun hete bestemor eller farmor?

♥En søt og ny søtnos i magen♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde besøk av svigermor her en dag. Besøket var hyggelig nok det, men jeg satte teen i halsen da hun proklamerte at hun ikke vil kalles for bestemor. Det syntes hun høres så gammelt ut, og vil ikke "hete" det. Hun vil at vi skal kalle henne for farmor istedenfor.

Jeg vet at dette er en fillesak. Men.... jeg har aldri sagt farmor selv, nettopp fordi jeg synes at det høres stivt og gammeldags ut. For meg blir dette en stor kamel å svelge... Og jeg ble faktisk litt såret.

Tar jeg alt for mye på vei???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da jeg vokste opp hette pappas mamma farmor og mammas mamma bestemor.

De er jo bestemor begge to så egentilig skulle mammas mamma hete mormor...

Hos oss nå blir mannen min sin mamma farmor og mammaen min bestemor.

Sånn er det bare:)

Skrevet

egentlig bestemmer jeg dette synes jeg da...Men det kan være det er hormonene som styrer dette da;)

Håper ikke kamelen er for stor da...det kommer seg sikkert naturligt når den kommer!

Skrevet

Jeg har alltid hatt farmor og mormor. Og det blir det nok her i gården også=)

Skrevet

Hos oss får de velge selv hva de vil "hete". Synes det er opp til dem, men folk er jo forskjellige.

Skrevet

Hos oss har det alltid vært mormor og farmor, men hos sambo har det vært bestemor. Tror nok det automatisk blir mormor og morfar, ettersom det er det vi er vant til. Hos sambo vet jeg ikke, men det får de bestemme selv :o)

Skrevet

synes farmor hørres bedre ut jeg;) hos oss blir det:

sambos mor:farmor

sambos far:farfar'

min mor:mormor

min far:morfar

men jeg synes det er verre med oldeforeldrene, barnet får 4 stk, hva kaller dere dem??

Skrevet

Jeg ville vel trodd at dette kom litt av hva barna begynner å kalle dem for jeg.. Ser på sånn det er hos søstra mi. Der var det liksom bestemt at de skulle være morfar og mormor, og bestemor og bestefar. Men det endte opp med Osse og Mojje, og Beste og Besta. Tror ikke det kommer til å forandre seg. Syntes det virker litt dumt å planlegge..

Skrevet

Hehe.. jeg er vant med mormor og farmor, og mannen min er vant med bestemor;) Kan det ha noe med hvor i landet man er i fra tro? hmm..

Skrevet

Samboeren min sin mamma vil kalles farmor, og det er et "fremmed" ord for meg som alltid har sagt bestemor til min farmor.

Men, det er ungen som tilslutt bestemmer uansett...

Min eldste niese kalte både morfaren sin og farmora si "motta" i over et år, samme hvor mye vi kalte dem morfar og bestemor ;)

Skrevet

Vår får 6 oldeforeldre, og vi kommer mest sannsynlig til å omtale dem som "Oldemor Gunvor", "Oldefar Reidar" osv.. :)

Skrevet

Jeg kaller min egen farmor for mor,derfor lar jeg det der være opp til sambo.. Jeg tror de har blitt enige om bestemor. Så blir mine foreldre mormor og bestefar.

Men på sambos side er de jo skilt hele bøtteballetten. Så da blir det farmor og Tom(?) og farfar og Gro.. Aner ikke helt åssen vi skal gjøre akkurat det der ass... Veldig forvirrende.. Synes jeg iallfall for en liten en.

Skrevet

Det er da ikke ungen som bestemmer! En unge vil si og gjøre det foreldrene har lært den til å si. Jeg sa "dammon" om farmor ei lang stund, men det var jo fordi jeg ikke selv klarte å si "farmor". Dersom mine foreldre da hadde gått over til å si "dammon" de også, så ville jeg kanskje fortsatt med å si det. Men når de ble ved med å si "farmor" så lærte jeg også at det var det hun hette. Jeg er veldig imot å lære ungene tullespråk, selv om det kan virke koselig. "Å se der er voffvoffen", for eksempel. Vi hjelper ikke ungene våre i det lange løp når vi snakker babyspråk til dem

Skrevet

En må jo uansett planlegge hva en skal kalle dem når du snakker om dem til barnet. Hva barnet til slutt måtte kalle dem er jo en annen sak.

Skrevet

Jeg har selv alltid sagt farmor, men av en eller annen grunn synes jeg også farmor er litt stivt og upersonlig. Vet ikke helt hvorfor, men vil derfor også helst at svigermor blir kalt bestemor. Skjønner jo at det er barnet som til slutt bestemmer dette, men.. Jeg har også alltid sagt mormor og bestefar, så derfor må jo det forandre seg litt. Tror det er litt rart for resten av familien min at pappa skal bli en morfar, det har vi liksom aldri brukt før. :P

Skrevet

Jeg har alltid brukt farmor og farmor + farmor og bestefar

men jeg synes de kan få velge selv. da det er ikke du som skal bestemme dette det er de som skal gå rundt å bli kalt dette resten av livet sitt. de fortjener å velge det selv. selvom DU er vant til noe helt annet. synes du tar for langt på vei jeg altså. mamma og pappa skal få bestemme selv her i hus. (men mamma kaller seg bestemor her i hus da til valpen min:P)

Skrevet

Jeg for min del synes at bestemor/bestefar er stivt, upersonlig og gammeldags.. For ikke å snakke om forvirrende.. Når man sier mormor/morfar og farmor/farfar skjønner jo alle hvem det er snakk om, altså på hvilken side av familien det er.. Har selv alltid brukt mormor/morfar/farmor/farfar når jeg har snakket om dem til andre, men bruker mor og far når jeg snakker med dem..

Skrevet

Vi fikk samme beskjed av de som skal bli farmor og farfar her i gården. Bestemor og bestefar høres så gammelt ut sa de, men helt i orden for meg for jeg har aldri likt bestemor og bestefar, jeg har alltid sagt farmor, farfar, mormor og morfar...

Skrevet

det med at det er barna som bestemmer WHAT!! er det dommeste jeg har hørt, er jo vi som foreldre som sier feks nå skal vi til mormor og morfar. de lærer av oss. barn beg jo med tullenavn til og beg med for de har ikke språket i orden. . . synes at mange foreldre forvirrer barna med å si deres navn på folk, for en dag så skal de si det som er rett så forstår de ingenting. . .

men er enig at det er vannskelig. jeg har selv sagt mormor og morfar, besta og far, istede for farmor og farfar, men det pga av min farmor ville bli kalt besta, ikke noe jeg selv fant på å si;)

Skrevet

Dette har jeg også tenkt på.

Jeg har alltid kallt besteforeldrene mine mor- og farmor og far- og morfar. Sambo kaller sine for bestemor og -far. Synes det er veldig tungvint når han hver gang må presisere at det er bestemor og -far som bor der eller der, for at jeg skal vite hvem han mener...

Vet enda ikke hva vi ender opp med å bruke. Vi får vel sankke mer om det. Tror forresten også at barnet ender opp med å si det vi sier hvis vi er konsekvente.

Skrevet

Hos oss fikk sambos mor velge selv om hun vil bli farmor eller bestemor. Og etter hvert valgte hun farmor, noe jeg synes er fint da jeg selv er oppvokst med farmor og farfar, mormor og morfar. Jeg synes det er mere personlig, og det froklarer hvem de er. Bestemor og bestefar er litt mer gammeldags.

Hos mine foreldre var det en selfølge at de skulle bli mormor og morfar. Og siden min samboer har en stefar som er som en ekstra far og som vi har veldig god kontakt med, så spurte vi om han ike ville være bestefar, å det ville han gjerne. Ville at han skulle være noe mer for lillegutt en bare "navnet".

Skrevet

Hei!

Hos oss blir det farmor og mormor, så er det ingen av dem som blir fornærma for at den andre får hete bestemor ;-)

Skrevet

jeg har sagt til sambo at foreldrene hans skal bli kaldt farmor og farfar, slik var det på min pappas side også kaldte mamman hans for farmor, og det er jo det som egentlig er riktig.....synes ikke noe om at de skal heter bestemor og bestefar for det er jo på jentas side!

sambo kaldt sine for besten og besta men det har jeg sagt klart i fra at det kommer ikke på tale.....nå var jo svigerfar fra sogn og det er kanskje vanlig der borte men ikke på østlandet!

min mamma ville ikke bli kaldt for bestemor for det høres så gammelt ut hehe selv om hun blir 70 år så ser hun ikke en dag eldre ut en 60!

så vi kalder mine foreldre for mormor og bestefar :)

Skrevet

Det fikk de velge selv :)

Skrevet

Her får besteforeldrene velge selv! Er jo de som skal bli kallt det! Har ingen betyning for meg! Og til syvende og sist er det barna som bestemmer.. Så her blir det slik:

Min mamma: Mormor

Min pappa: Bestefar

Samboers mamma: Farmor

Samboers pappa: Farfar

Her har de tre oldeforeldre og to av dem bor i landet her og de går som oldemor og oldefar. Har en til i Danmark som sønnen vår kun har møtt en gang. Men kaller han for oldefar for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...