Gå til innhold

Om å kysse barn på munnen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

*blomster og bier-23.11* og yummymummy78

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og kan si det er nokså sjelden barn prøver å kysse hverandre på munnen.

Det faller dem overhodet ikke naturlig å gjøre slikt med mindre foreldrene har lært dem denne oppførselen.

Det trenger ikke være ekkelt for dem som gjør det, men jeg skjønner ikke helt tankegangen bak det når en bøyer seg ned for å kysse en dager gammel baby på munnen.

Og selv om smitte kan virke som trivielt for dere så er det problematisk for oss i barnehagen å måtte forklare unger at "akkurat idag som du har masse snørr skal du kanskje la være med det..."

Jeg mener det er et overtramp å lære sine unger å kysse andre unger som ikke er vant til dette på munnen. Man må respektere andre foreldre på dette selv om dere synes det er tullete.

Hold det isåfall innenfor familien, s er det ingen som blir støtt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før jeg ble mor tenkte jeg også at mitt barn ikke skulle kysse andre på munnen. Men ting blir ikke alltid som man har tenkt,og når ditt elskede barn kommer til deg og vil gi deg en skikkelig god suss på munnen, kommer du da til å snu deg bort? Barna ser jo at mamma og pappa susser og vil gjerne gjøre det samme. For meg er det¨nå helt naturlig å susse min datter på munnen. Hun liker å gi susser til besteforeldrene og tanter og onkler også. Dette synes jeg ikke veldig mye om i utgangspunktet, men hun viser de jo bare at hun er glad i de, og det får hun gjøre på sin måte. Hun susser ikke fremmede,eller bare bekjente på munnen, det er forbeholdt de hun er aller mest glad i.

Skrevet

Jeg har aldri godt inn for å lære mit barn å kysse på munnen,men barnet har begynt med det selv på ,eg og pappan,men jeg har ikke stoppet det..blitr på en måte å straffe litt det og syns jeg.

Barnet mitt kysser ikke alle og enhver da,mormor/farmor og foreldre er de eneste jeg har sett!

Også har det jo litt med alder og gjøre også,mitt barn er 3,syns det virker litt mer merkelig for min del når det gjelder skolebarn...min mening!!

Skrevet

Jøss, jeg synes mange av disse innleggene er veldig "norske".

Vi skal ikke så langt unna dette fjellberget før det er helt naturlig å kysse og klemme på små barn. Det må da være fryktelig mange flere 'situasjoner' som er mer skadelige for våre barn.

Jeg kan godt forstå at utlendinger kan oppfatte oss som kalde og introverte, dersom kyss og klem på våre små kan gjøre så oppskakende inntrykk.

Skrevet

Å kysse og klemme er jo helt i orden. Men å kysse på munnen blir litt sånn... kjæresteintimt synes jeg. Kysser jo ikke vennene mine eller familien min på munnen når jeg møter dem. Blir litt som å skulle ta dem på rumpa det. Og tenk for en nesestyver denne 6-åringen plutselig kommer til å få når han kysser på en eller annen i pur godvilje og vedkommende blir sinna for det.

Skrevet

synes det er greit at jeg og samboeren får kysser gullet når h*n er liten, men synes ikke det er greit at venner og kjente går å nusser på gullet mitt... klem holder vel i lange baner

Skrevet

sønnen min susser meg på munnen rett som det er..det gjelder for pappaen også og av og til andre..

vi har på ingen måte presset han eller oppfordret han til det,men han startet med det av fri vilje etter å ha sett mamma og pappa susse..

På samme måte sier han også at han elsker oss,ikke at han er glade i oss.. Og herlighet..hva er galt med det???ingen verdens ting...han er en oppegående normal gutt som trives med livet og er glade i de rundt seg...

herlig unge!! :)

Skrevet

helt enig med deg ,hvorfor skal mann kysse på munn holder lenge med kyss på kinnet hvis mann skal kysse noen

Skrevet

Jeg ''kysser'' gutten min på munnen, årøver hvertfall han gaper bare=P

Men det er kun jeg som skal det,ingen andre, det er litt ekkelt=S

Skrevet

I familien vår har vi ikke tradisjoner med å kysse andre på munnen, det er forbeholdt oss som er kjærester. Men kjenner til at flere gjør det.

Det er jo like greit å lære seg å klemme og kysse på kinnet istedet. En far bør kanskje ikke kysse tenåringsdatteren sin på munen... Hmm... Skeptisk.

Skrevet

Vi har aldri kysset vår datter på munnen( hun er nå snart 6 år), men hun har faktisk prøvd å kysse oss på munnen. Vi synes det har vært så unaturlig at vi har sagt nei til det. Hun har også sluttet med dette nå. Hun hadde en periode hvor hun prøvde dette hele tiden. Nå nusser hun oss bare på kinnet, og hun har ikke tatt noen skade av å få et nei på dette. Det er jo bare å fortelle at det er noe som hører kjærester til. Hun har også fortalt oss at hun og en jevnaldrende gutt i barnehagen har nusset hverandre på munnen. Det tror jeg bare er en fase som noen barn skal igjennom. Og, jeg er enig med de som sier at barnet kan få seg en mindre hyggelig overraskelse hvis plutselig den som blir nusset blir skikkelig sinna, da man har trådt over dennes grenser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...