Gå til innhold

Har to venninder som skal ta abort til onsdag:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enig med deg, Hormontrolle. Vi hadde heller ikke helt planlagt å bli gravide riktig ennå, og på mange måter passer det ikke så godt akkurat nå. Men jeg tenker som så at så lenge man er voksen nok til å ha sex, må man også være voksen nok til å ta ansvaret hvis man skulle bli gravid. Det gjorde vi, for meg var ikke abort et alternativ en gang. Vi prøver å legge så mye som mulig til rette for at det skal bli bra, og elsker lillegutt så høyt allerede at jeg aldri ville byttet han mot noe!

Jeg er enig i at abort er et valg man må kunne ta hvis det er veldig gode grunner for det, og forstår også at det må være et utrolig vanskelig valg.. Men samtidig tror jeg at man også kan legge ting til rette hvis man virkelig vil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har ikke blandet seg i det!Hun har ikke nevnt noe til dem!

Hun føler bare for å skrive ned sine tanker om det her og det må hun vel få lov til?

Jeg skriver mye dritt her som jeg ikke snakker med venner om:=)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Men nå vet vi jo ikke grunnen til at hun tar abort (heldigvis...greit å ikke bli utlevert på nettet av andre når en skal ta abort), så vi vet jo ikke noe. Kan jo hende at hun fant dette ut seint. En senabort er jo vanskeligere å gå igjennom enn en "vanlig" abort så jeg tenkter faktisk at hun har en meget god grunn til det. Men uansett hennes valg og hun har sin grunn uansett åssen jeg eller du ser på det...var tydligvis god nok for abortnemda.

Både de som er for og i mot abort vil ha aborttallene ned...tror det er svært få som jubler fordi noen tar abort. Grunnen til at jeg er for selvbestemt abort er at kvinnen har rett til å bestemme over sin egen kropp og liv. Jeg reagerer negativt når noen begynner å snakke om babyer og barn...det er jo snakk om embryoer og fostere som ikke er levedyktige. Ja, det er liv, men ikke på samme måte som det livet det kan bli.

Har aldri hørt om noen som har tatt abort for å drøye barneplaner 1-2 år...eller, kanskje ei som blei gravid veldig tett etter fødsel. Så for meg virker dette ikke særlig utbredt. Har heller ikke hørt om dem som bruker abort som prevansjon, men fått høre at andre kjenner slike. Det er jo bare teit siden det slettes ikke er prevansjon...det hindrer en i å få barn ja, men det hindrer en ikke i å bli gravid. Sløsing av penger og ressurser fordi noen damer ikke gidder å beskytte seg. Men heller det enn skjerping av abortloven.

Skrevet

Neimen herregud??????

Har vel aldri sakt at dette er noe som angår meg!

Jeg må vel for svarte få lov å slippe meg litt fri her inne, som alle andre får lov til?

jeg sier jo ingenting til disse vennindene mine annet en at jeg støtter dem!

Ingen her inne vet hvem jeg snakker om, og hvis jeg syntes det er trist, må jeg få lov til å syntes det...

Jeg har vært der fra dag en, og tro meg, de tar dette som ingenting!!

Hun ene har gjort det et par ganger før til og med og syntes det er helt ok.

Så ikke kom hær og fortell meg om hvor tøft de har det...

Sorry, overreagerer kanskje litt, men syntes jeg har rett til å lage et innlegg der jeg skriver mine meninger og hva jeg tenker på.

Skrevet

Uplanlagt og uønsket er ikke det samme. Slå det opp i ordboka hvis du ikke skjønner forskjellen.

Skrevet

Ikke sant;o)

Kan ikke akkuart gå til en felles venninde og si hvor trist jeg syntes dette er!

Skrevet

Hvis man får innvilget abort etter 4 mnd er det faktisk en grunn for det!

Forøvrig er uplanlagt og uønsket ikke det samme. Det er STOR forskjell. Datteren din var åpenbart ønsket, selv om du ikke akkurat planla at hun skulle komme.

Skrevet

orker bare ikke ta del i diskusjonen...men dette her er det bare kvinnfolk som klarer...vri og vende, sure og krangle, spydig og frekk i en "hærlig blanding"....Tror ikke det var HI sin intensjon dette her....

Skrevet

ok kansje vi bør droppe denne diskusjonen før vi ender opp med å bli kleine og usaklige her..

Skrevet

Blir utrolig trist og provosert av denne tråden. Hvorfor i huleste mener så mange at de har en rett til å fordømme andres valg, bare fordi de selv har tatt et annet? Kan noen av dere svare på det?

Trådstarter sier først:

"Støtter dem jo selvfølgelig uansett hva de velger å gjøre, men har prøvd hardt for å prøve og fraråde dem abort."

Hva slags støtte er det? "Ikke gjør det altså, ikke gjør det altså". Det oppleves nok vannvittig støttende å høre det fra en "god" venn, når man er i en vanskelig situasjon.

Andre i tråden omtaler abort som "enkelt". Jeg har snakket med mange unge kvinner som har tatt abort, og jeg lover at ikke en eneste av dem synes det var enkelt! Myten om at jenter bruker abort som prevensjon er STERKT overdrevet. Kvinner vet at de har et liv i magen, og de tenker nøye gjennom det før de fjerner det.

Når det gjelder seinaborter, blir det bare innvilget dersom det er en grunn til det. Vi vet ikke grunnen, men uansett hva den er skal det respekteres.

Forøvrig er 19-24 den vanligste alderen hvor jenter tar abort. Mange studerer da, og føler ikke de har mulighet for å klare studier mens de har barn. Noen her hevder at disse jentene burde være "så voksne at de vet bedre", men herregud, tror dere de prøvde å bli gravide? Folk kan ha uflaks! Og så fordømme dem fordi de samme jentene føler at barn passer 1-2 år senere.... Kanskje de er ferdige med å studere da f.eks, eller de har fått en fast jobb... Livet kan forandre seg mye på kort tid, særlig når man er ung!

Forøvrig blir jeg også grenseløst irritert av påstanden "to nydelige barn mindre på jord". Nydelige FØDTE barn dør som fluer hver bidige dag! Ta deg en tur til et hvilket som helst afrikansk barnehjem og grin deg i søvn de neste 6 månedene. For det lover jeg at du vil! Jeg synes INGEN har rett til å synes synd på de ufødte så lenge det er så mange levende som lider! Når alle barn som allerede er på denne jorden har det godt kan man begynne å bekymre seg for de ufødte. I f.eks Sierra Leone dør 293 av 1000 fødte barn i løpet av det første året.I Norge dør 3. Det betyr at 290 av disse NYDELIGE 293 fødte ungene ville vært reddet dersom de hadde hatt litt mer flaks med foreldrenes geografiske plassering. Det kan man kalle tragedie, og det kan man ta inn over seg og synes er trist. Ikke at to foster, som ikke er ønsket en gang, blir abortert.

Et pørsmål til: Er det ingen av dere som skammer dere av å rakke ned på kvinner i en vanskelig situasjon? Dere vet jo ikke engang grunnen til at de velger å ta dette valget!

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Nå tok Hormontrolle tilbake det med "enkelt"/lett da jeg gjorde henne oppmerksom på hva hun faktisk skreiv.

Og det er vel 165 barn pr 1000 (tall fra 2004) som dør i Sierra Leone i løpet av det første leveåret, det tallet du her er vel barnedødligheten, dvs i løpet av de 5 første åra. Dette er selvsagt ALTFOR høye tall, og jeg gråter når jeg tenker at disse talla faktisk representerer små barn som dør!:-( I tillegg har vi jo alle som overlever om som lever i ekstrem fattigdom og nød. Det er tragedien, ja!

Skrevet

Hun tok det ikke egentlig tilbake slik jeg oppfattet det. Hun skrev at "det ikke er sikkert at det er enkelt". En aldri så liten-forskjell vil nå jeg si....

Du har rett ang. tallene. Globalis.no har oppdatert tallene siden sist jeg var inne der....evt har jeg blingsa- eller begge deler. Jeg ser nemlig at tallene for andre land er endret også. (Deriblandt Norge). Sierra Leone pleide å skille seg klart ut fremfor andre land når det gjaldt spedbarnsdødlighet, mest sansynlig pga borgerkrigen. Desverre ligger de i verdenstoppen enda, sammen med Afghanistan.

Uansett har jeg sett mange nok levende barn lide, til at jeg blir temmelig fornærmet og opprørt på deres vegne over at noen kan ta på vei over de som ikke engang er født enda.

Skrevet

Herlighet.. Selvfølgelig er jeg enig i at disse tallene er helt grusomme.. Men jeg synes likevel det blir å dra det litt langt å dra det inn akkurat her.. Denne jenta snakker om to venninner som venter barn. Kanskje hun synes de hadde blitt flotte foreldre, og vet også mye mer enn alle oss andre. Hun sier også at hun synes det er trist ettersom hun har en sønn, og kanskje nettopp derfor kunne ønske at venninne ville beholde barna sine. Jeg sier ikke at det ikke er riktig for dem å ta abort, og dømmer dem heller ikke for å gjøre det. Så klart kan abort være det riktige valget å ta i mange situasjoner, men jeg synes at hun skal få lov å si at hun synes det er trist. Selv om det er tusen ting som er tristere enn at noen tar abort, trenger man jo ikke akkurat gi henne huden full for det.. Det jeg har vært uenig i er at det "bare" er et embryo etter to og fire måneder.. Og jeg sier også at jeg tror mange aborter kunne vært unngått hvis man klarte å tenke litt utenfor boksen. Er selv student, vet det kommer til å bli knallhardt, men tror også det er verdt det!

Skrevet

Spiller det noen rolle om hun synes de ville blitt flotte foreldre, når de åpenbart ikke synes det selv?

Skrevet

Nei, men det er kanskje derfor hun synes det er trist.. Og det må hun da få lov til å synes? Blir som å si til noen som ligger rett ut med influensa: Det er ikke noe synd på deg, folk dør av kreft hver eneste dag.. Alt er relativt. Dette er folk hun kjenner, blir kanskje litt mer påvirket av det på den måten..

Skrevet

Nei, det blir som å synes synd på seg selv fordi vennindene har influensa....

Er forøvrig uenig i at det er for langt å nevne at levendefødte barn lider, all tid hun omtaler foster som "barn" selv. At du synes det blir å trekke det for langt, er kanskje fordi man ser forskjellen mellom barn og foster, når man setter det hele litt i perspektiv....

Skrevet

Nei nå får du gi deg! JA til fritt abortvalg i Norge!

Skrevet

Vil ikke kalle det å nevne når man ramser opp en hel masse tall og sånt. Jeg forstår tankegangen, men samtidig synes jeg det blir litt på kanten ettersom dette er noen i hennes omgangskrets og på den måten er nærmere knyttet til henne. Hadde forstått det om det ble nevnt, men synes det å skjelle henne ut fordi hun synes dette er trist, blir helt feil.

Skrevet

Kanskje denne diskusjonen går litt langt?

Jeg har får 4 år siden tatt en abort. Tiden var ikke inne for det rett og slett. Jeg var midt i utdanning og etter min mening litt for ung. er 22 år nå. Jeg gikk på prevensjon, så det er sagt. Det var et valg vi, og bare vi tok den gang. Vi så vi ikke kunne gi et barn det vi ønsket om vi skulle holde barnet. Vi har ikke angret på den bestemmelsen! Det er absolutt ikke alle som angrer etter en abort. For min del visste jeg, og vet fortsatt at det var rett avgjørlse. Nå har vi bestemt at tiden er inne, og prøver å bli gravid. det handler ikke om at det beklagelig dør mange barn om dagen, det beskymrer oss alle! Det handler om konsekvensene om å bestemmeseg om å beholdeet barn. Evnen til å se om du kan gi barnet et godt liv eller ikke. Det er nokk barn som lider pga foreldrenes skyld. Jeg vil ikke ta et barn inn i verden uten å kunne gi det et godt liv. Det viktigaste er at det barnet du har "kontroll" over har det bra.

Vi er veldig glade for at vi hadde det valget den gang. Nå er vi mye bedre rustet til å ta vare på et barn.

Så la de ta det valget de mener er riktig for dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...