Gå til innhold

Hva er egentlig galt med desember barn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er født 3 juledag og han er veldig bevisst det at kan vi planlegge når vi ønsker barn så skal vi unngå desember!

Dette sier han pga:

- Svært ofte en samlet gave i stedet for en julegave og en bursdag.

- Blir liksom snytt for et selskap, er jo selskap uansett

- Alltid sist til alt, som han sier... sist med lappen, sist med å kjøpe øl ect

- Alle sier hvor kjipt det må vøre å være født midt i jula-

Og husk dette bryr han seg ikke om som voksen,men som barn var det veldig sårt mange ganger......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om mitt barn er født i desember er jeg fast bestemt på at han ikke skal få en samlet gave! Og vi kommer alltid til å gjøre stor forskjell på hans bursdag og jul! Vi kjøpte bursdagspresangen hans nå i forge mnd, hva gjør det om den ligger inne pakket en stund??

Nei dagen hans skal han få ha, samme om det er jul eller ikke! Vi vet om dagen hans allerede et år i forveien, så å planlegge dagen litt ser jeg ikke på som noe stort problem!!:) Kommer ikke akkurat så brått på!;)

Og det med modenhet og skolen, tror jeg ikke har så mye å si om når på året du er født! Ja, selvsagt i noen tilfeller, men ikke alltid. Mitt søskenbarn, som er født i mars, sliter mye på skolen, og ligger alltid sist osv.. Men det "feiler" han ikke noe...

Selvsagt vil det være trist for gutten min at han blir den siste til å få lappen, eller komme inn på puben osv ( greit for mor da...) Men det vil ikke vere slik hver gang han fyller år! Heldigvis!!

Trenger ikke om å være kjipt å fylle år i desember, med mindre vi voksne gjør det slik.... Er et valg vi kan ta!!

Skrevet

Hei, jobber i skolen med 1 og 2. trinn, og må si at vi ser veldig stor forskjell på elever født tidlig på året og sent på året. Spesielt i 1.trinn da noen bare er 5 1/2 år når de starter. Nå er det engang slik at vi er pliktige til å legge til rette for at alle skal ha en fin skolehverdag, derfor er det viktig at foreldre og lærer snakker om dette tidlig i skoleåret. Det første halvåret i 1. trinn går ofte med på å få eleven til å sitte stille, bare det å skulle være stille og sitte med rompa på samme stol hele dagen er en utfordring. Dette er læring det også. Det er ikke sånn at alle 6 åringer heller er klar for skolen, men slik er det engang bare. Hvis dere får et desemberbarn, eller et novemberbarn, la skolen få vite at dere tenker på det med skolemodenhet, og så vil de legge til rette for det.

Selv får jeg et barn i slutten av november, og gleder meg masse over det. Tror at hvis man planlegger litt for mye og legger litt for mye i når ungen er født, så kommer det til å bli et problem. Alle barn er flotte og jeg må si at jeg gleder meg stort til å få et barn, selv om det kommer sent på året.

Skrevet

men et barn født i oktober, er da ikke så mye eldre enn ett barn født i desember. D er faktisk bare snakk om 2mnd...

Skrevet

Foreldre og andre er kjipe hvis de kune gir en gave til et barn fordi han eller hun er født i desember. Enkelt og greit....

Sist m lappen??? Veeel, vet om mange som er eldre enn 18 som ikke har lappen. Har mange veninner som ikke har lappen. Jeg er selv født 27.des og jeg var nr2 i klassen som fikk lappen.

Sist med kjøpe øl?? Er det så mye og bry seg med da??? hehe

Alle sier hvor kjipt d er og bli født i jula?? Vel d er jo fordi alle tenker sånn, er jo bare og gjøre stas på den lille selv om han har bursdag i jula...

Hvis min datter eller sønn hadde hatt bursdag i desember, noe min nr 2 her muligens får, så skal hun da får en bursdagsgave OG en julegave. D er faktisk 2 forskjellige feiringer, og jeg ville aldri kjøpt d samlet.... Og d syns jeg heller ikke andre bør gjøre og d ville de også fått besekjed om at jeg syns ikke de burde gjøre heller..

Skrevet

Stemmer det det har også med våre holdninger å gjøre. Jeg gir konsekvent mannen min to gaver, han har faktisk sagt at ingen noen gang har vert så konsekvente på det som jeg, jo i begynnelsen,men når han ble eldre 7-8 år så var besteforeldre og tanter/onkler mer slurvete med det. Og de var nesten alltid invitert i juleselskap samme dagen.

Hadde det vert mitt barn, hadde jeg takket nei til juleselskap å sagt at vi har en gutt vi som har bursdag i dag.

Vi går ikke i selskap selv til noen andre den dagen (f.eks 23.05) den dagen jenta vår har bursdag.....

Skrevet

Nå som jeg er voksen er det ikke så mange ulemper med å være desmberbarn- nå fyller alle venninene mine 30 år og jeg bare er i 20- årene... Gledet meg lenge til dette:-) Har bestandig fått to gaver når jeg var liten av mine foreldre- nå som jeg er voksen er det en fordel at dersom det er noe ekstra dyrt jeg ønsker meg kan de slå begge gavene sammen.

Nå som jeg snakket med sambo om dette kom jeg på en litt kjip desemberbarn episode; Det året jeg var russ hadde vi juleball. Det var i desember- og det var lenge snakk om at vi som enda ikke var 18 år ikke kunne komme på ballet p.g.a. alkohol servering. Det endte med at vi yngste måtte sitte på eget bord under festen siden vi ikke kunne serveres alkohol...

Skrevet

Jeg har selv termin 26. desember, og håper at jeg går over nyttår:o)

Har alltid sagt at jeg helst ikke ønsker at noen av barna mine skal være født mellom august måned og desember. Dette er fordi jeg synes det er tidlig å begynne på skolen før de i det hele tatt har fylt 6 år. Selvfølgelig kan det hende at man får et barn som er tidlig ute, og da vil det selvfølgelig gå bra, men sjansen for at man får et barn som er litt sent ute er minst like stor, og da hadde det hjulpet å være født i januar så de hadde hatt litt "forsprang".

Det at du tilfeldigvis var nr 2 i klassen til å få lappen er nok helt tilfeldig, og blir vel feil å bruke som "argument" for at man bør få et desemberbarn:o) Selv er jeg født i mars, og tok selvfølgelig lappen med én gang jeg hadde lov. Jeg har to venninner som fyller i desember, og disse måtte låne legitimasjon av oss andre for å få lov til å sitte på brygga om sommeren og pilse f.eks. De hadde heller ikke mulighet til å kjøre/hente dersom noen andre trengte det, og det følte de litt på selv.

Det ER kjipt å være en av de som ikke har lov til å dra på byen, kjøpe øl, reise til syden o.l. sommeren før russetida.

Personlig tror jeg det er kjipt å være født etter sommeren i det hele tatt, men det er jo som du sier 2 måneder forskjell på oktober og desember. Og det er 2 laaange måneder når man venter på å få lov til å kjøpe øl uten at venninna eller storebror må til pers;o) hehe.. Desember er tross alt den aller siste måneden i året, og man kan ikke bli født senere på året enn et desember-barn. De vil derfor alltid være minst i sitt årskull --> kjedelig i mange situasjoner;o)

Det at det er midt oppi all julefeiring kan også være litt kjipt. Jeg fikk ihvertfall gaver en gang til i året;o) hehe... Selv om man som onkel, tante, mamma eller pappa er konsekvent på å gi desemberbarn en like fin bursdagsgave som alle andre får, betyr ikke dette at alle andre rundt er like flinke:o) Venninnene mine har fått utallige gaver som inneholder julepynt opp igjennom. Det er jo også litt kjipt;o)

Selvfølgelig er det viktigere å få en frisk unge som mange sier, men det er da ikke en selvfølge at babyen er frisk selv om den er født i desember? Hvis jeg kunne velge ville jeg derfor valgt å få babyen min i januar... Og da er sjansen hverken større eller mindre for å få en "frisk" unge.

Derfor!!! :-D hehe...

Skrevet

Er da ikke noe galt med desemberbarn!Har en sønn som blir tre år 25. desember, regner med å få høre det flere ganger i oppveksten at han ikke kan ha bursdagsselskap på dagen sin, at han kanskje får kombinert jule- og bursdagsgave fra noen ( som er utrolig kjipt, men vi er allerede obs på dette og pakker ikke inn bursdagsgavene i julepapir og ønsker heller ikke at de nærmeste gjør det) Tenker også på at han ikke engang er seks år når han begynner på skolen, men det går nok bra. Vi hadde ikke planlagt å få barn i desember da! Håper at lillebror som har termin 11. januar ikke kommer før nyåret ihvertfall, dette fordi det allerede er så mye stress i forbindelse med julen ( og det skyldes ikke kun bursdag på 1. juledag, men ste-søsken med litt spesielle behov som skal ha en julekveld hos pappa( oss) og en hos mamma....)

Uansett, desember er jo en koselig måned da, hadde kanskje vært litt kjipt å ha bursdag midt i sommerferien også.

Skrevet

Jeg er født 12 desember, og har aldri syntes at det var kjipt.

Desember er liksom min måned:-)

Og mine foreldre har heldigvis aldri gitt meg felles gave.

Husker mine selskap. Da fikk vi besøk av nissen som kom en førjulsgave (godteri, clementin o.l,) og jeg og mine venninner syntes det var stas. Vi fikk julebrus for første gang og det var et tegn på at det snart var jul.

Tror at mine gode minner er et resultat av at mine foreldre gjorde det de kunne for at jeg skulle ha min dag.

Jeg hadde venninner som var født i september, november og 1 desember så min ventetid på at jeg skulle klar til alle aldersbestemte ting ble ikke så lang.

På skolen var jeg en av de flinkeste i klassen helt fra jeg begynte på skolen.

Har i de senere år tenkt endel på at jeg er glad jeg ikke ble født i januar året etter. Jeg ble ferdig på skolen et år før (av livet mitt) i forhold til fødte i januar samme år som meg. Kunne begynne å arbeide et år før. Kan arbeide lenger.

Og det beste er selvfølgelig at jeg nå blir eldre sist:-)

Ser jo at det er mange som har hatt dårlige opplevelser, men får du et desemberbarn er det jo opp til deg som forelder å få barnet til å føle seg heldig og spesiell. Slik som mine foreldre gjorde for meg.

Og snart er det "min" måned igjen:-)

Skrevet

INGENTING!!!!!!!!!!! Har selv et barn født i desember og syns ikke det har vært noe som er gærent i det. Vi MÅ jo ikke alle føde om våren vel??

Skrevet

Så trist att noen velger å stå over en pp om de ønsker barn sårt. For meg var det ikke viktig når ungen kom bare att hun ville komme =0) Har en Juni tulle og dette blir en oktober tulle. Bare de er friske og har det bra og att vi er så heldige å få barn er det viktigste for oss=0)

Skrevet

Har aldri vært det familien kunne styre som har vært kjipt!! Har bursdag i romjulen. Men det de ikke har kunnet styre- felles gaver, dårlig oppmøte på bursdag på grunn av juletrefest og at de andre barna er i egne familieselskaper, komme inn på uteplasser, lappen, osv.

Men er som mange sier her: det aller viktigeste er jo at man er så heldig å kunne få barn og at de er friske!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...