Gå til innhold

Hva er egentlig galt med desember barn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så mange som gjerne hopper over en prøve mnd bare for og sikre seg og ikke få desember barn...

Helt seriøst??? Hvorfor???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I barneårene er det nok noen som synes det er trist å være minst.. Det er det eneste jeg kan komme på...

Men om de da planlegger januarbarn, så er de ikke på den sikre siden alikevel.. Barn kan fort komme 1 og 2 mndr tidligere enn antatt. :)

Skrevet

Ingen ting galt! :)

Men hvis du tenker deg en første klassing født i desember og en i januar så blir det jo noe forskjell da...

Skrevet

mange mener det er best å ikke få desember barn pga alder/ modning ved skolestart. forsåvidt enige i det, men er selv født 15 desember å eneste negative med det var at jeg var sistemann som ble lovlig til div.

Skrevet

Gutten min er født 21. desember, og det er ikke noe galt med han!!;)

Men at jeg var litt svett på slutten, og fryktet at det skulle bli julaften skal jeg ærlig si! Hadde mest lyst han skulle få sin egen dag!! Og 21. ble helt perfekt!! Gleder meg til alle "nisse bursdagsfestene" :)

Skrevet

nå får jeg selv litt sent på året, men jeg kan tenke meg at det er kjedelig at ungen er sist med alt, si at jeg hadde fått termin 29 des hadde jeg håpet å gått over til det nye året;)

er selv født 6 januar, og synes det er helt topp å være tidligt ute med alt. selv så ser jeg stor forskjeller også med skole gang, at de er 6,5 år i stede for 5,5 år. men her er det forskjellige meninger, kan ikke diskuteres en gang. jeg har nå termin 16 oktober, men vet at neste gang så vil jeg satse på å få barn før mai en gang;)

Skrevet

Tror det er mange som tenker på modenhet, størrelse etc, men ærlig talt: Tror ikke akkurat min oktober-unge kommer til å være noe mere moden enn sine jevnaldrende desember-unger. Hvis man skulle tenke sånn, burde man vel unngå hele høsten?

Skrevet

Det kan jo være fordi det skjer nok annet akkurat denne mnd. Dersom man feirer julaften 24 desember med påfølgende famileselskaper i romjulen kan det være at vordende foreldre ikke synes en unge i denne travle mnd er optimalt. Julegaver, julebakst, juleforberedelser når man er høygravid...

Selv venter jeg desemberbarn - ikke planlagt.

For vår del er det litt ekstra styr med termin i desember. Dersom jeg går over UL termin er jeg ikke på overtid før 25 desember. Dersom jeg føder på eller før termin kommer jeg til å være i form til å reise bort til svigerforeldrene mine slik vi hadde planlagt? Usikkerheten om hvor vi er på julaften? Alle julegavene som må handles ekstra tidlig i tilfelle jeg føder før termin. JA, mine tantebarn skal få sine pakker selv om jeg er gravid.

Ja, vi kommer til å klare dette, men neste gang blir det ikke noe desemberbarn :-)

Skrevet

hehe ja sannt

D er kanskje stor forskjell på en som er født i januar og desember, men da burde man jo unngå og få barn sept okt og nov å da.. hehe...

Skrevet

Er d så farlig hvis du ikke orker og reise vekk til svigers?? Kan ikke de kommer til dere istedenfor??

Julegaver er d mange som handler inn i oktober allerede, må jo ikke vente til desember...

Så nei ser ikke helt problemet enda ;)

Hvis jeg får et desember barn så gjør jeg d.. Syns ikke d er så farlig jeg :)

Skrevet

Nei, svigers kan ikke reise til oss. Hadde det vært så enkelt så hadde jeg vel ikke nevnt det problemet??!

Dette er MINE bekymringer med å få et desemberbarn. Jeg regner med at andre har det annerledes, men du spurte og jeg svarte på hvorfor JEG ikke vil ha desemberbarn en gang til.

Kjempeflott at andre ikke synes det er noe problem med desemberbarn. Da er vi fortsatt sikret at det blir født unger i denne mnd ;-)

Skrevet

Er selv et desemberbarn- og dersom vi kan planlegge ønsker jeg ikke barn i desember.....

Mine grunner er at jeg bestandig har syntes det har vært "kjipt". Får alle gavene "på samme tid", er sist som får lappen og kan gå ut, "Gratulere med dagen og god jul" gaver, alle er lei av kaker og fest, dårlig oppmøte på mine bursdager p.g.a. juletrefest/ferie....osv,osv, osv, osv.....Sambo "klager" også på at det er veldig dyrt å ha funnet seg en desemberdame:-)

Har også "klaget" så mye til min mor opp gjenom årene, så tror hun hadde ledd seg "skakk" og jeg hadde fått desemberbarn.

Men skulle det skje- så er barnet selvfølgelig velkommen!!!! Men som sagt- kan vi planlegge.....

Skrevet

Sist til og ta lappen er jo ofte tull.... Jeg tok lappen som nr 2 i klassen. Og har enda msse veninner som enda ikke har tatt lappen...

:)

Skrevet

Det med lappen er jo selvfølgelig avhengi av hvor du bor- avstandene for å komme seg forskjellige steder OG der jeg bodde var "råning" en svært viktig del av ungdoms hverdagen...:-) hihi...

Skrevet

vet ikke hvorfor andre velger å ikke få desember barn, men jeg har bevist valgt å ikke få det pga at jeg selv var/er et.

Har bestandig vært for liten til "alt", bestandig blitt gammel nok sist og så si aldri fått no stort bursdags selskap da bursdagen mi er rett før jul.

får sjeldent to gaver. og alt blir liksom så stressende me alle juleforberedelser som skal gjøres + midt opp i alt så skal man feire bursdag.

Men det er bare min grunn.

Skrevet

Fatter heller ikke at det skal gjøre noe om barnet blir litt yngre enn resten i klassen...Hallo !!! Har aldri hørt at noen har blitt mobba av den grunn ---hvis det er det folk er redd for da?

Skrevet

Litt om min gutt(født i slutten av nov.):

Det var helt perfekt tid å få babyen min på:) Var frisk og fin selv etter fødselen, fikk en nydelig gutt, og storkoste oss i adventstida og i jula. Det var bare helt perfekt, og orda knytta til jul med julehygge, juleglede, julemusikk, julesnø, julekos fikk en helt ny mening...og pga den følelsen jeg hadde den jula er jula fortsatt en magisk tid for meg, og jeg gleder meg i lang tid:)

Gutten blir nå snart sju år, og er forsatt en hærlig gutt. Han har nå begynt i andre klasse. Jeg merker at de som er ti måneder eldre f.eks er litt mere "skolemoden" enn han...Vi har "slitt" litt med å gjøre lekser med han, han har ikke så stor interesse for skriving og lesing, og har dårlig konsentrasjon..

Dette var ikke noe vi ønsket skulle fortsette, og evt gjøre skolesituasjonen værre for han. Vi tok da kontakt med lærer, beskrev situasjonen..Han forsto, hadde selvfølgelig observert en del ting selv. Vi har nå fått spesialtilpasset leksemengden, og litt lettere leselekse en periode nå, for å "få han igang", at han skal føle han mestrer det, gi han større tro på at han klarer det( istedetfor å bryte han ned med for mye vanskelig og for stor mengde lekse).

Dette har jo hverken gitt oss eller han noe problem, heller tvert imot..Nå er jo leksene overkommelig, og han begynner å se mere positivt på det..Når han nå har komt "igang" regner vi med at han vil hale innpå de andre litt etter litt.

Det jeg tenker er at mange kanskje vil unngå å få så sent på året for å slippe at de er minst i klassen? Jeg skjønner det for så vidt, men det er jo antageligvis ikke så ofte det er så merkbar forskjell på de største og minste i en klasse. Og det er jo bare en liten endring som skal til, så fungerer alt bedre for gutten. Alle barn må jo følges opp på hver sin måte uansett, om det er språk/uttale-trøbbel, barn som trenger ekstra grensesetting, hyperaktive barn, adhd og mye mye mer....

Kan jo være at noen synes det gir ekstra stress til jula, slitsomt med baby, samtidig med julebakst, julevask, julehandling...? Håper ikke det er slik folk tenker da, for det høres jo trist negativt ut...(kanskje noen heller synes det høres mere realistisk ut da...?)

Jeg har nå termin i juni, men må si nå når vi begynte å prøve i sommer så tenkte jeg at om det skulle gå lenge, og det hadde blitt et desemberbarn hadde jeg bare gledd meg enormt til nok en jul med julehygge, juleglede, julemusikk, julesnø og julekos med enda en liten julebaby....for det anbefales, og det var faaaaaantastisk:D

GOD JUL:)))))))))

Skrevet

Gutten min er født på julaften han =)

Ble ikke så mye jul på oss det året, men vi fikk jo verdens beste julepresang!

Det går helt greitt no når han er liten, men lurer på hvordan det blir når han blir eldre....men vi finner nok en ordning på det....

Skrevet

Hei!

Jeg er selv et desemberbarn. Finnes enkelte ting jeg har synes vært kjipt med det og det er bl.a følgende:

* bursdag og julegaver som en kombinasjon. Har vurdert å gjøre dette

til andre, slik at de får se hvor kjipt det er. Noen få ganger har jeg fått "drittgaver" fordi at folk har dårlig råd i jula, men ok...da får ikke de noe dyrt tilbake heller...så enkelt er det.

* mange som reiser bort, slik at det ikke blir noe skikkelig bursdagsselskap.

* alle som sier hvor kjipt det må være å ha bursdag rett før jul...vel, det blir automatisk det hvis folk påpeker dette hele tiden...!

Jeg følte meg aldri mindre/yngre enn andre i klassen, bortsett fra når de andre barna "brukte det mot meg". Ikke noe alvorlig altså, men jeg tror at hovedproblemet ligger her... Folk gjør mye mer vesen av dette enn det behøver å være.

Jeg sa for mange år tilbake at jeg ALDRI skulle ha desemberbarn, men må le av dette i ettertid. Jeg er lykkelig for i det hele tatt blitt gravid to ganger, så de er velkommen uansett når på året :o) Tilfeldigvis kom førstemann MIDT i året, som jeg har ansett som det aller beste som finnes*ler* Selveste St.Hansaften kom hun! *ler igjen*

De som får barna sine rett før får den beste julegaven som finnes ;o)

Lykke til alle sammen!

Skrevet

jeg har hvertfall ikke hoppa over noen mnd og kommer ikke til å gjøre det heller... skal vere glad bare jeg greier å bli gravid uten å bry meg om hvilke mnd den kommmer ut.. er takknemmelig om jeg en dag får bli mor uansett..

Skrevet

HÆ? er det noen som sier/gjør det. Herregud er det mulig...Ja det er vel det......

Skrevet

hihi ja kommer fra sånn råner bygd selv hehe

Skrevet

Tenk når "alle" andre er 30år ;)

Da er du "bare" 29 hehe

Skrevet

jeg synest at folk beskymrer seg for feile ting? hallo? kortid barnet blir født spiller vell shit og ingen rolle vell? så lenge det er friskt?

Skrevet

hehe er faktisk overaskende mange som sier d...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...