Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Er jo et farlig rusmiddel det, og mange andre farlige rusmidler er jo ulovlige. Hvorfor denne forskjellen? Bare fordi alkohol er en del av kulturen vår?
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Noe må vi få døyve våre sorger med;0)
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 Det har vel med at alkohol "alltid" har vært her,kan se for meg hva som hadde skjedd om noen skulle gjort den ulovlig nå..Men hadde den kommet idag,hadde den sikkert vært forbudt,den også
Mrs. Bouquet Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Sikkert fordi vi ikke har nok Valgjerder.....
Plutselig_gravid Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 Fordi alkolhol er en del av kulturen ja. Hadde hasj vært en del av kulturen vår (nå tenker jeg i maaaaaaaaange år tilbake i tid) er jeg meget sikker på at det hadde vært lovlig den dag i dag. Hadde alkohol ikke vært en del av kulturen vår, men kommet til Norge i dagens samfunn hadde det garantert vært ulovlig.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Har du ikke hørt om FORBUDSTIDA? I Norge hadde vi «Brennevinsforbudet» fra 1916-1927, som ble innskjerpet av «Hetvins- og ølforbudet» fra 1917-1923. Mange land hadde alkoholrestriksjoner på denne tida. Ofte som følge av "religiøse vinder", eller depresjonstid (dårlig økonomi). Alle disse forbudstidene oppløste seg etterhvert. Og det kan vel også sies at de ikke funket særlig bra... Hjemmebrenninga skapte jo både et illegal marked som påvirket økonomien, og førte til at folk drakk likevel...
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Med andre ord så er alkohol lov fordi drikker folk uansett, og da kan staten liksågodt tjene på salg av alkohol?
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Det er kanskje en måte å se det på ja... Bland det med kulturforklaringa, folks frie vilje, og vår hang til nytelse og flukt, så begynner det kanskje å nærme seg.
miapia Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Det er et godt spørsmål, men uten gode svar... Ingen trodde at røyken kunne fjernes i den grad det i dag har skjedd, kanskje det samme en gang i fremtiden skjer med alkoholen... hvertfall fylla...?
S.J.E.F.E.N Skrevet 5. oktober 2007 #10 Skrevet 5. oktober 2007 vi må jo få lov til å ha det litt moro her i landet da! er jo strengt tatt ikke så veldig mange timg som er lov her! også er det faktisk bare et mindre tall som misbruker denne goden, alle vi andre klarer faktisk å nyte alkohol på en "voksen" måte..
Gemini77 Skrevet 5. oktober 2007 #11 Skrevet 5. oktober 2007 Fordi alkohol var for godt integrert blant folk før man fikk kontroll på de forskjellige rus midlene. Hadde alkohol kommet som et "nytt" rusmiddel pr i dag så hadde det nok ikke blitt godkjent.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 5. oktober 2007 #12 Skrevet 5. oktober 2007 Tøys og tull. Alkohol er lov fordi det ikke er noen politikere med guts nok til å oppheve dobbeltmoralen med enten å illegalisere alle rusmidler (dette kan bli problematisk) eller legalisere alt. Alkohol er ikke lovlig fordi det er en del av vår kultur. En av fem nordmenn har røykt hasj, og da må det sies å være en del av vår kultur det også?
Gemini77 Skrevet 5. oktober 2007 #13 Skrevet 5. oktober 2007 Man må vel tenke på NÅR det ble en del av kulturen da.. Hadde alkohol blitt en del av kulturen nå så hadde ikke alkohol blitt lovlig. Men til og med munker brygget øl for mange herrens år siden. Alkohol har vært på "markedet" lenger enn noen regjerning har vært for å bestemme slike ting.
Gjest ->>- Skrevet 5. oktober 2007 #14 Skrevet 5. oktober 2007 Ja. Det er lov fordi vi begynte med det for lenge siden og ikke i går.
solstråle69 Skrevet 5. oktober 2007 #15 Skrevet 5. oktober 2007 Synes faktisk det er stor forskjell på alkohol og andre rusmidler. Skremmende at den oppvoksende generasjon ikke ser det.
Gjest ->>- Skrevet 5. oktober 2007 #16 Skrevet 5. oktober 2007 Du får opplyse oss "oppvoksende"(?) litt om hva disse forskjellene går ut på, da.
solstråle69 Skrevet 5. oktober 2007 #17 Skrevet 5. oktober 2007 Hvis du ønsker rus, må det større mengder alkohol til for å få ønsket effekt enn feks en joint. Den raske virkningen man får av narkotiske stoffer, gjør at man fort mister kontrollen. Det er vel heller ingen tvil om at du blir fortere avhengig av narkotiske stoffer enn av alkohol. Jeg kan leve med at snuppa vår skal på fest å drikke alkohol, men at hun lovlig kan bruke narkotiske stoffer, ønsker jeg ikke. Det er grunn nok i massevis for meg. Selv om jeg selvfølgelig vet at hun kan få tak i dette uansett, noe jeg håper hun aldri vil ha behov for...
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 5. oktober 2007 #18 Skrevet 5. oktober 2007 I så fall var nok cannabis en del av menneskers kultur før alkoholen ble det.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 5. oktober 2007 #19 Skrevet 5. oktober 2007 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvor stor mengde hasj må man røyke for at den skal tilsvare en flaske rødvin? PS: Effekten av en joint avhenger vel helt og holdent på hva man putter i den?
Gjest ->>- Skrevet 5. oktober 2007 #20 Skrevet 5. oktober 2007 Jo, jeg er absolutt i tvil om hvorvidt man blir fortere avhengig av cannabis enn av alkohol. Jeg er også uenig i at det må "større mengder" til - altså, rent kvantumsmessig stemmer det jo, men man kan like godt få en joint til å vare en hel lørdagskveld som man kan tylle innpå en halvflaske whisky på no time og være i laa-laa-land før klokka runder ti. Personlig ville jeg, forutsatt at cannabis innen den tid ikke var ulovlig, foretrekke at gutta mine tok seg en joint på fest fremfor å bli ofre for den tradisjonelle, norske fyllekulturen. Det optimale er selvsagt om de lar være med begge deler.
solstråle69 Skrevet 5. oktober 2007 #21 Skrevet 5. oktober 2007 Når det gjelder kvantummessig. Så vidt jeg har skjønt, blir man godt ruset av en "joint". Det bruker du ikke lang tid på, og du får en "god" rus av den. For å få samme effekten av alkohol, må du få i deg noen drinker - i løpet av denne tiden danser du gjerne litt, skravler litt, tissepauser, etc. Jeg tror du har mer kontroll over inntaket. Nå snakker jeg kun utifra meg selv, som aldri har prøvd annet enn alkohol - og har heller aldri hatt lyst på, eller behov for, å prøve noe annet. Heldigvis. Men jeg har et familiemedlem som har dødd av overdose, som begynte så uskyldig med en "joint".
Gjest ->>- Skrevet 5. oktober 2007 #22 Skrevet 5. oktober 2007 Det kommer, som noen sa over her, helt an på innholdet i jointen. Det er også forholdsvis vanlig å røyke en joint over lengre tid, altså ikke hele på en gang. Sammenhengen mellom cannabis og andre rusmidler er langt fra ettertrykkelig bevist. Men de fleste narkomane har forsøkt både alkohol og tobakk før hardere stoffer.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 5. oktober 2007 #23 Skrevet 5. oktober 2007 Hvor ruset man blir av den jointen kommer an på konsentrasjonen av hasj. Har man alt for mye i (og det har de fleste), blir man fort ruset av det. Hvordan skiller dette seg fra alkohol? Jeg har forresten en onkel som drakk seg i hjel. Det hele begynte med noe så "uskyldig" som en øl.
Gjest miang*mikrovampyr* Skrevet 5. oktober 2007 #24 Skrevet 5. oktober 2007 Ehm.. Man har vel generelt mindre kontroll på alkohol enn på en joint.. Jointens rus avhenger helt og holdent av hvor mye du har i.. Forstår ikke helt sammenlikningen din solstråle.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 5. oktober 2007 #25 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg vil si at kontrollen man har kommer an på erfaring. Har man liten erfaring med alkohol, blir man fort fullere enn man hadde tenkt. Det er jo derfor man råder unge til å holde seg til øl dersom de skal drikke. Og sånn er det forsåvidt med hasj også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå