Gå til innhold

Hvorfor sier dere slikt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

tja 16 ja er delvis enig, men planlegge når enn er 17?? nei, da er jeg ikke enig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehehehe spetakkel:) Jeg hadde det forresten veldig gøy på byen i den alderen. Ville ikke gått glipp av de erfaringene om noen hadde gitt meg 10 millioner blanke kroner:)

Skrevet

Memo er memo: No hard feelings! bare påpekte at dersom det var oss du mente så kan man ha mye erfaring selv om man er ung. bare påpekte det jeg =)

Og forresten, joda jeg kjenner folk som bor hjemme til de er ferdig med høyskoleutdannelse. ikke rart så dårlige stipendløsninger det er her i landet. Men så bor jeg i en storby da, der folk har mulighet til å bo hjemme og fremdeles ta den utdannelsen de vil ha. Kan jo være derfor jeg har det synet,

forøvrig så mener jeg at planlagte graviditeter i 16-årsalderen kanskje er litt uheldig. ikke fordi man ikke blir en god mor, men fordi det kanskje kan gjøre ting litt vanskeligere for en selv.

Man har gjerne ikke en inntekt (de færreste er ferdig utdanna når de er 16... hehe...) å leve av, og man må gjerne begynne med studier etter at barnet er født. Stipend og lån er ikke akkurat veien til rikdom, og dersom også barnefar går på skole kan det bli knapt om pengene. Man eier nok heller ikke sin egen bolig, og den startfasen der kan kanskje bli vanskelig når man har et barn i bildet også.

Jeg syns folk får få barn når man selv vil og jeg gidder ikke legge meg opp i det, men den perfekte tiden er vel gjerne når man har en samboer/mann som støtter en, når man har en utdannelse (trenger ikke være doktorgrad i psykologi altså) og en inntekt. og gjerne har jobbet litt så man har rett på permisjonspenger.

Men uplanlagte graviditeter kan man jo ikke gjøre så mye med hvis man ikke vil ta abort, og da må man jo bare gjøre det beste ut av situasjonen. Det er vel uansett aldri et tidspunkt som er perfekt for å få barn=)

Skrevet

Det er helt klart begrensninger for hvor moden man kan være når man er 16 år. Men om man får barn når man er 16 eller 29 får vel være opp til hver enkelt. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke orket å starte en slik diskusjon, fordi du veit så altfor godt at folk vil påstå du er altfor ung.

Jeg synes det er helt greit at du er 16 så lenge du har vett og ansvar nok til å ta vare på ungen din og gi den en nogen lunde oppdragelse, og det er jeg sikker på at du klarer.

Så lenge du selv er fornøyd med ansvaret ditt og så lenge du selv mener du klarer å ta deg av han som en som skulle vært ti år eldre, spiller det vel ingen rolle hva vi synes?

Skrevet

din mening men fra mi side nei.

Skrevet

Nei, men det er vel ikke så rart når du planla å få barn i en så ung alder. Men jeg har sagt det før og sier det igjen: man er ikke moden nok, de færreste kan forsørge barnet selv og det r svært lite gjennomtenkt.

Skrevet

he he he - da er vi jo egentlig enige Sauen. Og som jeg oxo skrev i det første innlegget mitt, jeg gir katten i når og hvor man får unger så lenge man er gode foreldre.

Prøvde bare å gi henne eksempler på hva de/den som hadde sagt det hun reagerte på kanskje hadde tenkt/ment med det h^n sa.

Og jeg var ikke moden til å få barn før jeg var 35 :o) hehehe

Skrevet

Hehehe...og den store forskjellen på 16og 17 er?

Skrevet

Veeel hadde du lest alt jeg skrev så kan du kanskje se at jeg hadde veldig god erfaring. Aldri vert festjente jobbet si jeg var 12 år og tror det finnes mer av min type ute i verden.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at det var heldig å planlegge en graviditet så ungt fordet. Kan hende det har gått bra, men allikevel. Hva hadde du gjort hvis du satt alene med jentene dine etter at nr. 2 ble født? Hadde du fullført vgs. innen den tid? Ville du tjent nok penger selv eller måtte du levd på staten?

Skrevet

Man har gjerne ikke kompetanse til å se seg selv i et objektivt lys, spesielt dersom man er ung.

Forskere i dag har faktisk funnet ut at noe i hjenen vår som ikke er ferdig utviklet før vi er voksne, altså ferdig med tennårene. Og dette går blant annet ut over evnen til å tenke konsekvens... noe som er spesielt viktig når man skal oppdra barn.

Skrevet

Tja takk siklerotte! Det hendte faktisk! Og var en tøff tid! Men viste alle hvor sterk jeg var og klaret meg ypperlig! tror ikke du vet hva du snakker om!

Skrevet

Ja da er vi enige=) leste innlegget ditt nå og så at det var 16-17 åringer du mente. Gikk bare litt forbi meg, leste de andre innleggene først, men nå forstår jeg hva du mener.

forøvrig er jo jeg også nødt til å starte utdannelse på nytt da, så jeg har vel gravd min egen grav her. Men det er fordi jeg har utdannet meg til arbeidsløshet, er ikke akkurat så mange gartnerjobber her til lands så da får jeg vel bare ta en ny utdannelse da.

Dessuten tjener jeg 30 kroner mer i timen på den jobben jeg har nå enn hva jeg hadde tjent hvis jeg i det hele tatt hadde fått jobb som gartner, og det gidder jeg ikke. planen min er nemlig å bli rik... =P

Skrevet

Du er ikke gamle jenta selv, men deg om det. Uansett så synes jeg det er uhørt å påstå tro at du vet best at det absolutt ikke passer seg å planlegg barn som 17 åring. Ingen kan forutse livet. Og hva med alle de som er eldre og heller ikke er utdannet?

Vel er utdannet salg og service, vert butikksjef og assisternde i godt over ett år. Jeg jobber fortsatt men begynner på skole snart tilegg. Jeg får til akkurat det jeg vil. Så uansett hva du sier er ikke du meg og jeg ikke deg. Så du kan verken vite faett eller ikk. Så får du takke gud for velfrd norge å håpe du får noe godt utav det!

Skrevet

Har selv altid vært voksen for alderen. Flyttet ut og klarte meg selv når jeg var 16. Skulle alltid ha klart å oppdra barnet dersom jeg ble gravid da, men tror jeg har mye bedre forutsetninger for det i dag, både økonomisk, sosialt og mentalt.

Men heldig vis var jeg også så moden, at jeg innså at jeg var for ung, og hadde ønske om stabilt forhold, økonomi og utdannelse før barn.

Har ingen tror på at en 16åring eller 17åring for den del, bør planlegge noe barn!

Nå ble jeg uplanlagt gravid da jeg var 22, det har selvsagt gått elt fint, men skulle gjerne ønske at jeg hadde alt i orden før gutten min kom noen ganger.

Skrevet

He he, tenkte mest på at man ikke kommer inn noen steder... ;-)

Skrevet

Nei, jeg er ikke gamle jenta selv. Forskjellen på deg og meg var at jeg så absolutt ikke planla det.

Jeg synes ikke det er uhørt fordet mener jeg med 100% oppriktighet. Jeg mener at man ikke er moden nok selv hvor moden man føler seg. Man ser hvor mye man vokser på hvert år man får på baken.

Klart jeg takker Gud for velferd Norge! Hvordan skulle det ellers gått med alle 16-17 åringene som planlegger å bli mødre fordi de føler seg modne nok?:)

Skrevet

Ja du vet hvis best du siklerotte! Så flott for deg, men denne diskusjonen gidder jeg ikke mer.

Blir for dumt. Du kan uansett si hva du mener men du kan ikke vite en ting om hvor moden umoden jeg var. *kvalm*

Skrevet

Vet visst det....

Nei, det er nemlig begrenset hvor moden en 17-18 åring er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...