Synne&TheTerminator Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Dere som mener at det er helt skremmende at vi er 16-17 år er mødre, hvorfor sier dere slikt?? Jeg går ikke rundt å sier at det er skremmende at de over 35 år får barn! Belive it ore not, det sårer faktisk!! Men jeg kan si meg enig i at der er litt dumt å PLANLEGGE barn så tidlig, å jeg tror der er ganske få som gjør der. Men jeg mener at der er bedre å få barnet når det faktisk er mulig!! Jeg har alle mine planer lagt fremover, å det er vel like vanskelig å kombinere jobb med barn, som det er med skole... Greit nok at man har lekser da, men det kan man gjøre når ungene sover... Enkelte ting holder man for seg selv
Miss Foster Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 For min del så bryr jeg meg katten i når folk får ungene sine, så lenge de er gode foreldre. Men det kan vel kanskje hende at den som har sagt det du referer til tenker mer på at du da kun er ferdig med ungdomsskolen, har mange år fremover med utdannelse, er akkurat i alderen da festing og slike fornøyelser står høyt oppe på lista, ikke har jobberfaring, og at det tross alt blir vanskeligere (sier ikke umulig) å utføre det man har planlagt for fremtiden. Ser jo at du har dine planer lagt framover som du sier, men det fine og positive med planer er jo at de oxo kan forandres ut i fra det ståstedet du er akkurat der og da. Og når du er 16-17 år så har du vel kanskje ikke så mye erfaring når det gjelder kostnader, regninger, inntekt, matlaging, fylle ut søknader osv osv? Bare for å nevne noe (da snakker jeg ut i fra hvordan jeg selv var på den alderen). Samt oxo den sikkerheten du tilvenner deg med årene/livserfaringen man får mens man lever?
blond Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Det er mange måter å formulere meningene sine på og det bør man tenke på når man skriver innlegg. Utenom det synes jeg at man skal kunne diskutere det meste. Det er ikke mulig å unngå at noen blir såret eller føler seg tråkket på. Skremmende at 16-17 åringer er mødre... tja. Ikke det smarteste å prioritere barn framfor skole når man er i den alderen (altså prøve å bli gravid), men når man først blir gravid så må man gjør det beste ut av det. Selv om det er en fordel å være litt eldre når man blir foreldre er ikke det ensbetydet med at så unge blir dårlige foreldre. Det handler ikke minst om egnethet, innstilling og evne til å tilpasse seg situasjonen. Skal man snakke generelt så har "unge" ofte mer energi enn "eldre". Man trenger masse energi når man har små barn!!
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 Det er skremmende at jenter så unge blir mødre... Kan godt vente noen år.... Planlagt gravid i en alder av 16-17 år, da vet du ikke helt hva du går til.....
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 De som planlegger barn når de er 16 år syns jeg burde få en alvorspreken. Mange unge jenter romantiserer det å ha baby, og tror at da blir de automatisk voksen. Er selv lærer på ungdomsskolen, og har i begge graviditetene hatt et harem av ungjenter som har sukket og drømt om graviditet og baby. Jeg blir skremt... At du gjennomførte svangerskapet er jo flott, og jeg håper du klarer deg fint. Du trenger kanskje litt mer hjelp enn de fleste av oss som er eldre, men det går sikkert fint =)
Gjest Odin ♥ Tiril_min ♥ Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Skriver under på Memo er Memo sitt innlegg:) E forresten 25
lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 synes og det er skremmende! barn skal ikke få barn! tenk da, de som får barn som 16-17åringer. de har jo ikke myndighet engang! da er det deres foreldre som blir å være verge for dette barnet, til mor blir 18 år!! dere som får barn så unge, hadde dere først sjekket om det var ok med foreldrene sine, at de "fikk et til barn"? kombinere jobb og barn/skole og barn? det er IKKE det samme!! å sånn er det bare...! med dette innlegget mener jeg ikke å såre noen, synes bare den tanken er skremmende...! men det er da meg...
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Det er ikke så veldig normalt at man er 16 år og har en sønn eller datter, fordi dette er en periode i livet hvor man er opptatt med skole, venner, festing og å leve livet. Derfor mener nok mange folk at det er skremmende, det er jo ikke normalt å få/planlegge barn i så ung alder. Men, UngMamma=)&LucasElsklingen<3, jeg er sikker på at du er en fantastisk mor for lille Lucas og at du er kjempeflink med han osv, men det er ingen selvfølge at alle på din alder hadde tatt det samme ansvaret:) Men stå på, og lykke til videre med sønnen din;-)
ettie Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg mener det er skremmede at jenter helt ned i 16-17års alderen planlegger å bli gravide og blir det. (At noen har "uhell" er noe helt annet i mitt hode! Ikke bare å ta abort!) Er selv student på Høyskole og tror faktisk det er enklere å ha barn når man er i jobb. Har ikke "lekser" og oppgaver som må gjøres ettermiddag kveld når man er i jobb. Har sykedager for seg selv og barnet (har ikke jeg på skolen)osv..
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er helt enig i at det er hårreisende at folk på 15-16-17 etc. planlegger å bli gravide! Det er IKKE bra, og det viter til umodenhet! Hvis man tror man er klar for barn i den alderen, tror jeg man trenger å få litt virkelighet banket inn i hodet!! En annen ting er å beholde et barn man har blitt uplanlagt gravid med... Det skjønner jeg at folk gjør - jeg gjorde det selv.
Helnøtt med spire:) Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Den evige "krangelen" . Vel ung mor er ei jente som blir mamma i tenårene. Men trenger absolutt ikke være noe negativt for det så lenge de innstiller seg på hvordan det kommer til å bli. Var sel ung mamma, fødte mi første jente da jeg akkurat var blitt 18 år, og andre jente da jeg akkurat hadde blitt 19 år. Er i dag 21, og ser ikke på meg selv som en av de yngste mødrene, men jo jeg er jo en ung mamma. Men selv så må jeg nok si at det er nok ikke "like" lett for alle å bli ung mamma. Jeg selv er vokst opp med at jeg mye har passet lillebror min, ryddet huset og laget middag. Som 16 åring kunne jeg sikkert "alle" retter. Delvis for jeg "måtte" hjelpe til hjemme, men mest for jeg elsket det. Så selv føler jeg at jeg bare var kjempe klar! Det enesete "smellet" jeg fikk i ansiktet var at jeg trodde det bare var å gå hjem å legge baby når det var natt (og da sov han liksom-men slik var det ikke med en kolikk unge) Synes vi har klart det kjempe bra! Å ser på meg selv som den perfekte mamma for mine to små gull jenter. Eldste jenta var planlagt ja, ser jeg på det nå kunne jeg kanskje tenkt at jo, det var tidlig å planlegge men angrer ikke ett sekund"! Har fått både negative utrykk og positive utrykk på det og være ung mamma. Enkelte ganger kan det såre meg ja, men slike erfaringer gjør meg bare sterkere og jeg vet hvem jeg er og hva jeg er. Men dog det at jeg var/er ung mamma har hjulpet meg med å finne ut hva mitt kall her i livet er. Det er helse veien. Er utdannet salg og Service, men ser at dette med helse er meg. Og en dag rett over begynnelsen av 30 årene er jeg blitt en flott jordmor med masse gode erfaringer:) Ja vi unge mammaer er like flinke/flotte/dykktige/ omsorgsfulle osv som det de eldre mammaer er. Det har kun med modenhet og gjøre. Jeg føler meg faktisk feil i forhold til alder. Passer best sammen med de som er litt eldre enn meg. Ei eldre mamma kan være på nivå som en ung mamma i hodet. Sist men ikke minst er vi alle like uerfarne når vi får vårt første barn uansett alder:) Vi er alle gode mammaer som vil det beste for barnet vårt! Vil legge dette inn her også å si at jeg dømmer ikke heller noen!
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 en eller annen som skrev over her at man kanskje ikke har så mye erfaring med regninger, matlaging, kjøp av bolig, utfylling av søknader og sånn. vil bare kommentere at noen har det. nå vet jeg ikke om du snakker om unge mødre generellt (altså de fra 20 og nedover) eller om du mener de som er 16-17. Hvis du mener de som er 16-17 kan jeg gjerne til en viss grad si meg enig. men hvis dette inkluderer de som er 20 også ,er jeg ikke enig. jeg er 20, har bodd hjemmefra i 5 år. på 5 år lærer du deg godt å betale regninger. jeg har egne regningskontoer, budsjett som alltid følges og er voksen og ansvarlig og sparer 3000-5000 pr måned. Jeg lager "skikkelig" middag (kjøttkaker, fisk 2 ganger uken osv) og jeg eier min egen leilighet. Har samboer, stasjonsvogn til 200 000 og lån oppetter ørene... hehe... og gjett hvem som skriver jobbsøknadene for samtlige familiemedlemmer? joda, det er meg det. Når sambos onkel på 50 år skulle selge bilen sin var det JEG som sto for kontraktskriving og overtakelse. Så litt kan man absolutt lære seg når man flytter hjemmefra som 15-åring. Tror ikke jeg har noe mindre kunnskap om voksenlivet enn hva en standard høyskoleutdannet 30-åring som flyttet hjemmefra etter utdannelse som 25-åring har. vi har jo tross alt bodd hjemmefra like lenge.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Hvorfor fikk jenter i 16 års alderen barn i gamle tider? 100 år siden f.eks. ! da var det "normalt" å få barn i tidlig alder..
Helnøtt med spire:) Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Evig teit ja teit diskusjon!! Er kun en selv som vet hvor moden en er til å få barn og INGEN andre.
Marthe&AliceEmilie Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 ser det er noen som mener at en 16-17åring ikke vet hva de går til når de blir mødre, men vet en 25åring det da?? som ikke har barn fra før av?.. selfølgelig er det domt og planlegge barn i den alderen, men viss uhellet er ute så tror jeg nok de blir gode mødre de også..
ettie Skrevet 4. oktober 2007 #17 Skrevet 4. oktober 2007 Var ikke normalt og få barn når man var 16 for 100år siden! Man fikk barn tidligere før ja, men man kom også seiner i pubertenten og døde yngre. I tilegg hadde ikke kvinner noen mulighet til å utdanne seg og liten mulighet til å jobbe utenfor hjemmet. Men du skal svært langt tilbake for at det var normalt at 16åringer fikk barn. Mange hundre år.
Miss Foster Skrevet 4. oktober 2007 #18 Skrevet 4. oktober 2007 Nå må du lese det jeg har skrevet da Sauen! Står ingen plass at man ikke kan klare det - skrev ut i fra hvordan jeg selv var på den alderen. Når du bor hjemme hos mamma og pappa så er det mye du slipper å bekymre deg for som du lærer når du flytter hjemmefra det seg være når du er 16 eller 44 - hvis du skjønner. Og jeg har aldri dratt inn 20-åringer noen sted i det jeg skriver. For meg er en ung mor (og IKKE negativt ladet) ei som er under myndighetsalder. Ellers er jeg høyskoleutdannet og flyttet faktisk hjemmefra for å utdanne meg. Tror ikke det er mange som tar høyere utdanning og bor hjemme faktisk til endt utdannelse.
Synne&TheTerminator Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 4. oktober 2007 Er helt enig i at det ikke er den perfekte alder å få barn i nei!! Jeg hadde ventet minst 10 år, vis jeg kunne bestemme... Å selv om dere var umodne å ikke hadde peiling på livet da dere var 16, så er det ikke sikkert ikke alle er det. Hjelp er greit å ha, å det gjelder ALLE aldre!! Skal jeg ha hjelp til å skifte på ungen min liksom??? Førstegangsfødene er førstegangsfødene... Jeg viste INGENTING om baby før jeg ble gravid, hadde aldri holdt en heller... Men jeg har no klart dette bedre en jeg trodde..Ikke for å skryte men til og med legen min sier det... Alle snakket om at du blir lei å vil feste bla bla... Men det stemme ikke her... Jeg har vært ute 3 ganger, å det var ikke gøy... Bare ikke gidd å børste ALLE under samme kam.. .
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #20 Skrevet 4. oktober 2007 Nå var det jo greit at kvinner måtte leve etter mannens regler for 100 år siden, og.... Nei, synes ikke det er greit å planlegge barn i så ung alder. Da mener jeg man er umoden. Selv hvor mye penger man har.
Helnøtt med spire:) Skrevet 4. oktober 2007 #21 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg må si at om en person planlegger å få ett barn i ung alder er det kun den personen som vet selv og ingen andre!!
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #22 Skrevet 4. oktober 2007 jeg tviler uansett på at en 16-17 åring klarer å tenke seg konsekvensene av det å få et barn. Det kan man f.eks se på Reality show hvor de får ansvaret for en dukke i så og så lang tid. Ganske preventivt for mange. Selvfølgelig er det ikke sammenlignbart, men alikevel er det mange som tror at det er mest kos med en liten baby og synes de er såååååå søte. De fleste har jo knapt begynt på livet i en alder av 16 år.....
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #23 Skrevet 4. oktober 2007 Det er vel grenser for hvor moden du kan være når du er 16 - uansett. Mente ikke hjelp til bleieskift, men til økonomisk styring og alt det andre som må til når man skal oppdra et barn. Skjønner at du forsvarer din situasjon, men å si at det er ideelt blir feil... Å gå ut når man er 16 er vel sjelden gøy uansett... ;-)
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #24 Skrevet 4. oktober 2007 Det er jeg helt uenig i. En 16-åring er i mine øyne ikke moden nok og har ikke utdannelse og erfaring nok til å skulle kunne planlegge et barn i så ung alder. Det kaller jeg egoistisk.
Miss Foster Skrevet 4. oktober 2007 #25 Skrevet 4. oktober 2007 Det er det jo da heller ingen som gjør - tar alle under en kam. Det er det vel heller du som gjør når du sier at ALLE snakker om at du blir lei og vil feste.... det er det faktisk ikke alle innleggene her som nevner.... Og vil fremdeles påstå at en på 40 år har mer peiling (som du kaller det) på livet enn en 16 åring. Men det er hverken negativt for den på 40 eller den på 16. Det er bare sånn det er. Selv hadde jeg aldri skiftet bleie på babyer da min ble født, og det var faktisk moren min som viste meg det (og da var jeg nesten 36..) Så man lærer så lenge man lever ) Poenget er vel heller at akkurat du er den beste moren for ditt barn likedan som jeg er det for mine?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå