Gå til innhold

Dere som dømmer oss unge mødre....se hit litt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv en ung mamma, ifølge noen. Jeg er 22 år, med en sønn på 15 mnd. Jeg er godt etablert, i utdanning, med jobb, bil, hus og det aller meste.

Det er nok fordommene med å være ung mor som dukker opp.... Spesielt ung alenemamma tror jeg.... Mange gamle damer tror at vi som er unge mødre er alene og ikke vet hvem barnefar er, eller at vi ikke har kontakt med han ;)

Det er sånne situasjoner som blir snakket om, at en ung jente på 16-20 år blir gravid etter en one night stand, og ikke har kontakt med barnefar. Det er ikke like spennende med en ung mamma som er samboer, eller gift, og godt etablert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjönner det godt at generalisering av unge mödre irritere deg !

Det var ett voksent valg du tok da du gjennomförte graviditeten og det skal du väre stolt av. Sikkert på mange måter tyngre for deg å bli mamma på 16 enn meg som var 33 ,- men ting som har värt tyngre for meg som 33 åring er og vil väre lettere for deg ! Overse og glem kritikk. Så lenge ingen vet hvorfor eller kjenner deg så har de INGEN rett til å dömme deg ! Klem :o) fra "gamlemor"

Skrevet

Den evige "krangelen" . Vel ung mor er ei jente som blir mamma i tenårene. Men trenger absolutt ikke være noe negativt for det så lenge de innstiller seg på hvordan det kommer til å bli. Var sel ung mamma, fødte mi første jente da jeg akkurat var blitt 18 år, og andre jente da jeg akkurat hadde blitt 19 år. Er i dag 21, og ser ikke på meg selv som en av de yngste mødrene, men jo jeg er jo en ung mamma.

Men selv så må jeg nok si at det er nok ikke "like" lett for alle å bli ung mamma. Jeg selv er vokst opp med at jeg mye har passet lillebror min, ryddet huset og laget middag. Som 16 åring kunne jeg sikkert "alle" retter. Delvis for jeg "måtte" hjelpe til hjemme, men mest for jeg elsket det. Så selv føler jeg at jeg bare var kjempe klar! Det enesete "smellet" jeg fikk i ansiktet var at jeg trodde det bare var å gå hjem å legge baby når det var natt (og da sov han liksom-men slik var det ikke med en kolikk unge) Synes vi har klart det kjempe bra! Å ser på meg selv som den perfekte mamma for mine to små gull jenter.

Eldste jenta var planlagt ja, ser jeg på det nå kunne jeg kanskje tenkt at jo, det var tidlig å planlegge men angrer ikke ett sekund"! Har fått både negative utrykk og positive utrykk på det og være ung mamma. Enkelte ganger kan det såre meg ja, men slike erfaringer gjør meg bare sterkere og jeg vet hvem jeg er og hva jeg er.

Men dog det at jeg var/er ung mamma har hjulpet meg med å finne ut hva mitt kall her i livet er. Det er helse veien. Er utdannet salg og Service, men ser at dette med helse er meg. Og en dag rett over begynnelsen av 30 årene er jeg blitt en flott jordmor med masse gode erfaringer:)

Ja vi unge mammaer er like flinke/flotte/dykktige/ omsorgsfulle osv som det de eldre mammaer er. Det har kun med modenhet og gjøre. Jeg føler meg faktisk feil i forhold til alder. Passer best sammen med de som er litt eldre enn meg. Ei eldre mamma kan være på nivå som en ung mamma i hodet. Sist men ikke minst er vi alle like uerfarne når vi får vårt første barn uansett alder:)

Vi er alle gode mammaer som vil det beste for barnet vårt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...