Kirsebæra Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Noen her inne dømmer oss unge mødre...hva er enung mor? Og hvorfor syns dere det er så ille at unge jenter får barn? Kan ikke vi gi like mye kjærlighet til ett barn som de som er 30? Kan ikke vi også forsørge oss selv og barnet? mange er faktisk ferdig utdannet når de er 20-22 år.... bare lurer jeg altså...
Gjest miang*mikrovampyr* Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Forstår bare ikke hvorfor dere velvillig selv velger å kalle dere unge mødre, som at det var noe negativt. Jeg er mamma. Ikke ung mor.
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 jeg dømmer ikke unge mødre, siden jeg er 22 og 2barnsmor. Og jo, vi har like mye og gi disse barna, som alle andre, absolutt! Jeg vil kvalisfisere meg selv som en ung mor, jeg var 19 når jeg fikk snuppa. Allerede da huseier, og i fast jobb. Jeg vil ikke kalle en på 23-24 for en ung mor. Men det er kanskje fordi jeg er så ung selv...
*ale* Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 Nå lurer jeg på.. Hvilke fordommer er det dere føler dere møter? Ikke vært borti det der jeg... Men så er jeg gammal og da..:/ Spør for at jeg lurer, ikke for å provosere....
Gjest miang*mikrovampyr* Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Dette har jeg også lurt på Koala. Jeg tror faktisk de mest usikre velger å kalle seg en ung mor, og derifra tror de det er negativt. Jeg vet jeg er yngre enn gjennomsnittet, men jeg ser ikke på meg som en ung mor, ikke ung, middels eller gammel, men som en mor generelt. Jeg er like mye mamma som noe annet, men når man putter i den "jeg er ung mor" så blir det veldig negativt. "Ung mor" er et veldig negativt ladet utrykk som de fleste ikke forbinder med noe godt. Hva er vitsen med å være ung mor , når man kan være mamma og kose seg, uten å tillegg seg fordommer
Frk. Vable Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Ja, jeg dømmer ikke unge mødre. Var selv 22, nesten 23, når jeg fikk første. Er "bare" 27 nå, men merker faktisk at jeg tenker annerledes, at jeg har litt mer ro. (ikke mye, men litt ) Og når jeg sammenligner mitt første og mitt andre barn, så var jeg mye mer usikker og stussende når jeg var 22 enn nå. Men det har sikkert med at det var førstemann å gjøre og. Jeg tror at unge mødre gir minst like mye kjærlighet som godt voksne mødre, men man har en annen ro på ting når man er eldre enn når man er ung. Derfor kan nok oppdragelsen bli en anelse annerledes. Men har ikke noe imot unge mødre!
Gjest Odin ♥ Tiril_min ♥ Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Når e hører ung mor, så tenker e ei under 19år..
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Hvor har du dette fra da? Har ikke lagt merke til noen som har sagt noe sånt...? Mitt inntrykk er at det er noen av dere som er unge som selv er veldig opptatt av det, og tillegger andre meninger.
Gjest miang*mikrovampyr* Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Må si meg enig med spetakkel. Jeg er veldig lite opptatt av alderen min eller andre mammaers og jeg syns ikke det har noe med å ha barn å gjøre egentlig. Når JEG hører utrykket ung mor tenker jeg med en gang på en under 19 som ikke var klar for å få barn.
Kirsebæra Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #11 Skrevet 4. oktober 2007 jeg kaller meg ikke n ung mor, men det var for å poengtere noe....det var det... neste, har sett mange innlegg her hvor folk sier som for eksempel at ''jeg skjønne rikke hvorfor dere velger å få barn i såung alder, dere er alt for umoden og bla bla'' eller ''der kan jo så vidt ta vare på dere selv, hvordan ror dere at dere kan ta vare på ett barn?'' jeg er 18, huseier jeg også, eier bilen min, betaler mine egne regninger...selvfølgelig har det vært slitsomt før jeg fikk stipendet så da fikk vi faktisk hjelp fra svigers, men det var i august.... men uansett...jeg bare lurer på hvorfor noen mener at vi ikke ermoden nok....man blir veldig moden når man får barn...uansett alder syns nå jeg....jeg har nå forskjellige synspungter på diverse tingsom jeg ikke hadde før
hit og dit Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Må berre signere Spetakkel og miang her. Eg legger til at: dersom ein skal finne fordommer mot yngre mødre her inne så skal ein jammen lese nøye og godt mellom linjene. Mellom linjene finner ein sjelden svaret.
Synne&TheTerminator Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er en ung mor, med mine 16 år...Men jeg tenker aldri over at jeg faktisk er en ung mor... Jeg tenker bare at jeg er en mor som elsker barnet sitt over alt på jord. Sånn som de fleste andre mødre... Men jeg møter mangefordommer jeg og, men det var egentlig ikke så gale som jeg trodde det skulle bli... Jeg er no hvertfall stolt over å kunne si at jeg er en mor, selv om jeg er bare 16..
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 enig med miang.. tenker under 19 eller 19 når jeg hører ung mor.... jeg er 21 og ser ikke på meg selv som ung mor...er mange som er jevngamle med meg som får unger rundt den aldrern...fått inntrykk av at det er veldig vanlig nå i 2007..
Kirsebæra Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #15 Skrevet 4. oktober 2007 så bra UngMamma=)&LucasElsklingen<3 Menjeg ble inspirert av tråden lenger ned her hvor det ble spurt om hvorfor unge mødre ikke får lovå si det er vanskelig med natte skrik ol....der ble det skrevet at man regner med man får til svar at man har selv satt seg i den situasjonen....har aldri sagt at det var det svaret, men man kan tenke seg......men jeg barelurer jeg...
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg dømmer aldri noen som skal bli mamma, uansett alder, men en skepsis kan jeg ha.. Men mammarollen er noe alle opplever som noe nytt i livet da man får sitt første barn, og alle kan vi lære, ung som gammel... En "tante" til bestekameraten min var 33 da hun fikk datteren sin, og hun hadde aldri holdt i en baby før.. Hun visste ikke hvilken vei bleien skulle, hun hadde rett og slett NULL peiling da hun ble gravid. Hun røyket i svangerskapet, og sluttet å amme ungen etter en uke... Men hun klarte det hun også :-) Jeg var 18 da jeg ble gravid, 19 da jeg fødte. Jeg har eldre søsken, og har vokst opp med tantebarn, som jeg har stelt, passet siden jeg var 10 år gammel, blandet mme osv... Det eneste jeg ikke kunne på forhånd var å amme.. Så jeg fødte mitt barn, med skepsis fra mange, og tok rollen som nybakt mor med storm.. Jeg ammet i 15 mnd, og jeg sluttet og røyke i svangerskapet.. En nyanse å se på :-)
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #17 Skrevet 4. oktober 2007 Om man er umoden varierer jo fra person til person, men det er vel ikke til å stikke under en stol at en 18-åring sannsynligvis er mer umoden enn en på 30? Jeg ha fremdeles ikke lest innlegg av typen du refererer til, untatt kanskje på Kranglesiden...
Kirsebæra Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #18 Skrevet 4. oktober 2007 det er fortsatt en stund siden jeg leste det innlegget sist, men jeg ble inspirert av ett lenger nd her.... og det er ett vanlig spørsmål....bare nyskjerrig....
Synne&TheTerminator Skrevet 4. oktober 2007 #19 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er heldigvis så heldig at jeg ikke har en baby som er våken om natten og sover om dagen... Men det var det jeg var forberedt på før jeg fikk han! Å jeg har ikke noen problemer med å si at det er vanskelig til tider, for det ER jo det. Det finnes ingen perfekte babyer...
Northernlights Skrevet 4. oktober 2007 #20 Skrevet 4. oktober 2007 Signerer spetakkel jeg ogsaa. om en av de eldste her inne,skjoenner jeg ikke hvor du har det fra. Jeg ser heller ofte innlegg som heller andre veien, -mot oss som er "gamle moedre" (har man ikke faatt barn foer kan man la det vaere, eller saanne ting) men svaret er kanskje at det man er litt oemtaalelig overfor, det tar man kanskje den gale veien ofte? Jeg ser mennesket,og hvordan man er som mor.Ikke alderen. Men det er meg.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #21 Skrevet 4. oktober 2007 Hmmm. Jeg ble mamma da jeg var 33 år og er vel for noen da en "moden mamma" ;O) Ideelt sett kunne jeg önsket meg barn da jeg var 26 , da var jeg moden for det samt at jeg var energisk og "ung" . Men det må jo passe inn i livet og da - Jeg var singel på den tiden. For meg er en ung mamma under 21 - men det er jo mye med mentalitet som spiller inn. Jeg synes 16 -17 åringer som får barn er skremmende !
lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 #23 Skrevet 4. oktober 2007 man må kle alderen sin da. du kan putte en genser på et menneske, å det mennesket ser flott ut! putt samme gensern på et annet menneske, og dette vil se helt merkelig ut.. samme med alderen. man må kle den og... jeg ble mamma som 17 åring, noe som jeg overhodet ikke var klar for!! så synes 17 år er veldig ungt.... er glad mini kom da jeg var 23, det var en helt perfekt tid i livet mitt å få barn på, så
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #24 Skrevet 4. oktober 2007 Hei ungMamma ! - Regner med den planlagt eller uplanlagt var til meg ? ) Jeg synes det er skremmende når jenter på 15-16 og 17 år får barn - PLANLAGT. - Grunnen til at jeg synes det er at jeg selv nå er 37 år og så unge jenter er jenter - man er fortsatt i barndommen. Planlegger man graviditet når man er feks 16 så synes jeg det er skremmende, for man er fysisk eller psykisk ikke klar for det enda. Man skal få väre barn noen år lenger får man selv får barn ! Jenter som uplanlagt får barn i veldig ung alder (under18- 19) synes jeg det står stor respekt av at de velger å bäre frem samt og beholde barnet. Uansett så er man jo forskjellig i utviklingen mentalt - en 19 åring kan i tilfeller väre mere voksen og moden for barn enn en på 24 . Men jeg mener at 16 -17 åringer skal få väre barn selvom de (husker fra jeg selv var 16 år) er voksne og kan allt i sine egene öyne. MEN jeg sier IKKE at en tenåring er dårligere mor enn en i 20 eller 30 årene. - Bare mener at det er i mine öyne tidelig å få barn på den planlagte måten )
Synne&TheTerminator Skrevet 4. oktober 2007 #25 Skrevet 4. oktober 2007 Heh, okey da... Siden min gutt var uplanlagt, å jeg fant ut av graviditeten i uke 15-16, så var det ikek så mye jeg kunne gjøre... Derfor irriterer det meg så sinnsykt når alle kommer med den vanlige reglen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå