Gå til innhold

prinser og prinsesser????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære barn har mange navn ja og sånn skal det være!

men .. vi lever liksom i et samfunn hvor jenter kan gjøre gutte ting og gutter kan gjøre jente ting uten at det skal bli noe kjempe sak.

er ikke prinsse og prinse kallingen med å underbygge et gammeldags kjønnsrolle mønster?

og har ikke Norge en kongefamilie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lurvete og harry. Typisk white trash. Men for at barna skal være prinser og prinsesser må jo foreldrene være konge og dronning. Syns jeg ser det...mer sannsynlig at de er noen skikkelige underachievers. Men så ligner det jo litt på vår kongefamilie, også da. Bare at trygden deres er litt større.

MEN DET ER HARRY, HARRY, HARRY! Prinsessene deres er feite. Prinsene deres er teite.

Skrevet

Jeg velger å se bort fra de innleggene her som er helt undermåls og som ikke bidrar med noe fornuftig. Ut over det, er dette faktisk en viktig debatt, synes jeg. For, som noen skriver, det er en debatt om kjønnsroller. Hvordan man usynlig dytter på de små en kjønnsrolle som er basert på gamle idealer, helt fra fødselen av. Dette ønsker ikke jeg for mitt barn.

Jeg ønsker at mitt barn skal få velge selv sin identitet. Jeg ønsker å gi han eller henne en innsikt i at det finnes så uendelig mye som er vakkert, det må ikke nødvendigvis være rosa, eller ha blonder. Jeg ønsker en naturlig utvikling basert på reelle valgmuligheter. Jeg vil ha et barn som utvilker en egen smak.

Jeg vet jo at blir det jente, så kommer hun til å like rosa også, det gjør meg ikke noe. Men jeg liker ikke at alt skal være rosa. Barn lærer ikke noe av en slik ensidig fokusering.

Jeg kommer ikke til å handle rosa til mitt barn dersom det blir ei jente, regner med at det kommer til å bli nok av det i gaver fra familien. Jeg vil ikke nekte dem å handle rosa, men jeg gir tydelig uttrykk for hva jeg mener. Blir det ei jente, skal hun få lov til å ha klær som tåler en støyt og som hun kan leke ute i. Og når hun skal ha vakre kjoler, er de minst like vakre de som ikke er rosa.

Skrevet

det du sier der Aurora er veldig viktig.

"alle" ønsker seg vel en liten lysblå eller rosa klomp man kan trille og vise frem. i en kort periode.

men som du sier er mangfoldet det viktigste og at barna kan få utvikle seg uten å være låst fast i et mønster som foreldrene velger ubevist eller veldig bevist.

Skrevet

Heller rosa enn svart, som er på moten nå. Ufattelig trist å se svart på små barn!

Rosa, så vel som rödt, oransje, gult, grönt, blått og lilla er kvikke farger som passer på kvikke, glade, lekne små barn enten de er prinser eller prinsesser! Utsagnet om at foreldrene må tro de er konge å dronning er latterlig! Må da väre lov å väre stolt av barnet sitt og man må da få lov til å mene at sitt eget barn er vakrest? Det er helt naturlig og ligger i oss fra menneskets begynnelse. Vi synes våre egne er finest, på den måten fremkalles beskyttertrang, morsinstinkt osv. (men det var en liten avsporing:) )

Norge = lenge leve janteloven!

Hvilke farger man har på klärne har da vel ingen ting å si for 'den frie tanke', det er hvordan vi som foreldre opptrer overfor barna som betyr noe. Hva vi sier og hva vi gjör, det er det barna lärer av!

Enkelte ting er biologisk og noe faller mer naturlig for jenter enn for gutter og omvendt (värt mye forskning på dette). Gi en gutt en dokke og han vil leke helt annerledes enn en jente (ref. Kos og kaos på Nrk).

Men selvfölgelig kan man bli dritt lei rosa, eller blått for den saks skyld... Variasjon er tingen!

• 3 uker senere...
Skrevet

En spire er begynnelsen på et liv, det være seg et menneske, bønnespire eller potetspire.

Punktum.

Skrevet

jeg har baby imagen jeg..

han likner litt på en reke,men still..det er en baby.. :)

Skrevet

min prinsesse SukkerLinn Rapunzel!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...