Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #26 Skrevet 3. oktober 2007 Meningen med livet er mine to små gull som jeg elsker over alt i hele verden ;-)
anna_lou Skrevet 3. oktober 2007 #27 Skrevet 3. oktober 2007 leve, formere seg- og til slutt overgi seg
ScaryMama Skrevet 3. oktober 2007 #29 Skrevet 3. oktober 2007 Meningen med livet er å føre rasen vår videre. Det som gir livet mening, er et helt annet spørsmål. For min del blir det familien og det å realisere meg selv, dette gjør meg lykkelig.
___ Skrevet 3. oktober 2007 #30 Skrevet 3. oktober 2007 Hvilken mening gir det å føre rasen videre? Før eller senere dør menneskeheten ut. Det er en kamp vi er dømt til å tape. Da blir jo også meningen med livet borte.
ScaryMama Skrevet 3. oktober 2007 #31 Skrevet 3. oktober 2007 Godt poeng... Da blir det litt feil å si "meningen med livet"... Kanskje hensikten med livet sånn som jeg ser det fra et evolusjonistisk perspektiv? Jeg syns uansett det blir feil å si at lykke, familie osv. er meningen med livet, det er ting som gir livet mening.
mockis me Skrevet 3. oktober 2007 #32 Skrevet 3. oktober 2007 Kordan vet du det?? Greit at vi ifølge vitenskap og teknologi forteller oss at om x-antall år dør vi fordi solen dør men å ta stilling til det no blir vel litt deprimerende?
___ Skrevet 3. oktober 2007 #34 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg synes ikke en gang det gir livet mening. Det gir personlig tilfredstillelse på et litt dypere plan enn sjokolade, men i den store sammenhengen blir det omtrent det samme.
___ Skrevet 3. oktober 2007 #35 Skrevet 3. oktober 2007 Og da får du meningen med "universet og alt mulig" på kjøpet....
mockis me Skrevet 3. oktober 2007 #36 Skrevet 3. oktober 2007 42 år? og koffor påstår en "nerd" det??*nysgjerrig*
___ Skrevet 3. oktober 2007 #37 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg vet det ikke. Jeg vet ikke at det finnes noen fremtid i det heletatt. Jo mer jeg filosoferer og jo mer jeg forstår av menneskets begrensninger jo klarere blir det for meg at det finnes en guddom. Solens død kan nok menneskeheten i teorien overleve, men det er langt derifra til evigheten.
ScaryMama Skrevet 3. oktober 2007 #38 Skrevet 3. oktober 2007 Der er jeg ikke enig med deg. Vi mennesker har et behov for å se mening i våre liv og finner mening i flere ulike ting. Hvordan skiller du mening og personlig tilfredstillelse? Personlig tilfredstillelse gir jo livene våre mening... Du kan ikke si at dette er ting som er bare litt dypere enn sjokolade- folk lever ikke for sjokolade, de dør heller ikke for sjokolade, de vier ikke sine liv til å hjelpe sjokolade...
Odine! Skrevet 3. oktober 2007 #39 Skrevet 3. oktober 2007 "Haikerens guide til galaksen" En maskin regner ut svaret på et spørsmål. (hva spørsmålet nøyaktig er, har maskinen da glemt)
___ Skrevet 3. oktober 2007 #40 Skrevet 3. oktober 2007 Ikke 42 år, bare 42. Bok av Douglas Adams (trilogi i 4 bind faktisk). Morsom fabulering med masse sprø filosofi.
mockis me Skrevet 3. oktober 2007 #41 Skrevet 3. oktober 2007 Poenget her er jo meningen med livet..Da tenker eg mitt liv og mine barn-barnebarn osv. Tror man kan filosefere seg i hjel ved å gå for dypt. Syns det e viktig å ivareta det man har istedet for å bekymre seg for det man er redd for en gang kan skje..Grunnleggende fornuft spør du meg. Er veldig simpelt for dine ører kanskje , men det er endelig nok å bekymre seg for , rundt det man HAR!!!
___ Skrevet 3. oktober 2007 #42 Skrevet 3. oktober 2007 Nå vet ikke du hvor glad jeg er i sjokolade ;-) Grunnen til at jeg ikke mener at personlig tilfrdsstillelse er det samme som meningen med livet er at jeg ikke setter meg selv som enkeltmenneske høyere enn alt annet. Ta et menneske som vier hele sitt liv til å finne en vaksine mot AIDS. H*n bruker all sin tid på dette men ser ikke ut til å komme noen vei. For å komme videre bruker h*n seg selv som forsøksperson og dør derfor en forferdelig død, alene, etter et langt sykeleie. Senere viser det seg at forskningen kom til nytte og var med på å redde milijoner av mennesker. Var dette er liv uten mening? H*n oppnådde jo ingen lykke selv.
mockis me Skrevet 3. oktober 2007 #43 Skrevet 3. oktober 2007 Jaha ja.. høres ut som artig lesestoff=) Liker "ved siden av"bøker!!
___ Skrevet 3. oktober 2007 #44 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg er helt enig i at det i det daglige er greit å konsentrere seg om å leve et best mulig liv, men dagens grunnholdning om at "bare jeg selv og mine nærmeset er lykkelige så er alt bra", liker jeg ikke. Jeg tror det er sundt av og til å forsøke å forstå hvem vi er i den store sammenhengen. Vi blir så lett egoistiske og "oss selv nok" hvis vi glemmer at vi bare er en bitteliten del av noe ufattelig stort.
animal Skrevet 4. oktober 2007 #45 Skrevet 4. oktober 2007 Spennende filosofering.... Jeg tror at på det personlige plan er meningen med livet; å lære av livet, og gjerne lære noe videre til andre, slik at de igjen lærer. Hva denne lærdommen er, kommer jo helt ann på personen, omgivelsene og livets mange krumspring. Det er derfor jeg syns det er så spennende med eldre mennesker.. Tenk på alt de har lært, tenk på den visdommen de sitter på! Når det gjelder mitt barn, så er det ingenting som har lært meg mer om kjærligheten enn henne. Hvis man tenker på hele menneskehetens mening, så tror jeg det er å føde barn og føre arten videre.
ScaryMama Skrevet 4. oktober 2007 #46 Skrevet 4. oktober 2007 Ikke meningen med livet, nei, men personlig tilfredstillelse gir livet mening. Men det er ikke det eneste som gir livet mening! Jeg vil absolutt si at han som døde for å oppnå kunnskap om aids hadde mye mening i sitt liv, han hadde retning og driv, viktige elementer i et innholdsrikt og meningsfullt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå