Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 Heisann Jeg lurer svært på en ting, jeg har ikke opptjent noen penger å motar overgangs stødnad, å tenkter nå flytte sammen med pappan, åssen skal jeg klare det da? jeg mister jo overgangspengene, kan jeg få dagpenger? lr andre penger, vi kan jo ikke leve på bare hannes inntekt..??
Anele&Solstråla Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 Er nok slik det er. Da får du de 33-34 tusen også må dere leve på hans inntekt. Dere får barnetrygd på kr 970kr i mnd.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 du får jo penger av sosialkontoret... hvis han leier så kan du få dekt halve husleie opptil 3500 også får du ca 3500 i måneden for og leve for. så penger og leve for skal du nok få. du får litt mindre enn vist var alene.. men det er pga at det er iberegnet at dere kjøper mat sammen.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #4 Skrevet 2. oktober 2007 Huff.. er ikke nekelt dette.. Føler meg som en tosk oppi allt sammen. Synes systemet er uretferdig, de råder folk til å skille foreldrer å barn
tullemor_til_snart_4 Skrevet 2. oktober 2007 #5 Skrevet 2. oktober 2007 Vil bare si at hvis du flytter inn med barnefaren, så kan sosialkontoret se på dere på lik linje som ektepar og da har han forsørgerplikt. Dvs at hvis han tjener så han har mer enn 9500kr igjen etter at husleie og strøm er betalt (inkl barnetrygd) så får du/dere ingen penger fra dem. Det er ihvertfall praksis her. men du får jo engangsstønad da....
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 min kjære har da en husleie på 12000 i månen, å dette er for å dekke lånet på huset han har kjøpt. Har dette noe å si?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 Siden du har ordent deg så dårlig bør du vel ikke klage. Du visste vel om hva du må ta ansvar for i ditt eget liv før du ble gravid? Du kan jo ikke regne med å få masse penger fra det offentlige? Men du kan jo flytte inn hos dein kjære og ha adresse en annen plass, altså stå registrert som eneforsørger, da får du i pose og sekk.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #8 Skrevet 5. oktober 2007 Var det hovedinnlegger som skrev at samboer har en husleie på 12 000 kroner?? Er det mulig å klage over dårlig økonomi med en så dårlig økonomisk sans?? Sorry det krasse uttrykket, men det er vel ingen i dagens samfunn som ordner seg så dårlig? Jeg og sambo har stort hus, verdt over 3 millioner og vi betaler nesten 10 000 i lån på det. Anbefaler dere sterkt å kvitte dere med leieforetaket og evt kjøpe dere noe/ leie billigere. Dette er å kaste penger laaangt ut av vinduet!! Har ingen sympati for deg når dere har stilt dere så dårlig. Enig med en ovenfor, når man skal ha barn må man tenke økonomi, og det gjelder på alle plan. Husleie, mat, klær, strøm, teleforn etc etc.
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 5. oktober 2007 #9 Skrevet 5. oktober 2007 Sorry meg, men det er da ikke alle som planlegger å blir gravid. Noen blir det, å noen er mot abort åsså. Men de velger å gjøre det beste utav det. Så va fan, synes folk kan vær litt mere hyggeli! Ufint rett å slett. Folk skal ikke skylle seg selv, men på staten for at de råder folk å bo alene. ! Å til deg som sporte ja du vil få engangsstødnaden, å når barnet blir 1 år kontantstøtte, + barnetrygd. Men det du kan gjøre er jo at, du tar persmisjon i 3 månen, å så tar pappan ut resten. For han vill jo da få lønnet permisjon. Å da kan jo du begynne å jobbe Er ikke lett når man ikke har jobbet så du får nok lete å gruble litt Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #10 Skrevet 5. oktober 2007 Bare ett svar til Anonym kl 09.30. Det hender at man kaller det for husleie selv om man betaler ett lån til banken altså. Jeg vil vel ikke si at å betale bare 10.000 i mnd når du har hele 3.mill i lån er så veldig økonomisk heller......Selv har vi halvparten så mye lån, og betaler 13.000 i mnd. Du må jo betale sinnsykt mye renter. Det kan man vel også kalle å kaste penger ut av vinduet. Men, når det er sagt, hvis HI sin samboer betaler 12.000 i vanlig husleie( altså man eier ikke boligen sin selv), så er det vel ikke så økonomisk smart. Jeg ville vel prøvd å kjøpt noe istedet.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #11 Skrevet 5. oktober 2007 samboeren min eier boligen selv, å betaler dette i lån hver måne.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #12 Skrevet 5. oktober 2007 Ja, du har virkelig ordna deg... Eg må si meg enig me en her oppe, kæm du forvente skal forsørge deg? Skjønne at alle ikke planlegg å bli gravid, men da må man no bare ta følgan av det. Det e dyrt å ha barn, det koste faktisk flesk - å har man ikke jobb eller studie så står du rimelig på bar bakke. Det e no bare virkeligheta. Staten krev ikke at ikke foreldran kan bo ilag, men man forvente jo at man som foreldra har økonomi til å få barn. Å det syns eg da virkelig man skal kunne forlange.... Men uansett, lykke til med alt. Ville væl uansett ha flytta sammen med faren hvis man så en framtid sammen, tøft å være aleina. Bare et spørsmål; ka sir barnefaren om det her da? Klare han å forsørge dåkker alle på en inntekt?
Moder'n-2 Skrevet 5. oktober 2007 #13 Skrevet 5. oktober 2007 2 TætteRættÅSlætt - Du skriver at ikke alle planlegger å bli gravide. Og det har du helt rett i. Men i dagens samfunn skal det godt gjøres at man ikke har fått med seg at samleie kan føre til graviditet. Kan man ikke ta seg av et uplanlagt barn (både økonomisk og omsorgsmessig), bør man heller ikke ha sex. Og hvis man er motstander av abort må man ta dette ENDA mer seriøst. Å være motstander av abort er ikke en hvilepute og slett ikke noen fribillett til å forlange at staten skal betale for barnet. Du skrev forøvrig at de som velger å ikke ta abort, velger å "gjøre det beste utav det". Vel, der er jeg ikke enig, men jeg ser ingen hensik i å gå inn i en abort-debatt her. Det er dog etter min mening ikke mer heroisk å føde et uplanlagt barn, enn å ta abort. Og, nei, staten råder ikke folk til å bo alene. Å bo alene betyr at én person betaler for husleie, mat, forsikringer, barnepass samt andre utgifter. Når et par bor sammen, forsvinner enkelte utgifter helt, mens andre blir vesentlig mindre. Det er dette man forsøker å ta hensyn til.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #14 Skrevet 5. oktober 2007 Ha ha jeg ler meg fordervet!! Svar her fra anonym 9.30: Vi har ikke 3 mill i lån, men et hus som er verdt 3 mill! Det har steget veeeldig i markedet, lånet er på under 2 mill og vi har veldig gunstige avtaler med banken. Men saken handler jo ikke om oss? Vi har romslig økonomi og har ikke selv stillet oss i en vanskelig økonomisk situasjon!! Vi har ikke problemer med å betale lånet vi Det er det hovedinnlegger som har!! Vi har 3 barn, 2 biler, gode jobber etc. Ingen problemer her! Nå var du litt ute på jordet!! He he he.... *Ler av deg*
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 5. oktober 2007 #15 Skrevet 5. oktober 2007 Det går faktis ann å bli gravid med prevangsjon åsså, bare spørr meg, å va gjør du da? Jeg synes rett å slett der er ufine svar til anonym som begynnte dette innlegget. Å jeg har medfølelse for henne. For staten har ikke lakt til rette gått nokk for alle. Enkelt å greit. Over å ut
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #16 Skrevet 5. oktober 2007 Til 2 TætteRættÅSlætt: Fy fader for en dårlig norsk du har. Mulig du prøver å skrive på dialekt, men på det du skriver ovenfor er det nesten bare feil.... Blir liksom litt rart å skulle ta svarene dine på alvor når det ser ut som det er en 10-åring som skriver..... "faktis" "ann" "prevangsjon" "åsså" "spørr" "å va gjør du" "begynnte" "lakt til rette" "gått nokk" "over å ut" Sorry, men du trenger trening i skriving. Litt norsk kanskje...?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #17 Skrevet 5. oktober 2007 Anonym 12:02 har du tenkt tanken på at 2 tætteRættÅSlætt kanskje har dysleksi? Nå vet ikke jeg dette for sikkert, men vær så snill og ikke rakk ned på folk for at de skriver litt feil da. Hold deg heller til hva saken i hovedsak dreier seg om.
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 5. oktober 2007 #18 Skrevet 5. oktober 2007 takk til anonym 12.21 Å ja det stemmer. har faktisk det Å til deg andre anonym, er du int. i å krangle så hut dæ inn på kranglesia, æ føle æ har en rett å te å prøve å forklare denne jenta, ikke hakke ned på ho som noen andre.
Moder'n-2 Skrevet 5. oktober 2007 #19 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg har da ikke skrevet noe om prevensjon? Jeg er fullstendig klar over at man kan bli gravid selv om man bruker slikt. Jeg skriver at man ikke bør ha samleie med mindre man er klar til å ta konsekvensene. Hvis du er mot abort og ikke kan ta deg av et barn (økonomisk som omsorgsmessig), så bør du rett og slett ikke ha samleie. Et barn er ikke noe leketøy. Kan man ikke ta seg av det, bør man sørge for at man ikke blir gravid. Jeg lurer forøvrig på hva du mener staten skal gjøre. "Staten", dvs alle oss som bor i dette landet, har faktisk ikke råd til å behandle småbarnsmødre som vanlige yrkesaktive. Hvorfor i alle dager skal jeg gidde å arbeide (både mens jeg er gravid og årene etterpå) om jeg får like bra betalt for å sitte på ræva og ingenting gjøre? Og hvordan har HI forsørget seg før hun ble gravid?
Moder'n-2 Skrevet 5. oktober 2007 #20 Skrevet 5. oktober 2007 Hvis du faktisk har fått diagnostisert dysleksi, 2TætteRættÅSlætt, så vil jeg anbefale at du gjør deg ekstra flid med dine innlegg. Dysleksi er ikke en diagnose man skal gjemme seg bak og bruke som unnskyldning. Det finnes stavekontroller for nettlesere (i alle fall har Firefox en utmerket en) som gjør at du unngår de verste blemmene. Nå virker det jo som om du vil skrive på dialekt, og det gjør faktisk at ditt budskap kommer dårligere fram. For de aller fleste er det lettere å lese bokmål enn dialekt. Dette kan du selvsagt blåse i, men som du ser er det (dessverre?) noen som dømmer deg ut fra _hvordan_ du skriver, ikke ut fra _hva_ du skriver. Dette er vel ikke noe du ønsker deg, er det vel? I tillegg kan jeg komme med noen små språkråd: Alltid stor bokstav etter punktum. Infinitivsmerket "å" skal kun brukes framfor verb i infinitiv. Det betyr at alt annet enn verb (verb er ting man "gjør") skal ha "og" og ikke "å".
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #21 Skrevet 5. oktober 2007 Faen, noen av dere må være helt bortkommende. HI har da vel ingen interesse i å vite hva dere synes om at hun har fått barn, og ikke har jobb eller studerer?? Hun spurte om hva hun kunne få av støtte.
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 5. oktober 2007 #22 Skrevet 5. oktober 2007 Moder'n-2 Gå å legg deg. Makan til 14is styr skal man lete lenge etter. Skulle ikke tro alderen din stemte helt! Over å ut!
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #23 Skrevet 5. oktober 2007 Kjære vene .. alt HI spør om er råd ang økonomien .. hun tregner ikke bli skjelt ut av dere her inne og vite deres problemer. Dessuten er det ikke alle som planlegger det og bli gravid, som visse andre her inne som har en stabli økonomi og bra inntekt. Selv er jeg gravid, utdanna markedsøkonom og arbeidsledig. Har ikke så mye mere inntekt jeg heller. Så hva hjelper det med en utdannlese når man ikke får jobb. Lykke til HI håper det ordner seg for dere. Du kan alltids søke om omskolering / attføring - eller en økonomisk rådgiver i kommunene din. Jeg har vært der du er nå - og de er der for og hjelpe oss. Klem
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2007 #24 Skrevet 5. oktober 2007 Så utrolig "skal-ha-skal-ha"mentalitet det er blandt noen her. Nei, staten legger ikke opp til at du skal bo alene, men de legger opp til at par som får barn er voksne nok til å klare seg selv. Alenemødre i Norge er heldige: de får mange flotte ordninger som gjør at de klarer å være hjemme med barnet sitt selv om det ikke hadde jobb før det ble gravid. Dette er veldig bra. Slik jeg forstår vuderer du nå og ikke være alenemor lengre. Så da får du jo ikke de godene lengre heller.Ingen som oppfordrer deg til å gjøre noe annet enn å flytte sammen med faren til barnet. Hvis han har en månedlig utgift på huset på 12000 kroner så har han jo i utgangspunktet en lønn som tilsvarer at han kan forsørge dere begge i en periode.Mulige husetmå selges og kjøpe et nytt, men dere kan jo fortsatt bo sammen. Det er slik voksne mennesker tenker: "Hvordan får vi ting til å gå rundt med de midler man har", og ikke: "Hvorfor hjelper ikke staten meg så jeg kan leve det livet jeg vil" Du skal bli mor, så jeg oppfordrer deg til å bli voksen og tenke litt lengre enn å legge skylde på dårlig økonomi over på andre. Sånne som deg provoserer meg noe enormt.
Moder'n-2 Skrevet 5. oktober 2007 #25 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg forstod ikke helt hvilket innlegg du ikke likte, men jeg antar det var innlegget angående dysleksi? Hvis du virkelig plages med dysleksi kunne du jo prøve å ta til deg de rådene som kommer heller enn å stupe ned i skyttergraven. Faktisk er mine råd på linje med det Dysleksiforbundet i Norge sier. Men du syns tydeligvis det er bedre å bruke dysleksi som unnskyldning og heller skjelle ut de som ikke mener dysleksi er en unnskyldning for å drite i hvordan man skriver. Det var velmenende råd fra min side. Jeg gav tidligere blaffen i hvordan jeg skrev. Skrivefeil var ikke så viktig, det var innholdet som var viktig. Men man blir faktisk bedømt ut fra _hvordan_ man skriver før man blir bedømt for _hva_ man skriver, så jeg skiftet etterhvert mening. Dysleksiforbundet skriver bl.a. på sine websider: "Heldigvis har mange funnet stor hjelp i moderne ordbehandlingsprogrammer for datamaskiner der stavekontroll inngår. Mange voksne dyslektikere har lært seg effektive strategier for å skjule lese- og skrivevanskene sine. I lengden er det uhyre vanskelig å klare seg i samfunnet uten fungerende lese- og skriveferdigheter." Lykke til videre med å bekjempe dysleksien din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå