Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Når jeg ser på mine venninner har noen involvert pappaen mye helt fra babyen ble født (han bader, mater m/flaske, står opp om natten osv), mens andre setter pappaen på sidelinja og vil gjerne ha kontrollen og styringa selv (nekter å bruke flaske sånn at pappaen ikke får mate osv) - hva tenker dere om dette? Henriette
Hanne31 Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg vil involvere pappaen mest mulig. Det er jo tross alt VÅR baby og ikke MIN. Regner med at jeg kommer til å ta "nattevaktene" da. Har også en del venninner som gjør alt selv hvor pappaene ikke slipper til. Synes det er ganske egoistisk. De sier at det første året er mammaen sitt osv. Jeg føler at det er viktig at babyen knytter bånd både til far og mor tidligst mulig. Dessuten må det jo være en utrolig god følelse man ser når pappen kose seg sammen med det lille nurket.
Mamzen Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Her gjør pappa alt det samme, untatt amming da...Men jeg tar baby om natta når far skal på jobb og jeg går hjemme. Er så greit når man senere kan dra fra baby uten bekymring eller stress for hverken far eller mor! Det eneste er litt merkelige kleskombinasjoner av og til, men det nevner jeg ikke, bare ler inni meg...
Bdancer Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har en engasjert samboer, så tror ikke det blir mulig å holde ham utenfor. Men det vil jeg ikke heller. Men synes menn bør kreve litt selv også, stå på krava! Det er vel få menn som er totalt ubrukelige, så de kan vel klare stell like godt som oss damer:) Jeg skjønner ikke vitsen med å pumpe ut brystmelk for å bruke flaske isteden. Men alt annet er pappaen veldig velkommen til å være med på. Det er en selvfølge!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Bdancer: Hvorfor vil du ikke la pappaen mate med flaske? Det må jo være fantastisk for en far å kunne mate sitt eget barn helt fra starten av??!
Spirevipp med go`gutten Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Det første jeg tenkte var, har jeg noen rett til å ikke la pappaen få slippe til? Det er jo tross alt vårt barn, ikke bare mitt. Her tror jeg nok pappaen vil gjøre vel så mye som meg, men jeg syns det er naturlig at jeg tar nattevåk ettersom han skal på jobb om dagen. Jeg blir bare glad hvis babyen tar flaske, slik at pappaen også får ta del i den kosen det vil bli å mate babyen :-)
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg mener ABSOLUTT at pappaen skal slippe til. Selv om vi har hatt babyen i magen har vi ikke eneråderett når skatten har kommet ut. Jeg mener at de ikke bare skal slippe til, men vi skal kreve at de gjør det også. Hvis dere tenker litt fremover.........om yrkeslivet, likestilling og kjønnsroller, så skjønner vel de fleste at de graver sin egen grav med å kjøre sololøp på hjemmebane. Da skal man i hvertfall ikke klage over liten egentid, og manglende tid til egenutvikling utenfor hjemmet......fordi mannen må jobbe mens du er den klassiske husmoren!
prima donna Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 Da vi fikk første barn hadde jeg sett for meg å involvere pappan mye, men...da visste jeg ikke at det å pumpe seg skulle være et sinnsykt slit (og ta myyye lenger tid enn å amme), og at det å få vekket han om natta er myye vanskeligere (og mer irriterende) enn å bare stå opp og ta ungen selv... bortsett fra nattevåk og mating kommer vi imidlertid til å dele 50-50 regner jeg med. Men nå er det jo slik at de første mnd er det i stor grad mating og nattevåk det handler om...og for min del er den pumpinga så slitsom at jeg heller dropper å gjøre ting uten babyen det første halve året. Så uansett hva dere tenker på forhånd: ikke ha for høye forhåpninger om at dere klarer å dele på alt den første tiden, og ikke døm dem som ikke deler som kjipe mødre - det er som oftest snakk om hva man orker bruke energi på når man over en lang periode ikke har sovet mer enn 3 timer i strekk på noe tidspunkt. Tro det eller ei; det enkleste er faktisk ofte å ta babyen selv...
Rakri Skrevet 1. oktober 2007 #9 Skrevet 1. oktober 2007 Vi får to, så vi kan jo kose oss med en hver :-) Neida - han hadde nok vært mest mulig på banen uansett!!
Anele&Solstråla Skrevet 1. oktober 2007 #10 Skrevet 1. oktober 2007 Hvis man pumper og lar barnet få for mye flaske kan man risikere at det ikke vil ha puppen, og det er jo litt dumt da. Jeg blir boende alene med jenta mi,så har ingen å dele ansvaret med¨! Men hadde jeg hatt pappaen her ville han ha måtte dele på det meste...er da rett og rimelig det. Som regel to om et barn, og da er det to som MÅ ta ansvar og:)
mamma til s@lma Skrevet 1. oktober 2007 #11 Skrevet 1. oktober 2007 Her skal pappaen få lov til å gjøre så mye han ønsker ser ingen poeng i å stenge han utenfor, hvorfor det da? Vi er bare to, har få venner og ingen mulighet til å få oss barnevakt, så da må vi kunne klare å gjøre alt begge, både han og meg. Og så synes jeg det er veldig greit at pappaen får gjøre alt som mulig for han med babyen, da føler han seg ikke så forlatt og satt til side etter fødselen. På sikt blir det jo uansett mest meg som skal ta meg av jenta, siden faren må jo tilbake på jobb på et tidspunkt, så hvorfor nekte han å delta fra dag en ? Jeg får jo med meg nok uansett..)
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 2. oktober 2007 #12 Skrevet 2. oktober 2007 akkurat så mye han selv vill. han har sagt han gjerne vill at vi skal dele på matingen, og det synes jeg er kjempe greit. da får jeg litt mer frihet også får pappa oppleve den spesielle kontakten man får når man "ammer". ellers så blir det vel 50, 50 her i gården..
*1+1=2 små* Skrevet 2. oktober 2007 #13 Skrevet 2. oktober 2007 kommer til å dele 50/50 på det, men jeg kommer ikke til å pumpe meg hvis amminga funker.....er jo ofte at baby ikke vil ha pupp hvis man pumper!(senere er det jo greit). Jeg er egentlig en liten kontrollfreak, men jeg skal være flink og overlate masse til min kjære fordi jeg vet at han kommer til å klare det fint og selv om han kanskje ikke setter på sokkene slik jeg ville ha gjort, så betyr det jo ikke at det er galt;)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #14 Skrevet 2. oktober 2007 Han vil involveres på lik linje med meg, helt naturlig at vi engasjerer oss like mye.. Men..når han jobber og jeg har perm, tar jeg all nattevåking, mat og skift på natta...skulle bare mangle syns jeg...og prøver å ha middag ferdig til han kommer hjem..da blir han så glad, og det gleder meg! :-)
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #15 Skrevet 2. oktober 2007 He he, må le litt av ideen om å pumpe for å la pappaen få mate med flaske. Nei det er nok ikke aktuelt, man trenger ikke lage mere arbeid enn nødvendig. Utover det er det en selvfølge her i heimen at vi deler på alt, og kaster oss ivrig over bleieskift og kos begge to, har aldri følt at det var bare "min" baby og at jeg skulle måtte "slippe pappaen til". Vi er nok heldige.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #16 Skrevet 2. oktober 2007 jeg synes dem som har en pappa som ønsker og kan være innvolvert skal være kjempe takknemmelige, og virkelig la dem få lov til å være det! Det er langt ifra alle som har en slik fantastisk far! Her tok det nesten 2 år før far turde innvolvere seg (barn viste seg å være skumle, han har måttet ha proff hjelp for å komme gjennom dette. for han fikk rett og slett en fødselsdepresjon), og det merkest nå mtp hvordan han etter nesten 2 år har måttet forsøke seg frem for å finne sin plass i familien. Jeg og tulla har jo en veldig godt innarbeidet rutine med hvordan ting skal være og hvordan reaksjon både ho og jeg får på forskjellige handlinger. Så nå har vi rabalder hver dag... Dette kunne vært unngått hvis far kjente barnet sitt....
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #17 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg kommer sikkert til å få en skikkelig pappajente. Pappaen gleder seg sånn og skal ha hele 4,5 måneder av permisjonen! =)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2007 #18 Skrevet 2. oktober 2007 Hun sier jo ikke at hun ikke vil LA pappaen mate med flaske, men at hun ikke ser poenget med å pumpe seg for å gi melka fra flaske. Slike ting er ikke alltid så lett å planlegge i detalj før fødselen. Ikke alle barn tar flaske, noen må kanskje slutte med pupp så alle måltider blir flaske, andre gir litt mme i tillegg, for noen er det mye arbeid å pumpe seg, mens andre har kjempeproduksjon. Skjønner godt at hun ikke vil bestemme seg på forhånd for å skulle tilbringe timesvis hver dag med å pumpe for at pappaen skal gi flaske fra starten av. Selv pumpet jeg en god del, slik at pappaen kunne gi flaske dersom jeg var på trening eller ute en tur når babyen ble sulten. Funka bra :-) Men hadde nok ikke pumpa for at han skulle måtte varme flaske og styre med en skrikende baby mens jeg satt rett ved siden av og kunne gi pupp. Det er jo ikke sånn at mating er den eneste måten å delta på. Mannen min koste, stelte, skifta bleie, trilla tur osv. (Og ga altså flaske ved behov). Men han følte da ikke at han ikke fikk delta fordi om jeg ammet. Det var jo i grunnen det eneste som skilte oss, at jeg kunne amme. Forstår ikke engang helt spørsmålet jeg, vi bestemmer jo ikke hvor mye pappaen "får" delta noe mer enn han bestemmer hvor mye vi "får" delta, er jo foreldre begge to :-)
Sussa jan 2016<3 Skrevet 2. oktober 2007 #19 Skrevet 2. oktober 2007 Min mann va redd for at han ikkje skulle få lov til å gjøre noe med den lille da vi fikk vår første... I tilleg snakka han mye om det at han hadde angst for bæsj...!!! he he he så den første bæsjebleia som kom fikk pappaen ta! Eg hadde ingen plana om å bli sittende i gjen med alle bæsjebleiene, det beste e jo å få den gradvise tilvenninga før fast føde.... I tilleg va vi velsigna med 4 mnd kolikk, så når pappa kom hjem fra jobb så fikk han ta ongen så lenge han ville, men eg pumpa ikkje for å gi min onge mat, men solgte til sykehuset, min lille nekta plent å ta flaske før ho va 8 mnd. så eg tok ho om natta og amminga og ellers delte vi på det som kunne... Denne gangen gleder han seg bare til å bli pappa, for han synes det e så deilig med barn og kunne kose seg glugg i hjel med de;) Synes det e så koselig...
saray Skrevet 2. oktober 2007 #20 Skrevet 2. oktober 2007 venter nummer 3 vi,og pappaen har vært med på like mye som meg fra dag en med alle sammen.jeg ammer ikke og han har derfor like mange kosestunder med barna og flaske som meg.han skifter på de like ofte(når han ikke er på jobb da)og har nattevåk annenhver natt. dette er kjempegodt for oss alle sammen.barna er ikke mammadalter,de er ikke avhengig av meg med noen ting.om det er jeg eller pappa som tar de med til lege,legger de for natten eller har de alene en dag spiller ingen rolle!! klart at pappaer som vil engasjere seg sånn skal få lov til det.det er jo kjempeflott!
ღOscar skal bli storebror:):) Skrevet 2. oktober 2007 #21 Skrevet 2. oktober 2007 Her i gården kommer pappa til å være like mye involvert i babyen VÅR...Sier som noen over,at selv om vi har bært på babyen i magen i 9mnd har jo ikke vi noen enerett liksom.....Er jo så fint å se pappa og baby styre i sitt eget selskap:):) Dulle og ordne....:0)
*Lenn* :-)) Skrevet 2. oktober 2007 #22 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg har planer om å amme, så det blir jeg som tar nattevåket den første tiden. Sambo skal jo på jobb og ser ikke poenget i at han skal stå opp for å ta opp babyen for å så gi den over til meg..... Ellers skal selvfølgelig pappaen få bytte bleier, synge nattasanger, kose, bade og stelle den lille! Han vil jo så klart være med på alt dette Kommer selvfølgelig ikke til å pumpe meg fordi sambo skal få mate, noe så trøblete.... Sambo skal nok få kose så mye han vil utenom ammingen. Regner med vi kommer til å gi tillegg etter noen måneder, som vi gjorde med nummer 1, så da får han slippe til med mating også
Fløffy Skrevet 2. oktober 2007 #23 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg har brent meg på å ikke la pappaen slippe nok til med førstemann, så neste gang skal han få delta i ALT (skal flaskemate, og da er han like god som meg) Jeg skal i alle fall ikke ende opp med to ekstreme mammadalter!!!
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 2. oktober 2007 #24 Skrevet 2. oktober 2007 Pappaen skal involveres! Tror han hadde blitt ganske frustrert om han ikke hadde blitt inkludert liksom! Det er viktig for oss begge, og en selvfølge fra min side!
*1+1=2 små* Skrevet 2. oktober 2007 #25 Skrevet 2. oktober 2007 det er så søtt når fedre går rundt med de små og lager masse lyder og koser seg:) Jeg vet at sambo gleder seg VELDIG til å dulle med den lille, herregud jeg hadde vært ond om jeg ikke hadde sluppet han til! Men jeg kommer nok til å ta det meste i starten (fordi han kommer til å være MIDT i eksamenstiden, noe som faktisk er utrolig viktig for vår fremtid at han gjør bra). Men med en gang han er hjemme og har tid så kan han dulle, kose, vaske, stelle og alt annet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå