BambiPåIsen Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Gikk over fra Prince Gold til Paramount mild for den viste seg og være mye billigere. 15 kr. nesten. Betale 49,- for den Er denne den billigste her i norge eller er det andre som er rimligere? Tenker på en mild eller ekstra mild type
BambiPåIsen Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2007 hvor mye koster den? er den god i smak og sånn da?
Northernlights Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Litt nysgjerrig jeg,nå; kan man virkelig skrive "hvem røyk er billigst" eller "hvem kjendis er finest" osv? Når jeg bodde i Norge for 10 år siden,så var det ikke noe som het "hvem røyk er billigst". Ikke pirkete, men lurer virkelig!! Ser det mer og mer og mer her inne....... Ny regel i norsken? Gått meg hus forbi, om det er sånn det kan skrives nå. Hvilken røyk som er billigst kan jeg svare på: Kom hit en tur,kan du plukke tobakksplanter,og lags sjøl. =o) Selv om innhøstinga omtrent er over,står det fremdeles noen ute klar til å høstes rundt nabolaget her.
alvefrøken Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 hehehehe Lo litt av den formuleringen Ble vel ingen praktkarakter i norsk der
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 Nei, det kan man så absolutt ikke! Bare folk som virkelig har misforstått!! Sier ikke HVEM, kan bare si HVILKEN!!!!
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 Du har rett,Northernlights;).Det heter ikke "hvem røyk",det heter "hvilken røyk"! Jeg kjenner at det vrenger seg i meg når jeg leser/hører slike grammatiske feil.Jeg må virkelig beherske(jeg er sær vet du*lol*)meg når jeg leser slikt her inne(og andre steder).Det klør i fingrene etter å rette på folk,he he! Mvh
MikroMidas Skrevet 1. oktober 2007 #10 Skrevet 1. oktober 2007 Pssst....sjekk alle egne punktum-feil og komma-feil først ((: Ellers er jeg veeeeeeldig enig med deg.
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 1. oktober 2007 #11 Skrevet 1. oktober 2007 He he,du har helt rett! Vi har alle vårt*lol* ) Mvh
Northernlights Skrevet 1. oktober 2007 #12 Skrevet 1. oktober 2007 Rampestreken; jeg vet jeg ikke alltid er perfekt i norsk skrivemåte. Og kommaregelen er jeg ikke alltid flink med. Ikke forskjellene mellom når man bruker "og eller å" heller. Men når det er sånne overskrifter som skiller seg skikkelig ut, og jeg virkelig spekulerer,siden jeg har bodd i utlandet så lenge, om det er "lov" nå. Var virkelig et ærlig spørsmål ;o)
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 1. oktober 2007 #13 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg trodde Rampestreken skrev det til meg;))? Mvh
MikroMidas Skrevet 1. oktober 2007 #14 Skrevet 1. oktober 2007 Den var til mamma'n til Nestor, Northernlights ((: Dessuten så skriver jeg mye feil selv her inne. Det blir så muntlig og skal ofe gå veldig fort. Jeg blåser i det egentlig - klarte bare ikke å dy meg når det nå kom opp.
Northernlights Skrevet 1. oktober 2007 #15 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg pleier aldri pirke på folk, for vi er forskjellige. Og dessuten har jeg ei herlig venninne med dysleksi,og hun skriver ALDRI,bare fordi hun vet det blir mye rot. Og det synes jeg er så trist. Jeg ser heller at folk skriver av hjertens lyst, med feil,enn at de aldri tør hive seg utpå. Men det er selvsagt enkelte ting man godt kan lære seg av norske regler.Om man ikke har dysleksi,vel og merke. Nå vet jeg at siden jeg flyttet fra Norge, så er det lov og skrive fks "beibi" og "jus"(baby og juice),-mener iallefall å huske jeg leste det i ei eller annen nettavis for lenge siden. Ikke så greit å følge med alltid ;o)
Blue Lady Skrevet 1. oktober 2007 #16 Skrevet 1. oktober 2007 Hehe, jeg har også pirket på det her inne. tror ikke man kan skrive det nei, høres hvertfall litt dumt ut. Men det er vel en dialekt et sted i landet.
FrøkenSprøken Skrevet 1. oktober 2007 #17 Skrevet 1. oktober 2007 Men det er jo veldig mange her inne som skriver "hvem bil" og "hvordan cateringselskap brukte dere" o.s.v. her inne da. Kjenner jeg får helt mark selv, men tror nok det er de fra oslo-øst som skriver slik. Altså, at det ikke er et reelt problem for "skrift-Norge"... Har ALDRI møtt en trønder med det problemet;)
Northernlights Skrevet 1. oktober 2007 #18 Skrevet 1. oktober 2007 Ja,jeg tenkte det kanskje kunne vært noe "Bergensk"?? Trøndere sier "kordan" ;o) Eller "koss","korleis" også,kanskje? Er fra Trondheim selv, og snakker kanskje litt finere enn de som bor utenfor byen.Men jeg snakker kav "Trondhjæmsk" for det. Grusom dialekt, trøndersken.....får MARK av å høre det i fks filmer! Så Elling forleden dag igjen...huff! Traurige trøndersken på dama der...hehe
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 1. oktober 2007 #19 Skrevet 1. oktober 2007 Haha...jeg gikk ikke på denne tråden for å se hvilken røyk som var billigst, men jeg bare visste at det hadde oppstått en diskusjon ang. bruken av spørreordet "hvem" her, og jeg ville få med meg den fordi jeg har et spørsmål! I min dialekt bruker en nemlig "åssen" mye...jeg kan derfor finne på å si "åssen røyk er billigst?" Blir det feil? Presisierer at dette er noe jeg SIER og ikke skriver.
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #20 Skrevet 1. oktober 2007 Definitivt ikke bergensk... Må være noe slags Østlandsfenomen.
Northernlights Skrevet 1. oktober 2007 #21 Skrevet 1. oktober 2007 Ja,når du sier det,så sier jeg også "åssen" ;o) Men jeg varierer mellom de andre ordene jeg skrev. Jeg holder fremdeles en knapp på den billigste kreftpinnen; den man plukker selv etter mørkets frembrudd,og tørker,modner og lager selv. (Bor i røykens hovedstad,dessverre...) hehe Her er det lov å røyke på McDonalds!!!!
Northernlights Skrevet 1. oktober 2007 #22 Skrevet 1. oktober 2007 Skal vi gi skylda på innvandrerne,mener du? ;o) Tror norsken har forandret seg MYE på de 10 årene jeg har vært "borte".
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #23 Skrevet 1. oktober 2007 Åssen oversettes vel til hvordan... Så da blir det det samme som å si; "hvordan røyk er billigst..."? Det blir nok litt feil..... Hvordan lager man røyk selv? Tobakkplante i hagen? hehe
FrøkenSprøken Skrevet 1. oktober 2007 #24 Skrevet 1. oktober 2007 "Åssen røyk?" er helt greit å si/skrive, fordi det er dialekt, og ikke "norsk". Vi trøndere sier "kolles" "kelles" "kålles" o.s.v. Så kan ikke skylde på oss. Hvis jeg skal gjette vil jeg si at det er et fenomen som har oppstått i miljøer med mange fremmedspråklige, siden det er vanskelig for dem å lære alle spørreordene vi har i norsk, og å bruke de riktig. Så jeg skylder på Oslo-Øst
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #25 Skrevet 1. oktober 2007 Tror neppe man kan skylde på Oslo-øst for sånne ting... Er bare språket som utvikler seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå