Gå til innhold

Har han lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først må jeg bare si at jeg og pappaen til størstejenten min samarbeider godt, og har sjeldent problemer.

Jeg vil ikke være vanskelig, men denne stusser jeg på.

Nå har det seg sånn at han har fast trekk på bidrag til meg den 12. hver mnd. Dette er penger jeg er avhengig av, og regner med, da lommeboken ikke er den fulleste for tiden.

Men nå har han fått ny jobb, og jeg fikk nettopp en sms på mobilen om at den nye lønningsdatoen er den 15. så jeg får ikke bidraget før da...

Har han lov til det?

Å bare endre avtalen sånn uten videre?

Jeg har som sagt ingen ønske om å være vanskelig, og håper ikke jeg blir oppfattet som den slemme eksen nå...men dette er penger jeg virkelig trenger (dessverre, give me a job!!!) og de dagene har en del å si faktisk...fikk litt sjokk når jeg leste mld, skjønner ikke at han bare kan bestemme at sånn blir det?

Det er jo ikke verre enn at han setter av de pengene når han får lønn, og betaler de til meg den 12. som vanlig?

Jeg har ikke skrevet tilbake enda, for jeg vil ikke virke helt teit heller. Men for meg virker det altså helt merkelig at han bare kan si noe sånt, og så må jeg godta det. Hadde jeg bare ikke trengt pengene, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du ikke sende han en mld og si at det går sikkert greit fremover, men denne mnd sliter du med å få endene til å møtes og hadde satt pris på å få litt den 12 og resten den 15 denne mnd????? så har du iallfall litt i de dagene

Skrevet

Er det bare snakk om 3 dager? da skjønner jeg ikke helt problemet.

Skrevet

Hmmm ja, det var kanskje ikke så dumt.

Takk for tips.

Det er nemlig helg innimellom der denne mnd.

Skrevet

Lagret litt for tidlig...))

Sikkert ikke lett for han å betale før han får penger heller....

Skrevet

Men det hadde du kanskje gjort hvis du hadde sittet med min lommebok.

Som sagt er jeg ikke ute etter å være vanskelig, ikke spurte jeg om det var et problem heller. Jeg lurte på om det var lov å bestemme seg for å endre en avtale uten å høre med meg.

Skrevet

Skjønner heller ikke problemet om det er snakk om tre dager seinere enn vanlig...

Og om han har skiftet jobb nå og bruker å betale den 12. så betalte han vel den 12. denne mnd, og neste mnd får han lønn den 15. og vil betale da? Da blir det jo iallefall vanskelig for han å betale den 12. for da må han jo betale to bidrag på ene lønnen for å komme i rute. Blir jo mye penger for han og det, han har vel sine utgifter han også.

Nei, jeg hadde latt ham betale den 15. og ikke gjort noe mer med det

Skrevet

Jeg spør igjen - har han LOV til å endre en avtale uten å høre med meg?

Skrevet

Mener at ting og utbetalinger som er avtalt ikke kan flyttes på uten at dere begge er enig

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke han har

Skrevet

Både tuppa og tutta i denne tråden kan vel være glad for at de ikke har hatt skikkelig dårlig råd da :) I slike tilfeller kan tre dager utgjøre mye...

Monajenten,ta kontakt med nav,de vet sikkert om dette er lov eller ikke...

Skrevet

Om det er lov kommer nok ann på hva det står i avtalen mellom dere. Hvis det står at du skal ha pengene den 12, så kan ikke det forandres sån uten videre.

En annen sak er at det sansynligvis vil bli mer problemer for deg med å pokke på datoen enn på å la det gå.

Skrevet

Og der var det endelig en som forstod at tre dager faktisk har enormt mye å si. TAKK Wenche...

Jeg har som sagt INGEN intensjoner om å være hverken vanskelig eller idiot, vi samarbeider godt og ordningene fungerer fint.

Ser det dessverre er flere av dere somtolker det nettopp sånn nemlig.

Skrevet

Tenk om han også har skikkelig dårlig råd da?

Ikke lett å punge ut med 2 bidrag på samme mndslønn da.

Jeg har byttet lønningsdag også og kontaktet forskjellige instanser for å bytte betalingsdato, det gikk helt fint det, alle utenom lånekassen var villige til å bytte dato.

Synes det er snakk om å være litt fleksibel her og velge kampene sine med omhu.

Men han bør spør deg om det er greit for deg, men hva skal han gjøre da om du sier nei?

Skrevet

Hvis du tror at jeg ikke har hatt skikkelig dårlig råd får du tro om igjen WenchePia og Tone Lisetuppa. Men når det bare har vært snakk om tre dager til jeg får penger (og mer enn det og) så har jeg alltid klart å ordne meg på en måte, derfor jeg svarte som jeg gjorde.

Og Monajenten, jeg tror ikke at du er vanskelig eller idiot, men bare sier at det kan jo være veldig vanskelig for han å få betalt også. Men det kan jo selvsagt være hans problem =)

Skrevet

Ja jeg vet at det er snakk om å være fleksibel, men hør etter da. Jeg har skrevet flere steder at jeg ikke er ute etter å være vanskelig men at de tre dagene har enormt mye å si.

Får si som Wenchepia sier, du har heldigvis heller ikke hatt så dårlig råd...

Skrevet

Jeg vet ikke hva han juridisk sett har lov eller ikke lov til å gjøre, men du kan jo be om å få en liten sum den 12 og resten den 15 den første mnd det her gjelder og så får du den 15 i mnd fremover............

Det kan jo være like vanskelig økonomisk for han...

Noen ganger lønner det seg å ikke fokusere på hva man har lov til og krav på osv, men heller prøve og møtes litt på halvveien så lenge det ikke går veldig på bekostning av dene ene partens ønsker og interesser

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor det går automatikk i at jeg aldri har hatt dårlig råd fordi jeg kan skjønne hans synspunkt også. Vil du han skal låne penger eller be arb giver om forskudd dersom du absolutt skal ha pengene den datoen?

Skrevet

Ja jeg vet det. Skrev allerede da første som svarte foreslo det du sier, at det var en god idé.

Skrevet

Jeg skrev ikke det fordi noen så hans side av saken altså. Den ser jo jeg og, helt klart.

Men når noen ikke skjønner problemet. Skulle ikke tro det var så vanskelig å forstå liksom.

Skrevet

Må ærlig talt si at jeg ikke skjønner helt problemet. Og ja, jeg syns du virker vanskelig og lite smidig dersom du lager et problem av at utbetalingen er flyttet kun 3 dager.

Du har jo tydeligvis fått vite om det i god tid. Og om du nettopp fikk vite det i dag, så er det jo fortsatt hele 11 dager til den opprinnelige datoen du skulle fått bidraget. Og da er det jo bare for deg å sette til side. Det er bare 3 dager til, og det skulle vel ikke være vanskeligere for deg å sette tilside nå når du vet det såpass i forvegen, enn det skulle være for han (slik du mener han skulle gjort). Faktisk så er det jo kanskje vanskeligere for han da, for du forventer jo tydeligvis at han skal måtte ut med penger til bidraget før han faktisk får pengene (lønna). Du sier a det skaper problemer for deg.

Men det er jo akkurat den samme situasjonen for han også. Hvis du synes det blir problematisk å få bidraget 3 dager senere, pga f.eks regninger som skal betales, - ja, burde jo du være den første til å forstå at også han kan ha problemer med å betale et bidrag ("regning") uten å ha fått pengene (lønna). Så hvorfor kreve mer av han enn av deg selv... ? Du vet jo sannsynligvis allerede nå hva du har av utgifter fremover, og da må man bare sette tæring etter næring når du vet du skal leve 3 dager ekstra på det du nå måtte ha å rutte med. Om du allerede har brukt for mye penger nå i den tro at du skulle få penger igjen den 12., ja så er jo det strengt tatt ditt problem og ikke hans. Hadde det dreid seg om en hel måned eller at barnefar gjorde dette uten åpenbar grunn, så hadde saken stilt seg annerledes.

Synes faktisk det er større grunn til å bli irritert når f.eks. NAV, til tross for at du får skriftlig brev om at du skal få barntrygd måneden etter fødsel ikke holder dette og dermed får man ikke barnetrygden for det nyfødte barnet før enda en måned er gått, pga at utbetaling skjer et helt annet sted enn det lokale NAV, - det synes jeg er mye verre. (fikk i midten av august og hadde budsjettert med at jeg skulle få 970 kr ekstra nå i slutten av september, men får da bare et beklager fra NAV da jeg etterlyser pengene, med beskjed om at jeg heller får de etterbetalt neste måned igjen). Og her er det faktisk lovfestet at barnetrygd skal du få måneden etter (for mitt vedkommende:; altså i slutten av september). LIkevel blir det først i oktober de kommer, og NAV har overhode ikke gitt beskjed om at det av tekniske grunner ikke er mulig å få barnetrygden utbetalt før om enda en måned. I ditt tilfelle har du jo faktisk BÅDE fått beskjed av barnefar på forhånd, fått en plausibel grunn, samt at endringen bare er på 3 dager.

Så uansett om han har "rett til" å endre dato eller ikke, jeg synes at å pukke på 3 dager, er å gjøre seg vanskelig, ja. Han gjør det jo tydeligvis ikke for å være jævlig eller slem. Bidraget betaler han jo, og han har vel en rimelig plausibel grunn til å flytte datoen, syns du ikke det innerst inne? (

Skrevet

Og vil bare si at jeg vet utmerket godt hvordan det er å ha dårlig råd, så min mening bunner ikke ut fra at jeg ikke vet hvordan det er å ha lite penger. Men har vankselig å for å forstå at 3 dager skal utgjøre så mye. Vet du virkelig nå at du ikke vil ha penger til mat de 3 dagene det gjelder? For det er jo strengt tatt det som er et absolutt must å ha penger til? (i hvert fall for en så kort periode som 3 dager). Hvis du svarer ja til dette, så har jeg enda vanskeligere med å forstå hvorfor du selv ikke kan gjøre noe med det. Det er jo bare å ta en telefon til en av kreditorene (dersom det er regninger som er problemet). De fleste er faktisk veldig greie. Og forklarer du problemet, så gir de deg helt sikkert 3 dager betalingsutsettelse uten ekstra gebyr.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er lov og ikke lov, men kan ikke se for meg at han ikke skal få lov å bytte betalingsdag 3 dager frem i tid når hans lønningsdag er forandret. Det kan være han ikke har penger før den datoen og da hjelper det ikke mye om det er lov eller ikke. De 3 dagene vil du ikke komme langt med i en tvist, det vil ikke bli sett på som noe "stort" problem eller "alvorlig" brudd fra avtalen fra hans side.

Eller vil jeg bare si at jeg kjenner godt til det å ha lite penger, vi gikk i minus hver mnd i 6 mnd når mannen min mistet jobben sin og stod uten rett til dagpenger. Jeg føler med deg og forstår problemet, men siden du vet det i god tid så har du mulighet til gjøre noe (ringe ang. regninger som skal betales osv.). De fleste har foståelse for 3 dager utsettelse.

Hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd så godt jeg kunne for å få det til for jeg tror det vil bare skape krangel og problemer hvis du ikke godtar den nye utbetalingsdatoen.

Skrevet

Fikk lyst til å svare deg, selv om jeg ikke vet om han har lov til å flytte datoene uten din samtykke.

Det er flere som skriver at det "bare er for deg å legge av penger" til du får penger. Jeg tror ikke alltid det er så lett å "bare" gjøre det. Har selv vært pengelens og det er ikke alltid lett å få ting til å gå rundt selv om man vrir og vrenger på krona eller ser etter andre muligheter for å klare seg.

Barnefaren har nok vist om at han bytter jobb en stund og jeg syns det er han som burde vært forutseende og lagt av penger til dere og ikke du/dere som må innrette dere etter han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...