Gå til innhold

dåp eller navnfest på dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde navnefest for jenta vår og kommer også til å ha det til den lille som kommer=)

Føler det blir helt feil for oss å døpe barna våre når vi ikke er kristne selv(blir jo som å stå å lyve da,og det hører vel heller ikke akkurat hjemme i kirka) ,blir feil å gjøre for tradisjonen sin del også.så da starter jeg min egen tradisjon;)

Dessuten synes jeg navnefest er sååå mye finere å mindre kjedlig enn en dåp! Gjestene våre koste seg kjempe masse å syntes det var kjempe fin sermoni(til og med de som er litt mer tradisjonelle av seg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dpå blir det her...

Skrevet

Her blir det dåp:)

Vet egentlig ikke hvorfor, det bare er sånn.

Men jeg syns det er fint å døpe barna, det gir dem et enklere valg senere i livet:)

Skrevet

skal ha dåp for jenta mi på påskaften:)

Skrevet

Det blir dåp på oss. Vi er begge aktive i statskirken, så det blir ganske naturlig.

Vi kommer til å oppdra barnet vårt etter kristne normer og verdier. Så får barnet selv velge, når det blir stort nok til å ta et valg, om det vil stryke navnet sitt fra den listen i statkirken eller ikke.

Skrevet

Jeg synes at en skal gjøre det som er riktig for seg selv! Så dermed blir det ikke barnedåp på oss, dersom vi får et barn en gang. Men heller ikke navnefest.

Men selv om min samboer ikke er kristen, så er jeg det, og jeg ønsker å følge de tradisjonene vi har i familien. Jeg er baptist, så dermed blir det velsignelse av barnet i stedet for barnedåp.

Dermed blir barnet introdusert til religionen, uten at noen har sagt at barnet er syndig før det har sagt sitt første ord! Det er det jeg er mest i mot! Jeg kommer til å oppdra mine barn etter kristne verdier, og fortelle om kristendommen. Jeg kan godta ideen om at mennesket ikke er feilfritt, og kommer til å synde gjennom livet, men jeg kan ikke godta at vi liksom skal være født syndige! Hva er vel mer uskyldig enn en baby? Jeg ser på dåp som et bevisst valg en gjør, og det valget tok jeg selv som 14 åring. Mine barn skal få samme valgfrihet som meg! :-)

Men jeg respekterer de som har barnedåp uansett, det er deres valg. Jeg synes det blir feil å stå i kirken og love noe en vet en ikke kommer til å holde. Jeg synes det er fint med en seremoni for å ønske den lille velkommen i samfunnet, men synes at "navnefest" høres dumt ut. Kanskje det ville være mer passende med et annet navn på det?

Skrevet

Dattera vår er barnevelsignet, og det har vi tenkt at trulta i magen skal bli også.

Vi er medlem av en pinsemenighet, og for oss er barnevelsignelse en fin ting å gjøre.

Personlig er jeg ikke særlig for barnedåp, da man liksom skal bli "frelst" gjennom den. Det er jo ikke det man blir, man må senere selv ta et standpunkt om hva man vil med livet sitt, og hva man vil tro på.

-Og presten sier vel noe sånt som at "gjennom dåpen blir barnet til et Guds barn..." Det BLIR jo ikke til et Guds barn, det ER Guds barn allerede! Og det er vi alle uansett hvordan vi velger å leve livet vårt. :)

Synes det er et mye flottere budskap, -man MÅ ikke barnedøpes for å få en plass i himmelen, man må bare ha troen i hjertet sitt. :)

Derfor er jeg mye mere fan av voksendåp (-sånn som vi har i bl.a. pinsemenighetene), hvor dåpen blir en slags markering for at man velger å tro på Jesus som sin frelser. Da er man voksen nok til å ta et eget standpunkt, og stå for det.

Dermed blir ikke dåpen noe man føler seg tvunget til å ta, bare for å få komfirmert seg eller sånt. For det synes jeg er et HELT feil grunnlag for å døpe seg.

Gjennom en barnevelsignelse så får alle i menigheten mulighet til å være med å be for barnet, og velsigne det. For meg blir dette mer naturlig og riktig enn barnedåp, men jeg slår absolutt ikke ned på dem som velger å døpe barna sine! Bare man tar et bevisst valg, og gjør det fordi man VIL det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...