mamma.85 Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 selv er jeg svært i tvil. kan ikke kalle eg selv for kristen selv om jeg er døpt og konfirmert.. jeg tror ikke på gud i det hele tatt og føler det blir feil å bruke kirken og døpe barnet vårt bare fordi det er tradisjon.. hva skal dere?
¤¤¤2xE¤¤¤ Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Æ har (desverre) måtte gi tapt for "tradisjons-argumentet" til samboeren, så her blir det dåp. Er selv utmeldt av statskirka, og borgerlig konfirmert og medlem av human-etisk forbund. Men siden vi e uenige på dette punktet, så blir det dåp i kirka, men et eventuelt bryllup blir borgerlig vielse!! Men æ høre at navnefestene er en kjempeflott seremoni!
Smånetta 14.mai Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 Vi er begge medlemmer av statskirken og syntes det var riktig å døpe gutten vår. Spiren blir også døpt. Det har med å gjøre at vi synes endel av de kristne verdiene som nestekjærlighet er viktig.
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 Til oss blir det navnefest. Synes det blir feil å stå i kirka å love at man skal oppdra barnet kristen, når vi ikke blir å gjøre det.. Dessuten så synes jeg ikke noe om den "vi renser barnet for alle synder".. Har liksom liten tro på at et lite barn har rukket å syndet så masse i en alder av et par måneder..
Ioren Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 Vi har begge valgt å konfirmere oss, og dermed tatt et aktivt valg i forhold til kristendommen. Noen utpreget kristen vet jeg ikke om jeg vil kalle hverken meg eller mannen, men barnetroa mi, den står jeg fast ved Derfor døper vi, fordi det er naturlig for oss å gi barnet vårt samme grunnlag og verdier som oss selv, og da er dåpen selvsagt for oss. Forøvrig helt enig med deg når det gjelder at det er feil å døpe kun av tradisjon... Respektløst å stå i kirka og si at man skal oppdra barnet i den kristne tro når man ikke har tenkt det.... Har ikke noe til overs for folk som lyver jeg, og allefall ikke i kirka...
Gjest Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 Vi døpte førstemann og skal også døpe neste ) Gjør det som dere føler er riktig.
Nummer tre <3 Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 jeg har ikke noe baby å døpe, men hvis jeg får skal jeg helt klart døpe.. men det er fordi jeg er kristen!
Galskapens overhode Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 her blir det også dåp grunnet tradisjon. Veldig viktig for meg. Blir kirkelig vielse av samme grunn også..
Trultemora er presseklar!! Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 Her blir det dåp gitt! Synes det er en fin tradisjon jeg! Men det store spørsmålet her i gården blir HVOR vi skal døpe ungen!! Her på østlandet hvor vi bor?, i trøndelag der jeg kommer fra? eller i nordland der gubben kommer fra.............
mrss83 Skrevet 30. september 2007 #10 Skrevet 30. september 2007 her blir det nok ingen av delene.... kanskje navnefest, har ikke diskutert det med min muslimske mann ennå.
*1+1=2 små* Skrevet 30. september 2007 #11 Skrevet 30. september 2007 blir nok navnefest her, føler ikke for å døpe ungen min og at faddernene må love å oppdra barnet kristent! Sambo er ikke kristen, jeg er bare medlem i statskirken fordi det er tradisjon. Blir til at vi gifter oss i kirken fordi jeg synes det er koselig:P
pandabjørn Skrevet 30. september 2007 #13 Skrevet 30. september 2007 vi døpte førstemann og det skal vi gjøre med andremann også, vi holder på tradisjonen selv om vi ikke er kristne så er vi også døpt )
mamma.85 Skrevet 30. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 30. september 2007 gifter du deg i kirka fordi det er koselig? men du skal ikke døpe barnet ditt? noe som ikke stemmer eller? jeg har mest lyst til å ha navn fest grunnet det jeg har skrevet tidligere, og gjør jeg det skal jeg ikke gift emeg i kirken, det blir veldig dobbelmoral, og da føler jeg at man "unytter" kirka til gode for seg selv..
Staark Skrevet 30. september 2007 #15 Skrevet 30. september 2007 Hverken jeg eller sambo er medlem av statskirken, så kirkelig dåp blir det ikke. Jeg ønsker ikke navnefest, så tviler på det blir det, selv om sambo har ymtet frempå om at det hadde vært fint. Jeg ser ikke vitsen i å lage istand en fest bare for å ha en. I tillegg er våres familier spredt utover hele landet, så det bør nesten være et "skikkelig opplegg" for at folk skal gidde å ta seg bryet til reisen. (Jeg har ikke noe forhold til navnefest, og det har heller ingen i min eller hans slekt,...) Hvis sambo vil stelle istand en navnefest, kan han gjøre det, men jeg kjenner han godt nok til å vite at han ikke gidder.
twoboys & a girl Skrevet 30. september 2007 #16 Skrevet 30. september 2007 Dåp er tradisjon. Storebror og vi er å døpt.
*1+1=2 små* Skrevet 30. september 2007 #17 Skrevet 30. september 2007 ja er vel noe dobbeltmoral der, men å gifte seg i kirken er synes jeg finere enn i et rom, pluss at jeg ikke ønsker å "tvinge" barnet mitt hvis han/hun ønsker å bli døpt senere er de tjo ikke noe problem:) Sambo er ikke medlem i statskirken, men ønsker alikevel å gifte seg der. Må vel være lov å utnytte kirken litt?
MissBehave Skrevet 30. september 2007 #18 Skrevet 30. september 2007 Her blir det hverken navnefest eller dåp. Dåp synes jeg at barnet skal få bestemme selv når det kan ta en avgjörelse alene. Mannen min önsker dåp,men denne "fighten" vant jeg lett
Gjest Skrevet 30. september 2007 #19 Skrevet 30. september 2007 For oss er valget enkelt: navnefest eller ingenting. Har akkurat meldt meg ut av hele statskirka :-) og inn i humanetiskforbund. Må innrømme at jeg irriterer meg over folk som ikke er noe særlig troende og døper av tradisjon. Løgn og latskap, spør du meg.
Gjest Skrevet 30. september 2007 #20 Skrevet 30. september 2007 En liten digresjon: Da jeg fremdeles var medlem i kirka ringte jeg til kirkekontoret fordi jeg hadde hørt rykter om at udøpte barn likevel blir medlemmer i kirka hvis foreldrene er det. "Så du skal ikke døpe gutten din, altså?" sa damen "Hadde ikke tenkt til det, nei," sa jeg "Du er KLAR over at han ikke kan ha kirkelig begravelse, da?!!?" What?? Er ikke det litt av poenget da? Siden jeg/vi ikke er troende kristne vil vi jo da, bank i bordet la det ikke skje før om 80 år, ikke at han skal begraves i kirka heller, da? I tillegg: for en grusom ting å si til en mor med sitt nyfødte barn! *riste på hodet, er det MULIG*
CB-BabyBoy Skrevet 30. september 2007 #21 Skrevet 30. september 2007 For oss var det også enten navnefest eller ingenting. Begge 2 føler at det blir feil å melde inn lillegutt i en religion han ikke har noe forhold til; han skal få ta det valget selv. Dessuten får jeg fnatt av seremonien som tilsier at min sønn skal renses for sine synder - er han født som en liten djevel eller??? Og når det gjelder tradisjon; vi er de første som ble viet av Human Etisk Forbund i familien og det blir det første barnet som har navnefest. De kommende oldeforeldrene liker det ikke og bruker tradisjonsargumentet sammen med at de sier at de ikke vet om de vil komme da - vel da sier jeg det så enkelt: det er vårt valg og velger dere å ikke komme, vel da velger dere bort deres eget oldebarn. HI; håper dere finner en løsning som passer for deg, din sambo/mann og barnet deres. Det blir nok bra tilslutt
Ane med lillegutt Skrevet 30. september 2007 #22 Skrevet 30. september 2007 Huff, for en ekkel ting å si. Ikke er det sant heller, mange steder i Norge er bisettelse i kirken eneste alternativ, (synd men sant) så her traff du nok på ei som ville trekke noen av sine egne holdninger ned over hodet på andre på litt ufin måte. Angående at udøpte barn blir med i statskirken uansett, så er det noe kirken er bedt om å ordne opp i. Men faktum er at så lenge ditt barn ikke er meldt inn i noe annet trossamfunn/livssynsgruppe så vil det telles med i statskirka når det beregnes tilskudd fra staten for antall medlemmer... Nei heldigvis er det sånn at etterhvert som en blir større så kan en velge selv om en vil døpes/melde seg ut av statskirka, så kan hvert enkelt menneske få ta det valget selv. Kjenner jeg blir lett provosert over slike mennesker som du traff på telefonen. Hormonene?
Gjest Skrevet 30. september 2007 #23 Skrevet 30. september 2007 kanskje hun var forferdelig bitter over den synkende oppslutninga til statskirken de siste årene...
Kakebakesøte Skrevet 30. september 2007 #24 Skrevet 30. september 2007 Vi døpte førstemann, kommer også til å døpe andremann. Mye fordi det er en fin tradisjon og mye fordi det gir dem et valg senere i livet som jeg føler er enklere. Jeg tenker nemlig som så at det er vanskeligere å gå til dåp i eldre alder enn å melde seg ut av statskirken i eldre alder.
Axus' girlfriend Skrevet 30. september 2007 #25 Skrevet 30. september 2007 Jeg er medlem av statskirken, men er ikke åpent kristen. Har både blitt døpt og konfirmert i kirken, og skal gifte meg i kirken. Samboeren min er derimot ikke døpt og konfirmert borgeli. Men vi har blitt enige om å døpe barnet i kirken - bare for den enkle grunnen at barnet skal ha muligheten til å velge senere i livet. Vi kommer jo ikke til å oppdra barnet hyper-kristent, så det hadde jo garantert ikke tatt en sen dåp:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå