Gå til innhold

Bedøvelse under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk badekar og lystgass sist.

Har begynt å tenke på fødselen nå, men tar det som det kommer. Hater sprøyter så håper jeg klarer meg uten, det verste sist var å presse han ut. Denne gangen har jeg skiveutglidning og bekkenløsning så vet ikke hvordan ting blir i forhold til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker å føde i vann, og bruke badekaret aktivt under åpningsfasen. Mest fordi jeg synes vann lindrer på smerter, men også fordi jeg hører at kvinner som sitter mye i vann under åpningsfasen har lite av revning/klipping- siden vannet hjelper til på tøyinga.. så vil jeg ha akupunktur. Tåler ikke bedøvelse, og blir lett kvalm av det, så det bli nok ikke lystgass eller epidural på meg.. men, drøyer det voldsomt, kan det nok hende at jeg roper etter både det ene og det andre, tenker jeg;) Så nettfødelsen på jordmødrene, virker ikke så ille det da, og lo godt da hun ropte etter mamma- kommer nok jeg også til å gjøre tror jeg ;-)

Skrevet

Førstegangs sist med holdningen "tar det som det kommer". (fikk ingenting da)Tar det nok som det kommer denne gangen også. Hehe,jeg har aldri tatt KS ,men vil så absolutt ikke ha det,DET er min største skrekk.Tenk at man kan være så redd noe man aldri har opplevd før!...vi er noe snodige;p

Skrevet

Hei til deg som skal føde på ABC. Ville bare si at jeg har født på ABC

og var storfornøyd!! Veldig bra der. Jeg var også førstegangs, og litt usikker på hva jeg gikk til ang. smerter. Men det gikk superbra, fødte i badekar, og hadde jordmor inne hos meg hele tiden som veiledet meg gjennom vonde rier og fødselen. Veldig bra opplevelse.

Skrevet

Jeg hadde en forferdelig fødsel sist, med veldig lang åpningsfase og forsøk med tang og sugekopp før hastesnitt. Da fikk jeg full narkose, det var fint :-)

Neida, men jeg fikk lite smertelindring på grunn av en litt kjip jordmor, som bla. nektet meg å prøve noe annet før jeg hadde prøvd akupunktur, selv om det tok 3 timer før den ene som kunne akupunktur hadde tid til meg... Jeg fikk heller ikke epidural, en avgjørelse som jordmoren tok alene, det hadde hun jo ingen anledning til. Men jeg fikk en morfinsprøyte, og den ga meg et par-tre gode timer hvor jeg orket å stå og hadde fin fremgang... men den var gått over da de begynte med tang og sugekopp, og det anbefales virkelig ikke uten smertelindring.

Denne gangen vil jeg seriøst vurdere epidural, særlig hvis det tar lang tid. Men jeg vil også være hjemme så lenge som overhodet mulig, og da håper jeg jo egentlig at det ikke blir tid til noen epidural. Men morfin tar jeg gjerne igjen.

Jordmødrene er flinke, men noen er litt vel firkanta, så det er hvertfall ikke å anbefale å legge opp til "hva mener du"-strategien som jeg hadde sist. Blir det for vondt, så krev å få hjelp, så kan de heller hjelpe deg med å finne frem til akkurat hva du trenger. Akupunktur bør man få så tidlig som mulig for å legge et godt grunnlag, jeg tror ikke det hjelper når det står på som verst.

Skrevet

jeg har tenkt litt på det. skal i første omgang prøve uten, men viss jeg må så må jeg.:)

Skrevet

Jeg skal ha epidural og lystgass, det hadde jeg sist, og syns det fungerte rimelig greit (tenker da etter forholdene, for en fødsel er uansett ikke greit). Riene avtok nok noe etter epiduralen, så jeg måtte få drypp, men da ble det også endelig fart på fødselen. Epiduralen gjorde meg for all del ikke smertefri, så jeg måtte puste lystgass utenom, men det hjalp såpass at jeg klarte og være ved bevissthet, klarte til og med å føre en samtale mellom riene. Uten epiduralen tror jeg ikke at jeg hadde husket noe fra fødselen...

Skrevet

Jeg har tenkt litt på det, men det føles jo en evighet til så det er litt fjernt ennå.

Jeg tror jeg vil ta det litt som det kommer.

Jeg er ikke sånn at jeg på død og liv ikke skal ha eller omvendt.

Sist hadde jeg samme innstiling og da brukte jeg ingenting.

Husker jeg ville vente til det skulle gjøre SKIKKELIG vondt liksom.. hehe.. Plutselig var han ute :)

Sier ikke at jeg ikke hadde skikkelig vondt, men tenkte hele veien "det blir jo mye verre om en stund, så jeg får vente litt til".

Får se.. tar gjerne et fødsel som sist jeg.

Skrevet

Jeg har født 2 ganger før. Ved første fødsel fikk jeg ingen smertelindring og det gikk egentlig helt fint. Ved min andre fødsel hadde jeg lyst på all mulig smertelindring, men hadde ikke tid da jeg hadde en styrtfødsel. Fikk prøve lystgass, men ble bare kvalm av den. Babyen ble født som stjernekikker (ansiktsfødsel) men jeg overlevde da det og uten epidural.. :P

Får se når denne fødselen setter igang. Jeg vet jeg klarer å føde uten bedøvelse, men er åpen for alt om det skulle være nødvendig.

Skrevet

Det er meg revnende likegyldig hva jordmor måtte synes. Hun er der for å gjøre en jobb. Det er min fødsel og min fødselsopplevelse. Hun får betalt for å være der. Tror ikke det er sånn at en fødsel gjør akkurat likt vondt, og det kommer ann på kvinnens smerteterskel. Om du taklet en fødsel greit, kan fødselen til en annen kanskje være 4 ganger så vond.

Selv har jeg født både meg og uten epedural. Med epedural fikk jeg en flott opplevelse. Uten gikk greit, men på langt nær så flott fødselopplevelse. Følte meg ikke "flinkere" andre gang ettersom jeg klarte meg uten epedural.

Denne gangen tar jeg det som det kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...