Gå til innhold

Bedøvelse under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av oss her inne begynt å tenke på om vi skal ha bedøvelse eller noe under fødselen?

Og hvis nei,hvorfor ikke? Hvis ja,hvorfor det?

Jeg er bare nysgjerrig her..

Jeg er selv en av de som skal ha bedøvelse så sant de rekker.. Det kommer av at jeg ikke eier noen smerteterskel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at jeg kommer til å måtte få noe form for smertestillende, men vil ikke ha epidural.

Synes det er kjempevanskelig å "planlegge" på forhånd, men jeg skal iallfall sette meg inn i de ulike medikamentene.

Skrevet

Av erfaring fra forrige fødsel, skal jeg ta imot alt det de har å gi meg av smertestillende. Fikk epidural sist, og lokal bedøvelse, og lystgass. Tror jeg hadde dødd uten :)

Skrevet

Jeg har tidligere vært livredd for å føde og overbevist om at jeg skulle ha epidural. Men etter samtale med jordmor har jeg bestemt meg for at jeg skal ha lystgass og akupunktur istedenfor. Dessuten vil jeg føde i vann og det gir jo også en form for smertelindring.

Håper å unngå epidural, men må jeg så må jeg.

Skrevet

Jeg hadde ingenting forrige gang. Men er åpen for alt. Tar det som det kommer.

Skrevet

Jeg vil prøve meg uten, mest fordi jeg har lyst til å føde i vann og da får man ikke bedøvelse. Jeg har ikke født før, så aner ikke hva jeg går til og hvordan jeg kommer til å takle smertene, men synes i det heletatt bedøvelse (som hos tannlegen f.eks) er fryktelig ekkelt og gir meg en følelse av å miste styrke og kontroll.

Det blir kanskje bagateller når jeg ligger der og vrir meg i smerte, så er åpen for å prøve epidural hvis det tar lang tid og blir helt jævelig.

Lystgass tør jeg nok ikke prøve, blir lett kvalm og hater å kaste opp....

Men vi får se :)

Skrevet

Sist hadde jeg bare akupunktur, og det var helt utrolig bra! Var fast bestemt på at jeg ikke skulle ha epidural, og det er jeg forsåvidt nå også, og etter å ha hørt jordmødrene på NRK snakke om hvordan de med en gang setter epiduralfødende kvinner i en faresone, risikofødsel, så er jeg bare mer fast bestemt på å greie det, nok en gang, uten noe annet enn akupunktur. Kroppen har det best når den får gjøre jobben sin uten forstyrrelse!! Var mye oppe og sto sist og det tror jeg også var veldig bra med tanke på effektive rier! =) Smerten er vi skapt for å takle, og det er en helt fantastisk opplevelse! =) =)

Skrevet

Alle fødsler er forskjellige, men jeg regner med å klare meg uten. Hadde akupunktur sist, og synes det var utrolig bra, håper jeg kan få det igjen. Ellers hadde jeg kun lystgass med de to første. (dette er min fjerde). Som en annen sa - vi er jo skapt for dette, men avgjørelsen blir jo individuell og. Men vær åpen for å klare det uten ihvertfall, det går som regel veldig greit:)

Skrevet

Jeg håper veldig på å klare meg uten. Men dette er tross alt min første, så jeg vet jo ikke helt hva jeg går til. Er åpen for alt, men har veldig lyst til å føde uten noe som helst form for smertelindring. Har hørt om mange som har brukt epidural og etterpå følt seg snytt for fødselen pga at de ikke kjenner pressriene noe særlig og sånn. En så stor opplevelse vil jeg ikke føle meg snytt for, så da må det heller bare gjøre vondt;) Det går jo over, og resultatet får du forhåpentligvis leve med hele resten av ditt liv :)

Skrevet

Skal unngå epidural så sant jeg kan!!!! Jeg har født både med og uten epidural, og DET var stor forskjell! Epiduralen gjorde til at når jeg fikk pressrier, så ble riene bare svakere og svakere. De kjørte på med kur, men det hjalp ikke.... Måtte presse kun med egne krefter. Holdt rett og slett på å svime av fordi jeg ble så sliten.....

Andre gangen fødte jeg uten epidural, og pressingen var bare sååååå mye lettere! Selvfølgelig er det alltid lettere med nr 2, men denne gangen kjente jeg virkelig at jeg fikk hjelp av riene til å trykke ungen ut!!!

Klarte meg kun med lystgass, og det vil jeg prøve denne gangen også.

Skrevet

Fikk epidural sist, da det ikke hadde gått ellers..

Tar alt som det kommer også denne gangen.

Skrevet

hei:)

jeg er førstegangsfødene, og jeg går med den innstilningen at jeg ikke sakl ha noe smertestillende,, men kan godt vær at jeg ombestemmer meg senere:p

Skrevet

håper jeg slipper epidural, for jeg er livredd for å få sprøyte i ryggen! men ellers så er jeg åpen for å prøve deg meste.

Skrevet

jeg brukte bare lystgass med min første å jeg syntes d var nok. de ville ha epidural på meg fordi jeg fikk pressrier på 8cm,som ikke var noe godt! men jeg nektet. jeg skal ikke ha noen sprøyte i ryggen!!!!

men hvem vet hva som sjer... men er alt normalt,skal jeg ikke ha epidural:)!!!

Skrevet

Jeg håper også at jeg slipper epidural. Fikk det sist, og det hadde ikke gått uten, men som en sier her ovenfor, så kan den gjøre riene mye svakere, og det hendte med meg også. Min søster opplevde det samme. Så klarer jeg meg uten epidural, er jeg absolutt mest fornøyd. Jeg brukte også lystgass, og den er helt fabelaktig! Hjalp meg kjempegodt! Den tar ikke bort smertene, men demper det hele noe fantastisk! Lenge leve lystgassen! Denne gangen tror jeg at jeg må få pappaen til å prøve den også! :-) Har hørt om et par pappaer som har prøvd det, og hatt mye morro av den! Hi-hi! Det kan jo være litt gøy for ham opp i all bekymringen under en fødsel :-)

Vestlandet

Skrevet

Jeg skal ikke ha noe smertelindring - tror jeg da ;)

Har født 2 ganger før, og ikke hatt noe som helst. Har ikke følt at jeg har trengt det heller.

Har alltid vært litt skeptisk til smertelindring, da det kan føre med seg endel komplikasjoner. Så jeg har tenkt, at jeg prøver uten - så langt det går.

Hadde egentlig tenkt å prøve akupunktur sist, men endte opp med å måtte ha akupuntur for å få sterkere rier i stedenfor..hehe...

Jeg er ikke sånn, at jeg på død, og liv skal være uten, men så lenge jeg føler at jeg kan klare det uten, så ønsker jeg det.

Er ikke redd for smertene, da jeg vet at det kommer noe godt ut av det.

Skrevet

Enkelte får en såpass tøff fødsel, at det er forståelig at en ønsker smertestillende til neste, men jeg vil fraråde deg å si det til jordmor når du kommer!! Jeg kjenner et par jordmødre, og mitt inntrykk er at de får et frykelig dårlig inntrykk hvis en sier at en har planlagt å ha smertestillende! De liker at vi tar ting som de kommer..... Si det til jordmor, at du tar det som det kommer, og så planlegger du inni ditt eget hode at du vil ha etter hvert som det er nødvendig :-)

Skrevet

Har ganske høy smerteterskel, men har ikke født før, så er umulig å si hvor mye jeg tåler.

Men jeg skal prøve uten smertestillende, det er utgangspunktet.

Håper akupunktur kan hjelpe.

Må vel nesten se det an litt!!

Skrevet

Jeg fikk lystgass med førstemann, syntes det hjalp endel i hvertfall til på slutten.. hadde aldri klart meg uten! Det tar "toppen" av riene, og jeg følte jeg hadde bedre kontroll over riene..Fikk også litt akupunktur og varmeputer, som hjalp litt. Vil helst ikke ha epidural, prøver først den mer "naturlige" smertelindringen.

Skrevet

Håper det holder med varmt vann og akupunktur for min del, skal nemlig føde på ABC og får ikke tilbud om noe annet. Satser på at det går bra, men det er jo min første så egentlig aner jeg jo ikke hva jeg går til ;)

Skrevet

Uff, jeg blir litt trist av at jordmødre er negative til at man ønsker epidural ... Jeg vil gjerne ha så mye bedøvelse som mulig, men det er jo ikke for å være vanskelig på noen måte. Og jeg aaaaaner jo virkelig ikke hva jeg går til.

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet lyst til å prøve meg uten epidural, siden jeg trooor at jeg har høy smerteterskel...men selvfølgelig, dersom det blir en lang og komplisert fødsel er jeg åpen for å endre mening :)

Har lyst til å føde i vann tror jeg, men har ikke heelt satt meg inn i dette enda. Litt lystgass er vel heller ikke å forakte :)

Jeg gleeeeder meg ihvertfall massevis foreløpig, så kommer vel nervene etterhvert tenker jeg :)

Skrevet

Det er ikke epiduralen de er negative til, det er det at en ikke ønsker å prøve uten så langt som det går. Det kan jo faktisk hende at en ikke trenger epidural....! De ønsker at en skal ta det som det kommer! Det hender seg faktisk rett og best at jordmoren foreslår epidural før den fødende spør! Det lureste er å ta det som det kommer, og ta slike avgjørelser underveis og sammen med jordmor :-) Så ikke vær redd for at jordmor skal nekte deg epidural :-)

Skrevet

er bare førstegangsfødende, men jeg skal virkelig gå innfor å bare få akupunktur som bedøvelse og kanskje vann, rett og slett fordi med bedøvelse blir man jo så veldig dopa, og jeg tåler lite av bedøvelse, smertestillende og den slags.. og vil ha mest mulig ut av pressriene. har jo hørt av mange at pressriene blir nesten borte, eller man kjenner dem hvertfall ikke så godt med diverse smertestillende..

Skrevet

Er førstegangsfødende med den innstillingen at jeg skal prøve meg uten noe som helst bedøvelse.

Men aner jo ikke hvordan det er da. Det er ingen skam å ombestemme seg.

Gleder meg hvertfall veldig uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...