Gå til innhold

Terminen min er helt rar...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

 

Er litt fortvilet nå.... har vært på UL to ganger (en privat + en på sykehuset jeg skal føde). Første gangen flyttet han terminen min 2 uker, og ved andre UL flyttet de terminen min enda en uke.... altså 3 uker senere enn jeg trodde.

 

Litt om meg:

I følge sist UL er jeg 15 uker på vei.

I følge "min" termin er jeg 18 uker på vei.

 

Barnet var ikke planlagt, så jeg er derfor litt usikker på sist menstruasjon, men jeg tror ca. 25. mai.

 

Jeg testet positivt søndag 17. juni. Da hadde vi ikke hatt sex på en uke, altså sist jeg hadde sex før jeg testet positivt var 10. juni.

 

Litt usikker på dette nå.... legene vet jo egentlig best, men jeg føler sterkt på at de ikke kan ha riktig i dette tilfelle. Det vil jo i så fall si at jeg testet positivt føøør jeg ble gravid....

 

Noen som har noen råd til meg? Morkaka mi ligger forresten i veien for åpningen (vet dette kan endre seg), og da er det muligheter for at det blir et planlagt keisersnitt. Jeg er litt redd for at de da skal planlegge dette rundt 23. mars og ikke 3.mars, som jeg tror jeg har termin... Er redd jeg skal få veer lenge før et eventuelt keisersnitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva, det samme skjer med meg, så jeg er spent på hva du kan få til svar her... Har prøvd å tatt det opp med jordmor, og hun sier at graviditet er ikke mattematikk, men biologi. Derfor så mye rart.

 

Termin-datoen på siste ul forklarer visstnok bare NÅR vi kan forvente at babyen kan komme, og IKKE når den ble befruktet liksom. SKjønner du? :)

Skrevet

man kan ikke regne seg tilbake til "unnfangelse" fra ul-termin (jeg har nesten to ukers forskjell på mens- og ul-termin selv, og ble litt stresset m tanke på overtid osv..) men:

for det første kan sæd-cellene leve i opptil 5 dager før de dør eller befrukter egget

for det andre er det ikke alltid at prosessen starter m en gang, egget kan gå i "dvale" litt før det begynner å utvikle seg til foster.

så akkurat når unnfangelsen skjer er vanskelig å si. de fleste føder vel nærmere ul-termin enn mens-termin så vidt jeg vet. dessuten kan ventetiden bli fryktelig lang om man lager "sin egen" termin et par uker tidligere enn ul-termin ;)

dessuten varer ikke et svangerskap akkurat i 40 uker, men ca 40 +/- noen dager.. (ikke alle mens'er er like heller for eksempel..)

er du veldig bekymret kan du høre m lege om en ny ul (de blir vel mest "nøyaktige" i u17-19 men..) eller ta ny privat, for å se hvilken dato de ender opp m da.

 

lykke til!

(er vel mager trøst å si at baby kommer når h*n er klar.. men om det blir planlagt keisersnitt, kommer du nok til å få flere UL tror jeg, for å se hvor morkaka ligger)

 

 

Skrevet

Randi: Kan du fortelle litt om denne "dvale-greia" for meg? Kan et befruktet egg ligge i dvale lenge før det blir et foster? Flere uker liksom eller bare noen dager?

Skrevet

jeg hadde samme problem med min nr 2, men min mens termin var riktig! Sykehuset hadde ul termin 3 uker etter min termin! Gullet kom forøvrig nøyaktig på min menstermin, 4,4 kg stor så skulle han ligget der i 3 uker til hadde han vært 5 kilo!:)

Skrevet

Det er litt dette jeg er redd for... Har ikke lyst å presse ut en gutt på 5 kg.... hehe!

 

Når det gjelder det med å ligge i dvale, fortalte jordmoren min også om dette. Hun sier de vet dette etter en del undersøkelser av prøverørsforsøk.

 

Grunnen til at jeg mener de tar feil er ikke direkte mensterminen, det er mer det at jeg testet positivt 17.juni. Hadde det jeg tror var en festeblødning (brun utflod) tirsdag 12. juni. Trodde jeg skulle få mensen min da, men slik gikk det jo ikke. :)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

De kan ligge i dvale i opptil 2 uker!

 

Er vanlig at de ligger i dvale litt...derfor er det vanlig at folk blir satt tilbake på UL i forhold til deres menstermin.

 

Men en kan teste positivt ca 14 dager etter befruktning, uansett om det ligger i dvale eller ikke.

 

Skrevet

som riga skriver er ikke dette uvanlig, men vet ikke hvor lenge de kan dvale før de begynner å utvikle seg.men regner m noen dager, en ukes tid kanskje?? kanskje kroppen som venter på riktig tidspunkt på en måte? for å få best mulig forutsetning for egg/embryo/foster...

naturen er merkelig.. :)

Skrevet

dem har vel bare sett på prøverørsbarn at de ligger i "dvale" .. legen min sier at d ikke er forska ut, d er bare en teori ennå.. han hadde befrukta to stk samtidig ved prøverør, å d ene fosteret begynte å vokse 10 dager etter d andre.. men dem aner ikke noe om hvorvidt dette er vanlig, så ...

skal sædceller leve i 5 dager, må de være usedvanlig sterke... 3 dager sies d -av leger/gynekologer jeg har spurt veffal- er ganske max, å da skal miljøet rundt dem være ypperlig for at dem skal overleve såpass lenge... må være rundt el da, slik der et et slags sekret i skjeden som dem stortrives i ...

men nå ekke jeg lege ;o))

 

tidlige ul-er kan vel indikere mer om når unnfangelsen skjedde; den i uke 18 (ca) sier vel mer om når d ser ut som om babyen er klar for å komme ut ;o) likevel; den gir jo et visst hint om når babyen ble laga å, d sier dem veffal her... å tro meg; jeg har spurt å spurt... ;o))

 

rart man blir flytta flere uker da !! jeg blei flytta 6 dager frem...d holdt ;o)

Skrevet

og man kan teste positivt mindre enn 14 dager etter unnfangelsen.. d er jeg helt sikker på =)

Skrevet

lurer på hva andres erfaringer med dette er?? dytter...=)

Skrevet

Jeg sa det til jordmor da, at jeg var så redd for å få en GIGA-baby da, hvis jeg går langt over ul-terminen. Men hun sa at morkaka har gjort jobben sin på en måte, så babyen bli heller tynnere den siste tida inni magen. Men vet ikke helt om jeg tror på det, for har jo hørt om de som får stooore babyer.

Skrevet

Og kan det liksom ligge i dvale over en blødning/mensen? Regner ikke med det siden man får blødning fordi egget IKKE er befruktet. Men er det en sjanse for det? Da skulle jeg isåfall hatt termin før jul :) Så det er nok ikke tilfellet her men...

Skrevet

nei d må vel være umulig?? som du sier, kommer jo blødningen av at kroppen skiller ut et ubefruktet egg...

 

håper andre,gjerne dem som snakka om egg i dvale her, kan forklare litt mer om dette -veeeldig nyskjerrig ;O)))))

Skrevet

*dytter*....

Skrevet

dytter.............

Skrevet

jeg hadde en feste-blødning sånn ca v mens-tider (testa negativt etter den faktisk.. så tok ikke hintet før jeg var 7-8uker på vei.. hm kvalm??..)

prøver å komme på hva han professoren som skrev den artikkelen om overtid osv heter *tenker så det knaker*

skal se om jeg kommer på det etter en tur i frisk luft

Skrevet

hadde spotting/festeblødning jeg å, så klart, men d var ikke som en menstruasjon? er dem lissom så lange? ;o)

 

jeeeppp -tenk så d knaaaker hehe ;o)

Skrevet

Uææ, så jeg kunne blitt gravid FØR "mensen" da, men så har egget ligget i dvale i mange uker før det ble foster av det?????? Rart jeg har termin så sent da.

Skrevet

nei men herrregud -d kan da vel ikke gå an?????? ifølge gynekologen min går d IKKE an ... han sa at d var "oppdaget foster i dvale, men kun i forbindelse med prøverørsbarn".... å at dem ikke har forska nok på d til å kunne si noe mer om d....

 

tror nok mange merker forskjell på en spotting/festeblødning å en menstruasjon....?!

Skrevet

eik-nes heter han professoren som skrev artikkelen.. men jeg finner den ikke igjen.. skal google litt til..

 

jaja..

naturen er merkeverdig, man kan ikke få svar på alt! :)

Skrevet

thats for sure ;o) flotters om du gidder å "si fra" om du finner noe :o)

Skrevet

Min termin har vært så frem-og-tilbake at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro på lenger. Har faktisk totalt endret seg med 5 uker! :S Første termin ble satt til uke 43, så ble det ul og den ble endret til uke 39, så ble det justert til uke 44, nå tror vi igjen at nurket vil komme i uke 43.. (Sånn pluss-minus 2 uker da, som alle sier!) Blir jo bare mer og mer forvirra sånn som de holder på, så nå har jeg vært ute og krangla litt. Har omsider funnet en lege som forstår meg så jeg er til ul-screen på sykehuset annehver uke sånn at de kan holde øye med utviklinga og finne den terminen som er mest mulig riktig. Holder på å bli gal av dette! Føler at ventetiden blir lenger og lenger, og er jo redd for å få en kjempebaby når den tid kommer..

Pass på å få en skikkelig ul i uke 17-19 og tro på den er riktig. Hvis det er sånn at du må ha keisersnitt, så vil de jo undersøke deg ganske mange flere ganger før den o'store dag endelig kommer, så tror ikke du skal bekymre deg for mye ennå :)

Skrevet

finner den ikke.. men finner mye annet rart..

var ikke denne, men litt om temaet

http://www.medisinstudent.no/index.gan?id=87748&subid=0

 

samme her, første del iallefall... (lang adr gitt!)

http://www.jordmorforeningen.no/fag/pdf-filer/IV%203%20Rutinemessig%20ultralyd%20for%20helsepersonell.pdf

 

står en del om ul her, siste halvdel er bare tabeller (ikke spes int for andre enn de som jobber m ul...)

http://kliniskmedisin.uib.no/FCKeditor/upload/File/Institutt%20for%20Klinisk%20Medisin/obstetrikk%20og%20gynekologi/Biometrihefte.pdf

 

sorry, finner ikke den artikkelen.. men sturla eik-nes har skrevet og gitt ut mye om ultralyd, fostere osv (han er professor i tr.heim tror jeg)

 

jaja. ha en fin søndag jenter!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...