Gå til innhold

Offentlig amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Signerer hun som skrev 18:45. Jeg syntes helt klart at det ikke er behagelig å se melkesprengte pupper mens jeg spiser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kviser er noe en har i fjeset uten å ville ha det.

Amming er noe du velger å dytte i fjeset på andre hvis du ikke dekker deg til!!!!

HVOR gammel er du som klarer å dra sååååååååååå dårlig sammenlikning????

Jeg blir så driiit forbanna og driiiit lei dette her!!!!

Skrevet

35 - en deilig alder der man forlengst er blitt trygg på seg selv, kroppen sin og dessuten tør drite en lang marsj i andre sine forvrengte tabuer. Du da lille venn?

Skrevet

Tabu??? Det viser bare at du ikke leser det folk skriver her. Det er ikke snakk om tabuer. Det er snakk om å ta hensyn til andre mennesker.

Skrevet

Dagens antropologi-forelesning:

Denne debatt er et klassisk eksempel på det å skape tabuer.

Et tabu er når et samfunn innfører begrensninger knyttet til bestemte aktiviteter (her: amming). Begrensingene trenger ikke være formelle, dvs knyttet til regler, men like gjerne til normer. Ditt utsagn "man må ta hensyn" er igjen et godt og klassisk eksempel på hvordan en norm kan kommuniseres. Tabuer involverer som oftest regler for å unngå bestemte steder, mennesker, objekter eller handlinger, her: amming på cafe/ offentlige steder.

Det skal ikke mye IQ til for å se at dette tabuet, dersom det setter seg skikkelig i norsk kultur, er et tabu vi damer må bære. Tabuer knyttet til kvinnekropp og kvinnelig adferd - som all adferd knyttet til graviditet, fødsel og spedbarnsomsorg - har vi historisk sett hatt mange av, men de er HELDIGVIS på god vei ut av den norske kulturen nå.

Oldemoren til mitt barn mener feks jeg ikke bør gå i trange klær eller bli tatt for mange bilder av nå mens jeg er gravid. Hvorfor? I hennes tid, her i Norge, var tom det å være gravid et tabu - det fikk folk til å tenke på sex som var noe skittent og ekkelt. Hun mener det å skjule magen så godt man kan er å ta hensyn, akkurat som du mener at det å ikke amme offentlig er det. Tull. Jeg mener hensynet til hva som er enklest for meg og barnet mitt når han/hun skal mates er mye viktigere enn folk sine forvrengte tabuer.

Skrevet

Er vi ikke egentlig alle enige om at det er OK å amme offentlig bare man er diskret da?

Mange forskjellige formuleringer her som på mange måter betyr akkurat det samme ;)

1. Babyen må ha mat, det finnes nesten ikke ammerom noen steder. ergo: barnet må ammes der du er. Vær diskret!

Det er mange fobier i samfunnet, men vi snur oss ikke bort i avsky over alt vi ser, eller? Vi bare OVERser det!! Man sitter jo ikke å stirrer på en dame som ammer? Man registrerer det og så snur man seg til sitt eget bord.

Mer irriterende å se folk som stirrer enn folk som ammer, eller??

Hilsen en som snart skal amme og som kommer til å være diskret!!

Skrevet

Jeg har aldri sagt at man ikke skal amme offentlig, men at man kan gjøre det på en diskre måte. Et lite teppe eller ammasjal er nok til å løse dette problemet. Men så har vi de som ikke vil ha en løsning på problemer.

Skrevet

Oldemor mener ikke at gravide ikke kan gå på butikken eller andre offentlige steder, men de kan ha på seg vide klær når de gjør det, for å være diskret.

spm er HVEM som skal ta hensyn og gå i seg selv: de som har en baby å amme, eller de som synes det er ekkelt med amming? Jeg mener de som synes amming er ekkelt er de som må gjøre noe (snu seg, si til seg selv at "nå er jeg latterlig" eller gå) og ikke de som ammer.

Skrevet

Dersom man er på et spisested, synes jeg man bør ta hensyn til majoriteten av de som går der for – nettopp – å spise. Jeg har inntrykk av at svært mange synes det er ubehagelig, for ikke å si uappetittlig, å få servert en mer eller mindre ulekker, overgulpet og melkesprengt pupp som bakgrunn for lunsjen sin, og det kan da for pokker ikke være så vanskelig å i det minste snu seg litt bort eller dekke seg litt til når man ammer!

Skrevet

er forskjell på å stikke puppen i trynet på folk å snu seg litt diskret vekk da.snur man seg litt vekk må jaggu folk tåle dette.

har aldri ammet i det hele tatt og hadde sikkert ikke gjordt det ute på offentlige steder selv,men det gjør da ingenting at andre gjør det!

Skrevet

Det finnes faktisk damer som tar frem puppen FØR de plukker opp barnet fra vognen, og jeg har sett damer som lufttørke puppen på cafe. Ok, hun har sikkert såre brystvorter men kom igjen........

Jeg har faktisk også vært vitne til (på pascal på fredssenteret i Oslo) en dame som ammet barnet liggende på benken med full pupp og mage og det hele hengende over babyn........Altså hun stod på alle fire og babyn lå på ryggen.

Mener dere at dette er greit?????

Hvorfor er det viktigere at dere ikke skal ta hensyn, enn at andre folk som tross alt er i et stort flertfall, kan kose seg på cafe?

Jeg mener det skal være greit å amme offentlig, men man må jo kunne være diskree??? Har dere ikke noe ønske om at de rundt dere også skal få nyte livet?

Når det gjelder def av tabu så synes jeg det er et dårlig argument i denne debatten. Er man ikke i et samfunn enig i at man alle skal ta hensyn til hverandre? Og i hensyn ligger de faktsik at det er greit at mødre ammer på cafe fordi barnet må ha mat, og det er greit å være diskree når man gjør det fordi det tross alt ikke er gitt at det er greit å få blottet pupp og melkesprut fra hvem som helst.

Og apropo det naturlig argumentet: Hvor 'naturlig' er det å gå på cafe til å begynne med da. Hele cafe-kulturen er jo et sosial greie som vi har laget selv. Altså vi lager normene. Kan jo ikke blande naturlig inn i den debatten!!!!

Og ja, jeg er selv mamma under tredve jeg også!

Skrevet

Ser ut til at vi aldri blir enige om dette!

Vi får bare ha forskjellige meninger! Jeg skal ikke dømme dem som mener jeg bør skjule ammingen min og jeg skal heller ikke tvinge noen til å amme offentlig hvis de ikke vil det. Så får heller ikke de dømme meg for at jeg gjør det. Verre er det vel egentlig ikke?

Enige blir vi jo ikke uansett og det er vel heller ikke meningen med denne diskusjonen?

Skrevet

Om man ikke blir enig, kan altså en m e l l o m t i n g være greit, så da regner jeg med at du kommer til å være litt mer diskret neste gang du ammer på et spisested. Da kan andre spise i fred, og du kan amme i vei. Greit?

Skrevet

Mer diskret? Hva vet du om jeg er diskret eller ikke? ;)

Svært uengasjerende diskjusjon!

Skrevet

Jeg antok at du med utsagnet "Jeg skal ikke dømme dem som mener jeg bør skjule ammingen min" mente at du ikke skjulte ammingen din i det hele tatt, og altså ikke var særlig diskret.

Men så feil kan jeg altså ta.

Skrevet

Ser at mange trekker inn alder i denne debatt - interessant. min hypotese vil være følgende: jo yngre, jo mindre avslappet til amming. For min del må alle bare amme i vei, eller dekke seg til hvis de vil det. Men de mødrene som synes synd på folk som ikke liker amming, og opplever at de må "ta hensyn til dem"... - ja for min del er det nå disse mødrene selv jeg synes mest synd på...

hilsen gamla

Skrevet

"min hypotese vil være følgende: jo yngre, jo mindre avslappet til amming."

Jeg er tilbøyelig til å støtte den. Jeg har selv hørt venninner si at når babyen har blitt seks måneder gammel er det vel på tide å slutte med ammingen, for da begynner det å bli litt ekkelt. ...

Skrevet

"min hypotese vil være følgende: jo yngre, jo mindre avslappet til amming."

Jeg hadde håpet på at det skulle være motsatt. Jeg kan bare snakke på egne erfaringer, men da jeg var 20 år og førstegangs mor, ammet jeg hvor som helst, når som helst i 12 mnder. Blottet ikke puppen for gud og enhvermann, men barnet kom først. Da jeg ammet nr 2 ble jeg mere reservert i forhold til dette pga av alle de rare blikkene jeg fikk da jeg ammet nr en, og prøvde å tilrettelegge ammingen slik at jeg ikke skulle komme til å støte noen:P Skikkelig tåpelig av meg. Denne gangen skal jeg bare la det stå til tror jeg, og amme når det passer meg.

Skrevet

herregud. går det virkelig ann? her sammenlignes det med kviser og blir brukt så mange dårlige argument. er det ikke bare til helvette å ta litt hensyn da? hva f er så galt med det. respekter folk rundt dere! det fins mange andre muligheter enn å amme oppi trynet til folk på kafe. til dere surmodne mødre som mener dere har all rett til å brette puppene frem, hold dere hjemme!!!

Skrevet

Best å isolere seg hjemme, slik at man ikke fornermer noen ved å vise fram litt pupp. Hjelpes. Det finnes da ikke noe mer naturlig enn å amme et barn. Man kan jo prøve være så diskre som mulig, men det er nok de aller fleste. Hvi folk er redd for pupper, så bør de holde seg hjemme. Dessuten er det moderne med toppløs soling igjen, så da bør man vel kunne amme i all offentlighet også.

Skrevet

jeg mente jo de som bretter fram puppen å `viser` den. er jo bare å amme ofentlig så lenge man er diskre!! men de som ikke tar hensyn til andre folk i det hele tatt burde holde seg hjemme. folk kan jo få gå på kafe uten å måtte se en pupp da.

Skrevet

hm, også interessant - kanskje har det med strømninger i tiden å gjøre mer enn med alder. det er jo forsåvidt også det HI sier: at noe har skjedd iløpet av de siste årene. Men du opplevde altså rare blikk da du ammet nr 1? Jeg kommer definitivt til å gjøre som deg: la det stå til, amme når det passer meg og la barnet komme i første rekke.

Skrevet

Ja, Hormonella.. tror det er strømninger i tiden..

Med førstemann, som ikke ville ha smokk eller flaske eller noe annet en pupp, var jeg bare pent nødt til å amme når han begynte å skrike, ellers slutta han ikke. En gang på bussen (skulle busse i 30 min) satte han i gang å skrike, og etter mislykkede forsøk på å roen han ned, måtte jeg bare slenge han på fanget og amme han. En dame satt å så på, og da hun gikk av bussen sa hun: Kanskje du burde prøve å legge han heller!

Da følte jeg meg lur gitt... Lurer på hva hun ville mest: Ligge å høre på at han hylte i vogna, eller at han var stille og fornøyd....(Må legge til at han var en 7 mnder, og det var ikke snakk om at jeg var en nervøs spebarnsmamma, men en som kjente gutten min godt nok til å vite at han ikke kom til å slutte å skrike med det første:)

Jeg ble helt paff, men har også opplevd andre lignende ting. Folk som stirrer er noe av det verste. Har de ikke noe annet å se på??

Skrevet

He he, lurer av og til på hva slags steder disse ammehaterne frekventerer jeg? Der de får pupper "slengt opp i trynet" eller "presset opp i ansiktet". Kan de ha forvekslet en strippebule med en kafe? Dersom stedet du går på er fullt av toppløse kvinner med digre pupper på utstilling er det ikke sikkert at de er ammende mødre...

Har aldri opplevd støtende amming noe sted, men så sitter jeg ikke og nistirrer i håp om å få glimt av en pupp dersom noen mater barnet sitt heller da...

Skrevet

Offentlig amming er helt ok. Men man kan gjerne utvise litt diskresjon- trenger feks ikke flashe hele puppen, gjerne dekke til det som kan dekes. Man må ha forståelse for at andre kan bli brydd. For den som ammer så er man jo inne i en veldig "kroppslig" periode, hvor man ikke sjeneres så lett selv. Allikevel lov å vise forståelse for folk rundt seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...