Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Skjønner at det har skjedd ting på de 3 årene som er gått siden jeg var i perm sist - hva er dette med at folk blir støtt av amming på cafeer osv? Syk debatt! la babyer spise i fred, hold dere hjemme hvis dere ik tåler se en pupp. Kjøp evt en burka og ta den på bak frem så slipper dere se noe i det hele tatt når dere er ute.
Turid Laila Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 Helt enig! Babyer skal ha mat når de er sultne!! Jeg ammer på cafe eller andre steder. Tåler ikke folk å se det, ja da er det deres problem. Er gutten min sulten får han mat. Har ikke fått noen negative raksjoner på det ennå.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Vel.. jeg mener at man kan møtes litt på halvveien jeg da. Med andre ord, når det er min tur til å sitte å amme, så kommer jeg nok ikke til å "brette ut puppen" i all offentlighet, men prøve å gjøre det litt mer diskre. Muligens kommer jeg til å dekke det til litt også, da jeg synes vi skal respektere at enkelte finner det smakløst at man sitter med puppene på full visning. Så jeg kommer nok til å vise hensyn ved å dekke meg litt til mens jeg ammer. Dermed får folk rundt akseptere det, i og med at jeg viser faktisk hensyn, samtidig som barnet får maten sin.
Gjest Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 Jeg mener også at det finnes et kompromi her. Jeg fødte for over 3 år siden, og den samme debatten foregikk da. Det finnes faktisk noe som heter ammesjal. Det kan da ikke være et problem å bruke en slik? Det er faktisk bedre for barnet å få litt ro når den spiser også, så dette er en vinn vinn situasjon! Jeg liker ikke å brette frem puppen når jeg er ute på en spiseplass. Derfor skal jeg sørge for å skaffe meg et type ammesjal.
yvve73 Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Selv dekker jeg meg til så mye som mulig, men uansett så vil vel kanskje andre cafegjester synes det er mer sjenerende med en baby som hylskriker fordi den er sulten???
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 jeg synes mødre skal ta litt hensyn til folket rundt seg og.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 en ting er iallefall sikkert, og det er at ingen kvinner ville føle seg støtt på grunn av at andre kvinner ammer i full offentlighet. Hva sitter vi igjen med da? Ja nemlig.... DETTE ER EN MANNE TING! Det MÅ jo være mannfolk som tenker slik? Kanskje er det gretne gamle gubber på 65+ som ikke liker å se en naken pupp? Eller så må det selvfølgelig være slik at enkelte mannfolk ikke klarer å beholde fokus hvis de er på en kafe, og på nabobordet sitter en dame å ammer babyen sin. ærlig talt! Hvor mye skal vi gidde å finne oss i da jenter????
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #8 Skrevet 28. september 2007 Det er faktisk mane som synes det er kvalmt med melkesprengte pupper, og jeg er en av dem. Selvfølgelig skal en sulten baby få mat, men mammaen må vel for pokker meg klare å være litt diskre med puppen sin??? Det finnes flotte ammerom med stressless og lysdemping, der kan du sitte skjermet for gamle gubber og griser som blir hylkåte v å se en naken pupp, du slipper å gjøre flere mennesker kvalme, og DU og BABYEN får RO og FRED!! er ikke det mye bedre det da?? eller du tenker kanskje ikke at babyen vil ha matro?? du er vel heller den lille rebellen som bare ska brette fram puppen i all offentlighet for å lage oppstyr?? skaff deg et skilt der det står: JEG TRENGER OPPMERKSOMHET! (DERFOR BLIR JEG SMELLT PÅ TJUKKA OG KREVER AT VERDEN SKAL INNRETTE SEG ETTER MEG OG MINE MELKESPRENGTE PUPPER!!!) fordi om du har født et barn til verden, betyr et faen ikke at du skal ha hverken sympati eller oppmerksomhet. Virker pokker meg som det er det eneste dere er ute etter her. hyler og skriker som noen andre drittuner. Dere har selv valgt å sette barn til verden, så det er faen ikke verden som skal tilpasse seg dere, men dere som skal tilpasse seg den, forbannade surmugger
Gjest Skrevet 28. september 2007 #9 Skrevet 28. september 2007 Jeg ville kanskje ikke formulert meg akkurat slik, men jeg er også av de som ikke ønsker å se pupper når jeg spiser...
tuppa prøvd lenge Skrevet 28. september 2007 #10 Skrevet 28. september 2007 jeg er faktisk enig i det anonym over her sier. er ikke enig i alt men at det faktisk er vi som må tilpasse oss samfunnet og ikke omvent.syns selfølgelig at man skal amme når babyen er sulten men kanskje dekke seg litt til når det veldig folksomt der.jeg hadde personlig ikke brydd meg om det satt en kvinne på cafen å ammet hvis jeg var der men jeg kommer selv til å vise hensyn å dekke meg litt til når jeg ammer av den enkle grunn at kan være noen der som føler seg brydd:)
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #11 Skrevet 28. september 2007 Hehe, enig med hun kl 17:39 jeg. Hvis det er så viktig - som noen sier - at barnet får maten sin i ro og fred, skjønner jeg ikke dette maset etter å sitte på bråkete kaffebarer og amme.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #12 Skrevet 28. september 2007 Jeg forstår egentlig ikke at dette skal være noe problem. Når jeg ammet, så ville jeg gjøre det så ubemerksomt som mulig. Og det er da virkelig ikke noe problem å amme uten å vise puppen. Så lenge det blir gjort på en slik måte, så mener jeg at det er en selvfølge at vi skal kunne amme på cafe. Da det var midt på vinteren og jeg var på shopping med babyen som skulle ha mat kanskje annenhver time (tok litt av en periode...), hvor skulle jeg liksom gjøre av meg da...? Sitte i en iskald bil å amme? Sitte på do....? Jeg har ivhertfall aldri sett noe ammerom med stressless og dempa belysning... Høres jo veldig flott ut. Kanskje noe som finnes i storbyer?
Tony Soprano Skrevet 28. september 2007 #13 Skrevet 28. september 2007 Kvinnfolk! Ærlig talt, hva tror dere vi har puppene våre for? Er de skapt for at babyer skal få mat, eller er det noe seksuelt som man ikke bør snakke om, vise eller ta på i offentlighet? Svaret på det bør være ganske enkelt. Man "bretter ikke ut" puppen, man gjør den tilgjengelig. Ja, babyer bør ha ro når de spiser, men her er det snakk om de tilfellene hvor det ikke er så lett. Det dreier seg ikke om å vise seg fram. Men hvorfor skal vi skjule noe som er så naturlig? De som synes dette er upassende, dere bør vel også synes det er upassende og totalt uakseptabelt at menn går ute uten skjorte/genser om sommeren? Er det greit at de slenger rundt med puppene sine? Det er faktisk ingenting anna enn fett og melkekjertler som skiller kvinne- og mannebryst! Dette er et problem skapt av menn, som vi kvinner finner oss i!
*1+1=2 små* Skrevet 28. september 2007 #14 Skrevet 28. september 2007 underholdene at pupp blir ekkelt med en gang det er snakk om mat, men INGEN klager over pupper på stranda!! Jeg er en av de som ALDRI har solt meg toppløs, og jeg kommer til å dekke meg til så godt jeg klarer når jeg ammer også(må virkelig ikke vise puppen min til alle rundt). Hvis det finnes et stillehjørne så hadde jeg også satt meg der, men synes ikke at ammende kvinner må gå i et eget rom for å skjerme alle andre rundt altså.. SÅÅÅ bråkete er det ikke på kaffeer i norge!!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #15 Skrevet 28. september 2007 forbanna mansjåvinist!!! det å amme er helt naturlig, la mødrene gjøre som dem selv ønsker!! vi lever trossalt i 2007 kom deg tilbake til steinalderen der du og dine meninger hører hjemme
Mamman*til*Lukas Skrevet 28. september 2007 #16 Skrevet 28. september 2007 Dette er bare snakk om å ta HENSYN til andre folk, og ikke noe annet. Jeg for min del blir ikke støtt, men jeg kan forstå de som blir det, og kommer selv til å ta hensyn til det. Som en annen har skrevet, så er det vi som får barn som må tilpasse oss samfunnet, ikke samfunnet som må tilpasse seg oss. Syns det er dumt å liksom dure i vei og tro en kan gjøre som en vil fordi en har barn.
Gjest Skrevet 28. september 2007 #17 Skrevet 28. september 2007 Synes denne debatten tar fullstendig av jeg*ler* Er det virkelig så vanskelig å gjøre dette på en diskre måte? Mye som er naturlig her i verden, men vi behøver ikke dele alt med alle hele tiden... Ta hensyn til andre mennesker er også naturlig. Du kan amme hvor enn du ønsker det, men gjør det på mest mulig diskre måte...? Jeg for min del må nesten velge ammesjal. Ikke så lett å gjemme en stor pupp med melkespreng, serru. Ikke naturlig for meg å vise de frem til hele verden heller. For den som nevnte mannfolk i bar overkropp på sommeren...: de kan også gjøre hva de vil, men jeg foretrekker at de har på seg tøy på en spiseplass!!
Lill,<3Rikke&Patrick<3 Skrevet 29. september 2007 #18 Skrevet 29. september 2007 Hvis dere syns det er så fært og se en pupp når dere spiser får dere gå en annen stand da vettu...at det går ann...helt naturlig og gi barnet sitt mat... Og jeg for min del sitter ikke og blotter puppene når jeg skal amme...gjemmer meg jo så godt som mulig da....herregud...
Anicol*Blir det pergospire? Skrevet 29. september 2007 #19 Skrevet 29. september 2007 Har faktisk ikke hørt om ammerom, så det må være en "storby ting". Syns mødrene skal få amme hvor de vil. Om de velger og blotte hele puppen mens de gjør det så.. Javel.. La de få gjøre det. Er man en tur i byen så blir det for dumt å måtte dra hjem for å fore ungen.. Men det er faktisk ikke en manneting det her. Ei venninne av meg blei skjelt ut av en gammel tante fordi hu satt og ammet på en cafe. Hu blei faktisk kalt for hore fordi hu amma i offentlighet..
Labambie Skrevet 29. september 2007 #20 Skrevet 29. september 2007 Er kanskje bare meg som ikke synes det virker no stas å brette meg fram der det måtte være.. Ja,barnet mitt skal og få mat på cafe.. Men da må jeg også få lov å legge ett pledd over. Det har ingenting med hva andre mener og synser,bare hva jeg selv føler blir riktig. Nå er det gudskjelov ammerom på kjøpesenteret her i nærheten,og det skal jeg gladelig benytte. Jeg har ingen interesse av å dra feminismen så langt. Det er,som nevnt før i debatten, en middelvei. Ingen som sier vi skal amme på do. Det er iallfall min mening. ukomfortabelt å ta fram alt når det er mange folk rundt der. Er heller ikke vant med at noen gjør sånn...
Gjest Skrevet 29. september 2007 #21 Skrevet 29. september 2007 Jeg er bare så enig i det du sier... Men jeg gir opp. Det er tydelig at det er vanskelig for enkelte ammende å ta hensyn til folk rundt seg. Det er kun det det dreier seg om i bunn og grunn.
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 29. september 2007 #22 Skrevet 29. september 2007 jeg er en dame jeg er under 30 jeg er mamma til en gutt på 2 jeg liker IKKE offentlig amming synes det er ekkelt når damer kaster ut puppen lenge før ungen er ute av vogna for å gi mat. jeg er en av dem som satte meg på ammerom der det var (de fleste kjøpesenter har dem) og ikke på en benk rett utenfor omtrent. selvfølgelig fikk ungen min mat når vi var steder der det ikke var ammerom, men på en diskre måte og helst ikke med bordet. da vi var ute i byen på 17. mai (ungen var 4 uker) visste jeg at det kom til å være fullt rundt. derfor hadde jeg pumpa meg i tilfelle det ikke var sitteplasser. IKKE kom her å fortell meg at det er ett manneproblem! Og til deg som sammenligna mannfolk i bar overkropp... synes ikke noe om at de går inne i butikker eller kafeer uten en t-skjorte. uhygienisk faktisk!!! så bare kom igjen og kall meg gammeldags osv. men jeg står for mine meninger og synes ikke det er masse å forlange at mødre kan prøve å dekke seg litt til når ungen får mat. hadde du synes det var greit at en dame kom inn i bar overkropp på sommeren da?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #23 Skrevet 29. september 2007 Dere som sier at det er helt naturlig og amme, og at man faktisk er skapt til det! Vel, det er helt naturlig og være naken også -vi er tross alt skapt slik! Og det er like naturlig og ha sex også, det er tross alt det vi er skapt for.. Men jeg går da for faen ikke naken inn på en kafe og har sex av den grunn...
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #24 Skrevet 29. september 2007 helt enig.. jeg er førstegangs fødene, og har tenkt å være så diskret som man kan. når damer bare slenger ut puppen, blir jeg helt brydd og føler meg litt utilpass.. vet ikke hvorfor, det bare er sånn... jeg vil ikke ha pupper opp i trynet når jeg spiser. føler mer sånn at det er jeg som er i veien, og bryter meg inn på forbudt området.. skikkelig gammeldags kanskje... men sånn er det
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #25 Skrevet 30. september 2007 Siden man kan være anonym her kan jeg si det: jeg synes det er skikkelig ekkelt å spise når jeg må se på modne kviser. Tenåringsgutter med kvisetryne er det ekleste jeg vet og jeg mister matlysten. MEN JEG BER DEM JO IKKE GÅ PÅ ET KVISEROM MED DEMPET BELYSNING!!!! enkelte ting må man bare takle når man velger å bo i et samfunn og ikke i en hule - amming er en av dem, kviser en annen. Skjerp dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå