Gå til innhold

Til dere ULL-EKSPERTER !!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ull er bra. Men er det sånn at hvis jeg putter ull-strømpebukse og ullbody under eks. joggedress.....da blir det for varmt?

Det bør og skal være ull på ull for at ullen skal ha den egenskapen (puste og absorbere evt. svette) for at det skal være full "uttelling"?

(PS. mener selvfølgelig ikke at de skal ha ull på ull nå da...men litt senere i høst, bor i Oslo....fortsatt godt over 10 pluss her på dagtid)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100% ull er det beste, men ull som undertøy er fortsatt det beste :-) Hvis joggedressen er i bomull er det veldig kjekt, men f.eks. fleece som er et kunstig stoff, blir fort klamt og svett..! Jeg ville gått for ull + ull ja..! Vi bruker det nå også vi :-)

Skrevet

Tror jeg bare signerer mamsemomsen <3 jeg :-)

Vi bruker også ull nå :-) Har tilbragt en del tid i bhg til snuppa nå, og der har jeg observert at snuppa er eneste med ull. Alle andre har bomull og andre stoffer. Og det er også disse barna som blir kjempevarme når det er sol, og når de kommer i skyggen blir de kalde. Snuppa med ull var passelig uansett hvor hun beveget seg :-)

Skrevet

Men når dere sier dere bruker ull på ull nå...da snakker dere om når barna er ute og leker over tid, evt. ute i flere timer i barnehagen?????

Tar ikke ull på ull for å gå ut i bilen for å dra i butikken eller en kjapp tur ut?? Bare spør.

Her har det vært 16 grader og sol idag. Ull utapå ull da også??

Skrevet

Snuppa har hatt på seg tynn ullbody+tynn ullstrømpebukse her ja. Her har det ikke vært over 10 grader i dag. Men det hadde hun hatt på om det var 16 grader og sol også. Utenpå det har hun bukse og tynne sokker(ofte ull-for å ikke slite ut strømpebuksa). Når hun er ute å leker har hun i tilegg på seg en janus tynn ullfrottejakke. Og så vår/høst dressen. Da er hun perfekt temperert :-) Aldri for varm-aldri for kald.

Skrevet

Ull-strømpebukse og bukse over, hvis det er 16 grader sol!!!! Kødder du...........tror man bør ta noen av rådene man får her inne med en klype salt!

Skrevet

Du anonym kan ikke ha veldig peiling på ull tror jeg:) Selv om det er 16 grader i sola, er det ganske så skarp luft ute nå. Iallefall her hvor jeg bor. Så synes ikke det var for mye påkledning nei, og spesielt ikke ull som puster og greier.

Skrevet

Kødder langtifra. Det er ikke snakk om tykk ull og heller ikke tykk bukse. Dessuten har er hun perfekt temperert så det står ikke på det. Med ulla puster det bedre og hun blir heller ikke klam.

Og jeg har sagt til bhg at de kan kle av henne om de mener hun er for varm, men det gjør de faktisk ikke. Og det tar faktisk jeg som et tegn på at da er det passelig med klær. (Jeg vet de regulerer på alle barna-har vært der masse selv).

Ull er bra både sommer og vinter selv om du ikke velger å tro det. Bruker ull selv også .

Skrevet

Husk at ungene ofte sitter på bakken å leker.

Det er forskjell på ull. Ubehandlet ull har best effekt når det gjelder pusting og selvrensing. Ull man kan vaske på 40 grader er satt inn med noe som hemmer den effekten.

Skrevet

Nurket vårt - prøver å sende deg PM, men får ikke til, argh! Prøver igjen i morgen jeg :-)

Skrevet

Hm, legger det forresten bare inn her jeg, så kan jeg heller kopiere det og sende det i morgen, om du ikke ser det, hehe..!

"Aaah, nå skrev jeg DET lange svaret, og så ble det feil under sending! Argh! Hehe..!

Jah, prøver igjen... Vi bruker ull nesten hele året, med unntak av varme sommeren (selv om det er mulig, det blir bare litt "feil" i mine øyne, hehe..!) og ungene er aldri klamme eller svette. Nå for tiden er det alt fra 5 til 20 grader her vi bor om dagene (Trondheim, men har bodd i Oslo inntil for to år siden, og flytter tilbake til sommeren, så kjenner godt til klimaet, hehe..!) og ungene bruker ullundertøy hver dag, med et lag tynt ull oppå, eller vanlige klær, litt avhengig av hva vi skal... To tynne lag ull kan brukes både inne og ute, ute bruker vi bare en vår/høstdress eller regntøy oppå to lag, inne går de bare i ullundertøy eller undertøy + tynt lag oppå :-) Minsten på 15 mnd sover på skinn, og gjør det hele året (selv på heiteste sommeren, det er helt utrolig, med herlig svalende!) og det er så mykt, godt, selvrensende og transporterer bort fuktighet...

Ok:

- Anbefaler deg et stort skinn i senga og et vognskinn i vogna - nydelig å ligge på!

- Ville kjøpt et par kortermede bodyer siden det er så mildt nå, og så brukt med langermet body oppå og strømpebukse, og så legge han i vogna

- Ville også kjøpt et par-tre heldresser i ull, til litt kaldere dager, til bilstolen osv, og anbefaler på det varmeste Nøstebarn sin ullfleece-dress, den er helt fantastisk! Så kan du evt kjøpe et par dresser i ullfrotte fra f.eks. Nøstebarn, Janus eller SparKjøp i tillegg, de er litt rimeligere :-)

- En tynn ull-lue bør han også bruke hele det første året, om du velger en i ull/silkeblanding fra f.eks. Nøstebarn, er den herlig og sval også i sommervarmen, uten å bli klam.! Så ville jeg valgt en litt tykkere ull-lue, f.eks. den tilhørende ullfleece-lua fra Nøstebarn, til vinteren..

- På kalde dager kan du ha på han ullbody, ullstrømpebukse, en tykkere ullgenser, lue og hals (evt votter om han ligger med hendene utenfor) og legge han i posen, litt avhengig av hva slags pose du har..! Det holder i massevis, så kan du heller regulere om du kjenner at han er en type som f.eks. fryser lett på føttene eller hendene.

Jeg har også helt angst for klø-ull, men babyull er noe helt annet, og de fleste ullplaggene er så finstrikket at de ikke er i nærheten av å klø, Nøstebarn sine ull-silke-plagg er også helt herlige, og ubehandlet..! Anbefaler deg å hande en del derfra om du har råd, hadde vi hatt muligheten, hadde hele ungenes vintergarderobe bestått av Nøstebarn-ull, hehe..! Men vi er også veldig glad i Janus sin ull, og Cubus og Tom&Trine (SparKjøp) er også gode merker!

Bare å spørre om du lurer på noe mer, gøy å hjelpe til! :-)

LYKKE TIL!"

Skrevet

dere som bruker ullstrømpebukse og ullbody....Bruker barna deres alltid 2 lag også inne i stua??

Jeg mener, ullstrømpis og langbukse når dere er inne....blir ikke det litt varmt??? Hvis dere har normal innetemperatur på ca. 22 grader?

helt ny verden for meg å lese om denne påkledningen. Har en varm jente som er varm og trenger ikke så mye klær plå seg før det faktisk blir surt ute.

16 grader og sol......ullstrømpebukse, bukse OG dress....herre min hatt!! Tror du barnet ditt hadde frosset i 16 grader og sol med mindre klær??

Bor i Bodø...16 grader og sol er sommer her....så jeg får litt fatt når jeg leser hva dere kler unga i...om dere bor på østlandet alle sammen.

Skrevet

Nei, ikke alltid :-) Vi kler på barna alt ettersom været, og hvordan de føler seg... En tynn ulltrøye og en strømpebukse blir for lite til storebror her i huset, så han har en jeans og en tynn ulltrøye oppå der igjen, mens lillesnuppa funker fint i en strømpebukse med body..! Så det varierer..! Man må bare se an ungene altså..! Ull regulerer varmen og transporterer svette bort, så man blir sjelden svett i ren ull..!

Altså, her bruker vi ikke ullklær og dress i 16 grader..! Dressen er syltynn, omtrent bare som en regnbukse, og så har ungene to syltynne lag ull under, hadde de vært for varme hadde de da SELVSAGT ikke hatt det på.?!?!

Skrevet

Her har vi kun et lag tynn ull under parkdressen nå som det er såpass varmt.hadde ikke orket å bevege meg hvis det var jeg som skulle ha to lag ull under en dress,har jo bare t-skjorte og tynn jakke selv.

Og det du skrev om fleece utenpå ull syns jeg var rart da jeg har lest at det er blitt anbefalt som noe av det beste til å holde ungene varme på vinteren under varm dress...

Skrevet

Nå kødder du vel, titten på hjørnet???

Ullstrømpebukse, ullbody, bukse, ullfrotte jakke i 16 VARMEgrader og SOL ???????????

3 lag i 16 varmegrader. Tør jeg spørre hva du kler datteren din i når minusgradene trår til???

Er du en av de som først dropper strømpebuksa når gradestokken er godt over 20 varmegrader om sommeren...?? Du vet vel at for mye klær også kan gjøre et barn forkjølet og syk?? Huff, håper jeg misforsto - for dette var mye klær i plussgrader....

16 varmegrader og sol...ja, ja sier jeg....stakkars lille barn.

Skrevet

Er det sant???

Ullstrømpebukse under bukse og ulljakke over ullbody i tillegg til høstdress i 16 varmegrader og sol? Det er jo rene vanvidd !!

Hvor er fornuften til enkelte??

Barn som går er aktive. Høyt og lavt hele dagen når de er ute. Blir nesten, jo jeg blir irritert når jeg leser så lite fornuft i forhold til barn og påkledning.

Forstår det godt i 10 grader og under...men 16 varmegrader og så mye klær på de små? Nei, skjerp dere damer...hva skal barna ha på seg når det blir vinter når dere kler dem slik nå?

Hilsen barnehage-ansatt

Skrevet

Jeg lurer på det samme som spinderella!

Har også hørt at fleece utenpå ull er bra - er det plutselig ikke det alikevel?

Litt kjipt i tilfellet, for jeg gikk og kjøpte ullundertøy og en fleecedress på Cubus i går.....

Skrevet

Stort sett hver eneste dag er det på med ull-body og ull-strømpikk, sommer som vinter. Tar litt forbehold her, for det var jo noen få fine dager på sommeren, og da var det greit nok uten, kommer selvsagt an på temeraturen. Skal vi på båttur er det jo ofte litt kaldt om det ikke er hlysommer, er det vått på bakken blir han jo lett våt, og våt bommul kjøler veldig ned. Og sånn sitte i ro i sandkassen og grave før han var veldig stødig på å gå, det er jo litt småkaldt i lengden.

Utenpå ullundertøyet bruker vi normale klær, tynnere ting om sommeren og fine vår og høstdager, enn på de kaldeste dagene, der bruker vi tykkere joggeklær, eller fleece i mellom ull-undertøyet og regndressen.

Det som asboslutt er å anbefale er sånn en ulldress fra nøstebarn, eller den som kommer med trolldressen er visst også fin.Vet jeg hadde tilsvarende fra HH da jeg var barn.

Nøstebarndressen er en engangsutgift på 450,- som de kan i lange tider. Den er jo kun til bruk under klær for utebruk, så den trengs ikke vaskes hele tiden, og den er veldig god og varm.

Skrevet

Bruker du ullstrømpebukse under bukser midt på sommeren??? Er ikke det litt vel "heavy"??? Hvor varmt skal det være for at gutten din ikke skal ha strømpis??

Nå har jeg en normal temperert gutt, da...men strømpebukse etter ca. 1. mai blir varmt for denne karen

Skrevet

Jeg kødder fremdeles ikke.. Idag har snuppa hatt på seg tynn ullstrømpebukse+tynn ullbody+sokker+ullfrottebuksa og jakka fra janus. Her var det 5 grader da vi dro hjemmefra og når jeg hentet henne i bhg nå var det ca15grader men blåste surt. Hun hadde i tilegg da parksdress(uforet) og lue og sko.

Selv om jeg vet at bhg er flinke til å avpasse med klær spurte jeg i dag om de syntes jeg hadde på henne for mye klær og om hun svettet når jeg ikke var der(siden reaksjon her). Fikk da til svar at hun ALLTID var passelig temperert og at de selvfølgelig tok av henne om det ble varmt for henne. Og de sa også at de hadde vært skeptiske når de så henne med ull, men hadde blitt positivt overrasket!

Det er nok ikke stakkars henne, det er heller synd på de barna med lag på lag med bomull som ikke puster slik ulla gjør og blir vått og kaldt om de svetter. Noe jeg faktisk ser i bhg.

Du må gjerne spørre hva jeg har på henne når det blir kaldt ute :-) Det er nemlig slik at ulla er bra både sommer og vinter og derfor trenger jeg ikke ha på henne noe særlig mer enn det hun har nå. I tilegg til den ulla hun hadde på seg i dag har hun da ullfleecedress fra nøstebarn og Troll vinterdress siden den er med ull. I tilegg har hun kivat vinterlue siden den er ren ull og viking gore tex sko. Så da vet du det. Og jammen er hun ikke perfekt temperert da også :-)

Jeg vet at man kan bli syk av for mye klær, det er nettopp derfor vi bruker ull slik vi gjør. Og snuppa er verken mer eller mindre syk enn andre, om man trekker bort reflux, astma og melkeproblematikk. Så om du ikke skal skylde det på ullklær så er hun som alle andre barn.

Noe mer du lurte på?

Skrevet

enig med dere ullfantaster, ikke noe regulerer temperaturen bedre : )

men nå ser det ut til at etter gjentatte forklaringer er det fremdeles tvilere der ute........

bomull pluss bomull er litt kaldt for et barn som står i ro i skyggen og klamt når det løper i sola. ull holder det rolige barnet varmt i skyggen og gjør ikke det aktive barnet klamt.

hvis det fremdeles er vanskelig å forstå, -PRØV!

jeg tror kanskje mange syns det er naturlig at det er litt ubehagelig ute, at det skal ise litt i glippen mellom sko og bukse og at det er litt hufsent når sola forsvinner, men sånn trenger det ikke å være folkens:

ULL ER GULL!!!

Skrevet

Ikke sant..! Tenker at de som hyler opp om overbekledning og sånn aldri har prøvd ull, da ville de ikke sagt det... Jeg har alltid fått frysninger bare ved tanken på ull, men ser at det er helt supert til ungene, enten de er aktive, rolige, i skygge eller i sola...

Henger meg på din ULL ER GULL! :-)

Skrevet

Endelig noe svar som gikk i min favør her.. Følte meg utsatt her ja :-) hehe, men snuppa har da selvfølgelig på seg ulla på tross av skeptikerer her inne som tydelig ikke har prøvd det selv.

Og snuppa mi er høyt og lavt, leker i sol, sand og gjørme om det skal være det :-)

Skrevet

Jeg har også lyst på ull, synd det skal være så dyrt. Men, jeg har en liten gutt på 14 måneder som er så varm - dvs. ull hadde vært topp - men vi har ikke tatt i bruk strømpebukse ennå da han er varm og fin uten ennå. Men skal begynne å bruke ull når han har behov for mer klær. Nå trenger han ikke mer enn foret dongri f.eks. Ikke klam eller varm eller kall...bare har en behagelig temp.

Håper ikke dere ull-frelste skyter sånne som meg. For jeg føler litt folk reager på at han "kun har bukse" uten noe under ennå...men han er helt passe varm.

Skrevet

ups..var ikke ferdig :o)

Vet som sagt at ull er bra og det blir hva vi bruker når vi tar i bruk mer klær. Men bruker dere ullstømpebukse og ullbukse sånn utover våren og sommren? Fikk inntrykk at dere brukte ull på ull når andre barn har tatt i bruk sommershortsen og sommerbuksa.... Misforsto jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...