Gå til innhold

Dra ut den j**** smokken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irriterer meg over foreldre som gir barna smokk til de er flere år gamle. Det ser veldig stygt ut, og hva er vitsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen unger har faktisk et større sugebehov en andre unger.

Men enig i at etter en viss alder kan de avvende ungene det.

Skrevet

Når de har fyllt året har de vel ikke et spesielt sugebehov lenger tror jeg.

Skrevet

En ting er vel at de har smokken når de legger seg. Men når man ser barn på 4-5 å med smokk og i vogn...........

Ja da er det vel noe galt med foreldrene!!

Skrevet

Helt enig, for det første så har ikke barn på tre fire år behov for smokk, (unntatt i skjeldne tilfeller ) for det andre så ødelegger det både tannstilling og spåk hos barnet i mage tilfeller. Når barnet er fire år og kunn har snakket gjennom en smokk så blir jo språket deretter også. Man trenger ikke å bidra til at barnet får ett dårlig språk liksom... Greit nok om natta til barnet er ca tre år, men etter det er det vel mer eller mindre unødvendig. Vanskelig for foreldrene å ta bort smokken, lett å bestikke med den du gitt... :) Bjørnetjeneste sier nå jeg da...

Skrevet

Synes smokk er unødendig i det hele tatt de aller fleste tilfellene. Best å la være å begynne med det, så slipper en avvening med en masse drama.

Skrevet

hehe,heeelt enig. firåringer med smokk er bare tragisk!! 3 åringer egentlig også.. å skylde på suge behovet er for drøyt når de er så store. .. kun latskap fra foreldrenes side.

Skrevet

Nå mente jeg ikke sugebehov for de eldre ungene da men når de er små!

Skrevet

Jeg har også et stort sugebehov. Og jeg er tredve!

Gjest postlogic unt mikrovampyren
Skrevet

Jeg har ikke så mye til overs for smokk.

Prøvde en periode å få datteren min til å bruke dette men det virker ikke ønskelig fra hennes side, hun tar heller tommelfingeren.

Syns smokk på store barn ser helt forferdelig ut og jeg mener bestemt at dette med å kutte smokken tidligere enn 2-3års alderen er lurt.

Det er mye dumt med smokk. F.eks tannstilling som kan bli ødelagt.

Et vennepar av oss sa til oss; "Så dumt at hun ikke bruker smokk. Det er en utrolig lyddemper". Javel, jeg kan få henne til å dempe seg uten å stappe en silikondings i munnen på henne.

Skrevet

Jenta vår er 3 år. Hun får kun smokk når hun skal sove + når hun er syk...

Det at smokk/tott ødelegger tannstillingen er bare så innmari feil...

Jeg sutta på tommelen til jeg var på barneskolen. Aldri vært overbitt.

Mens broren min som aldri har tatt smokk, tott eller flaske var meget overbitt, ja...

Gjest postlogic unt mikrovampyren
Skrevet

Det er jo slettes ikke feil bare fordi det ikke stemmer for din familie Lompa75.

Smokk på så store barn ser stygt ut og det finnes heller ingen god grunn for at de skal bruke det.

Skrevet

Sønnen min på 3 år bruker smokk når han skal sove eller dersom han er veldig sliten eller syk,og det er det faktisk ingen andre en vi foreldrene som har noe med så bare pass dinne egne saker!!!!!!!!!!

Skrevet

Du har rett i det :o)

Litt påståelig der, men snakket med tannlegen min om det for noen år siden, og han mente det samme. Det vil jo ikke si at dette stemmer på alle :o)

Skrevet

hehe,virker som jeg er ute etter deg Lompa, her er jeg igjen liksom!

men smokk kan ødelegge tannstillingen! jobber i barnehage, og har hørt mye om det ! i vi har nen barn som er opp til 4 år som bruker smokk .

og det synes jeg begynner å bli for drøyt, men skal ikke legge meg så mye opp i det, vet ikke hvordan det blir med barnet mitt, men håper h*n har sluttet med smokk i go tid før h*n fyller 4!!

Skrevet

har noen tatt fra deg smokken anonym? så hissig da!

Skrevet

Jobbet også noen år i barnehage. Der var samtlige barn som var iherdige smokk-brukere i 3-4 års alderen kandidater for seriøs tannregulering senere. På flere av dem kunne du faktisk se hvordan tennene "formet seg rundt" der smokken vanligvis satt. Isteden for å vokse rett ned, stod de omtrent i 90 gader rett ut.

Selvfølgelig er det en sammenheng mellom bruken av smokk og dårlig tannstilling. Det verste er at i barnehagen vår fikk de ikke bruke smokk annet enn legging, og det var helt greit for dem. Men foreldrene stappet silikonproppen inn så snart de kom for å hente.

Skrevet

Har stort sugebehov jeg også, men jeg er 22. Så da suger jeg bare mannen min litt, så går det bra :)

Skrevet

Jeg har aldri brukt smokk, men måtte ha regulering likevel ;-p Er imot 3-4 åringer som får lov av foreldrene sine å bruke smokk ja...

Skrevet

Personlig synes jeg det er bedre at ungen bruker smokk enn tommelen. Mye lettere å avvenne bruken av smokk. De som bruker tommelen er mer utsatt for feil tannstilling enn ved bruk av smokk, samt at de ofte får eksem/sopp på fingeren. Min datter ga smokken til nissen, tror hun var nesten tre år( da hadde hun kun brukt den på natta lenge), og spurte kun etter den en gang. Ikke så vanskelig å avvenne de hvis man snakker om det en stund på forhånd.

Og jeg er enig i at det er helt sykt å se 4-5 åringer med smokk....

Skrevet

Du har ingenting med hva andre mødre gjør med sine barn. Regner med du er førstegangs, det vil si du har ikke peiling på barn. Skaff deg litt erfaring å se hvordan barn er.

Skrevet

Har ikke så mye å si når det gjelder smokker.

Men dere som er så negative til å bruke smokk. Det er faktisk bedre det enn om de tyr til tommelen. Man kan bli avhengig av å sutte på tommelen også og det ødelegger tannstillingen like mye, om ikke værre.

Dersom et barn blir avhengig av smokken er det bare å ta bort smokken og være skikkelig streng i en periode og barnet kommer over det. Men dersom et barn blir avhengig av tommelen går det ikke ann å fjerne den.

Jeg var en av de barna som ikke fikk bruke smokk og suttet heller på tommelen.. Jeg ble totalt avhengig av tommelen min til å kunne klare å slappe av og sove. Mine foreldre prøvde alt for at jeg skulle slutte, men siden de ikke klarte å fjerne tommelen min så hjalp ingenting av det de gjorde. Det førte til at jeg suttet på tommelen frem til jeg fikk regulering i 4klasse!!! Da var det ikke godt å sutte på tommelen lengere p.g.a alle smertene i munnen så jeg sluttet med det, men jeg slet utrolig lenge med å sove om nettene og klare å slappe av.

Er det noe bedre enn smokk? Absolutt ikke!! Så tenk litt på konsekvensene ved å ikke bruke smokk.

Skrevet

"Du har ingenting med hva andre mødre gjør med sine barn. Regner med du er førstegangs, det vil si du har ikke peiling på barn. Skaff deg litt erfaring å se hvordan barn er.

Anonym"

Hehe, måtte jo bare svare på denne:

Jeg har ikke lagt inn noen innlegg vedr. smokk, vet bare at jeg er en av mange som synes det ser stygt ut og at barna ser sutrete og bortskjemte ut med smokk i munnen. Jeg vet ikke hva starteren av innlegget er, men JEG er 1.gangs mamma (men vet mye om barn og kanskje enda mer om deres foreldre). Jeg kan iallefall fortelle deg at man ikke automatisk blir en bedre mor om man har mer enn ett barn!! Du er en av de herlige mamma`ne som mener at de som ikke har egne barn ikke har rett til å uttale seg om noe som har med barn å gjøre, uansett hvor mange års høyre utdanning(vedr barn)/erfaring med barn fra jobb vi har. Du er sikkert også en av de som mener at dine barn aldri gjør noe galt, og nåde den som måtte gi de tilsnakk eller kritisere din barneoppdragelse! Så nydelig. Slike foreldre er så artige.

Skaff deg erfaring sier du. Jeg har mange år med erfaring, men likevel ingen egne barn enda. Uansett er jeg sikker på at de som "ikke har peiling" på barn i utgangspunktet kan bli minst like gode foreldre som de med 2 og 3 og 10 barn! Heldigvis, ettersom det er mange enebarn nå:)

Det finnes ikke pyton barn - bare pyton foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...