BellaSuz Skrevet 26. september 2007 #26 Skrevet 26. september 2007 Vi planla at det kunne ta opptil et halvår før jeg ble gravid, så jeg sluttet med pilla i mars. Ukene gikk, og venninner av meg ble gravide etter en måned, så jeg begynte jo å bli kjempebekymret for at jeg faktisk ikke kunne få barn! (da hadde det gått bare 3 mnd) Tilslutt fikk typen ta over regninga på når jeg hadde mens og eggløsning, jeg hadde ikke peiling i det heletatt, så jeg tror jeg slappet av mer i denne tida. En måned senere var jeg faktisk gravid:-) Vi planla med at vi ville ha barn på vårparten, april/mai ville passet oss fint, og det klaffet! Har termin 9. april, og tror det er en fin tid å få barn på. Da kan man trille tur uten å ta hensyn til hvor mange minusgrader det er ute og all påkledningen som er nødvendig midtvinters + masse snøkav med vogn:-) Leser at de fleste fødsler skjer i april, det vil si at foreldrene har kost seg og slappet av ekstra godt i fellesferien;-)
-Petrine- Skrevet 26. september 2007 #27 Skrevet 26. september 2007 Vi planla å få en vår/sommer baby og det ser det ut til at vi får i mai. Det fikk vi sist og jeg synes det var veldig greit å slippe å gå høygravid på sommeren. I tillegg kunne mannen ta ut ferie på sommeren noe som førte til at vi fikk være masse sammen i starten. Også passet det veldig bra med barnehagestart året etter, siden barnehageåret starter i august og det er vanskeligere å få plass midt i året.
3barnsmamma<3 Skrevet 27. september 2007 Forfatter #28 Skrevet 27. september 2007 Morsomt at så mange svarte. selv har vi bestemt oss for å la spiralen få sparken nå en gang før jul, så er det bare å starte prøvingen...:-) gleder meg... ja, ikke til kvalmen da...men d er verdt det!!
mamma til 2 små:=) Skrevet 27. september 2007 #29 Skrevet 27. september 2007 nei vi planla ikke årstid eller i forhold til andres bursdag jeg blir nok lett gravid men føler meg allikevel priviligert og heldig som kan bli mor så det er mer enn nok for meg:=)
mamma til 2 små:=) Skrevet 27. september 2007 #30 Skrevet 27. september 2007 Jeg må si at jeg syns det er litt rart at folk har kriterier for når en skal bli gravid! Vi burde bare vær glad om man bli---jeg og di fleste jeg kjenner har hvert veldig uheldige og mistet Ei vennine av meg har prøvd å bli mamma i 7 år så jeg kunne ikke hatt noen kriterier..som sagt så burde vi være glade nok som kan få barn sommer---vinter----høst------hvem bryr seg!!! betyr veldig lite for babyen skal igjennom dem alle uansett hehe:=) Men jeg skjønner dem som prøver å planlegge i forhold til jobb,skole ferie osv....men ellers kan jeg ikke skjønne det
3barnsmamma<3 Skrevet 27. september 2007 Forfatter #31 Skrevet 27. september 2007 Jeg har blitt fort gravid før, og det kan jo skje nå også, sånt vet man jo aldri. men 2 graviditeter mens jeg var på p-pilla og en planlagt. Jeg blir kjempeglad uansett når det evnt skulle skje.
M&guttane Skrevet 27. september 2007 #32 Skrevet 27. september 2007 Er selv desember barn- var ikke noe morro når jeg var liten..... får alle gaver på samme tid, alle var lei av å spise kaker, kræjet bestandig med juletrefest, alltid yngst, siste som fikk lappen, "alle var ute i helgene" untatt lille meg som var for ung til å komme inn. Min mamma har også ofte fått høre hvor urettferdig det er jeg ble født så seint, og har måtte trøste meg mange ganger...Så om mulig vil vi prøve å unngå desember, hvis man er så heldig og kan "velge"....Dvs. ikke prøve i mars/april. Eneste morro med å være desember barn er nå som jeg nærmer meg 30-. Jeg er enda i 20-årene mens mine venner har passert 30:-) Morro - men ikke SÅ MORRO som jeg hadde forestilt meg det skulle blir når jeg var liten... En liten ting til- samboeren min "klager" også litt. Må kjøpe jule- og bursdagsgave på samme lønn... i tillegg til alle andre julegaver.... Ellers har jeg det veldig bra...hihi... En liten tanke bare fra et desember "barn"
mamma til 2 små:=) Skrevet 27. september 2007 #33 Skrevet 27. september 2007 ja jeg ha bursdag i sommerferien jeg:=) det var dritkjipt for alle vennene mine var bortreist og jeg fikk aldri prøvd som alle andre:å tegne kake på tavlen og bli sunget til hehe..... men men...noen må jo ha bursdag da også:=)
Gjest Skrevet 27. september 2007 #34 Skrevet 27. september 2007 Selv har jeg bursdag om sommeren i begynnelsen av august. Og jeg syntes det var helt greit. Jeg syns jeg var heldig som alltid hadde skolefri når jeg hadde bursdag. Jeg har aldri vært lei meg fordi jeg ikke hadde bursdag i skoleåret. Jeg likte meg ikke på skolen og for meg var det bare flott at når jeg hadde bursdag så hadde jeg alltid fri. Nå har jeg to barn som er høstbarn, de har bursdagene sine i begynnelsen av oktober. Og mitt tredje barn har bursdag midt i juli. Så per i dag ser det ut til at alle tre barna mine kommer til ha fri på bursdagene sine. Tredjemann som har bursdag i juli kommer alltid til å ha sommerferie på bursdagen sin, så lenge ho går på skolen. De to som har bursdag i oktober kommer nok ofte til å ha høstferie på bursdagene sine. Ho eldste går nå i annen klasse og både i fjor og i år er det høstferie på bursdagen hennes.
Gjest Skrevet 27. september 2007 #35 Skrevet 27. september 2007 Jeg fikk ikke planlagt eksakt mine graviditeter, så jeg hadde ikke anledning til å velge datoene barna mine fikk bursdagene sine. Første gangen var det millenniumskiftet som resulterte i graviditet nr. 1. Jeg syntes det var stor stas med år 2000, vi feiret det veldig, og da hadde jeg og min mann nylig flyttet sammen. Vi planla neste graviditet ca. 3 år senere, men at det ble fødsel eksakt tre år etter nr. 1 - det bare ble sånn. Tredjemann ble en slump, men det ble nå bare et julibarn. Faren min er tvilling. Han har en tvillingsøster. De ble født i januar 1943. De var attpåklatter for farmora og farfaren min. Det var krigen den gangen. Jeg tror at farfaren min hadde en rask perm da de ble unnfanget. Jeg tenker farmora og farfaren min benyttet tiden til å kose seg masse sammen når farfar fikk perm i krigen. Når det gjelder å få barn i desember, så må jeg være ærlig å si at jeg syns det er bra at ingen av mine er født i desember. Jeg syns det må være litt dumt å ha bursdag så nær jul. Det blir alt på en gang, og bursdagen drukner liksom i de andre festene. Men noen må da bli født i den måneden også. Men jeg tror faktisk ikke at det er så mange som planlegger å føde i desember. Og så skjønner jeg at det kan være litt dumt når det gjelder aldersgrenser i samfunnet. Du blir den yngste i klassen på skolen og du må i praksis nesten vente til neste år før du fyller 18 år og blir myndig. Så det er ikke bare fordel å bli født i desember. Selv syns jeg det var greit å føde på en tid av året hvor det ikke er veldig kaldt. Nyfødte babyer skal holdes inne, så jeg har sluppet det. Da jeg fikk min første unge var det en veldig mild oktober, og da nr. 2 ble født var det også mildt og fint - noe kaldere i den oktober-måneden. Siste er født om sommeren så da var det null problem å ta den nyfødte ut og inn. Jeg har ikke hatt noe ubehag av å være gravid om sommeren. Det er så mange som maser så veldig om at det er så grusomt å gå gravid om sommeren, men jeg kan ikke si at det har plaget meg. Det jeg bekymret meg mest for på forhånd med å få sommerbarn var dårlig bemanning på sykehuset. Men heldigvis var det ikke noe problem. Jeg fikk all den servicen jeg trengte da jeg født i juli, selv om det var fellesferie.
Gjest Skrevet 27. september 2007 #36 Skrevet 27. september 2007 Hm, planla og planla fru blom... Hadde iallefall bestemt oss for at dersom vi ble gravid så var det helt greit lliksom, ferdig med studier, i grei jobb osv. Men gikk et par mnd uten å telle dager og datoer, og ble mai-barn (skulle vært juni), og det var perfekt! :-) Denne gangen var det litt mer avtalt å prøve på nr to, men hadde vel regnet med at det skulle gå litt lenger før det klaffet, alder, stress osv, men det gikk knapt 3 mnd, så det blir desemberbarn i stedet for et vårbarn til,sannsynligvis da, for jeg stoler ikke på terminer og greier, så det blir slit om jeg må gå ut tiden eller over denne gangen!
endelig nr2 Skrevet 28. september 2007 #37 Skrevet 28. september 2007 nr en var planlagt og kom første mnd etter jeg slutta med pilla, hun er født i april 01. Sommeren hun var to slutta jeg på pilla igjen, tenkte at 3år imellom var helt perfekt, så tok det altså 4 år å bli gravid, og det blir ikke 3 men 7 år imellom. Det blir oggså perfekt. Vi er kjempe happy alle tre og gleder oss masse. Storesøster har et helt annet forhold til det enn hun hadde hatt for 4 år siden... Dessuten ordner hun seg mye selv, og det har vært veldig praktisk når jeg har vært så dårlig! At årstiden ble som vi hadde planlagt for 4 år siden er vel ganske tilfeldig. Nå har jeg termin 1 uke før eldstemann sin bursdag, men hun komm 2 uker før tida, så får vi se når babyen kommer!
mamma`n til nurk Skrevet 28. september 2007 #38 Skrevet 28. september 2007 Vår var planlagt, vi tenkte ikke på årstider, men jeg krysset fingre for å slippe å være høygravid på sommeren pga varmen(ikke at det var et problem i år, men....) Begynte å prøve i sept/okt, men ble ikke gravid før i slutten av mai...
twoboys & a girl Skrevet 28. september 2007 #39 Skrevet 28. september 2007 Begge er planlagte. Men har ikke planlagt årstid siden første tok nøyaktig 4 år før jeg ble gravid. Skulle inn på prøverør da jeg ble det. Høstbarn. Nå tok det 3 mnd, noe som kom som et sjokk. Nyttårsbarn. Men hadde jeg skullet velge en årstid tror jeg at det hadde blitt et vår barn, varmere vær slipper å kle på de så mye.
Minnie Mom Skrevet 28. september 2007 #40 Skrevet 28. september 2007 Første var ikke planlagt. Denne gangen prøvde vi på et vårbarn, men siden spiren satt på første forsøk, blir det januarbaby istedet (trodde det skulle ta ihverfall et par måneder å bli gravid). Eldste er født i august, fint med barn nummer to på en annen årstid. Og så blir det fin aldersforskjell; 2,5 år )
2hærligegutter Skrevet 28. september 2007 #41 Skrevet 28. september 2007 Jeg har alltid tenkt at mars, april, mai er fine mnd å få barn, da er man ferdig med den kaldeste årstiden når babyen er bitteliten og den er blitt litt større og takler kanskje sommervarmen bedre. Det gikk ikke som planlagt første gang (født 4.11) han satt litt fortere enn vi hadde trodd, men denne gangen var vi litt mere obs, denne gangen har jeg termin 1 april. (nå mistet vi også en i mars som skulle hvert født midten av august). Lykke til det går ikke alltid som man planlegger
Gjest Skrevet 28. september 2007 #42 Skrevet 28. september 2007 Førstemann kom i september, det var helt perfekt med jobbing hele sommeren i rolig tempo og permisjonsslutt til barnehagestart. Det som ikke var så perfekt var å være innesnødd med en 3-4 måneder gammel baby.... Nå venter jeg i mars, og synes det er helt perfekt. Gleder meg til våren og sommeren og skal begynne å jobbe rundt juletider. Pappan som får vinterpermisjon denne gangen...hehe. Barnehageplass vet vi at vi får. Tungt å gå gravid på vinteren, men denne gangen er jeg uansett i dårligere form og blir nok delvis sykemeldt frem til fødselen, tenker jeg.
3barnsmamma<3 Skrevet 28. september 2007 Forfatter #43 Skrevet 28. september 2007 jeg har jo to barn fra før.på 5 og 2 år. Vi er veldig klar for barn nr tre. mange vil nok si at vi ikke er klare pga at vi ikke har jobb. Sambo er ferdig med høyskoleutdanning til våren. jeg har utdanning, men pga allergi kan jeg ikke jobbe som det. så jeg har tatt litt skole som jeg skal fortsette med, samt at jeg jobber litt som ekstravikar. Sambo jobber også litt ved siden av. så når babyen kommer vil jeg få foreldrepenger hvis det lønner seg av hva jeg har tjent opp mot engangsstønaden. Barnetrygd for 3 barn, noe som er nesten 3000 i mnd. så får jeg jo fødselesstipend fra lånekassen. Så det skal nok gå rundt. slik var det med de to første også. Med førstemann var jeg alenemor da, så det stilte seg noe annerledes. Men mener dere jeg er gal? Sterk vilje og god tro har vi og mener derfor vi klarer det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå